ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 124
Abonament PDF

Agile & Leadership: Interviu cu Bogdan Mureșan

Ovidiu Mățan
Fondator @ Today Software Magazine



INTERVIU

Bogdan, ne știm de ceva vreme și știu pasiunea ta pentru Agile precum și cea de a spune povești (storytelling). Cum se împacă cele două și cât de mult te ajută în alte domenii cum ar fi publicarea de articole sau prezentările de la conferințe?

Bogdan: Zona Agile a devenit de aproximativ cincisprezece ani o mare pasiune pentru mine. Schimbarea modului în care gândim și acționăm (nu doar Agile, cam orice schimbare de acest gen) este un lucru extrem de greu și de provocator. Tocmai pentru că este dificil și greu de înțeles, am ales să scriu și să vorbesc de multe ori despre acest lucru încercând să aduc claritate și să ajut cât de mult posibil. Storytellingul este chestia ciudată. Probabil că era în mine și a trebuit să învăț în timp cum să-l scot cât mai bine la suprafață, spre surprinderea multor persoane din jurul meu care mă știau mai pregătit și mai pasionat de științele exacte, informatică și matematică. Ideea e că, atunci când vrei să explici ceva, chiar și ceva tehnic, impactul și puterea mesajului este direct proporțional cu capacitatea de a spune povestea mesajului într-un mod cât mai ușor de digerat de către cei care ascultă.

Connatix este un start-up internațional din domeniul reclamelor video. Spune-ne care sunt noutățile aduse recent produselor și serviciilor dezvoltate de voi?

Cred ca deja am depășit stadiul de start-up. Compania are o bază mare de clienți și avem un nume destul de cunoscut și apreciat în industria noastră. Referitor la aceasta, aș vrea sa precizez că scopul nostru este de a ajuta partea editorială oferind o platformă video avansată ce le permite să gestioneze și să ruleze conținut video oferind o experiență video inovatoare și să monetizeze prin intermediul reclamelor video.

Una dintre cele mai recente și interesante funcții dezvoltate de noi anul acesta este analiza contextuală a conținutului atât video cât și text. Am construit în timp un knowledge graph cu mai mult de 15 mil. de noduri. Folosindu-ne de machine learning și de procesarea limbajelor naturale pentru a analiza conținutul video, putem să aliniem cât mai bine specificul reclamelor cu ceea ce apare în video-uri. Cel mai simplu exemplu dacă video-ul care rulează este legat de sport, va fi servită o reclamă Nike, Adidas etc.

Altă capabilitate interesantă este aceea de a genera conținut video. Din nou, folosind machine learning, data vision și nu numai, reușim să construim în mod dinamic conținut video pe diferite teme.

Din poziția ta de VP of engineering coordonezi echipa de dezvoltare. Cum arată implementarea Agile la voi și ce ajustări au fost aduse proceselor standard ?

Anul acesta pot să spun că a fost un an al reglajelor fine. În cadrul conferinței The Developers mi-a făcut plăcere să expun anumite detalii din modul în care ne jucăm noi cu ceea ce înseamnă Agile. Una din provocările atacate acest an a fost apropierea echipelor tehnice cu echipele de produs. Cu cât înțelege fiecare lumea celuilalt, cum să comunice, cum să colaboreze, cu atât șansele de reușită sunt mai mari. Ceea ce-mi doresc eu este ca procesele să fie reglate astfel încât să putem duce o idee cât mai repede din stadiul de idee în ceva livrat, palpabil, din care să putem învăța cum continuăm. O schimbare interesantă a fost introducerea unui moment de soluționare a problemei de business la care participă toți cei implicați: produs, UX, dev, devops și QA. Este un o abordare mai lejeră a ceea ce se urmărește într-un design sprint, și beneficiile sunt mari: alinierea rapidă, evitarea unui back and forth asincron între diferite funcții, luarea în considerare a cât mai multe riscuri în momentul creării soluției de business a problemei. Din acest punct putem alege ușor ceea ce înseamnă un POC sau MVP și stabili prioritatea cu ce să începem. Se trece apoi la implementarea incrementală și iterativă. Un lucru care ne ajută foarte mult este acela că, din punct de vedere tehnic, totul este extrem de bine reglat și automatizat astfel încât să putem pune în producție fiecare linie de cod pe care o vrem acolo. Ca să fiu sincer, aș zice că mai avem încă destule de reglat, dar ca mentalitate Agile suntem pe o direcție extrem de bună.

Care sunt tehnologiile de implementare folosite de echipa locală?

Suita noastră de tehnologii cuprinde .NET și Python în partea de backend, Typescript și Angular în frontend, iar ca infrastructură folosim, bineînțeles, AWS. Pe lângă acestea, aș zice că încercăm să alegem tehnologiile și produsele care ne rezolvă problemele cel mai bine: PostgreSQL, Amazon Redshift, Aerospike, MongoDB, Kubernetes, GraphQL, etc. Chiar și așa, suntem mereu în căutarea altor tehnologii care să ne ușureze viața sau să ne ajute pe viitor.

Dată fiind situația post-pandemie dar și contextul internațional, care sunt provocările care apar în mecanismul de leadership?

Un subiect foarte bătut și dezbătut de când am fost loviți de pandemia aceasta. Înainte să vorbesc puțin despre leadershipul post-pandemic am să analizez puțin scena:

În pandemie, din cauza lucrului remote, au apărut în primul rând probleme logistice simple care au fost rezolvate de companii mai rapid sau mai încet, cum ar fi ce înseamnă biroul de acasă. Politici de lucru de la distanță existau cu mult înainte de pandemie și erau tot mai permisive încetul cu încetul. Problema cu pandemia a fost că le-a grăbit și a schimbat paradigma din: "îmi iau laptopul și lucrez azi de acasă" în "am nevoie acasă de un setup complex pentru munca de zi cu zi."

Apoi au apărut probleme mai complicate, cum ar fi eficiența. La început toată lumea era încântată că lucrează de acasă, până am realizat cu toții că uităm de noi la calculator și o întrebare aruncată la birou colegului peste umăr este compensată cu o ședință online de jumate de oră.

Și acum chestia dură: cred cu tărie că depărtarea a scos din lideri ceea ce era acolo bine ascuns la birou. De exemplu, cine nu a avut încredere în oamenii cu care lucra față în față, dar care avea o senzație falsă de control, ei bine, cred că acel lider s-a cam panicat în momentul în care nu a mai văzut lume în jur.

Problemele post pandemie se leagă de ce am povestit mai sus: liderii trebuie să se adapteze cât mai bine modului de lucru remote, care clar nu va dispărea în totalitate. Liderii vor fi obligați să ajusteze anumite procese împreună cu echipele lor, pe baza a ceea ce au învățat în ultimii doi ani astfel încât lucrul remote să fie eficient și plăcut. Apoi trebuie să înțeleagă că deschiderea internațională este și un dezavantaj (pot pierde mai ușor oamenii) cât și un avantaj (în același timp pot găsi mai ușor oameni). Liderii vor pune și mai mare accent pe modul în care lucrează cu cei din jur astfel încât colaborările să fie de cât mai lungă durată. Și nu în ultimul rând, deloc de neglijat, aceștia trebuie să analizeze riscurile care pot apărea și influența mediile lor dacă situația curentă degenerează și mai tare.

Start-up vs companie outsourcing, ai lucrat în ambele. Care sunt avantajele și dezavantajele fiecăruia ?

Fiecare cu avantajele și dezavantajele lui. Dacă lucrezi într-o companie mare de outsourcing (nu-mi place deloc termenul pentru că duce prea mult la ideea de tranzacție impersonală, specificații - cod returnat) ești expus la mai multe tipuri de business, te poți lovi de mai multe tehnologii, centrele de competență sunt mai mari. Poți schimba mai des businessul pentru a găsi ceea ce te motivează cu adevărat. În schimb, un mare drawback este expunerea limitată la ce se întâmplă în spatele produsului: cine ia decizii, unde se hotărăsc anumite lucruri, priorități, cum pot să înțeleg și să influențez? Iar dacă modul de lucru al clientului diferă mult de modul în care își dorești tu să lucrezi, atunci poate apărea un disconfort destul de mare. Cele mai mari frustrări în acest sens le au cei care vor să abordeze problemele în mod agil, iar clienții nu sunt obișnuiți cu un astfel de mod de lucru.

În companiile de produs, sentimentul de apartenență și de scop comun este mult mai accentuat. Expunerea și colaborarea cu celelalte departamente precum marketing, sales și altele este mult mai intensă, mai apropiată, lucru care este foarte important în lumea Agile și nu numai. De exemplu, atunci când lucrăm la roadmap, aventura este una comună și astfel nu ajungem să avem obiective conflictuale sau de care să nu știm și care să ne lovească atunci când ne este lumea mai dragă.

Dacă mâine ar trebui să pornești un proiect nou și ai avea toate resursele necesare, care ar fi acesta?

Nu știu dacă l-aș numi un proiect nou, dar cu siguranță partea de traininguri, learning și consultanță joacă un rol important în viața mea. Dacă ar trebui să pornesc un nou proiect probabil că asta ar fi direcția. Deși viața mea de zi cu zi înseamnă Connatix, fac parte în același timp și din minunata echipă Colors In Projects. Momentan este la un nivel minimal, din pură pasiune, dar dacă aș fi obligat să încep ceva nou probabil că aș începe ceva mult mai intens în zona aceasta.

Dacă ar fi să aleg ceva ce nu are legătură cu IT-ul deloc, cu siguranță ar fi o cafenea. De doi ani jumătate am făcut o adevărată pasiune pentru cafea, sunt convins că ar fi o îmbinare ideală între util și plăcut. Îmi place să desenez în cafea, mă relaxează și îmi place la fel de mult să văd cum cei din jur savurează o cafea bună făcută de mine. Las aici o poză făcută la birou cu una dintre cafelele de dimineață.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects