ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 136
Abonament PDF

Tips and tricks pentru o viață fericită (sau cel puțin mai fericită) în Agile

Levente Barabas
Project Manager @ Zenitech



MANAGEMENT

În perioada pe care o trăim în SW development/testing, cuvintele Agile și Scrum au devenit un fel de standard deja subînțeles și asimilat în rutina cotidiană ca și cafeaua de dimineață.

Faptul că ne-am obișnuit cu un anumit comportament/obicei nu înseamnă că ne este de folos. Să ne gândim doar la viciile pe care le perpetuăm zilnic. Să nu mă înțelegeți greșit, nu sunt un om contra Agile. Sub nicio formă! De fapt, sunt un mare pasionat de tot ceea ce ne poate oferi Agile-ul. Mai precis: fac daily-uri, fac planning, fac refinement și Demo. Deci sunt Agile.

Din păcate, trebuie să recunoaștem că în foarte multe echipe s-a ajuns la nivelul în care cuvântul Agile a primit o conotație negativă ca și acele meetinguri de status/reporting pe care le avem cu toții în calendar.

Sper că nu v-am pierdut deja…

În rândurile de mai jos, voi încerca să vă conving că situația privind atitudinea față de Agile poate fi îmbunătățită. Trebuie doar să fim atenți la anumite aspecte. Este de menționat că tot ceea ce propun ca subiect de gândire sunt ideile mele personale. Adică, sunt "alterate" de subiectivism.

Să ne întoarcem un pic în istorie și să vedem de ce au apărut frameworkurile Agile.Conceptul Agile-ul a apărut dintr-o necesitate. A fost răspunsul domeniului IT la cerințele clienților. Cred că este foarte important să înțelegem că, la fel cum apariția Agile-ului a fost dintr-o necesitate dată de contextul de business, evoluția modului de lucru sub "umbrela Agile" este o nevoie la fel de mare. Să ne uităm doar la câte frameworkuri au apărut de-a lungul timpului: Scrum, Kanban, Lean, XP (și nici nu am intrat în cele scaled precum, Scrum of Scrums, LeSS, SAFe).

Să nu ne "agățam" de o denumire. 

Faptul că etichetăm o echipă ca echipa de Scrum care aplică Scrum, dar în realitate folosește doar părți din framework este ca și cum mi-aș pune în frunte numele de "George Clooney" și să mă aștept la faimă.

Cred că ar trebui să ne concentrăm mai mult pe accentuarea practicilor care s-au dovedit a fi utile și să scăpăm cât mai rapid de acelea care nu ne ajută, fiind nocive echipei. Cred că este mai important să ai un proces/framework adaptat echipei/contextului tău decât să folosești "ca la carte" un framework care te ajută cu unele practici, dar cu altele te trage în jos. Mai mult de atât, cred ferm în deschiderea către a încerca diferite abordări/practici cu dorința de a îmbunătăți viața de zi cu zi și randamentul echipei. Ai încercat ceva și a mers? Super! keep doing it. Ai încercat ceva și nu a mers? Și mai bine. Aruncă-l în coșul de gunoi și treci mai departe la următorul experiment. Fail fast and fail often.

Feedbackul este vital.

Și aici nu mă refer doar la feedbackul primit de la client. M-aș concentra mai mult pe feedbackul primit de la echipă. Cu toții ar trebui să ne străduim să creăm un context în care toți să își poată exprima părerea liber și fără prejudecăți. Un element esențial ar fi meetingurile de Retro. Din confort sau din alte circumstanțe putem să picăm în capcana în care să repetăm același tip de Retro de n ori în speranța să dea același rezultat ca și la prima sau a doua încercare. Să nu ne fie frică să încercăm mai multe variații și tipuri de Retro-uri ca să menținem fluxul de informații.

Dar primirea feedbackului este doar primul pas. Fixarea de action itemuri bazate pe feedbackul primit și făcând follow up la aceste action itemuri este de fapt pasul esențial în a menține un flow de idei utile.

Încercați să scoateți cel mai mare randament din meetingurile setate.

Să vedem câteva exemple:

Nu forța echipa cu idei preconcepute.

De multe ori ceea ce este perfect logic pentru mine, poate fi o "povară" pentru echipă. Trebuie să fim atenți la pulsul echipei și să promovăm un mediu sincer în care oricine să poată să spună "nu îmi place X, pentru că Y și aș dori să propun Z, pentru că W". Aceste elemente trebuie discutate și evaluate împreună.

Set some standards.

Deși mediul nostru de lucru este unul foarte dinamic, este bine să setăm niște standarde. Să mergem înapoi la una din rădăcinile unei activități de lucru, mai precis la taskurile pe care lucrăm. Din experiența mea, am remarcat că ceea ce îmbunătățește mult flow-ul de lucru este să ai niște tichete clare, formatate într-un mod similar (cu description, acceptance criteria, notes, linkuri etc.). Aici fiecare dintre voi puteți să stabiliți niște template-uri după care să poată lucra echipa. Desigur, astea s-ar încadra foarte bine într-un DoR (Definition of Ready) clar definit.

Să fim oameni.

Să nu uităm că suntem oameni și lucrăm cu oameni. Nu suntem niște mașinării care să răspundă de fiecare dată la fel la același stimul. Avem zile mai bune, mai rele și trebuie să ținem cont de asta. Să nu uităm că încrederea se construiește încet, cu multă sinceritate și transparență. Doar că aceasta se poate pierde instant.

Way of working.

În cazul echipelor nou formate aflate încă în stadiul de forming poate ajuta un Way of working cu niște reguli de bază. Acestea pot încorpora așteptările pe care le avem unul față de altul, cine este responsabil pentru ce, de câte review-uri ai nevoie la un PR și multe altele. Gândiți-vă ca și la niște reguli de joc. Astea pot ajuta mult atât în ameliorarea conflictelor din zone de Storming, cât și în setarea unui baseline de comportament pentru echipă.

Și nu în ultimul rând, să nu uităm să ne conectăm cu echipa și să creștem relații. Din punctul meu de vedere, aceasta este una din cele mai grele aspecte cu acest nou stil de muncă remote/hibrid. La fel ca toate lucrurile bune din Agile, putem găsi rețeta ideală numai prin trial and error. Câteva opțiuni pot fi calluri de Cofee break, Jocuri online sau pur și simplu un meeting unde să stați la povești.

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects