ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 111
Abonament PDF

3 Tipuri de retrospective și cum să o alegi pe cea mai potrivită pentru o echipă Scrum

Cristina Dănulețiu
Scrum Master and Monitoring Manager @ Wolfpack Digital



Andi Nicolescu
Android Developer & Scrum Master @ Wolfpack Digital



MANAGEMENT


În lumea noastră, a tehnologiei avansate în care eficiența joacă un rol important în viețile tuturor, observăm că singurul mod prin care se poate livra eficient este condiționat de o organizare cât mai bună a echipei de development. Ken Schwaber și Jeff Sutherland au identificat foarte devreme nevoia industriei de a miza pe o abordare flexibilă și incluzivă a întregii echipe în fața soluționării unor probleme complexe din domeniul IT. Ca urmare a acestei atitudini a luat naștere forma oficială a ghidului Scrum.

Un studiu din 2018 arăta că 86% din developerii la nivel global folosesc Agile, iar proiectele care folosesc Agile Development au o șansă de succes cu 28% mai ridicată decât cele care au un proces de livrare tradițional.

Agile Scrum se bazează pe trei principii care se reflectă în organizarea echipei atât la nivel de evenimente, cât și în modul de gândire în abordarea diferitelor probleme întâmpinate. Aceste trei principii sunt: transparență, inspecție și adaptare.

Metodologia Agile Scrum prezintă multiple beneficii. Primul ar fi încurajarea implementării produselor rapid și eficient, considerând un interval de timp stabilit numit Sprint, care poate varia de la una la patru săptămâni. Sprintul conține multiple evenimente, fiecare dintre ele fiind o oportunitate formală de a inspecta și adapta demersul lucrurilor. Aceste evenimente sunt gândite pentru a facilita transparența necesară.

Necesită planificări frecvente și setarea de obiectiv, ceea ce ajută echipa să fie concentrată pe parcursul fiecărui Sprint și, astfel, crește productivitatea.

Totodată are loc și întrunirea echipei la finalul fiecărui Sprint, moment denumit Sprint Retrospective, al cărui scop este de a găsi moduri și abordări ce vizează creșterea calității și eficienței echipei.

Cum de-a lungul unui proiect Scrum apar foarte multe provocări legate de comunicare, livrare, organizare etc. , e indicat ca acestea să fie rezolvate în cadrul ședinței de Sprint Retrospective.

Întreaga echipă împreună cu Scrum Master și Product Owner dezvoltă aceste subiecte și identifică cele mai bune soluții care vin în ajutorul lor. Astfel, rolul de Scrum Master joacă o parte esențială în a facilita discuția, dar și în alegerea tematicii pentru fiecare sesiune de retrospectivă.

Cum să alegi tematica potrivită pentru un Sprint?

Pentru a găsi tematica potrivită este foarte importantă analiza Sprintului incluzând: dinamica avută în echipă, tipurile de provocări întâmpinate de-a lungul Sprintului și starea de spirit a membrilor.

În continuare propunem trei tipuri cheie de retrospective care vin în soluționarea provocărilor, bazate pe exemple reale din orice companie IT:

  1. Retrospectiva de apreciere și comunicare;

  2. Retrospectiva de identificare a riscurilor în atingerea scopului fixat;

  3. Retrospectiva de inspecție a progresului avut.

Retrospectiva de apreciere și comunicare

Această retrospectivă nu se bazează pe formatul clasic Agile Scrum Inspect & Adapt pentru că nu este folosită cu scopul de a schimba ceva în echipa Scrum, ci este o tehnică de energizare și motivare a membrilor echipei. Un exemplu bun în care această retrospectivă poate să fie de mare ajutor ar fi după un release dificil care a redus motivația și energia echipei.

Putem observa în imaginile de mai jos, diferite abordări prin care echipa este încurajată să facă o introspecție la starea lor de spirit avută pe parcursul sprintului.

Abordare #1:

Pași pentru pregătire și parcurgere:

Beneficiile acestei retrospective:

Abordare #2:

Pași pentru pregătire și parcurgere:

Beneficiile acestei retrospective:

Abordare #3:

Sursa: EasyRetro

Pași pentru pregătire și parcurgere:

Beneficiile acestei retrospective:

Retrospectiva de identificare a riscurilor în atingerea targetului stabilit

Această retrospectivă se poate folosi pentru a pregăti întreaga echipă de un anumit obiectiv, fie că e un release, finalizarea unei funcționalități sau alte obiective viitoare.

Retro inspirat de Zepel

Pași pentru pregătire și parcurgere:

Beneficiile acestei retrospective:

Retrospectiva de inspecție a progresului avut

Acest tip de retrospectivă este cel mai des întâlnit în echipele Scrum, deoarece se bazează pe structura sugerată în Scrum Guide folosind cele mai importante întrebări:

Sunt multe exemple în care această retrospectivă dă rezultate foarte bune, fie că e vorba doar de analiza unui sprint obișnuit de development, analiza unui proces intern al echipei, a unui release etc. În acest format se încadrează varii exemple de abordări cu echipa, câteva dintre ele fiind:

Toate aceste retrospective sunt formate din diferite coloane având cuvintele cheie din titlurile de mai sus, iar echipa este cea care adaugă sticky notes, fie că sunt în format fizic sau virtuale în tooluri online.

Aspectul important este ca fiecare coloană să fie sugestivă și în legătură cu ceea ce se dorește a fi analizat la Sprintul care tocmai s-a încheiat.

Timp alocat pentru completare, 3-5 minute, variază în funcție de mărimea echipei.

Ulterior, are loc o sesiune de votare a cardurilor, în cadrul căreia fiecare persoană are un număr fix de voturi. Cardurile cu cele mai multe voturi încep discuția, fapt care conduce la abordarea subiectelor cele mai urgente.

Beneficiile acestei retrospective:

Concluzii

Toate cele trei tipuri de retrospective vin în ajutorul echipei în funcție de nevoile identificate pe drumul în dezvoltarea unui produs/proiect final.

Se poate observa că beneficiile cu care vin aceste perspective diferite ale retrospectivelor înglobează: atât o legătură mai strânsă în echipă, deschiderea de a încuraja coechipieri, dar și fixarea unui plan concret pentru livrări de succes și analiza obiectivă a acestora și iterațiile prin care trecem ca o echipă.

Revine în datoria Scrum Masterului să decidă tipul de retrospectivă pe care o va facilita în funcție de starea echipei și de faza proiectului în care se află.

Scrum Masterul are responsabilitatea de a lua pulsul echipei constant, pentru a fi la curent cu nevoile ei.

Aceasta se realizează prin:

Așadar, experiența cu echipele noastre, metricii buni și implicarea constantă a membrilor indică faptul că, folosind aceste trei tipuri de retrospective, se poate depăși orice obstacol care apare în echipă. În acest fel, se ajută foarte mult creșterea productivității, dar și îmbunătățirea relațiilor între membrii echipei.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects