ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 123
Abonament PDF

Retrospective pentru un sprint eficient

Florian Georgescu
Trainer & Agile Coach @ Colors in Projects



MANAGEMENT


Ședințele de retrospectivă oferă posibilitatea unei echipe (de Scrum) de a reflecta cum să devină mai eficientă, de a identifica probleme în procesul ei de colaborare și de a-și adapta comportamentul în consecință prin stabilirea unui set de măsuri de îmbunătățire.

Se întâmplă adesea ca echipa să dedice timp pentru ședința de retrospectivă însă rezultatele să întârzie să apără: dezvoltarea echipei stagnează, capacitatea de livrare a acesteia nu se îmbunătățește, apar frustrări în interiorul echipei și toată lumea se întreabă pentru ce mai investim timp în aceasta ceremonie?

Ce se întâmplă de fapt…

În foarte multe echipe, mai ales cele care nu au un Scrum Master/ facilitator, retrospectivele au loc în felul următor:

Care sunt caracteristicile unei retrospective eficiente?

Deși nu sunt singurele, aceste aspecte vor ajuta la a avea retrospective cu un impact mai mare:

Un exemplu…

În cele ce urmează voi împărtăși un exemplu de facilitare a unei discuții productive într-o retrospectivă cu câteva instrumente și practici utile. Ne-am ghidat după cele cinci etape ale unei retrospective expuse de Esther Derby și Diana Larsen în lucrarea lor Agile Retrospectives: Making good teams great.

Introducere/Check-in

Atunci când începem o ședință de retrospectivă, ne dorim ca participanții să fie concentrați și prezenți în timpul discuțiilor. Subiectele dezbătute pot fi extrem de intense, de aceea este important ca facilitatorul să amintească participanților la începutul ședinței pentru ce s-au reunit: pentru a identifica potențiale îmbunătățiri, a lucra mai eficient, a evalua procesul de colaborare la nivel de echipă și pentru a face următorul sprint unul mai plăcut.

Mai ales când echipa este la început, folosirea întrebărilor de tip ice-breaker ajută în a deschide atmosfera și a da fiecărui participant cuvântul.

Recomandări:

Reflectarea asupra sprintului

După activitatea de check-in, ne dorim să reflectăm asupra sprintului care tocmai s-a încheiat. Este un prilej pentru echipă de a-și aminti de obiectivul sprintului, de câteva momente cheie din timpul lui, de verificare a unor metrici pe care echipa a hotărât să le folosească pentru a-și monitoriza activitatea.

Recomandare - Oferiți echipei aproximativ 5 minute pentru această reflecție și nu vă grăbiți să adresați întrebarea: "Ce a mers bine și ce poate fi îmbunătățit?". Cererea de răspunsuri imediate nu lasă loc membrilor echipei să reflecteze asupra ceea ce s-a întâmplat, iar răspunsurile primite vor fi unele de suprafață.

Selectarea subiectelor

În această etapă, facilitatorul ajută participanții să aleagă și să prioritizeze subiectele ce urmează a fi dezbătute în continuare.

O greșeală comună întâlnită în această etapă este încercarea de a găsi o soluție pentru fiecare subiect apărut în urma procesului de brainstorming.

Recomandare - Concentrați-vă pe cel mult trei subiecte/propuneri de îmbunătățire. Chiar dacă vă mai rămâne timp în cadrul ședinței, ajutați echipa să se axeze pe calitate și nu cantitate. Este mai bine să aveți o îmbunătățire solidă într-un domeniu decât niciuna în mai multe domenii.

Facilitarea discuției

Această etapă este una din cele mai solicitante pentru facilitator. Obiectivul facilitatorului în această etapă este să se asigure că echipa poartă discuții concentrate pe subiectele selectate, că toate părerile sunt ascultate și că discuțiile se îndreaptă în direcția corectă, fără a interfera cu procesul de gândire al echipei.

Există o mulțime de tehnici de facilitare care ajută atingerea acestui obiectiv. Recomandarea mea este să începeți cu:

Decizia asupra acțiunilor

Această etapă este una cheie în cadrul unei retrospective: stabilirea unor acțiuni concrete pentru îmbunătățirea următorului sprint.

O greșeală comună întâlnită la multe echipe este că, din diverse motive, nu se mai ajunge la această etapă, lucru care reduce semnificativ impactul acestei ceremonii.

Dacă în pasul anterior am încercat să concluzionăm discuțiile răspunzând la întrebarea "Ce putem face să…?", este momentul ca echipa să își ia explicit angajamentul de a îmbunătăți ideile menționate anterior.

La finalul acestei etape, este importantă obținerea unei confirmări clare, în unanimitate din partea echipei, ale acțiunilor de îmbunătățire planificate pentru următorul sprint dar și niște voluntari care vor urmări îndeplinirea acelor acțiuni.

Recomandări:

Să recapitulam

Scopul unei retrospective este de a permite schimbarea și îmbunătățirea continuă.

Din experiența mea personală, retrospectivele pot avea un impact pozitiv asupra echipelor (nu numai celor din IT) și asupra culturii organizaționale, în principal în trei moduri:

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects