ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 128
Abonament PDF

Rolul Inteligenței Artificiale (AI) în generarea User Experience (UX)

Raul Berchez
UX-UI Designer @ Nagarro



PROGRAMARE

Dezvoltarea componentei User Experience (UX - experiența utilizatorului) joacă un rol decisiv în succesul produselor digitale. Pe măsură ce devin din ce în ce mai conștiente de impactul UX asupra aplicațiilor, organizațiile adoptă o abordare centrată pe individ în dezvoltarea UX, cu accent pe nevoile și dorințele utilizatorilor finali. Popularitatea Inteligenței Artificiale (AI) oferă oportunități de a îmbunătăți procesul UX. Acest articol explorează beneficiile și limitările AI în procesul de dezvoltare UX. De asemenea, vom prezenta câteva tooluri disponibile pentru designeri.

Introducere

Este dificil să simplificăm conceptul AI. Conform lui Yang, "ceea ce noi numim AI în limbaj comun se referă la mai multe tehnologii deconectate (ex. arbori de decizie, claificatori Bayes, computer vision etc.). Limita tehnică a AI, chiar și în comunitățile de cercetare este disputată și evoluează continuu. Mai mult, o înțelegere a AI care să ducă la acțiuni concrete este cel mai probabil diferită de definiția tehnică ce determină avansul algoritmilor".

"Designerii trebuie să înțeleagă capabilitățile și limitările unei tehnologii pentru a ști ce posibilități de design oferă acestea."(Yang, 2020).

Procesul de dezvoltare UX

Avem un proces customizat pentru fiecare proiect, efectuând doar activitățile de UX necesare. Aplicăm o abordare structurată și metodică pentru a livra informație la scară largă cu atribute de calitate ghidate de principiul consecvenței.

Procesul de dezvoltare UX se bazează pe o metodologie stabilă de livrare a rezultatelor pe întreg ciclul de viață al unui proiect. Metodologia definește principalele activități și responsabilități pentru fiecare fază a acestui ciclu.

Nu este vorba de o structură rigidă, ci de o listă scurtă de activități și recomandări cheie care permit designerilor să livreze un înalt nivel de calitate pentru fiecare proiect.

De asemenea, acest proces de dezvoltare este asemănător unui organism viu care evoluează pe parcursul timpului. Această flexibilitate permite o evoluție constantă și adaptare la noi tehnologii. Evoluția AI oferă acces designerilor acces la tooluri care au potențialul de a revoluționa procesul de design UX. AI oferă posibilitatea de a procesa volume mari de date, de a oferi design predictiv, de a automatiza sarcinile de lucru consumatoare de timp și de a analiza testele efectuate cu utilizatori reali.

Capabilități

Fiecare pas al procesului de design poate fi afectat de prezența tehnologiei AI:

Limitări

Este important să cunoaștem limitările utilizării AI în UX și UI: prezența prejudecăților (bias), lipsa creativității, limitările tehnice, lipsa contextului. Este crucial ca orice tool AI să fie folosit fără a se pune în paranteză creativitatea și intuiția umană, singurele ce pot merge dincolo de aceste limitări.

Bune practici în activități UX asistate de tooluri AI

Începeți cu lucrurile de bază

AI poate fi un tool puternic, dar este important să începem cu lucrurile de bază și să integrăm AI în procesul de design. Acest lucru le permite inginerilor să învețe cum să folosească AI eficient și să înțeleagă care sunt limitările acesteia.

Integrați AI cu creativitatea umană

AI funcționează cel mai bine când este folosit ca asistent al creativității și al intuiției umane. Algoritmii AI oferă sugestii pe baza datelor și poate automatiza sarcini de lucru de rutină, dar designerii sunt cei care trebuie să opteze pentru versiunea finală și să decidă cum folosesc informația disponibilă.

Acordați atenție acurateții datelor

Algoritmii AI fac predicții și iau decizii pe baza datelor de antrenament. Designerii trebuie să țină cont de calitatea și acuratețea datelor de antrenament.

Testați designul propus de AI pe utilizatori reali

Algoritmii AI pot genera design și pot face predicții legate de comportamentul utilizatorului, dar este important ca aceste predicții să fie validate prin raportare la testele efectuate cu utilizatori reali.

Evaluați și îmbunătățiți algoritmii AI continuu

Algoritmii AI pot deveni învechiți sau pot produce preziceri lipsite de acuratețe odată cu trecerea timpului. Designerii trebuie să evalueze și să îmbunătățească algoritmii AI pentru ca aceștia să producă rezultate corecte și eficiente.

Tooluri AI utilizate în dezvoltarea UX /UI

Mai jos găsiți câteva exemple de tooluri AI care sunt menite să facă întregul proces de creație și dezvoltare mai rapid, mai eficient, mai accesibil pentru orice designer, indiferent de nivelul de cunoștințe deținut.

ChatGPT

Este vorba de un model de limbaj dezvoltat de OpenAI. Acest model a fost antrenat pe un corpus mare de texte, astfel încât să poată genera răspunsuri cât mai asemănătoare răspunsurilor umane dacă i se adresează o întrebare. Poate fi folosit pentru diverse sarcini de lucru ce au la bază procesarea limbajului natural. Un exemplu este generarea de conținut. Poate oferi idei, surse de inspirație, fluxuri de lucru, specificații sau criterii de acceptare pentru funcționalități.

DALL-E

Este vorba de un model generativ de imagini dezvoltat de OpenAI ce poate produce imagini de calitate înaltă, pe diferite teme, pe baza unei descrieri de tip text. Designerii pot integra imaginile generate direct în proiect sau le pot folosi ca sursă de inspirație pentru varianta finală.

Sketch2Code

Acest tool permite transformarea schițelor efectuate pe hârtie în cod HTML. Acest tool folosește computer vision și machine learning pentru a analiza schița și a traduce designul original în cod.

Auto-Animate (@AdobeXD)

Acest tool simplifică crearea de animații pentru UI. Designerii pot selecta două cadre, iar toolul va crea o animație care permite tranziția de la un cadru la altul.

Inspect (@Invision)

Acest tool analizează un design pentru a determina gradul său de accesibilitate, performanță sau fiabilitate tehnică. Designul este scanat, apoi se generează un raport ce evidențiază problemele posibile, astfel încât acestea să fie abordate înainte de a obține produsul final.

Generate Components (@Figma)

Acest tool automatizează crearea componentelor UI, precum butoane și icoane. Designerii pot selecta o singură instanță a unei componente, iar toolul va analiza proprietățile acelei instanțe și va genera o componentă reutilizabilă în procesul de design.

Uizard

Acest tool este o platformă de design bazată pe AI care permite utilizatorilor să creeze design UI doar introducând o descriere a ceea ce se dorește în limbaj natural. Toolul utilizează NLP (Natural Language Processing) și AI pentru a înțelege intenția utilizatorului și pentru a genera un design cât mai apropiat de specificații.

Toolurile AI menționate mai jos funcționează pe baza algoritmilor de machine learning pentru a analiza date, a identifica tipare și a face predicții legate de cel mai bun mod de a crea interfețe de utilizator și experiențe de utilizare. Toolurile pot fi folosite pentru a automatiza sarcini de lucru de rutină, pentru a grăbi procesul de design și pentru a oferi asistență de specialitate.

Viitorul AI în designul UX este promițător. Totuși, designerii trebuie să fie la curent cu tendințele și noutățile în domeniu și să includă AI în munca lor pentru a crea experiențe excepționale de utilizare.

Viitorul AI în UX

Oferim mai jos câteva exemple legate de modul în care AI va influența UX.

Personalizare

AI va juca un rol vital în personalizarea experienței utilizatorilor pe baza comportamentului, a preferințelor și a datelor lor demografice.

Design predictiv

AI va fi folosit pentru a prezice cum interacționează utilizatorii cu interfețele și pentru a oferi asistență în luarea de decizii.

Design automatizat

Toolurile bazate pe AI vor automatiza sarcinile de lucru rutiniere, oferind designerilor mai mult timp pentru activități strategice.

Interacțiune pe bază de voce și gesturi

Apariția asistenților pe bază de voce și a dispozitivelor casnice vor determina designerii să ia în calcul noi forme de interacțiune: control prin voce, control prin gesturi.

Sisteme de design inteligente

Sistemele de design ce folosesc AI pentru a se adapta la nevoile și preferințele clienților vor deveni din ce în ce mai uzuale.

Inteligență emoțională

AI va fi folosit pentru a analiza și a înțelege emoțiile utilizatorilor, dar și pentru a oferi experiențe mai empatice, mai intuitive.

Experiențe între dispozitive

AI va juca un rol hotărâtor în crearea de experiențe complete între dispozitive precum telefoane inteligente, laptopuri sau dispozitive casnice inteligente.

AI va continua să evolueze, contribuind semnificativ în dezvolatarea UX-ului.

Prezența AI în viața de zi cu zi

AI este o prezență constantă în viața noastră. Menirea acesteia este de a ne face viața mai bună. Iată câteva exemple:

Personalizare

Netflix folosește algoritmi AI pentru a recomanda programe TV și filme pe baza istoricului de vizionare. Este modul în care funcționează și motorul de recomandări de la Amazon.

Design predictiv

Soluțiile includ: funcționalitatea Autocomplete din motoarele de căutare, text predictiv pe dispozitivele mobile. Funcționalitatea Autocomplete de la Google prezice ce vor căuta utilizatorii pe baza comportamentelor lor de căutare anterioare.

Eficiență

Soluțiile includ: comenzile bazate pe voce din cadrul dispozitivelor casnice smart, interfețele alternative pentru utilizatorii cu probleme de vedere, aplicațiile chatbot destinate suportului. Asistenții virtuali precum Siri sau Alexa folosesc AI pentru a seta alarme, a trimite mesaje, a da telefoane fără a folosi mâinile.

Accesibilitate

Tehnologia bazată pe voce, precum Siri sau Alexa ajută persoanele cu dizabilități să navigheze dispozitivele mai ușor.

Interacțiune

Aplicațiile Chatbot ce au la bază AI pot interacționa cu utilizatorii în timp real, oferind acestora o experiență mai interesantă și mai antrenantă. Interefețele interactive includ aplicațiile Chatbot, aplicațiile pentru educație, aplicațiile fitness cu experiențe de gamification.

Analiza datelor

Google Analytics utilizează AI pentru a analiza datele utilizatorilor, traficul web și datele demografice ale audienței. Google Analytics, Mixpanel monitorizează comportamentul și preferințele utilizatorilor la nivel de site-uri web și aplicații.

Diminuarea erorilor

Funcționalitățile de verificare a scrierii (spell check) și de corectare automată a greșelilor (autocorrect) în editoarele de text folosesc AI pentru a reduce numărul de erori. Toolurile ce identifică automat greșelile de cod funcționează similar.

Conținut dinamic

Amazon folosește AI pentru a recomanda produse pe baza istoricului de căutare și de cumpărare a clienților săi: flux de informații personalizat pe social media, recomandări dinamice de produse pe site-uri e-commerce.

Feedback în timp real

Waze folosește AI pentru a oferi actualizări din trafic, în timp real, dar și pentru a oferi conducătorilor auto sugestii de rute alternative, notificări și alerte în cadrul aplicației, hărți actualizate.

Eficientizarea costurilor

Toolurile ce au la bază AI, precum Sketch.AI automatizează sarcini de lucru precum redimensionarea și formatarea, reducând astfel efortul manual.

Considerații etice

General vorbind, AI are potențialul de a îmbunătăți procesul de dezvoltare UX, dar este important să luăm în considerare implicațiile etice, folosind AI responsabil pentru ca IA să aibă un efect pozitiv în societate.

Prejudecățile (bias) din algoritmii AI

Algoritmii AI sunt antrenați pe date, iar, dacă datele se bazează pe prejudecăți (bias), algoritmii vor produce rezultate bazate pe aceste prejudecăți. Designerii trebuie să țină cont de aceste prejudecăți și să le reducă sau chiar să le elimine.

Menținerea securității și a datelor private

Algoritmii AI colectează și procesează volume mari de date de la utilizatori. Prin urmare, este important ca aceste date să rămână private și sigure. Designerii trebuie să implementeze metode prin care datele să își păstreze caracterul privat și sigur chiar și atunci când se folosește AI.

Lipsa transparenței

Algoritmii AI pot fi greu de înțeles, iar procesul prin care acești algoritmi iau decizii poate fi opac. Designerii ar trebui să facă eforturi pentru a face algoritmii AI cât mai transparenți și mai ușor de înțeles pentru ca utilizatorii să îi poată folosi cu încredere.

Responsabilitatea pentru rezultatele obținute pe baza AI

Algoritmii AI pot avea un impact semnificativ în viața oamenilor, ceea ce îndeamnă la analiza implicațiilor etice. Designerii trebuie să își asume responsabilitatea pentru rezultatele produse ca urmare a aplicării algoritmilor AI, să diminueze daunele și să maximizeze impactul pozitiv.

Concluzii

În concluzie, AI are potențialul de a revoluționa procesul de dezvoltare UX prin furnizarea de asistență și soluții extrase dintr-un volum mare de date, dar și prin automatizarea sarcinilor de lucru intens consumatoare de timp. Totuși, este important să înțelegem limitările și modul de utilizare a toolurilor AI fără a ignora creativitatea umană și intuiția.

Acest articol a prezentat o vedere de ansamblu a beneficiilor și a limitărilor AI în UX, cu accent pe toolurile disponibile designerilor și pe modul în care experiența utilizatorului este influențată de evoluția AI.

Bibliografie

  1. Yang, Q. (2020) 'Re-examining Whether, Why, and How Human-AI Interaction Is Uniquely Difficult to Design

LANSAREA NUMĂRULUI 129

Experts panel: JavaScript

Luni, 27 Martie, ora 18:00

sediul Accesa

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

Conferință

VIDEO: NUMĂRULUI 128

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • Connatix
  • BoatyardX
  • AboutYou
  • Telenav
  • .msg systems
  • Grab
  • Colors in projects

INTERVIURILE TSM