ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 149
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 130
Abonament PDF

Produsele IoT – sfârșit sau un nou început?

Alexandru Cornea
Delivery and Capability Lead @ Accenture



PROGRAMARE


Recent am citit știri care afirmă că Amazon a redus semnificativ atât departamentul care se ocupă de asistentul vocal Alexa, cât și unitatea de producție hardware care produce unitățile Echo. Această știre m-a pus serios pe gânduri legat de viitorul IoT și de traseul lui de până acum.

IoT-ul a pornit la drum cu un viitor foarte măreț, cu predicția că până în 2020 vom avea peste 50 de miliarde[1][2] de produse inteligente (IoT enabled). În acest moment suntem destul de departe de aceste numere, fiind undeva la 10 miliarde, realitate care, însă nu înseamnă un eșec sau sfârșitul IoT, ci dimpotrivă. Ceea ce ne-au arătat acești ani de dezvoltare este nevoia de planificare și standardizare în multe zone ale tehnologiei.

Astăzi ar fi trebuit să avem câte un dispozitiv IoT în majoritatea obiectelor uzuale, să ne putem conecta la o banală sticlă de suc și să vedem traseul ei până la noi pe masă și multe alte utilizări care păreau din filme SF. Tehnologia clar ne permite acest lucru. De ce nu îl avem încă? Răspunsul este foarte simplu: costurile.

Revenind la cazul Amazon, inamicul numărul 1 sunt costurile ridicate vs câștiguri. Un Dot nu ajungea la un cost mai mare de 40 de euro, ceea ce reprezenta o fracțiune din costurile reale pentru producție, software și vânzare. Totul s-a bazat pe viitoare fluxuri de venituri din serviciile conexe care s-ar crea cu un asistent vocal. În tot acest timp nu pare să fi existat un plan concret despre cum se vor recupera aceste costuri și cum să se ajungă la un grad de rentabilitate pe măsura așteptată de companii de acest calibru. În aceeași situație au fost atât Google cu al lor Google Home/Nest cât și Microsoft cu Cortana. De menționat că Apple, care a intrat mai târziu în joc, a mers de la început pe un preț de achiziție mai ridicat pentru un plan de business mai sustenabil.

Cu toate că sunt multe de dezbătut privitor la de ce nu a funcționat totul precum în predicțiile inițiale, există un lucru foarte bun care se configurează: standardizarea (ex. Matter). Asistenții vocali vor deveni o platformă la care alți producători vor putea să adere fără a fi restricționați. Utilizatorul final va avea tot timpul opțiunea să schimbe platforma folosită fără a fi nevoie de costuri suplimentare (sau cel puțin consistente) ori de schimbare a dispozitivelor inteligente.

Prin standardizare, prețul "materiei prime" scade, iar fiecare companie poate să se concentreze pe ceea ce știe să facă cel mai bine: hardware-ul dispozitivelor, software-ul sau customer experience etc. Dacă verific telefonul meu, am peste zece aplicații pentru dispozitivele inteligente pe care le folosesc! Este imposibil pentru oameni să memoreze toate funcționalitățile puse la dispoziție de fiecare producător, așa că apelează la soluții alternative care integrează toate aceste dispozitive sub o singură aplicație. Aceasta înseamnă că toate investițiile companiilor pentru dezvoltarea propriilor platforme de control/monitorizare a dispozitivelor proprii au fost aruncate pe geam. În prezent, datorită comunităților open source, pentru majoritatea dispozitivelor Zigbee nu mai este nevoie să folosim deloc aplicațiile proprietare.

O casă inteligentă facilitează economisirea energiei necesare, însă, deseori, din cauza complexității integrării dispozitivelor totul rămâne un vis. Aceste soluții sunt implementate totuși în clădiri de birouri sau alte tipuri de clădiri cu folosință utilitară, unde investiția și mentenanța sistemelor are un rol important în sustenabilitate și reducerea costurilor. O dată cu standardizarea dispozitivelor va deveni mult mai ușor pentru utilizatorul casnic să își personalizeze locuința într-un mod sustenabil al energiei și nu numai.

Conform unui studiu[4], 47% dintre afacerile din lanțul de aprovizionare au investit în dispozitive IoT, și doar 20% dintre acestea au investit în analiza datelor pe care le colectează. Unul dintre principalele motive pentru acest procent mic de analiză a datelor este complexitatea agregării datelor în formate diferite și niveluri diferite de detalii. Standardizarea este necesară și vitală pentru întregul sistem end-consumer al dispozitivelor IoT pentru a putea avansa mai departe de stadiul actual. Odată cu standardizarea, posibilitățile de creare de noi servicii/produse bazate pe analiza datelor colectate devin mult mai realiste și mai ușoare. Se poate merge mult mai departe decât cu unele cazuri de utilizare de bază (de pildă: cereri de service a dispozitivului bazate pe utilizare). Un exemplu avansat bazat pe informațiile tuturor electrocasnicelor inteligente este acela că o platformă poate sugera ce să gătesc astăzi în funcție de ce detectează camera din frigider, ce pot completa din magazinul aflat pe drumul spre casă. Odată ajuns acasă, cuptorul este deja preîncălzit și setat pe programul corespunzător, cântarul setat pentru fiecare pas, iar la sfârșit vinul care se potrivește perfect cu rețeta mea mă așteaptă la temperatura perfectă. Din acest scenariu, toți actorii implicați pot extrage venit prin furnizarea datelor necesare.

În lumea IoT există încă multe probleme nerezolvate, însă încercarea de a standardiza dispozitivele promite să rezolve una dintre cele mai importante probleme. Acesta este doar un început și drumul este lung, dar pentru prima dată, companiile mari lucrează împreună pentru a crea un produs finit. Acest lucru îmi dă speranțe mari că IoT-ul va depăși așteptările noastre.

Bibliografie

  1. https://www.ericsson.com/en/press-releases/2010/4/ceo-to-shareholders-50-billion-connections-2020

  2. https://www.cisco.com/c/dam/en_us/about/ac79/docs/innov/IoT_IBSG_0411FINAL.pdf

  3. https://www.statista.com/statistics/1183457/iot-connected-devices-worldwide/#:~:text=The%20number%20of%20Internet%20of,billion%20IoT%20devices%20in%202030.

  4. https://www.businesswire.com/news/home/20220405005076/en/Survey-47-of-Manufacturers-and-Distributors-Invested-in-Sensors-and-IoT-networks-But-Just-20-in-Data-Analytics-Tools

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects