Recent, a avut loc a patra ediție a conferinței The Developers, prima în format fizic, după mai mult de doi ani de transmisii exclusiv on line. Ca și la edițiile anterioare, ne-am propus să răspundem așteptărilor unui public dornic să fie la curent cu inovațiile momentului. De aceea, am mizat pe diversitatea temelor și subiectelor - de la programare, machine learning, software craftsmanship, testare, cloud, la microservices și automotive - și pe superioritatea experienței științifice și profesionale a speakerilor. Astfel, ne-am bucurat de prezența a lui Mark Seemann, Dan Suciu și Wojciech Gawronski, ca și de cea a celor 12 constanți colaboratori de seamă ai revistei Today Software Magazine și IT Days: Denis Salanța, Cătălin Golban, Roxana Soporan, Lucian Teodorescu, George Ciobanu, Bogdan Mureșan, Ștefan Dunca, Alex Dascăl, Gabriel Ciuloaică, Bogdan Toporan, Sergiu Damian, Roland Szabo. De asemenea, am menținut tradiția ca prezentările de pe scena principală să fie moderate de Ciprian Sorlea. Atmosfera constructivă și implicarea audienței au fost realizate într-un mod natural de către el pe tot parcursul evenimentului.
În rândurile de jos, facem o scurtă trecere în revistă a desfășurării evenimentelor de pe scena principală.
Conferința s-a deschis cu prezentarea lui Wojciech, al cărei subiect s-a axat pe soluțiile disponibile în cloudul Amazon. Totodată, problematica abordată a oferit răspunsuri câtorva întrebări interesante precum: Ce ar trebui să facă un software arhitect astăzi ? Cum arată o simplă aplicație distribuită? Ce este patternul Scatter-Gather precum și alte patternuri de integrare, Servless composition cu AWS CDK. Întrebările din partea publicului au fost numeroase și au vizat mai cu seamă soluțiile de integrare a altor servicii cloud.
Cea de-a doua prezentare a fost a lui Denis Salanța despre Observable Systems. Subiectul s-a referit la cum ar trebui să arate un astfel de cod, la posibilele probleme din producție și la avantajele folosirii un status endpoint. Deopotrivă, s-au abordat și alte aspecte privitoare la colectarea metricilor, statistici ale numărului de evenimente înregistrate de către Netflix într-o singură zi, folosirea de tooluri pentru citirea logurilor (Bugsnag, Sentry sau Kibana) sau la cum ar trebui să scriem logurile corect.
Alexandru Dascăl a arătat care trebuie să fie structura unei arhitectură de referință în cloud astfel încât să avem un nou produs rapid în producție (time to market). El ne-a expus și o serie de tips & tricks despre optimizarea alocării podurilor din Kubernetes în AWS și patru moduri de arhitectură de referință. Nu în ultimul rând, publicului i s-a demonstrat legătura dintre un joc și obiectivele unui DevOps, și importanța de a spune o poveste într-un mod grafic (visual storytelling).
Gabriel Ciuloaică ne-a convins despre avantajele folosirii codului typesafe pentru scrierea microserviciilor, folosirea librăriei ZIO pentru programare asincronă și concurentă inspirată din Haskell. Toată prezentarea sa a impresionat prin argumentarea cu exemple sugestive de cod Scala.
Bogdan Toporan a vorbit despre Big Data folosind Kubernetes și despre implicațiile acestuia în Telenav: 1 miliard de puncte GPS / lună, 2 petabytes de date / an folosind Apache Parquet. Toate datele sunt folosite împreună cu OpenStreetMap. Apoi, ne-a evidențiat arhitectura high level a sistemului, microserviciile scrise în C++ și Go, precum și avantajele folosirii librăriei open-source Python, Dask.
Mark Seemann, unul dintre cei mai așteptați speakeri, a depășit și de data aceasta așteptările publicului. Prezentarea sa, Fractal Architecture, a debutat cu analiza unor exemple de cod în cadrul în cărora s-a încercat definirea complexității acestora. Sugestia a fost să se folosească pure functions de câte ori este posibil. Memoria de scurtă durată și cea de lungă durată sunt factori esențiali în înțelegerea codului. Un alt amănunt interesant menționat de Mark a fost acela că există teorii care afirmă că nu uităm, de fapt, nimic, dar uităm cum să accesăm informația. Pentru a putea fi reținut și înțeles cu ușurință codul nostru nu ar trebui să depășească complexitatea de ordinul 7, cel care se potrivește cel mai bine creierului nostru. Au urmat o lungă serie de întrebări despre toată această teorie.
Lucian Teodorescu a oferit publicului, într-o abordare plină de interes, complexa și actuala problematică a asemănărilor și diferențelor dintre programatori și software developers. Concluzia desprinsă este că prioritatea trebuie acordată mai cu seamă pregătirii științifice, singura care asigură la final predictibilitatea rezultatelor.
Ștefan Dunca ne-a dezvăluit secretele unui cod ușor de menținut. Prezentarea sa a menționat problemele cu care se confruntă orice expert în derularea unui proiect. Totodată, s-a răspuns la întrebarea privitoare la codul legacy. Așa am aflat că folosește frameworkuri vechi, că nu are teste automate și, poate cel mai important, acesta nu este bun pentru a suferi schimbări. Care sunt proprietățile unui cod curat? : urmărește standarde, este simplu, folosește dependency injection, și se bazează pe legea lui Demeter (o clasă ar trebui să își cunoască doar descendenții). S-a continuat cu multe sugestii pentru a scrie un astfel de cod.
Conferința s-a încheiat cu prezentarea lui Dan Suciu, care a avut ca temă schimbarea în dezvoltarea proiectelor software. Aceasta se bazează pe cele 12 principii Agile, și pe modul în care ele se aplică dar și cum sunt asociate cu valorile Agile. Cel mai dificil principiu Agile este cel care afirmă că schimbările sunt binevenite. De asemenea, considerăm că este important de reținut că preocuparea creierului uman de a descoperi patternuri, se datorează dorinței de a economisi energie și de a realiza cât mai repede unele procese. Concluzia pe care a desprins-o, cu siguranță, publicul, este că nu trebuie să urmărim doar soluțiile, ci să ne îndrăgostim și de probleme. Un programator ar trebui să înțeleagă că schimbările sunt normale, iar soluții sunt întotdeauna simple.
La final, ne-am bucurat de socializare alături de un pahar de vin de calitate de la podgoria Averești, ca și de concertul trupei Abel.
Feedbackul primit de la participanți a fost foarte bun, entuziasmul celor 250 de participanți a fost ridicat și ne-am bucurat să ne fiți alături la această ediție a conferinței. Ne vedem la IT Days în 9-10 noiembrie!
Mulțumim partenerilor: Code Crafters by BT, Telenav, Connatix, Nagarro, AppNiv for Bob, MicroFocus, Wolters Kluwer, Regina Maria, RWS, Bosch, ClujIT, Universitatea Babeș-Bolyai, Universitatea tehnică din Cluj-Napoca. !
PS. În numărul următor, vom continuăm cu expunerea sintetică și a ceea ce s-a derulat pe scena Applied Tech.
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan