ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 136
Abonament PDF

A scala sau a nu scala Agile?

Sînziana Popa
Agile Coach, SAFe® 5 Consultant @ Colors in Projects



MANAGEMENT

Putem vorbi de transformare Agile atunci când agilitatea este practicată doar la nivel de echipă distinctă? Aceasta este o întrebare-capcană pentru că da, putem avea doar echipe Agile, însă cu cât echipele sunt mai agile și sunt mai presate cu solicitări non-agile, cu atât această configurație împinge echipele într-o zonă de demotivare. Întrebările care decurg firesc de aici sunt atunci: ce înseamnă și când ar trebui făcută scalarea Agile la nivelul întregii organizații? Cum ne poate ajuta această scalare și cu ce ne încurcă dacă o întârziem?

A vorbi despre scalare la nivelul organizației și a înțelege ce este scalarea necesită în primul rând să vizualizăm organizația pe trei nivele: Strategic, Coordonare și Operațional. La nivel strategic, vorbim despre managementul portofoliului: ce va face compania Fit for Future? Cum prioritizăm potrivit cu direcția strategică? Câtă muncă poate fi susținută în organizație? Sau este munca efectuată aliniată cu strategia? Cu alte cuvinte, muncim la ceea ce ar trebui să muncim? Cheltuim capacitate și buget pe ceea ce trebuie? Dacă avem multe inițiative de optimizare, de exemplu, avem și un obiectiv de optimizare prezent? Avem capabilitățile necesare pentru a susține strategia pe următorii ani? Avem un mecanism prin care măsurăm și urmărim acest lucru? Este acest mecanism transparent?

Pe următorul nivel, cel de coordonare/tactic, atenția este pe fluxul de generare al valorii. Aici inițiativele din portofoliu se întâlnesc cu inițiative/cerințe de alt tipar, cel de business as usual. Ele sunt segmentate în bucățele mai mici și prioritizate pentru a duce ideea de la concept la realitate. Cum? Prin activități care generează valoare, prin optimizarea interacțiunilor dintre echipe, prin verificarea constantă a capacităților și alocarea de noi capacități acolo unde este nevoie. Coordonarea este vitală pentru ca fluxul dintre portofoliu și echipele de implementare să fie cât mai eficient și să fie neîntrerupt. Scopul este ca, de la ideea din portofoliu la implementarea ei, să treacă un timp cât mai scurt. Multe transformări Agile apar la nivel operațional/execuție, al treilea nivel, cel de echipe. Însă scalare înseamnă să urmărim cum interacționează o echipă cu celelalte, cum interacționează cu nivelul de coordonare, cum ne asigurăm că ceea ce ajunge la echipe este coordonat, prioritar și aliniat la strategie. Dezirabil este ca nivelul de coordonare să grupeze echipele într-un stream de valoare, pentru a le putea da și obiective orientate spre client, cât mai aliniate din perspectiva priorității. În felul acesta, nivelurile inferioare reinterpretează adaptat și eficient direcțiile din zona de portofoliu.

Alinierea strategiei cu execuția, ca marcă a agilității organizaționale, poate fi obținută prin implementarea unui cadru de lucru specializat. Cele mai cunoscute cadre de lucru pentru scalare sunt:

  1. SAFe - Scaled Agile Framework este un set de tipare de organizare și flux de lucru menite să implementeze practicile agile la scara întregii întreprinderi. SAFe se bazează pe trei arii majore de cunoștințe: dezvoltarea agilă de software, dezvoltarea lean de produse și gândirea la nivel de sistem. SAFe promovează alinierea, colaborarea și livrarea în cadrul unui context complex, cu mai multe echipe agile implicate.

  2. Modelul de maturitate Kanban, introdus de David Anderson este o alternativă sustenabilă la Scaled Agile Framework, deși nu este la fel de dezvoltat și de detaliat.

  3. LeSS - Large-Scale Scrum este, în esență, un scrum obișnuit aplicat dezvoltării la scară largă. LeSS se bazează pe ideea că un framework de scalare ar trebui să fie minimalist (să includă cât mai puține reguli, roluri și artefacte). Însă LeSS și SAFe se suprapun în privința practicării scrum la nivel de echipă, a susținerii unui backlog comun între multe echipe, în privința planificării colaborative în cadrul mai multor echipe, precum și aplicarea principiilor generale de pull și auto-organizare cu care orice echipă agile este deja familiarizată. Less însă nu este nici pe departe atât de complet ca SAFe, care acoperă foarte bine și nivelul Strategic.

  4. DA - Disciplined Agile, numit anterior DAD (Disciplined Agile Delivery) este un cadru decizional care vizează procesele orientate pe educație/învățare, care oferă o fundație solidă pentru a scala livrarea agilă a soluțiilor în cadrul întrepriderilor. DA folosește Scrum, Kanban, precum și cunoștințele privind transformarea, în zone de activitate precum resursele umane, finanțe, governance, DevOps, management de portofoliu și altele.

  5. Spotify - este o abordare care nu a fost gândită inițial ca un cadru de lucru, dar care, datorită modului original în care organizația a asimilat agile, a devenit, în mod organic, un cadru de lucru. Modelul Spotify este un cadru people-driven și autonom de a scala agile. Spotify subliniază importanța culturii și a rețelelor și constituie un exemplu de gestionare a unor numeroase echipe într-o organizație al cărei principal scop este dezvoltarea de produs.

Indiferent de cadrul de lucru ales, scalarea Agile va fi contracarată de "inamici" din interiorul sau exteriorul organizației, care vor împinge spre păstrarea status quo-ului. În funcție de specificul cultural și operațional al întreprinderii am putea întâlni forțe opoziționale precum:

Dacă apariția "inamicilor" nu poate fi prevenită, e important să avem o strategie pentru contracararea lor. Optim este să instituim "turnuri de apărare" care să poată nu doar bloca influența "inamicilor", ci preferabil să o absoarbă, să o transforme și să o refracte apoi în mod pozitiv. Astfel de "turnuri" sunt:

Dacă știm că nu putem vorbi de transformare Agile atunci când agilitatea este practicată doar la nivel de echipă individuală, întrebarea care decurge de multe ori este dacă putem scala Agile la nivelul întregii organizații din start sau este necesar să începem să construim Agile mai întâi în echipe, după care să extindem la toată organizația?

În teorie, am putea porni concomitent și de jos în sus, și de sus în jos, însă, cel mai probabil, în urma unei abordări care pornește de sus în jos ori care urmărește obținerea scalării după doar două săptămâni de training intensiv, rămân echipe care nu se agilizează în timp, ci se blochează în interiorul iterațiilor și lucrează tot cum lucrau anterior. De aceea, este important ca scalarea să fie începută după minim șase luni de creștere Agile a echipelor. De asemenea, încă de la început trebuie mapat fluxul de livrare al valorii, pentru a identifica cea mai bună structură organizațională.

Scalarea Agile nu e ușoară, ci are o complexitate și intensitate care poate fi copleșitoare pentru organizație, cu rezultate câteodată întârziate față de așteptări, în special pentru că depinde de schimbarea modului de gândire a oamenilor. Însă, odată ce apar rezultatele reale, beneficiile sunt nenumărate, iar mulțumirea celor care au participat activ la transformare este de nemăsurat.

Cred cu tărie că, indiferent de modelele de transformare aplicate de organizații, Agile, SAFe sau oricare altul, orice organizație trebuie să treacă o dată la câțiva ani printr-o transformare, pentru a rămâne competitivă și eficientă.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects