ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 135
Abonament PDF

Android Automotive. Un sistem de operare creat pentru a fi copilotul tău

Paul Stănescu
Lead Software Architect @ P3



PROGRAMARE

AAOS sau Android Automotive Operating System reprezintă o evoluție a sistemelor de infotainment în mașină, oferind o experiență de utilizare mai integrată și mai familiară pentru șoferi și pasageri. Prin integrarea strânsă cu ecosistemul Google, utilizatorii pot beneficia de funcționalități avansate de conectivitate și control vocal în timp ce se află la volan astfel acest sistem devine un copilot de nădejde ajutând la creșterea gradului de siguranță la volan.

Android Auto vs Android Automotive

Este important să înțelegem de la început diferența dintre Android Auto, o aplicație mobilă integrată în sistemul de operare ale telefoanelor Android începând cu versiunea 10, și sistemul de operare Android Automotive, creat special pentru mașini.

Android Auto

După cum menționam mai sus, Android Auto este o aplicație gata integrată în sistemul de operare a telefoanelor cu Android 10+. Această aplicație transformă interfața smartphone-ului într-una mai simplă și mai ușor de utilizat în timpul condusului, permițând șoferilor să acceseze funcționalități și aplicații importante, fără a distrage atenția de la drum. Android Auto poate fi conectat la sistemul multimedia al mașinii prin intermediul unei conexiuni bluetooth sau al unui cablu USB. Multe vehicule moderne oferă integrare nativă cu Android Auto, ceea ce înseamnă că poți controla aplicația direct de pe ecranul mașinii tale.

Android Automotive

Android Automotive este o versiune specială a sistemului de operare Android dezvoltată de Google pentru a fi integrată în sistemele de infotainment ale mașinilor și este concepută în așa fel încât să poată fi personalizată în funcție de dorințele și nevoile producătorilor de automobile. Un exemplu de vehicul care utilizează Android Automotive este noul Megane E-tech, o mașină electrică dezvoltată de producătorul francez Renault în parteneriat cu P3 Digitale Services. Cu toate acestea, sunt și alți producători de automobile care au adoptat sau planifică să adopte Android Automotive în sistemele lor de infotainment.

Sistemul de operare se regăsește în două variante:

Arhitectura sistemului

Arhitectura sistemului este bazată pe patru straturi principale:

1. Kernel Linux: responsabil pentru gestionarea resurselor hardware ale mașinii, precum procesorul, memoria, driverele hardware și comunicarea cu componentele hardware.

2. HAL: acest strat este utilizat pentru a abstractiza și standardiza interacțiunea software-ului cu componente hardware diverse. Android HAL abstractizează funcționalitatea hardware-ului pentru ca dezvoltatorii de aplicații să nu fie nevoiți să scrie cod specific pentru fiecare dispozitiv sau variantă hardware Android. Acest lucru face ca dezvoltarea de aplicații să fie mai ușoară și mai portabilă între diferite dispozitive Android.

Comunicarea dintre Kernel și HAL se realizează prin HIDL. HIDL (Hardware Interface Definition Language) este un limbaj de definire a interfețelor folosit în cadrul sistemului de operare Android pentru a descrie și defini interfețele de comunicare între software și hardware. Acest limbaj ajută la standardizarea și abstractizarea interfețelor de comunicare între software și hardware, permițând dezvoltatorilor să creeze aplicații și servicii care să poată interacționa eficient cu hardware-ul divers al dispozitivelor Android.

3. Service Layer: include servicii specifice pentru mașină, care permit comunicarea cu diferite componente ale vehiculului, precum senzorii, sistemele de climatizare, iluminarea și multe altele. Aceste servicii permit dezvoltatorilor să creeze aplicații care interacționează direct cu funcționalitățile mașinii.

Legătura dintre HAL și stratul de servicii cunoscut și sub denumirea de framework se realizează prin AIDL. AIDL, (Android Interface Definition Language) este un limbaj de definire a interfeței folosit în cadrul sistemului de operare Android pentru a defini și descrie interfețele de comunicare între procesele (IPC - Inter Process Communication) diferitelor componente ale unei aplicații Android sau între aplicații diferite care rulează pe același dispozitiv Android.

4. Aplicații: Interfața utilizatorului este personalizată de către producătorul auto, ceea ce înseamnă că aspectul și funcționalitatea interfeței pot varia de la o mașină la alta. Cu toate acestea, interfața ar trebui să ofere acces facil la aplicații, informații despre mașină și altele.

Conexiunea dintre stratul de servicii -aplicațiile comunică doar cu managerii serviciilor - care rulează în procese diferite se realizează tot prin intermediul interfețelor AIDL.

Exemplul unui proiect

În cadrul companiei P3 Digital Services avem echipe dedicate care lucrează și interacționează cu toate straturile mai sus amintite. Proiectul ales pentru a exemplifica mai bine o funcționalitate pornită din partea de jos a sistemului și dezvoltată până în partea de sus vizibilă pentru utilizator este Camera X.

În cadrul automobilului avem una sau mai multe camere conectate. Pentru a putea conecta și prelua corect cadrele venite de la cameră este nevoie de instalarea unui driver la nivel de platformă. Odată ce driverul este funcțional, începe integrarea și comunicarea cu EVS (Exterior View System). Acesta comunică bidirecțional cu Serviciul de HAL care, la rândul său, face un schimb de date (pentru procesare) spre modulul de procesare a imaginilor. Răspunsul primit, bazat inițial pe o cerere, este propagat în partea de framework ca mai apoi să ajungă în partea de HMI, singurul strat vizibil și cu care utilizatorul final poate interacționa.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects