ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 11
Abonament PDF

Poate da ... poate nu ...

Antonia Onaca
de aproape 10 ani trainer, psiholog, consultant sub formă de antreprenor, intraprenor și antreprenor din nou



DIVERSE

Vorbesc cu multă lume în ultima vreme şi văd că majoritatea dintre noi avem un dorință dar care rămâne doar atât. Avem câte un "vreau să fac sport", "vreau să citesc mai mult", "vreau sa manânc mai sănătos", "vreau să mă trezesc mai devreme", "vreau … "

Ne dorim foarte mult lucrurile respective, ne dorim să ne apucăm şi să ne ţinem de ele, suntem foarte motivaţi şi chiar şi aşa ele nu se întâmplă.

Suntem foarte motivaţi! Suntem foarte motivaţi?

Definim motivaţia ca acea energie care ne mobilizează să iniţiem o acţiune şi apoi ne face să o menţinem la frecvenţa şi intensitatea dorite.

Dar ce este motivaţia? În primul rând unul dintre cele mai folosite, dar poate cel mai puţin înţeles concept. Știm cum se simte când eşti motivat, putem recunoaşte aceea energie. Putem spune cum apare? Cum se menţine?

Nu vă voi povesti despre motivatie pentru că e un subiect complex şi cu multe aspecte.

Vă pot spune însă un truc despre cum să vă apucaţi să faceţi acel lucru pe vi-l doriţi sau să nu îl faceţi, dar fără să vă mai simţiţi vinovaţi.

Pentru asta vom folosi o definiţie de lucru a motivaţiei:

Motivaţia este acea energie care ne face să considerăm că efortul de a face un anumit lucru este mai mic decât consecinţele apărute ca urmare a realizării acelui lucru.

Orice acţiune necesită efort. Efortul respectiv trebuie să merite să fie depus. Merită să fie depus atunci când ca urmare a efortului se întâmplă ceva care este mai relevant sau mai important ca beneficiul nedepunerii efortului.

Ei bine, mai este un mic detaliu. Noi ştim deja ce e scris mai sus despre motivaţie. Dar mai e un mic detaliu legat de consecinţe şi de cum ar trebui să fie ele.

Când ne gândim să ne apucăm de sport ne gândim la asta în termeni de toate beneficiile pe care le-am obţine dacă am face-o. Asa e? Ne propunem să ne apucăm de sport pentru că viaţa va fi mult mai frumoasă dacă am face-o. Problema este că noi ca oameni nu funcționăm aşa.

Vă provoc la un joc. În poza de mai jos este un desen a unui iepure (fiecare figură are o etichetă lingvistică). Întrebarea pe care vă rog să v-o adresaţi este:

Iepurele va fugi mai repede şi pe o distanţă mai lungă în care dintre cele două situaţii? Când este fugărit de un lup fioros sau când are un morcov gustos în faţă?

Răspunsul este că va fugi de lup mai mult și mai repede. Probabil se va porni sa alerge si după morcov însă când va deveni foarte obosit va spune "Nu mi-e atat de foame. Morcovul e acru."

E bine să nu existe numai lupi, e bine să avem şi morcovi după care să alergăm. Dar morcovii singuri nu vor face iepuraşul să îşi zburlească blăniţa pentru foarte mult timp.

Dacă ştim asta la nivel teoretic, de ce nu o aplicăm şi în practică?

Dacă ne-am stabilit un obiectiv pentru a avea anumite beneficii, haideți să ne gândim și la tot ce pierdem sau la consecințele negative care ar rezulta din neîmplinirea acestuia.

Pentru că dimineaţa când trebuie să ne trezim, să ne luăm adidaşii şi să ne apucăm de alergat, toate lucrurile bune nu vor părea că fac să merite efortul.

"Da, aşa bine mă voi simţi după ce alerg, voi avea energie toată ziua, voi gândi mai limpede, voi fi mai agil, voi fi mai fericit. Da, dar aşa de bine e sub plapumă cu ochii închişi.

De mâine!"

Dacă nu există consecinţe negative reale sau pe termen scurt, creați-le! E mai greu să spui "e foarte cald şi bine sub plapumă, cred că am să dorm în continuare." dacă vă aşteaptă cineva jos în faţa blocului.

E important să ştim că morcovii şi lupii nu trebuie să fie neapărat controlaţi externi sau palpabili.

Dacă vreţi să identificaţi ce vă mobilizează şi ce vă face să perseveraţi gândiţi-vă şi faceţi o listă cu acele lucruri pe care le faceţi si continuaţi să le faceţi. Apoi puneţi-vă întrebarea "de ce le faceţi, de ce continuaţi?" Veţi observa un pattern pe care apoi îl veţi putea aplica şi la celelalte lucruri care aşteaptă pe listă.

Dacă vreţi să ştiţi mai multe despre motivaţie şi despre cum funcţionăm noi ca oameni vă recomand doua cărţi absolut excepţionale si un TED talk:

Daniel Pink - DRIVE

BF Skinner - Beyond Freedom and Dignity

Vă mulţumesc şi vă urez alergare uşoară!

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects