În prezent, asistența la condus nu mai este un lux, ci aproape o necesitate. Cu creșterea numărului de vehicule pe drumuri și a complexității infrastructurii, conducătorii auto și moto au nevoie acum mai mult ca niciodată de ajutor pentru a naviga în siguranță și eficient.
Bosch, o companie cu o istorie de peste 130 de ani în dezvoltarea tehnologiei auto, stă în spatele multor inovații care au modelat și redefinit experiența la volan sau în șaua motocicletei. Sistemele de asistență la condus dezvoltate de Bosch, echipate cu RADAR și, în unele situații, cu camere video se bazează pe algoritmi avansați care transformă modul în care interacționăm cu vehiculele și mediul înconjurător, crescând semnificativ nivelul de confort.
Sistemele de asistență pentru șoferi, cum ar fi FCW (front collision warning), AEB (automatic emergency braking), ACC (adaptive cruise control) și LCA (lane centering assist), sunt deja disponibile în multe vehicule, și în viitor, tot mai multe dintre aceste sisteme vor fi disponibile într-o gamă largă de vehicule, preluând tot mai multe sarcini de la șofer. Aceste sisteme de conducere asistată se încadrează la nivelul SAE 1, pentru care șoferul rămâne în totalitate responsabil. Și în cazul SAE Level 2, șoferul este responsabil tot timpul, dar sistemul intervine în unele situații de urgență, ori pentru a accelera sau frâna în condiții normale de trafic (control longitudinal), fie în curbe sau în timpul schimbării benzii de mers (control lateral). Acest lucru permite conducerea fără mâinile pe volan în anumite situații precis definite. Șoferul poate să-și ridice mâinile de pe volan, dar trebuie să continue să monitorizeze funcțiile de asistență în orice moment și să fie capabil să preia controlul complet. Un astfel de sistem este Bosch driving assist. Acesta îndeplinește cerințele unui sistem de nivel SAE 2 și oferă o combinație de control longitudinal și lateral, inclusiv schimbarea benzilor și oprirea de urgență.
Prin dezvoltarea Bosch driving pilot, compania face deja următorul pas spre autonomous driving. Acesta completează Bosch driving assist și o duce la următorul nivel de automatizare (SAE Nivel 3). Pilotul va prelua automat controlul longitudinal și lateral al vehiculului, astfel încât șoferii pot folosi activ sistemul de infotainment, de exemplu. La cererea sistemului, șoferul trebuie să reia controlul vehiculului.
Acest sistem avansat de asistență la frânare se bazează pe combinația dintre radar și camere video pentru a analiza traficul în timp real. În situații de pericol, poate declanșa o frânare de urgență, minimizând astfel impactul sau chiar evitând un accident.
Dacă sistemul detectează că distanța până la vehiculul precedent se micșorează extrem de repede într-un timp relativ scurt, atunci se pregătește pentru o potențială frânare de urgență. Dacă șoferul nu reacționează la situația periculoasă, sistemul avertizează șoferul printr-un semnal sonor și/sau vizual, urmat de o scurtă, dar perceptibilă, acționare a frânei. Sistemul inițiază apoi frânarea parțială pentru a reduce viteza și pentru a oferi șoferului timp prețios pentru a reacționa. De îndată ce șoferul apasă pedala de frână, sistemul oferă suport de frânare. Pentru a face acest lucru, sistemul calculează încontinuu gradul de decelerare al vehiculului necesar pentru a evita coliziunea. Dacă sistemul detectează că șoferul nu a aplicat suficientă forță de frânare, crește presiunea de frânare la nivelul necesar, astfel încât șoferul să poată reuși să oprească vehiculul înainte de a se produce o coliziune. Dacă șoferul nu reacționează la riscul imediat de coliziune, iar sistemul de frânare automată de urgență determină că o coliziune este inevitabilă, acesta poate iniția automat frânarea completă. Ca urmare, vehiculul se deplasează cu o viteză semnificativ redusă atunci când are loc coliziunea, reducând gravitatea accidentului pentru pasagerii ambelor vehicule.
Senzorii RADAR instalați în colțurile din față ale vehiculului îmbunătățesc câmpul vizual orizontal și permit detectarea din timp a vehiculelor care traversează acest câmp vizual la viteze mari. Senzorii RADAR sunt concepuți pentru detectarea obiectelor relevante în traficul urban complex și diferențierea între acestea, astfel încât, dacă un vehicul care traversează este detectat cu potențial de coliziune, sistemul avertizează șoferul și declanșează frânarea automată de urgență. Această avertizare vine cât mai târziu posibil, pentru a oferi șoferului posibilitatea de a reacționa înainte ca sistemul să intervină. Astfel, sistemul ajută la evitarea sau diminuarea efectelor coliziunilor inevitabile cu vehiculele care traversează.
Atunci când virează, șoferul trebuie să fie atent nu doar la traficul care traversează prin fața mașinii, ci și la vehiculele care vin din sens opus. Neglijarea sau evaluarea greșită a vitezei unui vehicul care vine din sens opus la viraj poate deveni rapid periculoasă. De aceea, Bosch a dezvoltat frânarea automată de urgență și pentru scenariile de viraj. Atunci când vehiculul șoferului este staționar în pregătirea efectuării unui viraj și încearcă să facă virajul, deși există un pericol real de coliziune cu traficul din sens opus, sistemul îl împiedică automat să facă acest lucru până când pericolul a trecut. Atunci când vehiculul se deplasează cu o viteză semnificativă, în ciuda riscului de coliziune, sistemul emite o avertizare către șofer de îndată ce identifică o situație periculoasă de viraj. Șoferul rămâne responsabil pentru a lua o măsură adecvată.
Radarul este, de obicei, la baza sistemului de control adaptiv al vitezei (ACC). Instalat în partea din față a vehiculului, sistemul monitorizează în mod constant drumul din față. Atâta timp cât drumul din față este liber, ACC menține viteza setată de șofer. Dacă sistemul observă un vehicul mai lent în raza sa de detecție, reduce treptat viteza, fie prin frână de motor, fie activând sistemul de control al frânei. Dacă vehiculul din față accelerează sau schimbă banda, ACC accelerează automat până la viteza dorită de șofer.
ACC standard poate fi activat de la viteze de aproximativ 30 km/h (20 mph) în sus și îl ajută pe șofer, în principal, în regim de autostradă. Varianta ACC stop & go este activă și la viteze sub 30 km/h (20 mph). Poate menține distanța setată față de vehiculul precedent chiar și la viteze foarte mici și poate frâna până la oprire completă. Dacă vehiculul are transmisie automată și mașina target își reia mișcarea în scurt timp, ACC stop & go poate reporni vehiculul, dar dacă vehiculul rămâne oprit mai mult timp, șoferul trebuie doar să reactiveze sistemul, de exemplu, apăsând pe scurt pedala de accelerație sau butonul Resume pentru a reactiva ACC. În acest fel, ACC stop & go îl ajută pe șofer chiar și în trafic intens și ambuteiaje. Deoarece ACC este un sistem de confort, frânările și accelerările vehiculului au loc numai în limite bine definite.
Chiar și cu ACC activat, rămâne responsabilitatea șoferului de a monitoriza viteza și distanța față de vehiculul precedent.
Pentru a crește confortul și siguranța acestei funcții, se poate instala o cameră multi-funcțională în plus față de senzorul radar. Astfel, de exemplu, ACC poate detecta mult mai devreme un vehicul care intră în banda șoferului - fie planificat, fie neprogramat -, datorită preciziei de măsurare laterală a camerei multi-funcționale, permițând sistemului să răspundă mai dinamic. Pentru o înțelegere mai bună și mai robustă a scenei, datele de la senzorul radar și camera pot fi combinate.
ACC poate fi extins pentru a include multe funcții suplimentare, cum ar fi detectarea semafoarelor sau a semnelor de circulație.
O funcție esențială pentru prevenirea accidentelor cauzate de neatenția șoferului. Sistemul folosește camerele și senzorii pentru a monitoriza poziția vehiculului pe bandă și poate corecta traiectoria dacă este necesar.
Această funcție folosește o cameră pentru a detecta marginile benzii, cum ar fi marcajele rutiere sau barierele de construcție din vecinătatea vehiculului. Pe baza acestor informații, se determină poziția vehiculului în cadrul benzii sale. Sistemul preia controlul direcției, menținând vehiculul în mod continuu în bandă.
Asistența pentru centrarea pe bandă poate fi extinsă pentru a include multe funcții suplimentare, cum ar fi un mod fără mâini sub condiții specifice, predefinite sau asistență pentru coridorul de urgență.
Această funcție ajută șoferul atunci când schimbă banda pe drumuri cu mai multe benzi. Utilizând senzori de cameră și radar, vehiculul detectează propria sa bandă, precum și benzile alăturate, și poate iniția o schimbare de bandă la cererea șoferului sau așa cum este sugerat de sistem. Funcția permite selectarea pro activă a benzii și ajută la îmbunătățirea fluxului de trafic.
Asistența la schimbarea benzii de circulație poate fi extinsă pentru a include multe caracteristici suplimentare, cum ar fi: ajustarea vitezei pentru a optimiza depășirea sau căutarea activă a spațiilor libere pentru a optimiza poziționarea vehiculului în raport cu traficul din banda țintă.
La fel ca în cazul mașinilor, Bosch a introdus sistemul de asistență pentru motociclete, ARAS (Advanced rider assistance systems). Acesta include funcții precum avertizare la coliziune frontală, asistența pentru menținerea distanței față de vehiculul precedent și monitorizarea unghiului mort, toate adaptate specific nevoilor motocicliștilor.
Condusul în trafic dens și menținerea distanței corecte față de vehiculul din față necesită o mare concentrare și poate fi solicitant pentru perioade lungi. ACC ajustează viteza vehiculului la fluxul de trafic și menține distanța sigură necesară. Acest lucru poate preveni eficient coliziunile cauzate de o distanță insuficientă față de vehiculul din față. Și nu doar că ACC oferă mai mult confort motocicliștilor, dar îi ajută și să se concentreze mai mult pe drum, în special în traficul cu densitate mare.
În traficul rutier, chiar și cele mai scurte pauze în concentrare pot avea consecințe grave. Bosch a dezvoltat un sistem de avertizare a coliziunilor pentru motociclete pentru a reduce riscul unei coliziuni sau pentru a atenua consecințele sale. Sistemul este activ imediat ce vehiculul pornește și îl sprijină pe motociclist în toate gamele relevante de viteză. Dacă sistemul detectează că un alt vehicul este periculos de aproape și că motociclistul nu reacționează la situație, acesta îl avertizează pe motociclist printr-un semnal acustic sau optic.
Această funcție monitorizează toate vehiculele care se apropie din spate, pentru a ajuta motocicliștii să schimbe benzile în condiții de siguranță. Un senzor radar poziționat în partea din spate a motocicletei acoperă unghiul mort, înregistrând obiectele din zonele dificil de vizualizat. Ori de câte ori există un vehicul în unghiul mort al motociclistului, sistemul îl avertizează printr-un semnal optic, de regulă în oglinda retrovizoare.
Siguranța sporită: Într-o epocă în care accidentele rutiere sunt o cauză majoră de deces și rănire, aceste tehnologii pot salva vieți.
Confort la condus: Asistența tehnologică reduce stresul și oboseala, făcând experiența condusului mai plăcută.
Trecerea de la sisteme de nivel SAE 2 la sisteme de nivel SAE 3 presupune o serie de provocări ce trebuie rezolvate, cum ar fi creșterea fiabilității sistemelor, regândirea interfeței cu șoferul, cât și adaptarea la standardele legale și de siguranță, care pot varia de la o țară la alta.
Totodată, Bosch explorează moduri de integrare a inteligenței artificiale și a rețelelor neuronale de date pentru a îmbunătăți performanța funcțiilor de asistență la condus.
Tehnologiile de asistență la condus de la Bosch sunt mai mult decât simple adăugiri tehnice; ele reprezintă un pas major în evoluția transportului rutier. Fie că este vorba de mașini sau motociclete, Bosch își lasă amprenta asupra modului în care ne deplasăm și interacționăm cu mediul înconjurător. Cu o investiție constantă în cercetare și dezvoltare, compania promite să aducă îmbunătățiri continue în acest domeniu, inițiativă din care face parte și Centrul de Inginerie Bosch din Cluj. Acesta contribuie activ la evoluția funcțiilor de asistență la condus pentru diferite categorii de vehicule, lucrând în colaborare cu echipe din toată lumea de peste zece ani, modelând astfel viitorul mobilității.