ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 151
Numărul 150 Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 134
Abonament PDF

Împrietenește-te cu problema, nu cu soluția

Lia Ghiță
Product Manager @ Cognizant



MANAGEMENT

Acest articol e dedicat mamei mele, care, toată viața, a dat dovadă de o creativitate ieșită din comun în rezolvarea problemelor

Avem o tendință naturală să ne avântam în a găsi soluții fără a înțelege pe deplin problema ce se cere a fi rezolvată. O astfel de gândire, axată "pe soluții", poate conduce la o abordare ineficientă în rezolvarea problemelor. Doar prin înțelegerea profundă a problemei putem atinge potențialul pentru soluții remarcabile, altfel riscăm să generăm soluții pentru probleme inexistente, irosind resurse.

Am întâmpinat nenumărate situații în care clientul a prezentat pentru rezolvarea unei probleme o soluție deja imaginată ca implementată. A trece direct la implementarea sau chiar la conturarea unei soluții în acest stadiu poate duce la dezamăgire.

Ca utilizatori ai tehnologiei, modul în care ne imaginăm propriul comportament poate fi considerabil diferit, atunci când e comparat cu comportamentul pe care îl manifestăm odată puși în fața unei probleme și a unui produs creat pentru a ne ajuta să o rezolvăm. Abilitatea noastră de a ne imagina o lume în care soluția există deja e limitată de prejudecați și de faptul că părerile noastre conștiente despre noi diferă de ceea ce se întâmplă din instinctul ghidat de subconștient.

E nevoie de o abilitate de obiectivizare pentru a alinia cele două aspecte, doar că majoritatea dintre noi nu e antrenată în această direcție.

De aceea, din dorința noastră de a soluționa problemele clienților noștri, vom începe orice conversație prin a ne asculta clientul și ideea pe care și-ar dori-o implementată. Important este că îl vom ghida gradual înspre a descrie problema cu care se confruntă, mai degrabă decât a descrie soluția pe care și-a imaginat-o pentru a facilita rezolvarea acelei probleme.

Înțelegerea problemei la un nivel profund va lărgi paleta potențialelor soluții, permițându-ne, ca specialiști de produs, să explorăm soluții noi, inaccesibile clientului.

Am trăit recent printr-o experiență emoționantă care mi-a deschis ochii față de ceea ce înseamnă cu adevărat înțelegerea și rezolvarea unei probleme.

Mama tocmai trecuse printr-un accident vascular și rămăsese cu paralizie pe partea stângă. Cât timp a fost spitalizată, în timpul unei vizite, ne-a împărtășit că unul dintre terapeuți a reușit să o ajute să miște piciorul stâng, stimulându-i talpa piciorului. Ar fi fost foarte fericită dacă ar fi putut beneficia de tratament mai intens pentru a înregistra progrese mai repede. Bineînțeles, ideea ei de soluție era greu de pus în practică, dar m-a determinat să mă gândesc ce altceva aș putea face pentru a o ajuta, astfel că împreună cu tata am reușit să înființăm un mic dispozitiv cu ajutorul căruia să se poată ajuta singură. Chiar și medicul a admirat invenția.

Această experiență de a fi adânc preocupat de nevoia unei persoane și înțelegerea că soluția poate fi orice atâta vreme cât poate acoperi cerințele de bază ale spațiului problemei, m-a făcut un avocat mai înflăcărat al explorării și descoperirii adevăratului "punct dureros".

Această povestioară nu are, aparent, nimic de a face cu produsele software, dar învățătura e aplicabilă fără îndoială.

Cum descoperim problema?

O bună strategie de a ajunge la rădăcina problemei și de a depista cât de importantă este pentru un utilizator acea problemă este de a aplica o serie de întrebări de forma "de ce?". Această strategie este folosită și în alte situații în care se dorește să se ajungă la o concluzie acționabilă.

Trebuie, totuși, să fim sensibili în procesul de adresare a acestor întrebări. Trebuie să expunem situația cu empatie, altfel riscăm ca persoana intervievată să considere că nu îi apreciem perspectiva.

Este util să stabilim corect așteptările și să informăm persoana intervievată cu privire la ceea ce dorim să obținem și la cum urmează să procedăm. De asemenea, subliniez că nevoia de a înțelege problema nu este o reflectare a inabilității utilizatorului să expună singur problema.

O altă strategie este ca, pornind de la detaliile expuse și de la soluția propusă, să încercam să deducem problema. Apoi, pornind de la această presupunere, să punem întrebări adiționale pentru a ne corecta traiectoria.

Înțelegerea limitărilor

Pentru a putea începe explorarea soluțiilor pentru o problemă, trebuie să înțelegem atât cerințele problemei, cât și limitările.

O astfel de limitare poate fi timpul. În unele situații, termenul limită pentru implementarea unei soluții este stabilit de potențiale promisiuni interne în cadrul unei companii, dar, de multe ori, limitările de timp vin în perspectiva unor legi sau regulamente noi. Putem lua de exemplu o situație recentă în care guvernul României a emis o ordonanță care limita compensarea oferită consumatorilor casnici la un singur loc de consum per consumator. Urma ca furnizorii de energie electrică să obțină declarații de la consumatorii multipli pentru a stabili locul principal de consum. Această ordonanță avea termen de aplicabilitate foarte scurt, astfel că unii furnizori au explorat soluții electronice, scopul fiind de a se încadra în timp cu preluarea și prelucrarea datelor, dar și de a evita frustrarea consumatorilor și supraaglomerarea birourilor, în cazul în care singura soluție ar fi fost statul la coadă.

Unii furnizori aveau deja implementată în sistem posibilitatea creării de contracte noi, astfel că au explorat posibilitatea de a introduce declarații online. Alții s-au orientat spre soluții mai simple, pentru a atenua cât mai mult problema și a se încadra în timp.

O situație similară a apărut în contextul votului negativ pentru aderarea României la spațiul Schengen, când unele bănci s-au confruntat cu o creștere a numărului de potențiali clienți, iar altele s-au confruntat cu o scădere considerabilă.

Una dintre bănci a introdus posibilitatea creării de cont bancar cu card virtual online, însă, din lipsă de timp, nu au putut introduce și posibilitatea verificării automate a actelor, astfel că au incorporat un mecanism de videoconferință în procesul de creare a contului. Într-un anumit punct din proces, utilizatorul urma să interacționeze cu un consultant din bancă pentru a verifica actul de identitate. Este un exemplu eficient de abordare iterativă. Dacă ar fi așteptat până când tot procesul ar fi putut fi realizat online, ar fi ratat o fereastră destul de scurtă de timp în care posibilitatea de a atrage noi clienți era considerabil mai mare decât în mod normal.

Ne confruntăm cu probleme în fiecare zi. Fiecare problemă vine cu cerințele și limitările sale de timp și buget, însă, dacă ne alocăm timpul să înțelegem ceea ce dorim să obținem în mod concret, ne vom împrieteni cu problema și îi vom accepta și limitările. Doar așa, putem găsi tot felul de soluții creative pentru a ne face nouă și clienților noștri viața mai ușoară.

NUMĂRUL 150 - Technologiile SAP ABAP

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects