ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 125
Abonament PDF

O perspectivă asupra modificărilor fiscale din 2023

Ioana Varga
Managing Partner @ A&I Consulting



DIVERSE


Bine v-am regăsit! A trecut ceva timp de la ultimul articol. Am avut cu toții, surprinzător, câțiva ani de stabilitate fiscală. Nu a fost chiar liniște, dar cel puțin am avut un cadru legislativ mai puțin dinamic decât eram obișnuiți. Ne-a fost clar de la un an la altul cum lucrăm, ce taxe plătim și am avut în permanență sentimentul că este "too good to be true". Cel puțin noi, contabilii, asta am simțit. Și, cum de ce ți-e frică de aia nu scapi, s-a repornit roller costerul modificărilor legislative și suntem cu toții în situația de a fi nevoiți să găsim din nou cele mai bune soluții. Haideți să vedem împreună ce modificări fiscale ne așteaptă în 2023 și cum putem să ne pregătim pentru acestea!

Dacă în 2022 suntem PFA, în sistem de normă de venit, iată la ce trebuie să avem grijă:

În primul rând, la revizuirea codurilor CAEN pe care le avem autorizate la Registrul Comerțului. Astfel, ne asigurăm că serviciile pe care le prestăm pentru clienți se încadrează în descrierea și aria de cuprindere a activităților pe care avem oficial dreptul să le desfășurăm. Acest aspect trebuie să meargă mână în mână cu contractul încheiat cu clienții și cu restul documentelor ce decurg din el: descrierea serviciului prestat în facturile emise, rapoarte de activitate etc.

Dacă activăm la nivelul grupei de activități Servicii executate în domeniul informaticii, alte servicii decât cele ce generează drepturi de autor sau drepturi conexe drepturilor de autor, adică:

Atunci, în contractul nostru cu clientul și în consecință în raportul de activitate, nu putem să avem descrieri ale activităților legate de dezvoltare software la comandă, pagini web sau implicații directe legate de scrierea de cod. Toate aceste activități necesită autorizarea codului 6201 care cuprinde:

"proiectarea structurii și conținutului și/sau scrierea codului de calculator necesar pentru a crea și implementa: sisteme software, aplicații software, baze de date, pagini web, aplicații pentru mobil, adaptarea software-ului potrivit cerințelor specifice, adică modificarea și configurarea unei aplicații existente astfel încât devine compatibilă și funcțională, potrivit mediului sistemului informatic al clientului".

Consecința, nefastă am îndrăzni să spunem, în cazul unui control fiscal ar fi reconsiderarea sistemului de impozitare din normă pe venit în sistem real și recalcularea bazei de impunere. Evident, mai vine la pachet și cu dobânzi și penalități de întârziere, care nu sunt chiar bani de buzunar. În acest moment există deja controale încheiate sau în curs pe această temă.

Dacă am trecut de primul pas cu brio și concluzia este că ne încadrăm la normă prin activitatea efectiv prestată, atunci înseamnă că putem să analizăm și nivelul veniturilor pe care le realizăm. Dacă până în 2022 știam că suntem în siguranță până la nivelul maxim de 100.000 EURO al veniturile anuale și nu trebuie să ne batem capul cu taxe mari și contabilitate complicată, iată că ne mai putem bucura de această relaxare în 2023. Pentru că, dacă în 2023 am încasat mai mult de 25.000 EUR, din 2024 ne revizuim sumele și ne punem pe treabă și mai serios, adică vom avea de plătit taxe după cât câștigăm, pierzând posibilitatea să aplicăm sistemul de taxare la norma de venit.

Atât pentru cei care în 2022 obțin venituri din activități independente printr-un PFA în sistem la normă, cât și în sistem real, 2023 aduce modificări în modul de stabilire a bazei de impozitare pentru contribuția la sănătate și pentru contribuția la pensii, după cum urmează: Începând cu 2023 vor exista trei nivele în funcție de care se va plăti contribuție de sănătate:

Începând cu 2023 vor exista două nivele în funcție de care se va plăti contribuția la pensie:

Cam acestea ar fi modificările ce ne vor afecta începând cu 2023 și 2024 dacă obținem venituri din activități independente, atât în sistem de impozitare la normă de venit, cât și în sistem real.

Cei ce își desfășoară în 2022 sau urmează să înceapă în 2023 activitatea prin intermediul unei societăți, iar venitul obținut este reprezentat de dividende au și ei de suportat efectele unor modificări fiscale semnificative începând cu noul an.

În primul rând, pentru cei care până în 2022 au încasat venituri din dividende obținute de la o societate prin care își desfășurau activitatea, o modificare aplicabilă tuturor, indiferent de regimul fiscal al societății va fi creșterea impozitului pe dividende de la 5% la 8%. Dacă încă mai aveți profit nerepartizat, puteți profita până în 31.12.2022 și hotărî repartizarea acestuia către dividende, indiferent de momentul în care faceți plata dividendului net. Dacă repartizarea se face în 2022, se aplică cota de impozit pe dividende de 5%. Să aveți în vedere că se poate dispune repartizarea inclusiv a profitului anului curent, ca dividend interimar, până la nivelul ultimului trimestru închis, adică până în septembrie 2022.

Pe de altă parte însă, analizați și planurile de viitor ale societății pentru că, dacă veți urmări să beneficiați de credite bancare, să atrageți diferite surse de finanțare, să depuneți proiecte pentru fonduri, este important ca societatea să aibă profit, iar direcționarea tuturor profiturilor către dividende nu este văzută întotdeauna ca un lucru bun pentru un investitor. Poate este mai indicat să rămână și o cotă de profit destinată reinvestirii.

Totodată, pentru veniturile de natura dividendului, se datorează contribuție la asigurările sociale de sănătate. Până în 2022, valoarea bazei de calcul era plafonată la nivelul a 12 salarii minime pe economie. Începând cu 2023, va exista o creștere a bazei de calcul, se vor aplica noile reguli prezentate anterior, identic veniturilor din activități independente.

Creșterea cotei de impozit pe dividende de la 5 % la 8 % ne va afecta pe toți, dar impactul va fi diferit în funcție de baza de impozitare, de valoarea dividendului. Logic, ar spune inginerii , asta nu este o modificare, este matematică. Corect, dar matematica aceasta ne cam încurcă și vă spunem de ce. Pentru că schimbarea fiscală majoră pe care o vom înfrunta este aproape dispariția posibilității de a mai activa pe un SRL plătitor de impozit pe veniturile microîntreprinderii, adică acel 1% la venituri și înlocuirea acestei taxe rezonabile cu impozitul pe profit de 16%. Iar schimbarea aceasta, de la micro la profit în termeni comuni, ne va afecta semnificativ dividendul net pe care îl putem primi în urma activității desfășurate. Și din păcate, nu matematica este de vină, ci Codul fiscal ce va intra în vigoare începând cu 2023.

Și pentru că un business sănătos are la bază un antreprenor nu doar vizionar, ci și responsabil, haideți să înțelegem concret care sunt mecanismele de aplicare a modificărilor și care pot fi variantele de urmat.

Noile reglementări prevăd un set de condiții de îndeplinit la 31.12.2022 astfel încât o societate să poată aplica regimul de impozitare pe venitul microîntreprinderilor:

Cel puțin acestea ar fi condițiile publicate în Monitorul Oficial la data scrierii acestui articol. Ce ne așteptăm este că vom avea sigur modificări până la finele anului cu privire la unele dintre ele. De exemplu, în cursul zilei precedente scrierii articolului s-au aprobat modificări legate de plafonul de 500.000 de euro care ar urma să fie valabil doar începând cu veniturile aferente anului 2023. Dacă această modificare va fi publicată în Monitorul Oficial, va însemna că se va putea rămâne la sistemul de impozitare pe venitul întreprinderilor în anul 2023, chiar dacă în anul 2022, persoana juridică a realizat o cifră de afaceri cuprinsă între 500.000 și 1.000.000 euro. Sistemul de impozitare, urmând să se schimbe doar la depășirea plafonului de 500.000 euro în cursul anului 2023. Partea "bună" este că vom afla cele mai multe din aceste modificări undeva între Crăciun şi Anul Nou.

Așadar, ce avem de făcut pe acest final de 2022 ca să ne asigurăm că ne încadrăm în regimul fiscal corect începând cu 2023, ţinând cont de situația legislativă valabilă la acest moment?

Vă spunem încă de la început că este un demers în responsabilitatea voastră și nu a contabilului să vă asigurați că îndepliniți condițiile și că faceți pașii necesari. Știți doar că voi aveți de înfruntat consecințele dacă există interpretări diferite ale acestor aspecte, așa că merită o întâlnire față în față cu contabilul vostru. Este important să vă asigurați că vedeți la fel lucrurile. Nu de alta, dar contabilul nici nu poate angaja în locul vostru pe cineva, nici nu înțelege ce faceți voi efectiv pentru client și nu poate fi responsabil cel puțin de concluzia asupra celei mai arzătoare probleme actuale: ne încadrăm sau nu la consultanță?

Cel mai important criteriu în definiția microîntreprinderii începând cu 2023 ni se pare că ar fi cel referitor la veniturile din consultanță și/sau management de maxim 20% în 2022. În primul rând, pentru că nu este clar până la acest moment cum este definită "consultanța", în acest aspect, definiția lipsește cu desăvârșire, deci nu o putem invoca decât pe cea din DEX care, din păcate, nu prea ne ajută. Cu toții am sperat, ca și în cazul altor neclarități din trecut, că "nu poate rămâne așa", "sigur vor reveni asupra acestei condiții, "vor da norme cu codurile CAEN avute în vedere", iar "sigur cele de IT nu sunt pe listă". Vă sună cunoscut, nu? Din iulie cam tot despre asta vorbim, pentru că pandemia a trecut oricum. Doar că începe febra Crăciunului și așteptările noastre nu s-au îndeplinit; mai sunt încă șanse, dar nu prea avem motive să avem speranțe.

Dacă noi până acum am încheiat și am lucrat în baza unor contracte de "consultant independent", oare cât de sustenabil credeți că este să schimbăm modelul contractului, în adâncul conținutului lui, doar-doar să salvăm aparențele? Nu este deloc sustenabil, pentru că noi ne uităm la 2022 și este foarte important să facturăm exact serviciile pe care le-am contractat, iar dacă contractul prevede consultanța ca fiind obiectul serviciului nostru, atunci nu prea avem ce să facem. Și să nu uităm că, în principal, contractele voastre sunt întocmite pentru a reflecta și a îndeplini criteriile de independență față de clientul vostru, iar poziția de "consultant" a fost cea mai uzitată în acest sens. Cei care aveți contractele de prestări servicii încheiate pe activitățile aferente codului 6201 Activităţi de realizare a software-ului la comandă (software orientat client) sunteți în regulă în această situație. Dar nu recomandăm în niciun caz înlocuirea în 2022 a obiectului contractului doar pentru a fi feriți de activitățile de consultanță. În cazul unui control ANAF va fi necesar să se argumenteze această schimbare cu explicații credibile şi solide.

Având în vedere că ne trebuie oricum un angajat pentru microîntreprindere în 2023, care implică niște taxe, deci niște costuri auxiliare, când le punem toate împreună s-ar putea să nu ne mai speriem așa. Condiția de a avea un angajat cu normă întreagă există ca opțiune de a beneficia de reducerea taxei de la 3% la 1% până în 2022 inclusiv, dar, în condițiile modificărilor recente la Codul Muncii referitoare la pluritatea contractelor de muncă (orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiți sau la același angajator în baza unor contracte de muncă fără suprapunerea programului de muncă) va fi mai greu de jonglat cu posibilitățile de angajare ale unei persoane cu normă întreagă. De menționat că se acceptă și mai multe contracte cu timp parțial ale căror norme însumate ajung la nivelul unei norme întregi. Dar ne pierdem calitatea de microîntreprindere dacă nu îndeplinim condiția de un angajat cu normă întreagă timp de 30 de zile, sau, atenție, dacă contractul activ este suspendat pe o perioadă de mai mult de 30 de zile, cumulat într-un an.

Birocrația și responsabilitățile ce decurg din calitatea de angajator nu sunt chiar de desconsiderat atunci când sunt cunoscute cu adevărat și integrate atât drept costuri - de la salariul net, taxe aferente, concediu de odihnă plătit, tarif mai mare pentru serviciul de administrare a salariatului, serviciul de PSI/SSM, serviciile de medicina muncii obligatorii, etc.- cât și la nivel de responsabilitate și riscuri.

Pentru cei care îndeplinesc condițiile referitoare la obiectul de activitate, încadrarea veniturilor sub plafonul de 500.000 EUR, existența unui angajat cu normă întreagă, se limitează la 3 numărul de societăți în care, dacă ai calitatea de asociat cu mai mult de 25%, se poate opta pentru microîntreprindere. Deci, strategiile de deschidere a unei noi companii pentru fiecare plafon (exemplul cele mai des folosit pentru a nu depăși plafonul de tva) nu sunt împiedicate, dar sunt îngreunate ca aplicabilitate, deoarece nu se vor mai putea obține avantaje pe toate planurile: rămâi sub plafon la TVA, dar vei plăti impozit pe profit în loc de micro începând cu a patra societate. Probabil că posibilitatea de a avea trei micro companii în același timp este încă un nivel rezonabil, practic cumulat ai un plafon de 1.5 mil de euro. Sună bine, nu? Dacă ești în această situație și depinzi pentru un singur client pentru muncă, îți recomandăm să nu muți contractul de servicii de pe o societate pe cealaltă până la limita plafonului de 500.000 EUR și tot așa la fiecare, în același an fiscal. Va fi evidentă încercarea de a "optimiza" situația, printr-o tranzacție artificială care se poate întoarce oricând împotriva ta, chiar cu consecințe un pic mai mari decât "doar" reconstituirea plafonului. Adică se va constata că este depășit și că s-a schimbat regimul fiscal din impozit micro în impozitare pe profit și se va efectua recalcularea sumelor auxiliare de plată rezultate din această situație.

Drept concluzii subiective și poate neatrăgătoare, dar responsabile vom afirma următoarele: dacă în urma analizei atente pe care ați condus-o asupra situației firmei voastre la 2022, considerați că nu vă încadrați la microîntreprindere, în special din cauza specificului activității pe care o prestați, vă recomandăm să nu vă expuneți unor riscuri de reinterpretare în viitor, ci mai degrabă asumați-vă cota de impozit de 16% și concentrați-vă pe dezvoltarea businessului în viitor decât să pierdeți timpul cu "acoperitul urmelor".

Nu întotdeauna ceea ce este mai ieftin este și mai bun. Prin această afirmație dorim să concluzionăm că impozitul pe venitul microîntreprinderilor versus impozitul pe profit poate părea mai eficient, dar comparația este făcută doar ca valoare absolută, pentru că, dacă se pun în matrice toate elementele conexe legate de birocrație - chiar dacă nu le faceți voi direct, sunteți implicați oricum în proces - precum şi responsabilitatea și timpul alocat urmăririi și implementării tuturor condițiilor, s-ar putea să nu mai pară atât de gravă această trecere la impozitul pe profit.

Te încurajăm să iei decizii înțelepte pentru viitorul afacerii tale. Mult succes!

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects