ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 147
Abonament PDF

Mobilitatea în noua eră AD (Autonomous Driving): Managementul pasagerilor

Mihai Ursa
Consultant @ P3



PROGRAMARE


Dezvoltarea tot mai rapidă a orașelor schimbă modul de trai al oamenilor, odată cu felul în care aceștia se deplasează înspre locul de muncă, și nu numai. Ritmul accelerat de dezvoltare creează adesea probleme pentru infrastructura de transport urban, crescând cererea pentru mai multe opțiuni de mobilitate, inclusiv servicii cu tehnologii avansate de ride-sharing & pooling.

Aceste servicii, odată integrate cu tehnologiile avansate ale vehiculelor autonome au capacitatea de a genera soluții inovatoare și personalizate care pot contribui la crearea unor orașe mai inteligente și infrastructuri mai sustenabile.

Serviciile de MaaS & TaaS

Este important să înțelegem mai întâi conceptele de MaaS și TaaS ca servicii de mobilitate:

Aceste concepte reflectă tendințele actuale în mobilitate, orientate către integrarea și eficientizarea opțiunilor de transport pentru a răspunde mai eficient nevoilor oamenilor.

Tehnologiile tot mai avansate din domeniul automotive și dezvoltarea sistemelor Autonomous Driving oferă o deschidere a serviciilor de MaaS&TaaS înspre lumea autonomă a vehiculelor. Această soluție vine cu rezolvarea mai multor tipuri de probleme de mobilitate cu care ne confruntăm în viața de zi cu zi, cel mai bun beneficiar fiind, de exemplu, persoanele cu dizabilități motorii sau vizuale. Astfel de persoane nu vor mai purta grija transportului spre diferite locuri, fiind pur și simplu asistate de aplicații inteligente și mijloace de transport capabile să funcționeze fără intervenția acestora.

Nivele de autonomie ale vehiculelor

Cele șase nivele de autonomie ale vehiculelor sunt standardizate de Society of Automotive Engineers (SAE) și descriu gradul de intervenție necesar din partea conducătorului auto, precum și capacitatea vehiculului de a prelua controlul asupra vehiculului:

Ecosistemul unui vehicul de ride-sharing automatizat

Trebuie să conștientizăm că aceste sisteme sunt concepute pentru a ușura viața cotidiană a oamenilor. Așadar, asemenea ecosisteme trebuie să fie cât mai ușor de utilizat, dar mai ales, să ofere un mediu extrem de sigur pentru om, atât pasageri, cât și alți participanți la trafic.

Un asemenea ecosistem are în vedere următoarele elemente la nivel de AV (Autonomous Vehicle):

... și următoarele elemente caracteristice nivelului operațional:

Siguranța și confortul pasagerilor pe primul plan

În cadrul firmei P3 Romania, există o echipă de Function Owners specializați în funcționalitățile utilizate în realizarea unor sisteme inteligente și sustenabile de management al pasagerilor în domeniul transportului de ride-sharing cu vehicule autonome.

Sistemele trebuie să ofere pasagerilor o experiență cât mai plăcută, începând de la prima interacțiune cu aplicația de booking și până la debarcarea în punctul de destinație, fiind necesar în același timp ca toate reglementările și dispozițiile legale existente pentru asemenea sisteme să fie luate în considerare.

Funcțiile pentru managementul pasagerilor integrate în vehicule sunt concentrate pe următoarele aspecte:

Mașina la un click distanță

Acum că ne-am familiarizat puțin cu conceptele din spatele acestui sistem, haideți să vedem un exemplu mai concret.

Un client poate să facă rezervare pentru o cursă direct din contul personal, în aplicația mobilă. Platforma de Cloud/Backend va procesa datele acestuia și va genera o misiune nouă pentru furnizorul de serviciu MaaS/TaaS. În funcție de cerințele furnizate de către client prin aplicație, sistemul va căuta cea mai optimă și mai rapidă configurație, misiunea fiind asociată fie unui vehicul din HUB, fie unui vehicul aflat deja în teren (on mission).

În exemplul din figura următoare, vehiculul autonom AV 70 a fost asociat unei misiuni pentru a duce persoana A din punctul de îmbarcare Pick-up (A) până la destinație în punctul Drop (A). În timpul misiunii, o nouă persoană care se află pe trasul de deplasare al AV 70 a făcut rezervare pentru un ride-share. Sistemul identifică AV 70 ca fiind cel mai optim vehicul în situația actuală, iar sistemul autonom își reconfigurează traseul pentru a prelua persoana B din punctul de îmbarcare Pick-up (B). În continuare, sistemul autonom își va continua misiunea pentru preluarea persoanei A, urmând mai apoi să ajungă la destinația fiecărui client.

Evident, pe parcursul întregii misiuni, toate funcțiile de bază ale ecosistemului pentru managementul pasagerilor enumerate anterior vor juca un rol foarte important în adaptarea misiunii la situațiile neprevăzute. Orice incidente semnalizate de către funcțiile de SDS sau funcțiile de safety precum, deschiderea centurii de siguranță în mers, ridicarea de pe scaun a pasagerilor în timpul deplasării vehiculului, situații medicale neprevăzute ale pasagerilor în timpul deplasării, defecte mecanice, defecte electrice sau accidente cu sau fără implicarea directă a vehiculului autonom vor antrena sistemul autonom al vehiculului să execute diferite operațiuni, fără intervenția omului, în funcție de gravitatea situației. Dintre numeroasele operațiuni enumerăm doar câteva:

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects