ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 124
Abonament PDF

De ce companiile și experții din industria IT trebuie să investească în brandul personal?

Cristina Roman
Head of Content & Brand Strategy @ Accesa



DIVERSE

Pentru unii, personal brandingul este valoros doar pentru celebrități, pentru alții nu reprezintă decât un buzzword sau cel mult o simplă modă. Realitatea e că, în funcție de context, poate fi toate aceste lucruri. Însă, atunci când operezi cu acest concept în avantajul tău, scopul și beneficiile acestuia nu mai sunt atât de interpretabile.

Este motivul pentru care oamenii merg la evenimentele lui Tony Robbins, cumpărăm cărțile lui Simon Sinek și încă dăm share prezentărilor lui Steve Jobs pe social media. Toți acești oameni s-au poziționat ca experți în domeniul lor și, nu doar că sunt foarte buni la ceva, știm că sunt foarte buni la acel ceva.

Pe scurt, brandul personal este ceea ce știu oamenii despre cine suntem ca profesioniști. Reprezintă modul în care ne sunt percepute competențele, potențialul și cariera noastră, indiferent dacă aceasta este una de influencer, project manager, developer, tester sau lider. Personal brandingul este totalitatea acțiunilor pe care le facem pentru a ne promova cariera și a ne asuma noi înșine rolul de a forma percepțiile celorlalți despre valoarea adăugată și rezultatele pe care le putem obține. În special pentru cei care lucrează în industria de IT, brandul personal este util profesioniștilor și pentru companiilor. De ce?

Pentru că oferă oportunități angajatului și companiei

Evident că atunci când ești cunoscut ca expert în UI/UX, vei fi contactat de cineva care își dorește să angajeze o persoană pentru un astfel de rol. E un exemplu foarte simplist. Este și motivul pentru care, pentru destul de mult timp, companiile priveau brandul personal al angajatului ca un risc, gândindu-se că dacă aceștia sunt foarte vizibili în piață, vor fi contactați de recrutorii altor companii. Realitatea este că orice recrutor decent e capabil să identifice profilurile candidaților relevanți, indiferent dacă au sau nu un brand personal bine definit.

Ce pierdeau însă aceste companiile care aveau - și unele încă au - aceste reticențe? Sunt avantajele care derivă din brandul personal al oamenilor lor. Atunci când îți poziționezi angajații ca experți, crește și încrederea în capacitatea companiei de a livra produsele și serviciile sale. Dacă angajezi un lider cu un brand personal puternic sau dezvolți unul pentru un lider existent, acesta își va putea valorifica conexiunile pentru a contribui mult mai mult la creșterea companiei. Sigur că există o mulțime de avantaje și pentru profesioniștii din IT. Menționam mai devreme oportunitățile care pot apărea în alte companii, însă brandul personal poate fi foarte util și în obținerea unor promovări interne - în compania în care lucrezi deja - pentru că aduce și în atenția organizației aptitudinile și performanța ta. De asemenea, îți oferă o voce distinctă într-un mediu extrem de gălăgios, ceea ce înseamnă că poți să influențezi comunitatea să susțină alături de tine cauze, abordări, chiar și tehnologii și moduri de lucru pe care tu le consideri importante. Din păcate, acest ultim aspect este valorificat puțin spre deloc pe piața din România.

Pentru că asigură vizibilitate într-o piață saturată și îmbunătățește credibilitatea

Trăim într-o lume în care tot timpul cineva încearcă să-ți vândă ceva. Mailurile sunt burdușite cu oferte și reduceri, drumul de acasă până la magazinul din colț are cel puțin zece bannere și reclame, iar feedul tău pe social media are adesea mai multe reclame decât conținut care te interesează. Ca să nu mai vorbim de Linkedin, unde, dacă lucrezi in IT, inboxul ți-e plin de oferte de toate felurile, de la joburi, platforme, servicii până la șosete.

Volumul la care ne sunt vândute produse și servicii este amețitor și am învățat să le acordăm atenție foarte selectiv și circumspect. Adică ignorăm mai mult și avem încredere mai puțină în ce ne spun companiile, indiferent dacă e vorba de produse sau servicii. Avem mai multă încredere în oameni, în general, și mult mai multă în cei pe care îi cunoaștem, în particular. Aici intervine brandul personal. În fond, el ne ajută să cunoaștem alți oameni, să ajungem să le valorizăm opiniile și, în timp, să avem încredere în perspectiva lor.

Pentru companii, asta înseamnă validarea poziționării lor și creșterea credibilității, iar pentru profesioniști se traduce în construirea unei reputații ca expert, atât în interiorul companiei în care lucrezi cât și în afara ei.

Dacă Google îți spune că este o companie excelentă pentru care să lucrezi, câtă credibilitate are afirmația lor pentru tine depinde de ce știi deja despre ei ca și brand, ce spun alții despre ei și orice informație nouă și convingătoare includ ei în afirmație. Faptul că în exemplu este inclus numele unui brand foarte bine cunoscut și poziționat în piață îți influențează deja percepția. Dacă ar fi vorba de o persoană, efectul e și mai puternic.

Mergând mai departe, dacă Sundar Pichai, CEO-ul Google, vorbește despre motivele pentru care Google este o alegere excelentă pentru el, afirmația are mai multă valoare pentru că este o persoană care se bucură de credibilitate. Dacă o persoană ce deține o funcție similară cu a ta vorbește despre experiența personală, aceasta va influența și mai mult modul cum percepi organizația respectivă și nivelul de încredere pe care îl ai în ea. Chiar dacă este vorba de o persoană pe care nu o cunoști direct, aveți câteva lucruri în comun, ceea ce îl face mai credibil decât o entitate abstractă, cum este o companie.

Pentru că este un mod de a oferi recunoaștere, de a îmbunătăți implicarea și de a crește capacitatea angajatorului de a păstra angajații talentați

Atunci când o companie își susține experții în dezvoltarea brandului personal, crește nivelul de colaborare directă între cei doi. Inevitabil, începe o conversație directă despre valori comune, inițiative care au potențialul de a contribui la dezvoltarea ambelor branduri, ceea ce înseamnă că și impactul, în cele din urmă, este exponențial.

Mai mult, demonstrează că organizația este conștientă de competențele oamenilor săi și că este mândră de faptul că ei aleg să lucreze în companie. Atunci când angajații se simt ascultaţi și valorizați, aceștia dau dovadă de mai mult entuziasm și implicare cât și de un sentiment mult mai accentuat al apartenenței la locul de muncă.

Desigur, colaborarea presupune investiție din partea ambelor părți. Pe măsură ce companiile încorporează brandul personal al angajaților în campanii și comunicare, investiția - atât dintr-o perspectivă de timp, buget cât și resurse - îmbunătățește și loialitatea lor față de proprii angajați.

Riscul apare atunci când compania nu colaborează realmente pe picior de egalitate cu angajații săi în această dimensiune de personal branding, ci își dorește doar vizibilitate prin prisma lor. În acest caz, brandul companiei este crescut artificial, bazându-se pe imaginea și credibilitatea angajaților săi. Ori, dacă aceștia pleacă - și cu cât pleacă mai mulți - impactul negativ asupra imaginii companiei este major iar brandul în sine este complet diluat.

Cu alte cuvinte, personal brandingul poate contribui la echilibrul dintre angajat și angajator, într-un parteneriat real care duce la creșterea ambelor branduri.

Pentru că ajută la consolidarea și amplificarea brandingului

Când liderii au un brand personal puternic, se consolidează și se umanizează brandul companiei pentru care lucrează. Dacă ai angajat recent un Financial Officer care și-a stabilit un renume ca expert de încredere, aceasta crește încrederea acționarilor și investitorilor în companie.

Dacă persoana care ocupă rolul de Chief Digital Officer în companie și-a construit brandul personal în jurul conceptului de digital innovation, iar organizația vrea să își poziționeze serviciile în aceeași direcție, experiența lui sau a ei aduce credibilitate poziționării. Chiar și atunci când această direcție este una pe care abia ai început să o dezvolți, faptul că este condusă de cineva care este văzut ca un expert înseamnă că-ți poți promova și vinde serviciile într-un mod credibil. Altfel, pare ca și cum vinzi pielea ursului din pădure și nu doar că nu funcționează dar, cu cât mai des folosești această tactică, încrederea în companie scade.

Atunci când CEO-ul companiei are decenii de experiență în industria IT și o reputație bună de a crește sustenabil organizația, clienții vor fi mult mai deschiși în a colabora cu tine. Candidații sunt mult mai deschiși în a aplica pentru rolurile dintr-o companie ce pare stabilă și în continuă creștere. Mai mult, angajații existenți au o perspectivă probabil mai pozitivă despre viitorul organizației, ceea ce înseamnă că rămân în companie mai mult timp și că o vor recomanda conexiunilor lor.

Indiferent dacă o companie investește activ în dezvoltarea brandului personal al experților din companie, este esențial să susțină dezvoltarea acestei zone pentru liderii din organizație. Brandul personal al unui CEO sau lider din top management este o parte integrantă a modului în care oamenii percep compania. Chiar și atunci când tot ce avem de zis despre ei este că nu avem o părere despre ei, ceea ce spunem de fapt este că nu au o participare atât de activă în viața noastră ca angajat și nu sunt suficient de prezenți ca noi să ne formăm o părere despre ei, alta decât că sunt distanți și absenți.

Pentru un lider este nu doar o oportunitate nevalorificată dar este și o poziție dificilă din punct de vedere operațional. Dacă sunt percepuți ca absenți și dezinteresați, de ce ar fi angajatul mai prezent și activ în dezvoltarea organizației? Liderii bine poziționați și vizibili cresc nivelul de încredere al angajaților dar și al clienților, amplificând per ansamblu brandul companiei.

Nivelul acesta de înțelegere granular despre cine sunt oamenii pe care ni-i facem parteneri în business, care sunt valorile lor, obiectivele și competențele care îi recomandă - acestea sunt lucrurile care fac personal brandingul o necesitate, în special în industria de IT.

Este un fenomen care a început să își facă simțită prezența în urmă cu câțiva ani, iar pandemia l-a accelerat semnificativ, însă devine din ce în ce mai clar că printre lucrurile care contează cel mai mult pentru profesioniști este ce și cu cine fac, subliniind nevoia de investiție în personal branding, atât pentru compania pe care o conduc cât și pentru carieră pe care o construiesc.

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects