ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 109
Abonament PDF

A absolvit o nouă generație de programatori! Interviu cu Dan Suciu

Ovidiu Mățan
Fondator @ Today Software Magazine



INTERVIU

Festivitatea de absolvire a unei noi generații de programatori de la universitatea Babeș - Bolyai a avut loc recent. Am profitat de această ocazie și am discutat cu Dan Suciu, lector la Facultatea de Matematică și Informatică și Managing partner la Colors in Projects. Dan este un vechi prieten al revistei Today Software Magazine și gazda scenei principale de la IT Days.

Ovidiu Mățan: Felicitări, Dan, pentru încă o promoție pregătită la secția Matematică-Informatică din cadrul UBB. Ce ne poți spune despre absolvenți, mai ales că fac parte din prima generație care a studiat în mare parte online din cauza pandemiei ?

Dan Suciu: Generația care a absolvit în această vară este chiar la mijloc din acest punct de vedere: un an și jumătate a urmat cursurile, seminarele și laboratoarele în mod tradițional, prin participare fizică, după care a urmat un alt an și jumătate în care totul s-a desfășurat exclusiv online. Sunt convins că a fost o experiență inedită și utilă pentru ei. În principal pentru că, în industria IT, stilul de lucru va fi unul mult mai flexibil decât înainte de pandemie și aceste interacțiuni la distanță îi vor ajuta să se adapteze mai ușor unui astfel de stil.

Ca de fiecare dată orice abordare are și avantaje și dezavantaje. Dezavantajul major al învățământului universitar online este diluarea vieții de student. Perioada studenției a reprezentat pentru mine una dintre cele mai frumoase perioade ale vieții, în special, datorită interacțiunii în diverse contexte cu colegii mei. Aceasta, cu siguranță, le-a lipsit mult absolvenților în ultimele șaisprezece luni .

Pe de altă parte, s-au înmulțit materialele digitale pe care studenții au început să le aibă la dispoziție. De asemenea, am remarcat o prezență mult mai numeroasă la cursuri (la cursurile mele am observat de 2-3 ori mai mulți studenți prezenți decât înainte de pandemie). Motivele sunt multiple: nu s-au mai programat atât de multe cursuri la ore mai puțin "prietenoase" pentru studenți (lucru care înainte se întâmpla din cauza limitărilor de spațiu) și nu a mai fost distanța ce trebuia parcursă fizic pentru a asista la cursuri. În același timp, o parte dintre studenți își permiteau să facă și alte lucruri în timpul asistării la curs.

Studenții te știu ca profesorul de baze de date. Cum a evoluat materia în ultimi ani și ce tehnologii și produse se studiază acum în acest domeniu?

Dan Suciu: Să ne înțelegem: este vorba despre baze de date relaționale. Subiecte conexe ca big data sau baze de date NoSQL fac subiectul unor cursuri opționale sau unor programe de master specializate.

Materia pe care o predau este una fundamentală și, spre deosebire de majoritatea materiilor de informatică, nu s-a schimbat foarte mult în timp (și acest lucru se întâmplă la toate facultățile de profil din lume).

Că ne place sau nu, bazele de date relaționale sunt încă utilizate pe scară largă și lucrurile vor rămâne așa multă vreme, reprezentând cea mai bună opțiune în manipularea datelor bine structurate.

Evident, acest lucru a permis o mai bună rafinare a conținutului și materialelor folosite, făcând subiectul cât mai accesibil pentru studenți.

Ești unul dintre profesorii foarte bine conectați la tot ceea ce este nou iar una din aceste inițiative sunt cursurile de tale de Baze de Date publicate online. Am văzut că acestea se bucură de un număr destul de mare de vizualizări, ce ne poți spune despre modul în care acestea sunt primite de audiență ?

Dan Suciu: Din acest punct de vedere pot spune că învățământul la distanță a fost cel mai bun lucru care mi se putea întâmpla. Într-un moment în care materialele pentru toate disciplinele pe care le predam erau complete și finisate, am avut ocazia să le susțin online. De aici și până la a le decizia de a le înregistra, edita și publica în format video nu a fost decât un pas.

Evident nu a fost simplu: pe de o parte, a fost achiziționarea de instrumente specifice pentru a face acest lucru și pe de altă parte, efortul de editare și publicare (de exemplu, nu eram conștient de faptul că scap atât de multe ăăăă-uri într-o frază!).

Am pornit astfel două podcasturi bazate pe cursurile de gestionarea proiectelor software în mod adaptiv și predictiv și baze de date. Sunt conștient de faptul că audiența mare se datorează în cea mai mare parte studenților mei și devine semnificativă în preajma examenelor din sesiune. Am remarcat însă că au început să acceseze episoadele și studenți de la alte facultăți, ceea ce este încurajator. În plus, am primit și unele cereri externe de extindere a episoadelor cu noi subiecte, lucru pe care probabil îl voi face în viitorul apropiat.

Care sunt celelalte inițiative online pe care le ai ?

Dan Suciu: Inițiativa de a lansa un podcast alături de prietenul meu, Bogdan Mureșan, am avut-o (cu puțin) înainte de lockdownul din martie 2020. Am povestit pe larg despre acest podcast, Retrospective Agile, și într-unul dintre articolele TSM. Retrospective Agile e bazat 10% pe teorie Agile și 90% pe experiențe personale. Ne place mult să discutăm despre ce am mai citit, ce ne-a mai inspirat și să împărtășim aceste lucruri cu ceilalți. Este unul dintre proiectele de suflet pe care vrem să le continuăm, fiind încurajați și de feedbackurile primite.

În următoarea perioadă vrem să ne stabilim asupra unei cadențe de un episod la două săptămâni și să reluăm replicarea podcasturilor pe Youtube, îmbunătățindu-le prin inserarea de imagini sincronizate cu subiectele discutate.

Un alt proiect început anul trecut, dar pe care a trebui să îl suspend pe perioada anului universitar, este Scapă cine poate, un podcast despre boardgame-uri de tip escape room. Îmi este foarte drag acest proiect și sper să-l reiau în viitor.

Pregătesc însă un proiect nou care mi-aș dori să se concretizeze ulterior într-un program ce să însemne mai mult decât o inițiativă online. Este vorba despre un podcast dedicat proiectării de jocuri video și care va acoperi mai multe domenii, nu doar partea de programare. Probabil vom avea ocazia să discutăm mai multe despre acest proiect în toamnă, după lansarea sa.

Agile este pasiunea ta și recent am publicat un articol din partea ta în TSM. Care este părerea studenților despre această filozofie și cum o promovezi în rândul lor ?

Dan Suciu: Există două cursuri importante care aduc studenții în contact cu agilitatea. Pe de o parte, coordonez disciplina Proiect Colectiv în ultimul an de facultate, disciplină unde echipe de 10-12 studenți dezvoltă un proiect de la A la Z de-a lungul unui semestru. Echipele de studenți sunt îndrumate de mentori din industrie, ce provin de la companii software clujene care ne susțin în acest demers, iar modul de lucru este unul agil. Tot în acest program, studenții participă la mai multe traininguri de dezvoltare agilă a proiectelor și antreprenoriat. Aici putem spune că o bună parte dintre studenții noștri iau primul contact cu ceea ce însemnă un mod de lucru agil.

Al doilea curs se numește Agile Software Development și este predat în primul an la mai multe secții de Master din cadrul facultății. Acest curs este foarte important, deoarece marea majoritate a studenților lucrează de bună bucată de vreme în mai multe companii software. Nu de puține ori, metodologiile implementate în aceste companii sunt particularizate, adaptate inadecvat la cultura organizației sau la specificul proiectelor sau sunt supuse unor constrângeri care nu au legătură cu agilitatea. Disciplina are rolul de a seta corect contextul și a privi metodologiile agile prin prisma valorilor și principiilor ce guvernează acest mod de lucru înțelegând care sunt modalitățile de îmbunătățire viitoare.

Ambele discipline sunt primite foarte bine de studenți, ei participând activ în majoritatea sesiunilor.

La final, o întrebare despre viitorul educației. Crezi că abordarea hibrid (prezența online și în sala de curs) va fi rezultatul transformării digitale prin care a trecut toată lumea sau consideri că vom avea parte de o altă abordare ?

Dan Suciu: De obicei, mă feresc să fac predicții. E greu de spus cu certitudine cum se vor întâmpla lucrurile în viitor. Pot spune doar că, dacă mâine se vor relua cursurile față în față, modul în care voi preda disciplinele mele va fi cu siguranță diferit fața de cum le predam acum doi ani. Și asta pentru că am o serie de materiale pregătite și instrumente noi pe care le voi folosi, perspective noi de evaluare pe care le voi implementa etc.

Hibrid sau nu, calitatea educației va fi cu siguranță mai bună. Poate nu la nivel general și dintr-o dată, însă pas cu pas aceast lucru se va întâmpla ireversibil.

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects