Siguranța este o prioritate majoră pe piața motocicletelor. Realitatea este că motocicliștii sunt în continuare una dintre cele mai vulnerabile categorii dintre participanții la trafic. După cum se știe, mașinile pot deveni mai sigure dacă sunt dotate cu zone de pliere (deformare), airbaguri și centuri de siguranță. Pe de altă parte, motocicliștii sunt mult mai expuși pericolelor atunci când pilotează. Studiile arată că accidentele de motocicletă au două cauze principale: pierderea controlului motocicletei și coliziunea cu alte vehicule.
Divizia Bosch Two-Wheeler & Powersports urmărește găsirea de soluții și tehnologii inovatoare pentru motociclete, scootere, vehicule pentru teren accidentat, vehicule pentru zăpadă și multe altele. La Bosch oferim o gamă largă de produse și de servicii, incluzând sisteme de gestionare motor, sisteme de siguranță, soluții de conectivitate și produse aftermarket.
Pe partea de confort am dezvoltat funcții noi precum: ACC S&G (Adaptive Cruise Control Stop&Go), RDA (Riding Distance Assist) și GRA (Group Ride Assist).
De asemenea, am introdus noi funcții bazate pe radar, amplasat atât în fața, cât și în spatele motocicletei, pentru a spori siguranța motociclistului: EBA (Emergency Brake Assist), RDW (Rear Distance Warning) și RCW (Rear Collision Warning).
Funcția Adaptive Cruise Control Stop&Go (Autopilot adaptiv cu opțiunea oprire&pornire) extinde funcționalitatea standard ACC cu funcții suplimentare menite să îmbunătățească experiența de pilotaj în contexte de trafic de tip oprește-și-pornește, pentru motocicletele echipate cu cutie de viteză și ambreiaj automat. Viteza de operare începe de la 0 kph și merge până la 160kph. ACC S&G permite plecarea de pe loc când pornește vehiculul din față, dar numai după ce motociclistul confirmă comanda printr-un buton sau acționând accelerația. Astfel, motociclistul este mai puțin stresat chiar și în situații de trafic de tip oprește-și-pornește, bucurându-se de o experiență de pilotaj mai armonioasă și mai confortabilă.
Funcția Group Ride Assist (Asistență la pilotarea într-un grup) permite motocicliștilor să păstreze o viteză constantă și o distanță optimă față de ceilalți motocicliști din grup. Folosind un senzor radar, sistemul detectează situația în care ne aflăm într-un grup. Cu input de la motociclist, care selectează distanța dorită față de membrii grupului, sistemul ajustează parametri precum accelerația, frâna sau virajarea, pentru a spori siguranța celorlalți motocicliști. Marele beneficiu al acestei funcții este că este gândită pentru cazurile specifice ale pilotării unei motociclete, asigurând în același timp un stil de pilotaj fluent pentru întreg grupul.
Funcția Riding Distance Assist (Asistența la păstrarea distanței) este menită să îmbunătățească confortul și siguranța motocicliștilor. Distanța fizică și temporală față de vehiculul din față se măsoară permanent, scopul fiind ca motociclistul să fie ferit de o coliziune cu acest vehicul. Funcția reduce automat accelerația sau activează frâna la nevoie. Motociclistul poate adapta distanța față de vehiculul din față sau poate ignora funcția automată acționând manual accelerația. Funcția asigură echilibrul perfect între pilotarea manuală și funcționalitatea ACC.
Funcția Emergency Brake Assist (Asistență la frânarea de urgență) calculează decelerarea necesară pentru a evita coliziunea. Funcția se manifestă în situații periculoase în care motociclistul pune frână, dar decelerarea nu este suficientă pentru a evita coliziunea sau pentru a minimiza rezultatul unui accident. De obicei, dar nu obligatoriu, funcția se activează după o avertizare de coliziune frontală semnalată vizual pe HMI. Motociclistul păstrează controlul total, funcția oferă suport doar când motociclistul acționează frâna.
Funcția Rear Distance Warning (Avertizare distanța de siguranță din spate) monitorizează în permanență vehiculele ce se află în spatele motocicletei. Funcția oferă motociclistului informații de avertizare dacă un vehicul urmărește motocicleta la o distanță mică și nesigură. Printr-o avertizare arătată doar motociclistului pe bordul motocicletei, acesta devine mai conștient că are pe cineva în spate care se apropie vertiginos, și poate reacționa dacă se simte nesigur. Se reduce astfel riscul unei coliziuni cu vehiculele din spate.
Funcția Rear Collision Warning (Avertizare coliziune din spate), folosind un radar montat în spate monitorizează și evaluează participanții la trafic. În situația în care un vehicul se apropie cu o viteză relativ mare și situația devine critică, cum ar fi în cazul unei coliziuni iminente, vehiculul din spate este avertizat, de exemplu cu o lumină de avarie. Astfel vehiculul care se apropie este atenționat, fapt care reduce riscul unei coliziuni.
În calitate de promotor al inovației și de lider tehnologic în mobilitate, Bosch rafinează în permanență tehnologia destinată vehiculelor pe două roți cu funcționalități potrivite producției la scară largă. Utilizând AI și rețele neuronale în cercetarea sa, Bosch își propune să ducă sistemele de asistență pentru motociclete la un nou nivel.
La Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, lucrăm, alături de colegi din toată lumea, pentru atingerea unui obiectiv major: reducerea numărului de accidente de pe șosele, oferind asistență motociclistului și asigurându-i confort și relaxare în timpul cursei.
de Ovidiu Mățan
de Mihai Ureche
de Bianca Moga