ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 148
Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 113
Abonament PDF

Platformele digitale: începutul sfârșitului pentru companiile producătoare de produse

Ana-Maria Tivilichi
Product Owner @ Cognizant Softvision



DIVERSE

Indiferent cine ești sau cu ce te ocupi, cel mai probabil platformele digitale ți-au schimbat deja viața într-un fel sau altul. Modelul de business care are la bază o platformă digitală generează forțe economice, sociale și tehnologice care influențează lumea în care trăim, în modalități încă neînțelese pe deplin. 

După cum afirma în cursul său "Platform Strategy for Business", M. Van Alstyne, profesor de management și de sisteme informatice la Boston University, creșterea companiilor digitale este foarte similară cu a acelora din epoca industrială, dar din motive total diferite. Care sunt însă acestea și care sunt implicațiile? Cum au reușit companii care au la bază o platformă digitală precum Uber, Airbnb sau Amazon să disloce industrii tradiționale în doar câțiva ani de la intrarea lor pe piață și de ce? Cum diferă ele față de companiile care dezvoltau produse și până acum? Vom găsi împreună răspunsul la toate întrebările de mai sus în rândurile ce urmează. 

Înainte de toate, trebuie să lămurim ce înseamnă o platformă digitală. Conform co-autorilor cărții "Revoluția platformelor", G. Parker, M. Van Alstyne și S.P. Choudary, o platformă are la bază facilitarea interacțiunilor creatoare de valoare dintre producători și consumatori externi, punând la dispoziție o infrastructură deschisă și participativă pentru aceste interacțiuni, dar având în același timp și un set de reguli care să le guverneze. Scopul platformei? Să genereze potriviri între utilizatori și să faciliteze schimbul de bunuri, servicii sau interacțiuni sociale, susținând astfel crearea de valoare pentru toți participanții. Acest model de business folosește tehnologia ca să conecteze oameni, organizații și resurse în cadrul acestui ecosistem interactiv în care cantități imense de valoare sunt generate și schimbate.

Un mod mai simplist de a face diferența între companiile tradiționale producătoare de produse și cele care au la bază o platformă este următorul: produsele au funcționalități, platformele au comunități. Construirea unei comunități reprezintă elementul cheie al unei platforme.

Dacă în 1975 companiile situate în top 500 din perspectiva valorii de piață erau formate în proporție de 83% din bunuri tangibile și numai 17% din bunuri intangibile, în 2020 balanța este complet inversată, cu 90% bunuri intangibile și doar 10% bunuri tangibile. Observăm așadar un nou tipar: bunurile tangibile au pierdut teren în mod galopant în favoarea celor intangibile, ele nemaifiind un indicator al succesului pe piață. Mai mult decât atât, aruncând o privire la companiile care dominau piața mondială la începutul secolului XXI, vom vedea că pe primele locuri se situau jucători precum: GE, Microsoft, Exon, Citibank și Walmart. În 2021 însă, top 5 al firmelor cu cea mai mare valoare de piață publicat de Interbrand este format în integralitate din companii cu model de business de tip platformă: pe primul loc se află Apple, urmată de Amazon, Microsoft, Google și apoi Samsung.[^2] Concluzia? Companiile tradiționale, producătoare de produse, din domeniul energetic și din banking sunt progresiv surclasate de cele din domeniul serviciilor, cu predilecție de către platforme digitale. 

Superioritatea platformelor față de companiile tradiționale de produs este concretizată prin viteza lor de mișcare și de adaptare la schimbare, un număr de angajați mult mai mic decât în cazul celor tradiționale, deoarece se bazează în mare măsură pe forță de muncă externă, valoarea relativă creată pentru utilizatori, faima acestora, amprenta lor digitală, dar și valoarea economică. 

Fluxul prin care se creează valoare în cazul unei companii tradiționale de produs este unul secvențial, având producătorii la un capăt și consumatorii la celălalt: un produs este proiectat, apoi fabricat, pus în vânzare și abia apoi consumat. Însă, în cazul platformelor, această relație odată liniară devine mult mai complexă - utilizatorii pot juca rolul de consumatori, creatori de valoare sau poate ambele roluri în același timp. Ei interacționează prin intermediul funcționalităților puse la dispoziție de către platforme și în tot acest timp consumă și generează singuri sau împreună diverse forme de valoare. 

Platformele sunt superioare modelului tradițional deoarece ele deblochează așadar noi surse de valoare. Spre exemplu o mașină de tuns iarba poate sta nefolosită cu săptămânile, însă dacă ea este listată pe o platformă de sharing, se pot realiza conexiuni între proprietar și alte persoane care ar avea nevoie de acest produs. La fel și în cazul Airbnb - proprietăți care ar sta bună parte din an nelocuite pot începe să genereze valoare pentru proprietarii lor, odată ce o conexiune între ei și persoane interesate să le închirieze este realizată. Și Uber merge pe același model. Inventarul efectiv nu este deținut de către aceste firme, ceea ce le permite să crească mult mai rapid decât o companie tradițională. Imaginați-vă cât timp ar dura și ce sume ar trebui să investească un lanț hotelier pentru a oferi capacitatea de cazare pusă la dispoziție prin intermediul Airbnb sau ce ar însemna pentru o firmă de taximetrie să își construiască o flotă similară celei accesibile acum în aplicația Uber!

Mai mult decât atât, platformele generează schimbări majore în comportamentul de consum. În cazul media, raportul de consum dintre materialele difuzate și cele disponibile la cerere crește considerabil în favoarea celor din urmă, după cum putem deduce și din exemplul YouTube.

Co-autorii cărții "Revoluția platformelor" menționează însă că succesul platformelor nu este asigurat doar de identificarea unei surse neexplorate de valoare și de crearea unui mediu care să faciliteze și să reglementeze conexiunile dintre producători și consumatori. Construirea comunității este esențială. Și cum o parte o atrage pe cealaltă, cu cât vor fi mai mulți șoferi de Uber, cu atât vor fi mai mulți clienți, deoarece timpul de așteptare se va reduce considerabil. Cu cât vor fi mai mulți clienți, cu atât vor fi mai mulți șoferi. Pentru a putea crește o astfel de comunitate, platformele trebuie să ofere facilități părții care generează cea mai mare valoare și care reprezintă punctul de cotitură în generarea efectului bulgărelui de zăpada. 

Putem concluziona așadar ca businessul bazat pe platforme digitale revoluționează economia actuală prin deblocarea de resurse neexplorate și crearea de noi piețe. El vine în întâmpinarea nevoilor utilizatorilor și facilitează schimbul de valoare dintre creatori și consumatori. Atenția acestor companii este îndreptată mai degrabă înspre exterior - comunitatea este cea care își pune la dispoziție propriile resurse, iar platformele sunt cele care le gestionează, ceea ce diferă în mod principial față de companiile producătoare de produse, a căror atenție este îndreptată spre gestionarea resurselor interne. 

Bibiografie

  1. VAN ALSTYNE, Marshall. "Platform Strategy for Business.", Boston University, https://courses.edx.org/, curs online, februarie - mai 2021

  2. PARKER, Geoffrey G., VAN ALSTYNE, Marshall W., CHOUDARY, Sangeet Paul. Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy―and How to Make Them Work for You, W. W. Norton & Company ediția republicată, martie 2016

  3. https://www.statista.com/statistics/263264/top-companies-in-the-world-by-market-capitalization/, pagină accesată la 7 noiembrie 2021

  4. https://interbrand.com/best-brands/

  5. "Ranking of firms by online interactions", http://internet-map.net/, pagină accesată la 7 noiembrie 2021

  6. https://www.oceantomo.com/intangible-asset-market-value-study/, pagină accesată la 12 noiembrie 2021

Conferință TSM

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects