Ovidiu Mățan: A schimbat pandemia direcția startupului vostru, Voxgig?
Richard Rodger: Da! Complet! Afacerea noastră originală era o platformă de evenimente pentru companiile de tehnologii, pentru a le ajuta să se ocupe de speakerii și exponatele lor. Expozițiile chiar au nevoie de evenimente fizice pentru a funcționa corespunzător: trebuie să poți să îi inviți la prânz pe cei care prezintă perspective de vânzare, pe care îi întâlnești la un eveniment etc. Știu că există experimente acum pentru a face asta online, dar problema este că toată activitatea de expunere anterioară este la pământ și va dura ani să fie construită din nou (după cum vedem noi lucrurile).
Așa că am hotărât să luăm platforma, care este foarte, foarte flexibilă, deoarece a fost proiectată să ofere multe mini-aplicații speakerilor, expozanților, organizatorilor, participanților etc., și să o convertim într-o platformă no-code. Asta înseamnă că oferim acum o platformă convenabilă SaaS drept noul nostru produs. Aceasta este diferită de constructorii UI drag-and-drop care conțin cele mai multe oferte fără cod. De asemenea, produsul nostru lipsit de cod este de fapt "pentru developeri" - de ce să nu putem și noi, dezvoltatorii, să beneficiem?! Mai puțin cod este întotdeauna un cod mai bun!
Care este cea mai bună abordare în definirea modelului într-un sistem de microservicii?
Richard Rodger: Să începi cu mesajele. Să le definești în mod formal. Apoi vei putea avea modelul mental de atribuire a gestionării și generării de mesaje unor servicii individuale, după cum este nevoie. Poți separa serviciile, le poți uni, scala, după cum au nevoie de schimbare aplicațiile tale. Să încerci să proiectezi serviciile în avans este dificil, iar dacă nu îți păstrezi mesajele drept preocupare principală în proiectare, te poți trezi blocat cu mini-monoliți.
Care este strategia microserviciilor voastre pentru a conecta logica principală de business cu alte puncte finale precum UI?
Richard Rodger: Totul ține de mesaje, până la capăt. Partea frontală generează, de asemenea, mesaje, care sunt transportate la serviciile din prima linie. Asta îți oferă un model de flux de date unitar. Recent am adăugat și GraphQL astfel încât să putem impulsiona și acel ecosistem. Utilizam în trecut vechii adaptori REST, dar am lăsat în urmă aceea abordare fiindcă nu ne oferea niciun fel de beneficii adiționale (pe când GraphQL o face).
Care va fi următorul obiectiv important pentru Voxgig?
Richard Rodger: Platforma noastră no-code va fi în cea mai mare parte open source. Pregătim deja baza de cod pentru asta și vom avea o serie de lansări în următoarele șase luni, începând cu componentele de bază.
Care a fost impresia și sentimentul tău când ai participat ca speaker la ediția din acest an a conferinței "The Developers"?
Richard Rodger: A devenit mai ușor să țin discursuri online. Poate că e vorba de practică. La începutul pandemiei mi se părea dificilă lipsa de reacție imediată din partea publicului. Dar acum este noua normalitate.
Marele avantaj al online-ului este că poți participa fără costul transportului. Obișnuiam să refuz multe invitații din cauza implicațiilor ce țineau de timp și călătorie. Acum pot spune da majorității invitațiilor. În cazul conferinței "The Developers" online - aceasta s-a desfășurat frumos și fără probleme tehnice, fapt pe care îl apreciez întotdeauna la organizatori.
Când ar trebui să așteptăm următoarea ta carte?
Richard Rodger: Nu am planuri pentru vreo carte momentan. Dar poate că, în câțiva ani, după pandemie...o voi scrie.