Tehnologia a devenit o parte integrantă a vieților noastre, iar industria tehnologică este într-o continuă expansiune. Odată cu progresul companiilor IT, identificăm și o nevoie din ce în ce mai mare de profesioniști cu o gamă cât mai largă de abilități care să contribuie la modelarea industriei tehnologice. Designerii grafici au devenit tot mai căutați, având un aport decisiv în dezvoltarea produselor, a serviciilor și a experiențelor digitale. În rândurile următoare, vom analiza cum este integrat "designerul grafic" - o meserie care, în esență, nu este legată de industria tech - în zona IT și vom evidenția contribuțiile cunoscute și mai puțin cunoscute ale acestuia la succesul unei companii.
Amploarea dezvoltării tehnologice a generat oportunități pentru oameni talentați în departamente precum marketing, vânzări, development, resurse umane și UX/UI. Aceștia au un loc bine definit în industria tech, jucând un rol fundamental în construirea și dezvoltarea unei companii.
Designerii au devenit din ce în ce mai căutați, demonstrându-și în mod decisiv contribuția la dezvoltarea produselor, a serviciilor și a experiențelor digitale.
Se consideră că designul grafic are rădăcini în preistorie, epocă în care erau utilizate simboluri pictate pe pietre, în peșteri pentru a comunica diferite mesaje. Ca meserie însă, este identificată odată cu apariția tipografiilor, când designerii aveau rolul de a crea machete pentru reviste, cărți și design de ambalaje. Oamenii creativi și-au dezvoltat abilitățile de design folosind mult creionul și hârtia și au început să acorde atenție elementelor tipografice precum plasarea textului, creare de fonturi și importanța culorilor.
În secolul XX, odată cu apariția imprimantelor offset și a computerului personal, flexibilitatea în proiectarea elementelor vizuale, precum viteza și precizia în producerea acestora a revoluționat industria designului. Industria tech a început să se dezvolte tot mai rapid, oferind noi oportunități și pentru designerii grafici. Au existat diferite momente în istorie când designul, ca multe alte meserii a traversat o criză, cauzată de temerea că locurile de muncă în acest domeniu vor dispărea pe fondul expansiunii tehnologiei. Însă companiile, serviciile sau chiar produsele care au început să utilizeze tot mai mult toolurile oferite de această evoluție tehnologică au descoperit că nevoia de creativitate și nevoia de diferențiere față de competitori a rămas constantă. Astfel, designerii și-au asigurat un loc în noua lume. Designul a devenit un factor distinctiv într-o piață în care companiile tehnologice s-au înmulțit și au cunoscut o dezvoltare fulminantă.
Cu toate acestea, rolul de designer grafic este deseori subapreciat în companiile tech, care sunt, în principal, axate pe dezvoltarea de tehnologie și produse, în timp ce designul ocupă un loc secundar. Impactul unui bun profesionist este de multe ori trecut cu vederea și văzut ca neesențial pentru funcționarea unei afaceri. Astfel, de multe ori nu se alocă bugete sau resursele necesare pentru a crea o poziție de designer grafic cu normă întreagă în cadrul unei companii. În aceste cazuri, activitatea creativă este atribuită fie altor roluri care nu au pregătire în acest domeniu, fie este dată în responsabilitatea unor servicii de design la cost redus prin intermediul diferitelor platforme online sau a freelancerilor.
În realitate însă, un designer grafic aduce o valoare adăugată semnificativă în comunicarea eficientă a mesajelor și a identității companiei. Acestea sunt esențiale pentru a câștiga și menține clienți, pentru a crea o comunicare uniformă, relevantă și coerentă atât în plan intern, cât și în extern. Pentru ca acest lucru să se întâmple, este important ca designerul să fie integrat în echipă pe termen lung, să înțeleagă misiunea, viziunea, valorile companiei, pentru a putea crea un design care să aibă un impact și care să reflecte brandul. Acest impact înseamnă loialitate și încredere față de brand, ceea ce duce la creșterea satisfacției și a colaborării pe termen lung a clienților cu compania, la atragerea de noi talente și la retenția angajaților.
Designerul grafic poate ajuta o companie să arate și să se poziționeze ca un brand puternic, profesionist și inovator în fața clienților și a publicului, aspect care va contribui la creșterea vânzărilor și la consolidarea poziției în piață. Prin crearea unei identități vizuale care transmite valorile companiei, prin realizarea de campanii de marketing și menținerea imaginii vizuale în trend-uri, se asigură o percepție externă coerentă despre companie.
Designerii grafici au o abordare profundă a principiilor de design, cum ar fi proporția, alinierea, tipografia, culorile, înțelegând, în plus, și aspectele psihologice și impactul pe care unele decizii pot să îl aibă asupra publicului țintă atunci când creează un design, fie că este vorba despre o identitate de brand, o campanie de marketing sau de crearea unei identități de produs.
Abilitățile unui designer constau în:
Comunicare eficientă. Este important ca designerul să comunice eficace cu stakeholderii (echipe de marketing, de vânzări, manageri de produs etc.) pentru a înțelege mesajul principal pe care designul trebui să îl transmită și pentru a prezenta și explica eficient iterații și concepte.
Capacitatea de înțelegere și analiză. Înțelegerea briefului și integrarea unor concepte în designul pe care îl creează sunt esențiale.
Cercetare. Un designer grafic trebuie să înțeleagă cine este publicul țintă și competiția, pentru a produce un design care să iasă în evidență și să comunice mesajul corect.
Creativitate și atenție la detalii. Designerii grafici sunt orientați spre detalii, deoarece chiar și micile erori pot afecta mult eficiența unui design.
Skilluri tehnice. Stăpânirea de cunoștințe tehnice din domeniu și cunoașterea diferitelor software-uri sunt necesare.
Rolul de designer grafic poate fi introdus cu ușurință în echipele de marketing de produse digitale, chiar și în echipele de vânzări. Colaborând cu departamentul de marketing, designerul grafic:
se asigură că designul este aliniat cu strategia de marketing și că mesajele sunt corect comunicate;
creează materiale de promovare unice și eficiente;
contribuie la crearea și menținerea identității vizuale;
Designerul grafic colaborează cu UX designerul sau managerul de produse în crearea de produse digitale și asigură împreună o experiență plăcută, intuitivă și eficientă pentru utilizatori. Împreună, UX designul și graphic designul sunt două dintre cele mai importante roluri responsabile cu dezvoltarea produselor IT. Designerul grafic înțelege obiectivele produselor și cerințele clienților lor, de la care pornește pentru a crea o identitate care comunică mesajul dorit și răspunde nevoilor produsului. EI ia în considerare cultura, contextul și publicul produsului pentru a contura un produs sau un serviciu plăcut din punct de vedere estetic, care transmite mesajul corect. Acesta utilizează, precum UX Designerul, o combinație de abilități precum creativitate, psihologie și tehnologie și are o mentalitate de problem-solving, creativă. Designerul grafic dă tonul produsului și îl conturează din punct de vedere vizual. Se apelează la expertiza acestuia de multe ori și în situații în care este nevoie de artificii vizuale, iar în funcție de specializare, acesta poate veni în ajutor cu soluții creative precum motion design, creare de ilustrații/ icons, tipografie.
Cu toate că mulți designeri grafici își doresc să rămână într-o arie mai creativă a domeniului, să lucreze în agenții de publicitate sau de design, posibilitățile de a face o trecere către industria tech sunt foarte variate. Pot fi incluși, așa cum menționam mai sus, în echipele de marketing și să fie responsabili cu identitatea vizuală a companiilor, pot ajuta la crearea de produse digitale sau pot chiar să facă o schimbare de carieră și să preia rolul de UX sau UI designer în timp, dacă i se oferă posibilități de dezvoltare în acest sens.
De multe ori, un UX designer are experiență de designer grafic, având o înțelegere profundă a principiilor de design, abilități de creare de designuri atractive și eficiente, care pot contribui la crearea unei excelente experiențe a utilizatorului. Acest profesionist are o experiență vastă în comunicarea designului prin intermediul schemelor sau a prototipurilor și poate folosi aceste abilități cu ușurință pentru a comunica designul în cadrul echipei de proiect sau unor stakeholderi. Deține și cunoștințe de testing, precum testare A/B sau card sorting și abilități de a analiza rezultatele acestor testări în vederea îmbunătățirii designului final. Înțelege nevoile și obiectivele utilizatorului, oferindu-i astfel o experiență bine gândită, documentată și adaptată nevoilor acestora.
În ultimul timp, inteligența artificială a devenit un subiect de actualitate în varii domenii. Au apărut nenumărate întrebări odată cu evoluția sa rapidă. Va ajunge AI să ia decizii în numele nostru, să îndeplinească sarcini într-un mod inteligent și uman?
AI-ul nu poate înlocui munca unui designer pentru că atunci când creezi este nevoie de un "touch" uman. Încă nu s-a ajuns în punctul în care inteligența artificială să poată transmite emoție. Frumusețea designului ca domeniu constă în subiectivismul său, combinat cu unicitatea și perspectiva personală ale fiecăruia dintre noi față de un subiect anume. În schimb, designerii grafici pot folosi AI pentru a crea mai ușor și pentru a genera idei pe care să le ducă mai departe. Chiar și fără experiența unui designer aproape oricine poate utiliza aceste tooluri, însă se va simți lipsa expertizei și a viziunii designerului grafic.
Atâta timp cât este identificată valoarea pe care o aduce rolul de designer grafic în cadrul unei companii de tehnologie, se vor putea observa și beneficiile includerii sale în echipă pe termen mediu și lung.
Pregătirea și experiența ca designer grafic dezvoltă abilitatea de a analiza probleme complexe din mai multe perspective, de a empatiza și de a crea experiențe vizuale incluzive, inovatoare, care pot genera sentimente și chiar acțiune, îndeplinind astfel obiectivele companiei.