ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 135
Abonament PDF

AI sau Noi? Cum ar putea arăta viitorul

Laszlo Balogh
Business Analyst @ PitechPlus



DIVERSE


În ultimul timp, am tot auzit întrebarea: "Oare ne va înlocui Inteligența Artificială (IA)?" Sincer, la acel moment, nu eram la curent cu tot ce înseamnă IA și nu aveam temerea că ne poate înlocui sau că din cauza sa ne-am putea pierde locul de muncă. Așa că am început să aprofundez subiectul. În mod evident, am întâlnit ChatGPT de la OpenAI și m-am gândit: "Sigur, despre asta este vorba!" Dar după câteva căutări, am mai găsit alte tooluri. Așa că, dintr-o dată, aveam la îndemână zeci de variante de IA. Dacă tot am găsit ChatGPT, mi-am propus să văd ce știe și ce nu știe să facă. Am dorit să înțeleg cum și dacă ar putea să mă înlocuiască la locul de muncă. Sunt Business Analyst (BA) și Proxy Product Owner (PO) în cadrul PitechPlus, iar ca să pot determina dacă IA ar putea să mă înlocuiască, mai întâi am detaliat taskurile mele zilnice.

Ce face un Business Analyst?

Dimineața, obligatoriu o cafea, după care încep lucrul: rezolv o problemă, particip la o întâlnire sau scriu cerințele primite de la clienți. De regulă, colegii mă întreabă cum de mă pot ocupa de atâtea și cum de le rezolv cu succes. Așa arată pentru mine o zi normală și pare simplă, însă până nu am descris tot ce întreprind pe parcursul zilei, nu am realizat cât de complexă poate deveni. Astfel, BA-ul este persoana care propune soluții pentru business, care ajută clientul să pună afacerea în stare de funcționare, care analizează și înțelege nevoia clientului. Apoi, transmite aceste detalii către echipele de dezvoltare printr-un limbaj clar și ușor de înțeles.

În literatura de specialitate întâlnim preponderent două tipuri de taskuri: unul profund și celălalt, superficial. Astfel, unele taskuri necesită creativitate și înțelegere pentru a fi duse până la capăt (cel profund), iar altele sunt repetitive și ar putea fi realizate de către un robot (cel superficial) - aici intervine aportul inteligenței artificiale.

Ce este Inteligența Artificială?

Conceptul de IA este des întâlnit astăzi: îl vedem la știri, îl întâlnim în aplicații noi care vor să atragă prin faptul că au IA integrată, îl vedem chiar la guvern (ION). IA este, de fapt, o formă de inteligență a mașinilor care pot percepe mediul și informația înconjurătoare și le pot optimiza. Iar când ajungem să menționăm ChatGPT vorbim, de fapt, despre o mare de informații într-un LLM (Large Language Model), unde există un algoritm care caută extrem de rapid printre toate date disponibile și returnează un răspuns într-o formă cât mai umană. Dar informația nu se oprește aici, există mult mai multe tooluri de IA care se bazează pe diferite soluții tehnice și ideologii. Menționăm că acest articol nu tratează ce este IA la origine, ci mai degrabă cum să o folosim.

La ce nu folosim IA?

Având trasate definiția și legătura dintre BA și IA, următorul pas este să identificăm cum poate fi folosită inteligența artificială în lucrul de zi cu zi. Ca să înțelegem la ce o putem folosi, am investigat, într-o primă etapă, la ce nu o putem folosi.

În primul rând, IA nu este capabilă să vorbească cu un client (sau cu un coleg), așadar partea aceasta ne rămâne nouă în sarcină. Însă și dacă ar putea înțelege ce transmite un client, nu numai că ar trebui să interpreteze cerințele sale, ci ar trebui să adreseze o serie de întrebări care să clarifice multe aspecte. Acest lucru se numește "prompt engineering", care este un task pe care îl inițiem noi către IA și nu invers. Evident, am putea afirma că IA este capabilă de a citi transcripții, dar, după ce folosim de câteva ori transcripțiile în apeluri, devine destul de clar că ele conțin erori mari, astfel că nu putem transmite acest text către IA pentru că rezultatele vor fi și ele eronate.

În al doilea rând, IA nu are competențe de gândire creativă, inventivitate sau capacitatea de a percepe mimici și emoții. IA nu o să vină niciodată cu informații pe care nu le-a "citit" undeva pentru că nu este capabilă să inventeze gânduri sau idei noi. În consecință, nu putem să atribuim inteligenței artificiale sarcini care fac parte din munca profundă.

Pe de altă parte, IA este foarte capabilă să execute sarcini de muncă superficială, repetitive.

Nu în ultimul rând, IA o să ofere foarte rar sursa informațiilor (evident există excepții, dar aici vorbim de cele mai întâlnite ca ChatGPT) - practic, nu o să indice dacă textul dat este plagiat sau în ce măsură este plagiat și, mai ales, NU o să răspundă neapărat corect la întrebare.

La ce folosim IA?

Acum că am vorbit despre ce nu putem face cu IA, este momentul să abordăm unghiul din care o putem folosi.

Și aici revine conceptul de muncă superficială: de multe ori, o muncă superficială este repetitivă, nu implică noutate, obosește și, mai presus de toate, ia timp. De exemplu: scrisul de "user stories", "user templates", "acceptance criteria" și învățatul pe repede înainte. Să vedem cum putem optimiza aceste sarcini.

În primul rând, o utilizare extrem de utilă a inteligenței artificiale a fost legată de informația pe repede înainte. Atunci când suntem într-un apel, când analizăm un potențial proiect nou sau chiar o idee nouă de la un client și ne întâlnim cu un concept despre care nu avem cunoștințe, este foarte productiv să întrebăm o inteligență artificială, putând astfel afla răspunsul în câteva secunde. Evident, am putea întreba un coleg, dar primirea răspunsului ar putea dura. Când suntem într-o întâlnire online, putem să ne documentăm pe loc despre subiect fără să fie nevoie să așteptăm.

În al doilea rând, am observat că toolurile de IA sunt bune la construit "user templates", "user stories" și/ sau "acceptance criteria". Comparând însă cu învățarea pe repede înainte, aici un BA trebuie să intervină mult mai mult: la învățare, BA-ul trebuie să decidă dacă informația dată de IA este sau nu relevantă și adevărată - acest lucru se face prin folosirea aptitudinilor de gândire critică și a experiențelor din trecut. Pe de altă parte, când vrem să construim un "user template" nu este de ajuns să întrebăm IA cum arată sau să îi cerem să îl construiască. Ci trebuie abordată o metodă numită linie de întrebări (line of questioning): trebuie să avem un țel, adică unde vrem să ajungem, să știm care sunt întrebările pentru a ajunge în acel punct și, cel mai important, să nu lăsăm IA să devieze de la subiect, iar noi să insistăm pe calea pe care ne dorim să mergem.

În al treilea rând, am explorat două domenii mai tehnice unde IA ar putea să ne ofere ajutor. Unul dintre ele a fost scrisul de cod și celălalt, analiza de Excel. În ceea ce privește primul subiect, am realizat destul de rapid că fără o experiență prealabilă a utilizatorului, IA o să continue să ofere cod. Dar acesta are erori, de cele mai multe ori pentru că nu se iau în considerare alți parametri, iar utilizatorul nu știe cum să urmeze o linie de întrebări. Aceeași situație o întâlnim și în cazul analizei unui Excel. Având însă experiență semnificativă din trecut, am reușit să conduc un studiu mai detaliat: pe un fișier Excel mare (peste 100 de coloane și peste 75.000 de rânduri), trebuia să extrag comparații și diferite statistici pentru anumite grupuri. Prin metode simple nu era fezabil să aflu toate datele pentru că era fizic imposibil; o altă metodă era scrisul de formule complexe care să ia în considerare diferite foi din Excel, multiple coloane și condiții ca să rezulte într-o comparație. Ele puteau fi scrise de mână, dar chiar și pentru cineva foarte experimentat ar fi luat timp. Astfel, am ales varianta de a scrie aceste formule folosind ajutorul IA: am creat ideea unui țel (rezultatul țintit), apoi am considerat fiecare coloană și element necesare pentru a ajunge la acest țel, după care am explicat IA că am nevoie de o formulă care scoate din foaia X datele Z pentru tipul de utilizatori Y.

IA a construit aceste formule în câteva secunde. De aici, a urmat validarea umană: am descoperit că formula nu era corectă pentru că în loc de punct și virgula IA a folosit doar virgula. După o schimbare rapidă tot cu ajutorul IA, am observat că rezultatul final era într-un format ciudat. Am analizat rezultatul și am realizat că nu era bine gândită formula. Prin urmare, am cerut IA o altă schimbare.

Per total, rezultatul a fost că IA a construit formulele pe baza informațiilor bine conturate de mine, iar, după aceea, le-a corectat luând în considerare validările mele. Rezultatul: reducerea la aproximativ jumătate a timpului total de analiză a fișierului.

Concluzia "IA sau noi?": al cui este viitorul?

Valorificând multiplele experimente și teste am ajuns, în final, la o concluzie pentru întrebarea: "Oare ne înlocuiește IA?". Răspunsul este DA și NU, chiar dacă sună ciudat.

Din punctul meu de vedere, bazându-mă pe sarcinile zilnice de BA și pe ce poate să ofere IA la momentul de față (probabil și în viitorul apropiat spre mediu), inteligența artificială fără intervenție umană nu este în măsură să înlocuiască complet un BA, un Developer sau un Analist - de aici, răspunsul NU. Pe de altă parte, un BA care știe să folosească minim o unealtă de IA (dar preferabil mai multe), are șanse foarte mari să înlocuiască o persoană pe aceeași poziție care nu are un set de calificări similare. O persoană care are cunoștințele de bază bine conturate și care știe să utlizeze technologia IA va fi mai productivă și DA, va înlocui o persoană care nu stapânește aceste cunoștințe.

Așadar, pentru mine este destul de clar cum o să arate viitorul. Întrebarea "Oare ne înlocuiește IA?" este parțial fondată pe adevăr pentru că, atâta timp cât nu o să se adapteze, o persoană va fi înlocuită de o alta cu mai multă experiență. Acest fapt nu este o noutate, iar IA nu este un pericol de sine stătător (nu este vorba de "Skynet"), ci mai degrabă este un pas înainte înspre o evoluție constantă.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects