Where no man has gone before. Acesta este enunțul din genericul de la Star Trek, un serial care ne-a marcat multora dintre noi copilăria și tinerețea. Chiar dacă nu putem explora necunoscutul de la bordul unei nave spațiale, putem intelectual și imaginativ face același lucru folosind tooluri și API-uri într-un mod nou. Să realizăm prototipuri pentru care nu există o soluție azi pe Stackoverflow sau, mai nou, disponibilă ca răspuns pe ChatGPT. Întotdeauna există o diferență majoră între a executa ceva simplu care, în majoritatea cazurilor, reprezintă o copie a ceea ce am făcut până acum și a scrie cod nou pentru care nu există un cod asemănător la îndemâna noastră. Din păcate, primul caz reprezintă de multe ori 100% din codul scris zilnic de programatori. Problema care ar apărea în viitor este legată de generarea acestui cod care a mai fost scris poate de mii de programatori. Datorită noilor tooluri de AI, acest cod ar fi ușor de generat, doar că programatorii care fac asta zi de zi ar ajunge să fie înlocuiți de acestea. Bineînțeles că va mai exista și partea de integrare și de testare, dar în cele din urmă va putea fi și aceasta generată. Este posibil ca la lucru să fii în situația de mai sus. Dar, odată ajuns acasă, nimeni nu te poate opri să scrii un cod nou, inovator, care rezolvă niște soluții poate imaginare deocamdată.
Ediția de față începe, ca de obicei în luna februarie, cu un articol dedicat aniversării unui nou an de activitate în viața revistei. Am ajuns la respectabila vârstă de 11 ani și 128 de numere de revistă. Continuăm cu o serie de articole care au ca temă principală AI-ul. În A.I. în Product Design se prezintă starea actuală a toolurilor existente și consecințele sau, mai bine zis, potențialele consecințe ale acestora asupra designului de produs. Această problematică este abordată și articolul cu titlul Rolul Inteligenței Artificiale (IA) în generarea User Experience (UX). Tot aici veți descoperi aplicații și servicii care vă pot face deja munca mai ușoară, precum și o analiză a viitorului acestora. Segmentarea topică a documentelor text detaliază subiectul Machine learning și prezintă o soluție concretă de a extrage categorii și a sumariza informațiile din cantități mari de date. Inteligența emoțională artificială este un domeniu nou, dependent de modul de interacțiune cu aceste tooluri. Descoperiți mai multe detalii în: UX și Inteligența Emoțională Artificială. În articolul Implicații ale ultimelor evoluții în Inteligența Artificială pentru companii se răspunde la întrebarea: cum pot fi folosite limbajele de mari dimensiuni (LLM) și AI-ul de către companii ? Revenim acum la programarea clasică, mai exact cea funcțională în Scala și programarea funcțională - Algoritmi și probleme. Spre final puteți descoperi un studiu realizat de FSEGA, UBB despre impactul Covid asupra companiilor în Provocări și abordări generate de criza Covid-19 în firmele antreprenoriale High-Tech.