ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 136
Abonament PDF

Utilitatea unui forecast în echipele nou formate

Iuliana Boca
Scrum Master @ Wolfpack Digital



Cristina Brădescu
Head of Scrum Masters @ Wolfpack Digital



MANAGEMENT

În era tehnologiei și a inovației, apare automat nevoia de a fi predictibili și de a măsura cât mai precis performanța, totul cu scopul de a deveni mai buni și competitivi într-o piață care este în continuă schimbare și în care dezvoltarea de produse software trebuie să fie agilă și adaptabilă. În cadrul multor proiecte identificăm nevoia de a crea o nouă echipă, care să dezvolte proiectul și să-l livreze cu succes. Astfel, ajungem la întrebarea: "Când putem să livrăm proiectul?". Pentru echipele nou formate, care încep să lucreze într-un cadru Agile Scrum, a avea o predictibilitate în procesul de dezvoltare este crucial pentru succesul acestora.

Provocarea unei astfel de echipe este lipsa unei experiențe comune de lucru (din punctul de vedere al software developmentului) și a unor date anterioare pe care să se bazeze. Vom descoperi împreună, pe parcursul articolului, cum pot fi depășite aceste provocări.

Într-o echipă nou formată există avantaje și dezavantaje, ce pot influența livrarea cu succes a proiectului. Dintre avantaje putem enumera: entuziasmul, voința de a învață lucruri noi și de a socializa, iar ca dezavantaje menționăm: predictibilitatea scăzută, lipsa datelor legate de progresul/performanța echipei, sentimentul de a nu fi integrat în echipă și, câteodată, chiar și anxietate. Nivelurile diferite de expertiză și de cunoștințe tehnice pot reprezenta atât un avantaj, cât și un dezavantaj.

În general, primul sprint are ca scop solidificarea bazelor prin care vom implementa o strategie. Acum este momentul să învățăm despre viziunea și scopul proiectului și facem pregătirile necesare pentru a începe implementarea.

Astfel, ajungem să discutăm despre Definition of Done și stabilim prin Reference Story Points, efortul sau complexitatea, regăsite de către fiecare coleg din echipă pentru 1, 2, 3, 5, 8, 13 Story Points. Vom vizita valorile alese după o lună, pentru a adăuga mai multă informație relevantă și în concordanță cu proiectul curent.

Product Ownerul va avea deja pregătit un Backlog prioritizat în funcție de claritatea cerințelor, de sus în jos, pornind de la specificații mai detaliate, până la specificații mai puțin cunoscute.

Prima estimare pentru data livrării se poate stabili prin tehnica T-shirt sizing, tehnică des întâlnită la începutul proiectului, când sunt puține date și detalii cunoscute sau stabilite. Astfel, identificăm o dată de livrare probabilă, care este mai puțin precisă.

Acesta este punctul de pornire în care analizăm ca echipă dacă suntem predictibili și ne putem încadra în timpul stabilit.

Totuși, încă nu avem certitudinea unui termen limită pentru finalizarea proiectului. Pentru a avea o părere mai informată va trebui să parcurgem niște pași suplimentari și să adunăm date din următoarele iterații. Mai întâi, să vedem ce înseamnă de fapt forecast și de ce avem nevoie de acesta.

Forecast (în română - prognoză): este un calcul bazat pe date, realizat pentru a ști în avans anumite detalii sau aspecte. În software development, acest termen se referă la procesul de estimare a timpului sau a efortului necesar pentru a finaliza anumite sarcini sau funcționalități în cadrul mai multor Sprinturi.

Dacă în Sprintul 1 ne-am concentrat mai mult pe arhitectură, infrastructură și pe alinierea echipei la scop, în Sprintul 2 ne orientăm atenția asupra împărțirii Backlogului în PBIs (Product Backlog Items) relativ egale, cu un Acceptance Criteria mai sumarizat. Obiectivul este de a ne pregăti datele, prin aflarea numărului total de PBIs și a utiliza ulterior tehnica de forecasting Monte Carlo.

Ne aflăm acum în Sprintul 3 și considerăm că este un moment oportun să încercăm primul forecast. Chiar dacă nu avem toate datele necesare, iar în trei Sprinturi nu am obținut un velocity echilibrat, considerăm că ne aflăm într-un moment potrivit pentru a observa unde ne situăm. Prin simulările obținute cu tehnica Monte Carlo, putem afla mai multe perspective: optimiste, realiste sau pesimiste asupra termenului de livrare.

Metoda Monte Carlo se bazează pe un model folosit pentru a prezice probabilitatea mai multor rezultate și se concentrează asupra variabilelor care sunt incerte. Variabilelor incerte le sunt atribuite valori aleatorii în rânduri repetate, obținându-se astfel un rezultat/o probabilitate. După mai multe rulări ale modelului, media acestor rezultate reprezintă prognoza finală.

Partea esențială a tehnicii Monte Carlo constă în definirea precisă a scopului, ce va fi inclus în termenul de livrare, acesta fiind stabilit de către echipa Scrum și Product Owner în primele Sprinturi.

Strângerea de date pentru echipă constă în a urmări câte taskuri (nr. exact de cerințe) au fost realizate în primele trei Sprinturi.

Bazat pe numărul de taskuri finalizate în fiecare Sprint de până acum și introducerea numărului total de Sprinturi, tehnica ne prezintă ce număr de taskuri este nevoie să livrăm în fiecare dintre Sprinturile rămase, astfel încât să reușim finalizarea întregului Backlog.

Fig.1 - Nivelurile de încredere

Cu aceste informații, putem analiza, ca echipă, dacă ne încadrăm în termenul setat de livrare sau dacă este necesară prelungirea acestuia.

Sprint Story Count: Media numărului de taskuri care ar putea fi îndeplinite cu fiecare iterație.

Exemplu: Ca echipă, suntem 80% siguri că vom reuși să livrăm un total de 132 de taskuri în timpul stabilit. Astfel, în fiecare iterație este probabil să finalizăm, în medie, câte 17 taskuri.

În dreapta tabelului (Figura 2), observăm histograma care afișează distribuția numărului total de taskuri. Acest grafic este generat pe baza rezultatelor simulării Monte Carlo și oferă o reprezentare vizuală a probabilității unor intervale specifice.

Fig.2 - Histogramă cu numărul de simulări realizate prin tehnica Monte Carlo

Fiind vorba de o echipă nou formată, trebuie să conștientizăm că nu avem multe date istorice pe care ne putem baza, astfel predictibilitatea oferită de această tehnică (Monte Carlo) nu are o precizie absolută.

Totuși, un avantaj adus de către această tehnică este faptul că oferă un punct de pornire și stârnește conversații valoroase. Astfel, în cadrul Sprinturilor viitoare, echipa va reface simularea prin noile date obținute și își va reanaliza progresul, pentru a determina eficiența actuală în raport cu obținerea scopului stabilit.

Cu ajutorul noilor date generate și prin explorarea unor asumpții diverse, încercăm optimizarea planului, prin adaptarea/simplificarea scopului, mărirea echipei sau negocierea unui nou termen de livrare. Simulările ne ajută să identificăm și să rezolvăm riscurile în timp util.

Toate informațiile pe care le adunăm cu ajutorul simulării Monte Carlo vor fi prezentate echipei și stakeholderilor. În timpul Sprint Review-ului, inspectăm și analizăm noile date, pentru a obține o transparență crescută în echipă și a spori implicarea acesteia în cadrul proiectului.

În mediul online există o multitudine de informații și instrumente, care calculează aceste simulări, folosind algoritmul Monte Carlo. Aceste simulări pot fi calculate prin două moduri: fie folosind ca date de intrare Story Points (velocitatea echipei pentru fiecare Sprint) sau Story Count (numărul total de taskuri finalizate în fiecare Sprint). Sugestie: pentru a observa Monte Carlo în acțiune, încurajăm realizarea unei comparații Story Points vs. Story Count vs. metoda pe care ați folosit-o până acum pe un proiect deja finalizat.

Alături de metoda Monte Carlo, regăsim și alte practici/abordări pentru îmbunătățirea imaginii de ansamblu a livrării, precum facilitarea unei sesiuni Pre-mortem, care poate exista în cadrul unui Sprint Retrospective. În cadrul acestei sesiuni, echipa va identifica toate riscurile și obstacolele ce ar putea genera o direcție greșită. Alături de stakeholderi, prioritizăm riscurile identificate, căutăm soluții și facem anumiți pași pentru prevenirea acestora. Astfel, este realizat un plan, ce poate fi revizitat cu ocazia următoarelor Sprint Retrospectives.

Fig.3

Pe măsură ce proiectul și Backlogul se dezvoltă, iar echipa estimează tot mai mult din taskurile rămase, ne putem folosi și de predicțiile deja existente în raportul din Jira - Version Report (Figura 3). Acest raport nu are în spate metoda Monte Carlo, ci se bazează pe media zilnică a velocității și a numărului total de Story Points pentru taskurile nefinalizate. Acest instrument vine în completare și ne ajută să conturăm mai bine data livrării.

Indiferent de combinația practicilor alese, este esențial să le continuăm cu fiecare iterație. Finalurile de Sprint aduc date noi, care vor contura un rezultat din ce în ce mai precis/exact. Unul dintre scopurile ceremoniei Sprint Review este să apreciem unde ne situăm în raport cu termenul de livrare - continuous forecasting.

În încheiere, subliniem faptul că nici unul dintre instrumentele menționate mai sus nu aduc rezultatele dorite și că nimic nu ar fi posibil fără o echipă bine închegată, comunicativă și care are la bază încrederea.

Oricât de atractive și performante ar părea aceste metode, ele nu înlocuiesc integritatea unei echipe eficiente și ambiția comună de a îndeplini scopul stabilit. Prin folosirea acestor metode, echipele Agile pot explora potențialul lor ascuns, prin experimentarea dinamicii de lucru și a capacității de adaptabilitate.

Stay agile and passionate about what you do!

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects