Acumularea unor noi competențe și aptitudini tehnologice sunt esențiale pentru muncă îndreptată spre sisteme tot mai digitalizate. Dar nu este suficient. Angajații trebuie să fie motivați să-și folosească abilitățile pentru a crea noi metode de muncă din ce în ce mai eficientizate. Au nevoie de un set de valori și atitudini - mindset - îndreptat spre digitalizare. Psihologii descriu mentalitatea drept un mod particular de percepere a lumii, care , implicit, influențează modul în care acționăm în lume. O mentalitate digitală este un set de atitudini și comportamente care permit oamenilor și organizațiilor să perceapă cum datele, algoritmii și IA deschid noi posibilități într-o lume din ce în ce mai dominată de tehnologii inteligente și de utilizarea intensivă a datelor.
Cu alte cuvinte, o " mentalitate digitală" sau un digital mindset se referă la un mediu în care toți angajații lucrează cu tehnologiile digitale, rezolvă probleme și stimulează dezvoltarea.
Pentru eficientizarea muncii și a îndeplinirii taskurilor sunt utilizate o multitudine de programe și softwares. Pentru o claritate a obiectivelor și a modurilor de îndeplinire a acestora, toate programele trebuie să conțină informațiile necesare fiecărui angajat, să fie actualizate și accesibile tuturor angajaților.
Odată îndeplinite aceste condiții, utilizarea sistemelor digitale se va face mult mai ușor.
Transformarea locului de muncă într-un "spațiu sigur" în care oamenii pot face greșeli fără teamă de a fi judecați sau a fi considerați incompetenți este unul dintre cele mai dificile aspecte ale dezvoltării unui digital mindset. Este esențial că liderii să dea un exemplu aici prin încurajarea gândirii și experimentării out-of-the-box.
Un mediu în care eșecul nu este perceput drept ceva ce trebuie sancționat, ci doar ca o modalitate de învățare poate fi creat prin încurajarea angajaților de a exprima idei, proiecte, inițiative proprii și prin susținerea punerii lor în aplicare. Dacă o inițiativă funcționează, atunci compania va putea să o aplice în continuare. Dacă nu, se caută soluțiile funcționării acesteia și se stabilesc cauzele, evitând învinovățirea angajaților care au propus inițiativa.
Dezvoltarea unei mentalități digitale necesită, de asemenea, ca organizațiile să se îndepărteze de structurile tradiționale de raportare și de ierarhiile rigide care restricționează autonomia și inovarea. Adoptarea de noi modele organizaționale care să renunțe la vechile paradigme este importantă pentru o dezvoltare continuă atât la nivel organizațional, cât și la nivel individual.
Studiile arată că autonomia la locul de muncă crește sentimentul de satisfacție al unui angajat, motivația, creativitatea și bunăstarea generală. Mulți angajatori și-au găsit angajații mai productivi, deoarece și-au abandonat căile de micro management în favoarea autonomiei.
O cultură organizațională receptivă la schimbări este o cultură organizațională care le permite angajaților să facă greșeli pentru a-i ajuta să învețe din acestea. Este o cultură care are încredere în capacitățile propriilor angajați, oferindu-le autonomie în îndeplinirea sarcinilor.
O mentalitate digitală se referă la obținerea de rezultate prin mecanisme digitalizate, rezultate care anterior reprezentau o activitate în majoritar bazată pe munca oamenilor. Implementarea unui digital mindset este condiționată, în primul rând, de crearea unei culturi îndreptate spre inovare și schimbare, care vizează atât angajatul în plan personal dar și compania în ansamblul ei. O adevărată schimbare de mentalitate are loc atunci când angajații, managerii și investitorii văd tehnologia ca pe o forță fundamentală în succesul misiunii și viziunii organizației.
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan
de Ovidiu Mățan