Recent, am avut ocazia de a participa la evenimentul de lansare a ING Hubs în Cluj, un concept care se aliniază la tendințele actuale din fintech, precum și la practicile moderne de organizare internă a echipelor. A fost o seară relaxantă pentru cei aproximativ 200 de participanți ai comunității IT din Cluj. Spectacolul de stand-up comedy, muzica bună și discuțiile informale și-au adus, de asemenea contribuția, la atmosfera agreabilă care a învăluit evenimentul.
Noul birou ING Hubs (fostul ING Tech) de la Cluj funcționează ca un centru al regiunii Nord-Vest. Încercând să descoperim mai multe, am stat de vorbă cu Virgil Năstase, IT Area Lead pentru Retail Banking la ING Hubs Romania.
Ce reprezintă compania ING Hubs pentru grupul ING și ce fel de proiecte se dezvoltă în cadrul acesteia?
Virgil Năstase: ING Hubs România este un centru global de tehnologie care furnizează peste 150 de servicii de dezvoltare software, management al datelor, risc non-financiar și audit. În prezent, echipa noastră este formată din 1400 de specialiști care dezvoltă soluții software pentru 24 de entități ale grupului ING, la nivel global. Proiectele noastre au impact asupra clienților din toată lumea, ajutând la transformarea digitală a băncii.
Virgil Năstase - IT Area Lead Retail @ ING Hubs Romania
De exemplu, în zona de Core Banking, echipele BusDevOps proiectează, dezvoltă și lansează funcționalități AMS standardizate pentru produsele Retail, în timp ce în aria de Data Management, colegii noștri proiectează, dezvoltă și mențin platforma DataLake, urmărind, totodată, dezvoltarea diverselor capabilități de gestionare a datelor.
Echipele DevOps din zona de Touchpoint contribuie la soluțiile strategice folosite în mai multe țări. Acestea lucrează la simplificarea arhitecturii IT globale a ING prin standardizarea aplicațiilor bancare și la îmbunătățirea experienței clienților noștri pe canalele digitale.
Acoperim și partea de Audit și Operational Risk Management unde specialiștii administrează și execută procese cheie pentru arii precum Cybercrime, IT Security și Compliance.
Ce a însemnat trecerea de la ING Tech la ING Hubs?
Virgil Năstase: Anul acesta, compania s-a extins atât în ceea ce privește portofoliul, prin inserarea alături de zona tech a unei noi game de servicii, domenii și zone, cât și geografic, prin inaugurarea unui sediu nou la București și, acum, la Cluj. Cu o astfel de extindere în plan și cu un domeniu de activitate și capabilități deja diversificate, era necesar un nume care să reflecte mai bine realitatea actuală și viitoare a organizației. De aici și noua identitate: ING Hubs în loc de ING Tech.
Este foarte interesant ca o companie care dezvoltă servicii financiare să folosească în organizarea echipelor conceptul triburi. Poți să ne spui mai multe despre modul în care este aplicat?
Virgil Năstase: Denumirea trib este foarte plastică, fiind introdusă de Spotify și folosită pentru a scala modul de lucru Agile. Pe scurt, este o modalitate de a grupa un număr de echipe în jurul unui scop comun de business. Folosind modelul Spotify se poate face software pentru orice industrie, de la automotive până la creșterea viermilor de mătase.
Concret, în ING Hubs, inginerii sunt grupați în chapters, care sunt echipe bazate pe tehnologie. Acestea sunt conduse de un Chapter Lead, un senior în tehnologia respectivă, investit cu rolul de a ajuta oamenii să evolueze (tehnic și personal) și de a aloca specialistul potrivit pentru proiectul în curs.
La nivel de business, specialiștii din aceste chapteruri se grupează în squaduri. De exemplu, doi specialiști Java, doi front-end developers, un analyst și un product owner pot forma un squad (fiecare dintre ei provenind din chapterurile de Java, front-end etc.). Acest tip de echipe funcționează autonom, lucrează Scrum și au drept obiectiv livrarea unei părți din scopul de business pe care trebuie să îl livreze în final.
În final, tribul agregă toate squadurile care lucrează la porțiuni din același scop, fiind entitatea generală, responsabilă cu livrarea unui anumit scop. De exemplu, în ING Hubs, tribul de plăți are ca atribuție livrarea elementelor necesare infrastructurii de plăți.
De câtva timp, ați deschis un birou fizic în Cluj. Care sunt direcțiile de dezvoltare pe care le urmăriți în 2022 pentru noul birou ?
Virgil Năstase: Scopul prezenței noastre în Cluj este de a oferi un spațiu de întâlnire pentru colegii noștri din regiune, respectiv de a atrage oameni talentați. Anul acesta ne dorim să consolidăm echipa locală și să ne facem cunoscută prezența.
Toate pozițiile de angajare deschise1 pentru ING Hubs Romania sunt valabile și pentru Cluj, însă local dorim să ne concentrăm atenția asupra dezvoltării a trei echipe: Business Banking (o platformă globală de online banking pentru firme mici și mijlocii), Touchpoint și Data Management.
Echipa din România reprezintă unul dintre cele mai importante centre de dezvoltare software ale grupului ING. Care sunt principalele tehnologii folosite aici?
Virgil Năstase: Într-adevăr, domeniul Tech reprezintă capabilitatea principală a ING Hubs România și punctul major de interes pentru prezent și viitor. Peste 1100 de angajați lucrează în hubul Tech, din totalul de 1400, iar planurile de creștere sunt pe măsură.
Din perspectiva tehnologiilor folosite, foarte succint aș enumera: Java, Kotlin, Spring, Cassandra, Kafka, Kubernetes, Webcomponents(Lit), Swift pentru zonele de web/mobile development. În secțiunea data management folosim soluții de la IBM, Oracle și Microsoft.
PepinTEEN este un proiect pe care l-ați început în 2018 în domeniul educației. Spune-ne câteva cuvinte despre acesta.
Virgil Năstase: PepinTEEN este un proiect educațional care ajută adolescenții din grupurile vulnerabile să fie mai pregătiți pentru piața muncii atât de schimbată de tehnologie. De-a lungul unui an școlar, adolescenții participă la workshopuri de Soft si IT skills, pregătite de trainerii Școlii de Valori și voluntarii ING Hubs.
Proiectul a început acum patru ani și are, până în prezent, peste 500 de beneficiari. Și de anul acesta, metodologia PepinTEEN va fi livrată în patru huburi educaționale din București, Cluj, Iași și Brașov, coordonate de studenți pregătiți să devină "edu-prenori", adică antreprenori în domeniul educațional.
Cum apreciezi evoluția serviciilor software bancare în condițiile în care putem spune că asistăm la o democratizare a acestui sector? Mă refer, în principal, la serviciile și API-urile tot mai accesibile, la interoperabilitate, dar și la prezența pe piață a monedelor digitale.
Virgil Năstase: Cred că interoperabilitatea este subiectul cel mai concret și ofertant. Noi am implementat în România, pentru întreg grupul, zona de API-uri, atât din perspectiva deschiderii către consumatori externi, ca parte din proiectul Touchpoint, cât și din perspectiva consumării API-urilor expuse de alte bănci (proiectul CASY). În prezent, se lucrează accelerat la dezvoltarea acestor interconectări, atât în bănci, cât și în fintechuri.
Personal, anticipez că în următorii cinci ani, datorită acestei democratizări, experiența utilizatorilor de servicii financiare va fi constant îmbunătățită. Mă aștept să putem folosi o singură aplicație pentru a ne gestiona serviciile financiare și, de asemenea, să avem acces la datele din mai multe bănci.
Mulțumim pentru acest interviu și sperăm să ne revedem în curând cu noi produse și echipe dezvoltate în România.
Pentru cei ce doresc să fie la curent cu ultimele noutăți, oportunități și evenimente din partea ING Hubs la Cluj și nu numai, o puteți face prin LinkedIn și Facebook.