ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 135
Abonament PDF

Transformare #LikeABosch

Wolfgang Fuerst
Head of Department @ Bosch Engineering Center Cluj



Ion Corneliu Stoica
Head of Department @ Bosch Engineering Center Cluj



PROGRAMARE


Este evident că există o relație strânsă între ingineria mecanică și industria Automotive. Mecanismele de virare, suspensia roților sau transmisia, componente mecanice arhicunoscute din vehicule, au fost dezvoltate și îmbunătățite pe parcursul timpului, devenind mai eficiente, complexe și fiabile.

Computer și software în vehicule

Acum 80 de ani, au fost construite primele computere electronice. Utilizarea lor în vehicule era prohibitivă la nivel de costuri. Ca dimensiune, era de neconceput să existe un computer într-un vehicul.
Spațiul necesar găzduirii componentelor electronice nu avea cum să fie alocat într-un vehicul.

Pe măsură ce vehiculele și semiconductoarele au devenit mai accesibile, am reușit să construim sisteme din ce în ce mai mici. A fost un pas important care ne-a permis să conducem vehicule alături de ele, un pas care ne-a facilitat implementarea unor funcții esențiale.

Lansat în 1967, sistemul electronic Jetronic de injectare benzină dezvoltat de Bosch ne-a permis să ne conformăm standardelor stricte de emisii de gaze până la data curentă. A fost un pas important în lansarea pe drumul de succes al componentelor electronice din Automotive.

Circuit integrat (Integrated circuit - IC) pentru sistemul electronic L-Jetronic de injectare benzină, 1975

După electronicele analogice, ce aveau sute de componente individuale într-o unitate de control și multiple combinații de funcții în circuite integrate, au urmat, în 1970, electronicele digitale ce aveau memorie programabilă și microprocesoare.

Inginerii componentelor electrice și software s-au axat pe construirea funcțiilor necesare, iar inginerii componentelor mecanice s-au concentrat pe protecția componentelor în compartimente, în condiții vitrege, pe toată durata vieții mecanismului.

În afara protecției, alte aspecte precum interfețele de comunicare și disiparea căldurii au suferit o repoziționare fizică și conceptuală. S-au găsit soluții sustenabile, pe baza colaborării strânse dintre inginerii din toate domeniile companiei noastre.

Având în vedere cerințele crescânde pentru putere de procesare și comunicare ultra-rapidă, colaborarea a devenit și mai intensă având drept scop identificarea de soluții fiabile ce pot răspunde cerințelor clienților noștri.

Conducerea automată de la nivelul 1 la 5

Următorii pași logici au fost: extinderea domeniului vehiculelor, dezvoltarea de funcții pentru sisteme de asistență șoferi (DAS) și pentru sisteme avansate de asistență șoferi (ADAS). Funcții populare, precum adaptive cruise control (ACC), electronic stability control (ESC), au fost succedate de soluții mai sofisticate precum traffic sign recognition (TSR) sau parcarea automată.

Procesarea augmentată de informație și nivelul mare de automatizare facilitează dezvoltarea conducerii automate. Sistemele automate de conducere (ADS) sunt dezvoltate pentru a permite operarea unui vehicul fără om.

Clasificarea nivelelor de automatizare sunt bine explicate de Societatea Inginerilor Automotive (Society of Automotive Engineers - SAE). O privire de ansamblu cu câteva exemple se poate găsi în tabelul de mai jos.

Nivele de automatizare Rolul vehiculului/șoferului în conducere Exemple
Suportul șoferului Nivelul 1: Șoferul este asistat în controlul Adaptive cruise control (ACC) - viteza
Asistență șofer (Driver Assistance) mișcării vehiculului fie pe partea vehiculului este adaptată automat la
laterală, fie pe partea longitudinală, condițiile de trafic.
dar nu pentru ambele simultan. Șoferul
trebuie să coordoneze mișcarea pe partea
neasistată.
Nivelul 2: Șoferul este asistat în controlul Asistent parcare în zona casei (Home
Conducere parțial autonomă (Partial mișcării vehiculului atât pe partea zone park assist) - vehiculul se
Driving Automation) laterală, cât și pe cea longitudinală. parchează singur în garaj, dar șoferul
Șoferul supervizează procesul și trebuie să monitorizeze procesul.
efectuează restul operațiunilor
derivate.
Conducere automată Nivelul 3: Vehiculul funcționează în spațiul Pilot pe autostradă (Highway Pilot) -
Conducere autonomă condiționată operațional intenționat, presupunând că conducerea automată este restricționată
(Conditional Driving Automation) șoferul este receptiv la solicitările la nivel de autostrăzi.
corespunzător.
ADS pentru a interveni și reacționa
Nivelul 4: Nu este necesară supervizarea și Parcare automată (Automated Valet
Conducere autonomă avansată (High intervenția șoferului la o solicitare Parking) - mașina se parchează singură
Driving Automation) inițiată de sistem, deoarece sistemul în garaj.
ADS poate funcționa în limitele
condițiilor de operare și poate reveni
la o poziție de siguranță, dacă nu mai
sunt îndeplinite condițiile.
Nivelul 5: ADS poate opera vehiculul în toate Indisponibil momentan pe drumurile
Conducere autonomă totală (Full Driving condițiile de drum la care este supus un publice.
Automation) vehicul. convențional condus de un șofer
uman abil, tipic.

Sursa: https://www.sae.org/standards/content/j3016_202104/ and
https://www.bosch-mobility.com/en/mobility-topics/the-five-steps-of-automated-driving/

Având în vedere așteptările crescânde din partea clienților, cerințele asociate funcționalităților software, capacității de procesare și mecanismelor sunt din ce în ce mai mari pentru a asigura o bună funcționare a vehiculului ca întreg.

Centrul de Inginerie Bosch din Cluj

Din prima zi - încă de acum zece ani - când a fost înființat Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, am dezvoltat componente pentru sisteme avansate de asistență a conducerii, încercând să facem visul conducerii automate o realitate.

Un exemplu tipic este sistemul camerei de proximitate (near-range camera system - NRCS) care ajută șoferii vehiculelor comerciale ușoare să parcheze și să manevreze vehiculele, fără a fi implicați în accidente.

Sursa: https://www.bosch-presse.de/pressportal/de/de/nahbereichskamera-systeme-von-bosch-55688.html

Lucrând cot la cot, inginerii noștri software, hardware și mecanici dezvoltă produse, având satisfacția producerii acestor soluții în locațiile noastre aflate în proximitate.

Povestea de succes nu se oprește aici.

Computere pentru vehicule

Arhitecturile curente E/E deja interconectează mai mult de 100 de unități individuale de control, fiecare responsabilă de controlul funcțiilor specifice variilor domenii. Rezultatul este o complexitate care nu poate crește aleatoriu.

Computerele trans-domeniu din fiecare vehicul oferă un grad mai mare de flexibilitate în alocarea funcțiilor și în simplificarea gradului de integrare & control al funcțiilor. Prin urmare, gama largă de funcții care se află în continuă expansiune devine mai ușor de gestionat, din moment ce toate funcțiile majore de software sunt centralizate doar pe câteva computere.

Prin intermediul platformei de integrare ADAS, Bosch a dezvoltat un astfel de computer pentru vehicule, care are rolul de "creier" pentru conducerea automată și funcțiile de parcare.

Platforma poate fi privită precum un kit modular compatibil cu hardware/software propriu sau terț. Acest kit reunește și îmbină mai multe tehnologii (precum radar, video, lidar, ultrasunet și algoritmi de înaltă complexitate funcțională) pentru un model 360° precis al mediului înconjurător. De asemenea, rulează algoritmi avansați care asigură un comportament dinamic și sigur al vehiculului - chiar și la viteze foarte mari.

Viteza are nevoie nu doar de conectori pentru interfețe gigabit sau de putere computațională superioară. Platforma poate furniza și soluții de aer condiționat sau răcire lichide pentru a satisface nevoile oricărui client.

Sursa: https://www.bosch-mobility.com/en/solutions/vehicle-computer/adas-integration-platform/

Combinația de hardware, mecanică și software este necesară pentru a aduce platforma de integrare ADAS la viață.

Aceste capabilități ne oferă posibilitatea de a implementa soluții de tip Simț-Gândire-Acțiune (Sense, Think, Act) precum Automated Valet Parking, localizare pentru conducerea automată, Highway pilot și nu numai.

Platforma de integrare ADAS oferă bazele pe care Bosch dezvoltă noua generație de soluții software ce vor deschide noi drumuri în domeniul mobilității.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects