ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 116
Abonament PDF

CultureTech - Opening Up Art

Adelina Burnete
Java Software Developer @ BoatyardX



PROGRAMARE


Cea mai des întâlnită percepție despre lumea artei este aceea că este o lume opacă și închisă și că doar acei care fac parte din anumite grupuri elitiste, de cunoscători ai artei pot face parte din ea. Odată cu pandemia COVID, cu restricțiile sociale și cu imposibilitatea de a interacționa cu muzeele și galeriile în mod direct, s-a accelerat și mai mult nevoia de a trece peste barierele existente, peste percepții, de a digitaliza cultura și de a oferi o modalitate de a interacționa cu arta și de a extinde accesul la cultură pentru publicul larg (Open Up Art).

Dacă universul artei poate părea inaccesibil, universul tehnologiei poate părea rece și neprietenos. Dar ce se întâmplă când îmbinăm arta cu tehnologia, scena artistică și datele?

Cu ajutorul tehnologiei, prin digitalizare, putem aduce organizațiile culturale în secolul 21, le putem integra mai bine în viața de zi cu zi, în societate și în educație. Putem oferi noi experiențe și conținut care poate fi consumat și în afara muzeelor și a galeriilor tradiționale.

Digitalizarea culturii nu vine însă fără probleme. Arta digitală e mai susceptibilă la pierderi, furturi, apar mai ușor probleme legate de proprietate, de drepturi, de afișare sau de o folosire greșită sau ilegală.

CultureTech lucrează activ la inițiativa "Open Up Art" și anume aceea de a deschide accesul la artă prin inovație și digitalizare a culturii, cât și prin oferirea unei mai bune gestionări ale drepturilor de autor. Pilonii pe care se bazează misiunea produsului sunt aceia de a îmbunătăți gestionarea drepturilor asupra proprietăților intelectuale și de a oferi mai multă încredere în procesele de licențiere a artei prin tehnologie. În secolul în care GDPR (Protecția Datelor Personale) și securitatea sunt teme importante și intens dezbătute, avem nevoie de un proces de încredere, automatizat și clar definit, care respectă toate prevederile legale cu privire la drepturile de autor și care definește scopul folosirii artei într-un mod transparent și conștient. Doar prin aceste procese, tradiționalele organizații culturale pot accepta și îmbrățișa avansul tehnologic.

#Museumfromhome—Collection Images in the COVID Moment

Totodată, prin deschiderea accesului la artă, CultureTech vine atât în ajutorul scenei artistice formată din artiști și organizații culturale precum muzee, fundații, galerii, librării, case de licitații, cât și în ajutorul publicului larg. Prin oferirea unei platforme comune unde scena artistică își poate încărca, prezenta și expune arta, se accelerează atât aprovizionarea cât și distribuția artei, unde orice persoană interesată de cultură poate vizualiza, accesa și obține drepturi de utilizare a proprietăților intelectuale dorite pentru diverse scopuri.

Prin organizarea de interviuri cu muzee și organizații renumite precum The Guggenheim, Harvard Art Museum, Lucas Museum of Narrative Art și multe altele am putut obține o mai bună înțelegere a principalelor probleme cu care se confruntă aceste organizații, cât și o înțelegere mai bună a sistemelor tehnologice folosite de aceștia și cum putem aduce toate datele într-o singură platformă comună.

Fiecare organizație folosește propriile tehnologii și modalități de stocare și reprezentare a datelor pe sistemele proprii. Organizațiile se folosesc de sisteme precum TMS (The Museum System) - o bază de date relațională unde se stochează informații despre colecții, și/sau de DAM (Digital Access Management) - o platformă de stocare a fișierelor digitale, pe când alte organizații folosesc direct fișiere .csv pentru stocarea datelor. Fiecare organizație și-a dezvoltat propriul mod de reprezentare a datelor, iar în ultimii 20 de ani și-au personalizat constant modul de stocare și de lucru cu datele, astfel încât chiar și cele care utilizează aceleași tehnologii, nu se folosesc de aceleași structuri de reprezentare a datelor, nici chiar de aceleași denumiri. Prin urmare, creatorul de artă ajunge să fie desemnat cu termeni diferiți: de la artist, constituent sau creator.

Prin intermediul aplicației, CultureTech aduce varii beneficii lumii artei. O organizație culturală își poate încărca propriile colecții, având avantajul că toate aceste date sunt adunate și vizibile într-un singur loc. Se pot obține licențe pentru opere de artă care aparțin altor organizații sau unor artiști individuali. De asemenea, aplicația facilitează reînnoirea de licențe expirate, stochează date de contact, poate crea proiecte și invita alți utilizatori pentru a colabora împreună pe un proiect.

Pentru o mai bună înțelegere a produsului, se descrie următorul exemplu:

Organizația A urmează să organizeze o expoziție despre Andy Warhol pentru care drepturile de autor sunt deținute de organizația B. Organizația A își creează un proiect, pe care îl numește, de exemplu, "Expoziția Andy Warhol". Apoi, caută și alege operele necesare organizării expoziției și le atașează proiectului. Se aleg drepturile de utilizare pentru fiecare obiect în parte pentru care se cere licența: scopul licenței, format, distribuție, durată. După care, proiectul se trimite prin e-mail organizației B care deține drepturile de autor. Organizația B verifică cerințele de utilizare setate de organizația A, face modificările necesare și asignează un preț pentru fiecare obiect în parte. La fel se poate proceda și în cazurile în care o licență se dorește a fi reînnoită sau altcineva face o cerere pentru obținerea unei licențe deținute de organizația A.

Pasul următor în dezvoltarea produsului este valorificarea potențialului artei digitale. Adică se extinde accesul la artă pentru orice persoană interesată de cultură, indiferent de mediul din care provine, nu doar pentru organizații. Se vor putea obține drepturi de utilizare a proprietății intelectuale indiferent dacă acestea se vor folosi pentru o expoziție, galerie, muzeu sau pentru un articol de specialitate. Cu un asemenea drept poți intra în posesia unui poster cu opera de artă preferată de la The Guggenheim, Lucas Museum of Narrative Art sau de la o galerie de artă locală. Totodată, se pot obține drepturi de folosire ale operelor lui Andy Warhol, Pablo Picasso, Vasily Kandinsky etc. sau coperta benzilor desenate favorite.

Pentru a construi și dezvolta produse moderne precum cel propus de CultureTech, valorificăm tehnologii de ultimă generație. Limbajul de programare este Java, aplicăm o arhitectură de tip Cloud și tehnologii inovative precum smart services și platform services, Docker și Kubernetes, fiecare având propriul rol bine definit în construcția acestor produse digitale moderne. Fiecare serviciu Java, fie nou, fie deja existent, este împachetat ca un smart service, astfel încât acestea pot fi consumate și integrate rapid în produs, asigurând totodată o continuă dezvoltare a produsului fără a avea probleme de downtime. Aceste smart services sunt ulterior construite ca imagini Docker care, mai departe, sunt găzduite și gestionate de Kubernetes.

Schimbarea modului de accesare și abordare în domeniul artei prin intersectarea cu tehnologia, apelând la diverse parteneriate de digitalizare a artei precum cel propus de CultureTech are efecte pozitive. Multe dintre acestea, precum îmbunătățirea gestionarii drepturilor asupra proprietăților intelectuale, creșterea gradului de încredere în procesele de licențiere a artei s-au remarcat deja în industriile sportive și de divertisment, care au arătat mai multă deschidere în fața digitalizării. Acum vedem cum sectorul culturii începe să accepte avansul tehnologic și barierele tradiționale sunt coborâte.

Colaborările devin din ce în ce mai creative, iar parteneriatele de licențiere se extind în tot mai multe domenii și variantele devin nelimitate. Vedem colaborări între domenii diverse. De exemplu, muzeul Louvre în parteneriat cu Samsung a anunțat că aproximativ 1.500 de opere de artă vor putea fi afișate pe Frame TV. Istoria este reimaginată prin colaborarea dintre Louvre și Casetify care au creat o colecție pentru carcase Iphone și AirPods, iar Mona Lisa sau Venus din Milo nu mai sunt vizibile doar în muzeu, ci direct pe cele mai folosite accesorii. Porsche transformă unele din cele mai mari panouri publicitare în galerii de artă. Vedem parteneriate pe îmbrăcăminte și încălțăminte inspirate de Dalí, Kandinsky și Monet; în cosmetică unde The MET a colaborat cu Estée Lauder pentru crearea unei linii de machiaj inspirate de colecțiile lor. Iar în cel culinar, Beijing Palace Museum a lucrat cu Oreo pentru crearea unor biscuiți în ediție limitată.

Aceste parteneriate între cultură și tehnologie oferă muzeelor și artiștilor expunere și vizibilitate, acces la o audiență mai largă, cât și posibilitatea de a avea un rol activ în comunitatea din care fac parte și de a contribui la educație. Nu în ultimul rând, publicul primește acces la o uriașă varietate de opere de artă într-un mod inovativ și antrenant .

Așadar, la intersecția dintre artă și tehnologie găsim digitalizarea, inovația și deschiderea accesului la artă. Datorită acestei îngemănări, muzeele se pot transforma din simple spații de privire și învățare, în locuri interactive care încurajează participarea și implicarea. Și cel mai important: curatorii, cercetătorii, studenții, managerii de licențe și publicul larg se bucură de noi experiențe culturale.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects