ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 134
Abonament PDF

Sustenabilitate

Diana Tîrnovan
Storyteller. Founder @ Trai
@TechLeague



Maram Hmaidan
Freelance Graphic Designer



Sarolta Kundi
Graphic Designer



DIVERSE

Eu vs. Businessul meu. "E musai. Da, eu pot și vreau!" Este uimitor câte lucruri se întâmplă deja. Trebuie doar să îți pese suficient încât să te uiți în jurul tău. Să vezi, să asculți, să înveți ! Vorbim mult despre sustenabilitate. Și asta e (foarte) bine. E un început și o întoarcere-aminte. Mindset-wise e un reper de gândire pe termen scurt, mediu sau lung. Alegerea îți aparține.

Pune-ți căștile. Deschide Youtube sau playerul preferat și caută piesa "The seed" de la Aurora. Trage aer în piept, închide ochii, ascultă, apoi întreabă-te: cum te simți astăzi?

Lasă muzica să-ți redea acest flux și citește relaxat cele ce urmează.

Sustenabilitate.

Ce este, totuși, sustenabilitatea? Poate ai auzit multe lucruri despre subiect. Pe net, la TV, la radio, de la prieteni. Sau poate ai ignorat subiectul pentru că ți s-a părut stufos.

Și, aici intervine, de fapt, cea mai importantă întrebare - cum faci asta?

Sustenabilitatea a devenit un concept care ne preocupă în mod activ. Astăzi, e cu atât mai important să îl avem în vizor, să ne formăm o opinie despre sustenabilitate și să o luăm cât se poate de serios în criteriile după care alegem. Într-un final, scopul vieții noastre este să menținem însăși viața.

Mergeam cu sticlele de sticlă după apă minerală, lapte, sana sau suc de la TEC, și asta era ceva normal și cât se poate de natural. Clinchetul sticlelor ne însoțea la cumpărături. Hârtia kraft ambala aproape orice cumpăram vrac, iar punga costa 1 leu. Te gândeai dacă o vrei sau nu. "Pungă de-un leu" i-a rămas numele mult timp după ce a devenit ceva gratuit, de care ne bucuram pentru lejeritatea cu care tratam cumpărăturile și a căpătat chiar un loc special în casele noastre. Minim un sertar, niște elemenți de la calorifer sau chiar o pungă mare plină cu alte pungi mai mici. Pe lângă asta, pahare to-go și sticle de PET se adună astăzi în viețile noastre peste măsură. Rar vezi oameni cu recipientul lor pentru apă, fie în parc, la sport, sau la cafenea. Sau cu punga lor de cumpărături în linia de așteptare de la casele de marcat.

Ceva ce era firesc în istoria noastră colectivă și care putea fi transmis mai departe, s-a transformat în comoditate și un bine imediat scump. Foarte scump! În prezent, privim peisajul global al sustenabilității și ne întoarcem la lucruri simple, obiceiuri vechi, cu o perspectivă nouă despre cât de important este să facem asta.

Cum aplici idei legate de sustenabilitate în viața ta de zi cu zi? Unde ai observat că funcționează mai bine - acasă sau la birou? Cât de sustenabil este colectivul din care faci parte?

Am adresat o serie de întrebări simple unor oameni grijulii din diverse industrii IT, creative, și de servicii Horeca. Toți din Cluj. Am obținut răspunsuri sincere și am găsit 'firul roșu': "E musai. Da, eu pot și vreau!"

Este uimitor câte lucruri se întâmplă deja în acest sens. Trebuie doar să îți pese suficient încât să te uiți în jurul tău.

Să vezi, să asculți, să înveți.

Diana Tîrnovan

Trai

Ce mai faci?

Eu:

  1. beau apă de la robinet. Folosesc filtru de apă.

  2. mi-am format un reflex: merg la piață cu sacoșa mea, pungile mele de hârtie sau textile pentru fructe și legume.

  3. am sticla mea reutilizabilă de apă pentru sport.

  4. aleg produse ambalate în materiale naturale (de exemplu: sticlă, hârtie) pe care le refolosesc.

  5. folosesc produse organice: săpun, ulei esențial.

  6. zațul de cafea îl folosesc la exfoliere, la plantele din grădină și la cultura de ciuperci.

  7. aleg produse locale, cu mai puține ambalaje, și așa ajung mai puține lucruri la coș.

  8. discut despre sustenabilitate, schimb idei, mă informez și învăț.

  9. prin alegerile mele zilnice 'la raft' și locurile de unde cumpăr am puterea să schimb lucrurile în calitate de consumator.

Businessul meu:

  1. alege furnizori și parteneri locali pe criterii etice, eco-friendly.

  2. fidelizează clienții care se preocupă de mediu.

  3. organizează comenzile de la furnizori (redus de la 12/an la 10/an).

  4. folosește trotinete pentru deplasarea angajaților la muncă.

  5. apelează la artiști locali ce folosesc materiale sustenabile ca să creeze uniformele angajaților.

  6. oprește lumina din vitrine și birouri seara.

  7. folosește filtre de apă și mașini de spălat vase.

  8. educă echipa despre ce înseamnă a fi sustenabil prin discuții în ședințe.

  9. folosește prosoape textile și săpunuri organice.

  10. își educă clienții să cumpere mai puțin, să pună accent pe calitate și să fie versatili în alegeri.

  11. creează haine care pot fi purtate față-verso.

  12. descurajează plasticul, vinde vrac și încurajează clienții să aducă ambalajele lor.

  13. are un program intern de conștientizare și reducere a deșeurilor.

  14. refolosește smântâna în unt, la laborator, cât și albușul și gălbenușul din ou.

  15. folosește artiști locali pentru moduri creative de a reduce deșeurile reziduale de ciocolată și cacao.

  16. refolosește fulgii de migdale sfărâmați în produse noi.

  17. are un concurs intern de soluții cu premii în bani pentru orice soluții de refolosire a reziduurilor de material.

  18. folosește becuri LED.

  19. are grijă când vine vorba de managementul apei și consum.

  20. ajută la acțiunea globală de construcție a școlilor destinate producătorilor de cacao și își alege furnizorul de ciocolată dintr-o sursă controlată, care sprijină comunitatea.

  21. colaborează cu un colector privat, ce separă pentru carton/hârtie și electronice.

  22. lucrează pentru comunitatea în care trăiește.

De unde ești, de unde vii, de ce tărâmuri aparții?

Compania care ți-a plămădit obiceiurile și ritualurile arată cât de puternică este cultura locului, și o poți recunoaște prin tonul vocii tale, când răspunzi întrebărilor de mai sus. Prin cuvintele alese de tine. Rostite, sau povestite. Cultura e un proces viu, un experiment deschis, care leagă oameni, spațiu, obiective.

Am cules o mână de resurse de învățare despre sustenabilitate. Le găsești aici:

De citit

The Better Angels of our nature — Steven Pinker

Lovemarks — Kevin Roberts

De ascultat

"It's all lies. Back to nature, the only truth" | "No input, no output" -

Rick Rubin: How to Access Your Creativity | Huberman Lab Podcast

De văzut

Breaking Boundaries: The Science of Our Planet

Tomorrow -Documentary

De urmărit

Tradiții creative.ro — zestre culturală și naturală a României

Brand de inspirație — Patzaikin.com

De ținut minte:

Sustenabilitatea este o conversație cu valoare economică.

Sustenabilitate = satisfacerea nevoilor prezentului, asigurând, în același timp, că generațiile viitoare își pot satisface propriile nevoi. Sustenabilitatea are trei piloni, respectiv cel economic, de mediu și cel social - uneori denumiți "oameni, planetă și profit".

Pentru a fi considerată durabilă, o afacere trebuie să fie capabilă să conserve resursele naturale, să susțină o comunitate și o forță de muncă sănătoasă și să câștige suficiente venituri pentru a rămâne viabilă financiar pe termen lung.

Cine suntem?

Noi. Suntem noi. Iar și deja și mereu noi.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects

Diana Tîrnovan a mai scris