Ovidiu Mățan: Discutăm cu István Szászi, director general Robert Bosch Kft., Ungaria. La conferința de presă din data de 13 iulie 2021 la Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, unde s-a anunțat oficial extinderea centrului cu o a doua clădire, ați vorbit despre un cluster intern de inginerie în Bosch care include Cluj, Budapesta și Sofia. Cu ce se ocupă acest cluster?
István Szászi: Se numește Middle Eastern European Engineering Cluster și suntem foarte mândri de acesta, deoarece include trei țări, ceea ce îl face al doilea cel mai mare cluster de inginerie din Europa, din afara Germaniei. Colaborăm de mai bine de doi ani pe proiecte axate pe mega-trendurile actuale în aria mobilității: conducere autonomă, mobilitate electrică și conectivitate. Inginerii noștri pot să fie mândri, deoarece construiesc viitorul industriei auto. Cu alte cuvinte, facem istorie.
Puteți să ne spuneți mai multe despre mega-trendul mobilității electrice?
István Szászi: Industria automotive se transformă. Mai mult de 90% dintre mașinile din ziua de azi au motoare de combustie. Totuși, vom avea din ce în ce mai multe mașini electrice în viitorul apropiat. Desigur, Bosch în calitate de cel mai mare furnizor automotive oferă componente electronice tuturor clienților săi pentru a induce și a propaga această transformare.
Ce produse dezvoltați în domeniul conducerii autonome?
István Szászi: Există cinci nivele de conducere autonomă și avem nevoie de mulți senzori pentru aceste nivele. Avem nevoie de camere video, radar, ultrosonice, lidar, algoritmi, funcții ș.a.m.d. Dezvoltarea camerelor video și a senzorilor radar & ultrasonice se realizează la Cluj și la Budapesta. Noi modelăm viitorul acestor produse. Indiferent de gradul de autonomie implicat, doar trei locații din Bosch din întreaga lume lucrează pe această temă. Unul dintre acestea este Germania, sediul nostru central. Al doilea este California. A treia locație include Cluj și Budapesta. Țările noastre nu sunt atât de mari, comparativ cu SUA, dar totuși avem o contribuție semnificativă în domeniu, una care face diferența.
La conferință ați menționat și de e-bikes (bicicletele electrice). Unde sunt acestea dezvoltate?
István Szászi: Orice poate deveni electric, nu doar mașinile. Este motivul pentru care folosim termenul mobilitate electrică sau electro-mobilitate. Bicicletele electrice sunt o poveste de succes în întreaga lume. Suntem mândri că atât componentele, cât și software-ul sunt construite în Ungaria și România. Succesul nostru se datorează faptului că lucrăm într-un ecosistem comun cu fabricile noastre.
Ce impact a avut pandemia Covid asupra modului în care lucrați și dezvoltați produse?
István Szászi: În primul rând, am învățat foarte multe. Când le-am spus angajaților să lucreze de acasă, ei au fost în continuare motivați să lucreze la un nivel avansat. După Covid, le vom permite angajaților să lucreze mai multe zile de acasă ca o alternativă sau ca oportunitate. Dorim să introducem modul hibrid de lucru cât de repede. Avem o infrastructură bună, iar angajații pot veni să lucreze la birou. Totuși, dacă cineva dorește să lucreze de acasă câteva zile, acest lucru va fi posibil. Modul de lucru flexibil îi motivează pe angajați foarte mult și atrage talentele. Dacă cineva dorește să lucreze pe teme interesante din domeniile automotive și conducere autonomă, Bosch, în general, și Cluj, în particular, sunt locurile unde ar trebui să veniți.