În cadrul evenimentului de lansare a numărului 123 al revistei Today Software Magazine, am discutat cu reprezentați ai industriei automotive clujene. I-am avut alături de noi pe următorii invitați:
Cătălin Golban - Head of Department Engineering Systems Vision @ Bosch,
Ovidiu Mățan - Founder @ Today Software Magazine,
Ovidiu Popa - Head of Consulting @ P3 Digital Services,
Călin Mălinaș: Lucrez la msg de doisprezece ani. Am fost implicat în multe proiecte, proiecte SAP în calitate de programator. În ultimii cinci ani, am lucrat ca manager.
Ovidiu Popa: Sunt consultant în domeniul Automotive. La bază sunt inginer, dar am experiență în Automotive, dezvoltarea Agile și management de proiect. Sunt șef de departament la firma de consultanță din Cluj. Momentan, ne creștem echipa de Automotive. Dorim să construim echipe de consultanți pentru industria aerospațială și industria financiară. Suntem interesați și de securitate cibernetică, dar și de Autonomous Driving (conducerea autonomă). În ceea ce privește conducerea autonomă, ne ocupăm de conformitatea procedurilor, verificare regulatorie și procese de echipă.
Cătălin Golban: Sunt responsabil cu dezvoltarea de produse la Centrul de Inginerie Bosch din Cluj. Ne ocupăm de Computer Vision, Autonomous Driving, Cloud Software Development și Data Engineering.
Puteți spune câteva cuvinte despre proiectele la care lucrați?
Călin Mălinaș: Departamentul nostru de Automotive are în jur de 900 de oameni, dintre care aproximativ 250 de persoane sunt în Cluj și Târgu Mureș. Avem proiecte nu doar în Automated Driving, ci și în planificarea producției, vânzări și marketing, calitate sau tehnici de respectare a standardelor de conformitate. De exemplu, l-am ajutat pe unul dintre clienții noștri să implementeze un sistem de calculare a emisiilor, conform unor standarde de conformitate. Pentru Autonomous Driving, de exemplu, avem un client care are un sistem cloud ce are la bază Azure. Senzorii din mașină trimit date al căror volum este foarte mare și foarte variat. Există multe provocări când vorbim de performanță, deoarece aceste date sunt analizate și consumate. Datele sunt procesate pentru a fi reutilizate și consumate de consumatori diverși.
Ovidiu Popa: Lucrăm cu Android și Automotive pentru unii din clienții noștri. Avem 120 de programatori, specialiști în acest domeniu. În Cluj, avem și un departament pentru dezvoltarea de case inteligente și ne propunem să creștem în zone precum testare și dezvoltare embedded. Oferim servicii de customizare și integrare ca parte a procesului de dezvoltare.
Cătălin Golban: Automotive este doar un domeniu restrâns, iar noi trebuie să vorbim de software-ul ce este dezvoltat pentru o varietate de domenii. Suntem aproximativ 1300 de colegi la Centrul de Inginerie Bosch din Cluj. Aici se lucrează la proiecte de anvergură, fiind vizate proiectele de mobilitate. Majoritatea colegilor lucrează în dezvoltare software, nu doar pe componenta embedded (care are o importanță marcantă). Dacă mă uit la proiectele noastre, majoritatea au nevoie de cloud și DevOps. Mașinile sunt definite din ce în ce mai mult de integrarea lor cu componenta software, având foarte multe funcționalități Android Auto. Sistemele de operare devin și ele din ce în ce mai relevante pentru mașini. Multe din lucrurile ce țineau doar de software își croiesc drum în Automotive, în mașini.
Cum a evoluat domeniul Automotive în Cluj în ultimii ani?
Călin Mălinaș: Acum putem face mai mult decât puteam acum câțiva ani, având suportul unei forțe de muncă tinere care învață repede și care vine bine pregătită de pe băncile facultății.
Cătălin Golban: Domeniul evoluează cu siguranță. Acum 10 ani făceam dezvoltare web, backend pe mobil și nu numai. Acum, industria Automotive se dezvoltă într-un ritm alert. Potențial mai există, deși, global, numărul de mașini produse descrește în fiecare an. Tehnologia din mașini și businessul conex sunt în plină expansiune. Putem construi foarte mult pornind de la experiența curentă în programare. Avem câțiva jucători de talie mondială, iar universitățile își ajustează curricula. Eu sunt pasionat de software, dar sunt fascinat de ceea ce fac colegii mei. De exemplu, avem un departament ce lucrează la un sistem de virare ce conține hardware, software, dar și componentă mecanică, toate într-un singur loc, într-un singur produs, ceea ce e uimitor.
Ce tehnologii folosiți?
Călin Mălinaș: Majoritatea colegilor lucrează cu tehnologii Java sau JavaScript pentru frontend. Avem aproximativ 50 de colegi ce dezvoltă soluții bazate pe tehnologii SAP. Mai mult, avem proiecte pe coud (Azure și Amazon) sau Spring în backend. În acest moment, nu ne ocupăm de programare low-level.
Ovidiu Popa: Încercăm să construim tehnologii ce au la bază C++ și Python pentru automatizare. Nu lucrăm doar cu Android. Avem, de asemenea, multe componente embedded.
Cătălin Golban: Cred că folosim de toate. Îmi este greu să spun ce folosesc cei aproximativ 1000 de angajați. Cu siguranță, C++ este folosit pentru componentele embedded, dar, dacă ne uităm dincolo de asta, folosim tehnologii ce au la bază Java sau .NET. Orice programator ar trebui să știe puțin Python. Fiecare limbaj aduce cu sine tehnologii care ar trebui privite din punctul de vedere al arhitecturii. De exemplu, este important să știi de ce e bine să folosești un message queue specific sau un anume streaming processing sau o anumită configurație de database persistence. Când vine vorba de tehnologii, trebuie să le înțelegem nu doar ca utilizare, ci și ca design.
Cum faceți transferul cunoștințelor tehnice, având în vedere că folosiți atât de multe tehnologii? Cum faceți onboarding pentru angajații noi? Aveți o bază comună de informații pe care o poate consulta oricine sau faceți transferul de cunoștințe în funcție de proiect?
Cătălin Golban: Oferim oamenilor timpul de care au nevoie. Pentru Computer Vision, aducerea la zi durează cam șase luni. Este important să alocăm timp pentru învățare, pentru a avea suficiente informații cu care să lucrăm. Nivelul de autonomie crește în timp. Totuși, totul depinde foarte mult de tipul de proiect cu care lucrezi. Avem câteva proiecte mici, prototipuri sau PoCs, care sunt create doar pentru a le arăta clientului la nivel orientativ. Aceste proiecte nu implică o durată de timp foarte mare. Când decidem că aceste proiecte vor deveni produse de serie, ne alocăm timp ca să analizăm toate deciziile și să aplicăm toate standardele necesare.
Călin Mălinaș: Majoritatea colegilor vin de pe băncile facultății. De exemplu, am avut 50 interni anul acesta. Aceștia se alătură echipelor noastre și au mentori care îi ghidează și care le oferă oportunități de învățare practică. Învățăm mereu.
Ovidiu Popa: Pentru programatori, avem un timp bine definit pentru aducerea la zi. Pentru departamentul de consultanță, avem colegi seniori, ceea ce reduce timpul alocat învățării semnificativ.
Pot conducătorii auto ce interacționează cu softul Bosch să customizeze ceea ce văd sau ceea ce accesează în mașină?
Cătălin Golban: Funcționalitățile de tip Dashboard nu sunt dezvoltate la Cluj, dar la acest nivel utilizatorii ar trebui să aibă un anumit nivel de configurabilitate. Încercăm să răspundem nevoilor clienților. Întâlnim din ce în ce mai multe situații unde software-ul folosit de mașini provine de la mai mulți furnizori. Aceasta este o tendință clară. Furnizori multipli dezvoltă tehnologii, iar la final cineva le integrează pentru ca acestea să lucreze împreună. Se poate observa un grad mare de diversificare în Automotive.
Ce părere aveți despre tendința de a trece pe sisteme electrice? Este necesar acest lucru în domeniul Autonomous Driving?
Cătălin Golban: Nu este necesar, dar trebuie să trecem la electrificare din alte motive. Nu sunt expert, dar sunt sigur că sistemele bazate pe gaz și electricitate vor coexista o perioadă. Sistemele bazate pe hidrogen vor deveni din ce în ce mai populare dacă ne referim la propulsie. Avem un proiect numit Better in the Cloud în cadrul căruia sistemul fizic are un geamăn în cloud care poate face diverse preziceri despre sistemul din mașină. Ne poate spune, de exemplu, când este cel mai bine să reîncărcăm mașina. O altă aplicație a acestui sistem este în domeniul kilometrajului. Pe parcursul ciclului de încărcare și descărcare, bateriile slăbesc ca performanță. Când cumperi o mașină veche nu știi cum a fost folosită bateria acesteia. Totuși, ați putea accesa certificatul bateriei pentru a verifica nivelul curent de calitate a bateriei.
Poate nu vom mai deține mașini, ci le vom închiria.
Cătălin Golban: Ride sharing este o tendință. Acum câțiva ani am văzut o reclamă la o mașină ce putea fi folosită împreună cu alți indivizi. Am crezut că nu voi avea vreodată nevoie de o astfel de mașină. Totuși, acum iau des taxi doar pentru că e mai ușor să nu trebuiască să găsesc loc de parcare. O flotă de mașini automate care conduc pe un traseu bine definit ar funcționa similar, cu zero mentenanță pentru utilizatorul final.
Ovidiu Popa: În scenarii de tip MaaS (Mobility as a Service/Mobilitate ca Serviciu) și TaaS (Transport as a Service/Transportul ca Serviciu), ca programatori trebuie să avem în vedere situații precum cele discutate mai sus.
Corect, deci aveți în vedere că mijlocul de transport la care lucrați ar putea fi folosit de mai mulți utilizatori, chiar și simultan.
Călin Mălinaș: Totuși, încă nu am ajuns acolo, deoarece avem nevoie de un număr mare de mașini pe care să le putem utiliza.
Cătălin Golban: Car sharing este o tendință. Exista înainte de pandemie și cred că e o tendință ce va reveni.
Cum vedeți viitorul încărcării electrice?
Cătălin Golban: Ca simplu cetățean, cred că dacă există o nevoie pentru așa ceva, numărul stațiilor de încărcare va crește.
Am putea obține energie direct din drum prin inducție?
Ovidiu Popa: Principala provocare cu care ne confruntăm este infrastructura. Cum producem electricitatea și cum o distribuim în oraș? Există momentan multe proiecte finanțate de UE care au în vedere utilizarea energiei verzi.
Călin Mălinaș: Cred că vom folosi diferite tipuri de combustibil în funcție de distanță. Problema, în cazul hidrogenului, este păstrarea sa la temperaturi negative.
Cum a evoluat industria Automotive în Cluj?
Ovidiu Popa: Vom dobândi mai multă experiență și vom dezvolta mai mult hardware, mai multe componente.
Cătălin Golban: Avem un departament foarte mare care lucrează în dezvoltare, pe computerul de board. Unele componente sunt realizate în Cluj, iar altele nu. În Cluj, dezvoltarea Automotive va evolua similar cu restul tendințelor globale, cum ar fi încărcarea electrică. Expertiza pe care o vom dobândi va atrage și mai multe responsabilități. De exemplu, vom avea proiecte complete în Cluj, iar prin asta înțeleg dezvoltarea de hardware și software, vânzările, organizarea propriu-zisă și distribuția. Clujul trebuie să tindă spre acest lucru.
Călin Mălinaș: Vom continua să dezvoltăm software, dar, așa cum a spus Cătălin, vom acoperi o gamă largă de servicii, precum DevOps sau business DevOps pentru soluțiile dezvoltate.
Dacă o mașină este autonomă, chiar dacă pe distanțe mai mici, cum se simt oamenii din mașină? Trebuie să se obișnuiască cu un anume sentiment?
Cătălin Golban: Ne vom obișnui și ne va plăcea, așa cum ne-am obișnuit cu sistemele care ne asistă la parcare sau condus.
Vom avea mașini ce vor putea zbura?
Călin Mălinaș: Nu cred că vom avea așa ceva în următorii cincisprezece ani. Aceste dispozitive sunt greu de controlat, deoarece nu avem reguli suficiente și nici coridoare clar demarcate.
Cătălin Golban: Este o tehnologie complet diferită. Avem drone care zboară, deci de ce nu? Este o problemă de scalare și aplicare a legislației.
(întrebare din public) În contextul în care ne dorim comunicare de la vehicul spre alte sisteme, ce funcționalități sunt importante pentru Bosch? Înțeleg că preluați un volum mare de date prin camere. Ce tipuri de date stocați și dați mai departe? De exemplu, dacă sunt gropi pe drum, trimiteți aceste date autorităților?
Cătălin Golban: Demo-ul pe care l-am făcut are la bază comunicarea 5G. Avem un parteneriat cu o companie de telecomunicații. Ne putem imagina un sistem de comunicare de tip mașină-la-mașină sau mașină-la-infrastructură. Avem un proiect numit Road Hazards unde stocăm coordonatele gropilor pentru a le introduce în hărți. Pe termen lung, conectivitatea sporită va permite dezvoltarea de funcționalități noi pentru care, în calitate de șofer vei primi informații referitoare la cum să menții direcția și coridorul de mers, dar nu vei ști sau nu îți va mai păsa unde se întâmplă procesul computațional sau procesarea, local, în cloud sau de manieră hibridă.