Festivitatea de absolvire a unei noi generații de programatori de la universitatea Babeș - Bolyai a avut loc recent. Am profitat de această ocazie și am discutat cu Dan Suciu, lector la Facultatea de Matematică și Informatică și Managing partner la Colors in Projects. Dan este un vechi prieten al revistei Today Software Magazine și gazda scenei principale de la IT Days.
Ovidiu Mățan: Felicitări, Dan, pentru încă o promoție pregătită la secția Matematică-Informatică din cadrul UBB. Ce ne poți spune despre absolvenți, mai ales că fac parte din prima generație care a studiat în mare parte online din cauza pandemiei ?
Dan Suciu: Generația care a absolvit în această vară este chiar la mijloc din acest punct de vedere: un an și jumătate a urmat cursurile, seminarele și laboratoarele în mod tradițional, prin participare fizică, după care a urmat un alt an și jumătate în care totul s-a desfășurat exclusiv online. Sunt convins că a fost o experiență inedită și utilă pentru ei. În principal pentru că, în industria IT, stilul de lucru va fi unul mult mai flexibil decât înainte de pandemie și aceste interacțiuni la distanță îi vor ajuta să se adapteze mai ușor unui astfel de stil.
Ca de fiecare dată orice abordare are și avantaje și dezavantaje. Dezavantajul major al învățământului universitar online este diluarea vieții de student. Perioada studenției a reprezentat pentru mine una dintre cele mai frumoase perioade ale vieții, în special, datorită interacțiunii în diverse contexte cu colegii mei. Aceasta, cu siguranță, le-a lipsit mult absolvenților în ultimele șaisprezece luni .
Pe de altă parte, s-au înmulțit materialele digitale pe care studenții au început să le aibă la dispoziție. De asemenea, am remarcat o prezență mult mai numeroasă la cursuri (la cursurile mele am observat de 2-3 ori mai mulți studenți prezenți decât înainte de pandemie). Motivele sunt multiple: nu s-au mai programat atât de multe cursuri la ore mai puțin "prietenoase" pentru studenți (lucru care înainte se întâmpla din cauza limitărilor de spațiu) și nu a mai fost distanța ce trebuia parcursă fizic pentru a asista la cursuri. În același timp, o parte dintre studenți își permiteau să facă și alte lucruri în timpul asistării la curs.
Studenții te știu ca profesorul de baze de date. Cum a evoluat materia în ultimi ani și ce tehnologii și produse se studiază acum în acest domeniu?
Dan Suciu: Să ne înțelegem: este vorba despre baze de date relaționale. Subiecte conexe ca big data sau baze de date NoSQL fac subiectul unor cursuri opționale sau unor programe de master specializate.
Materia pe care o predau este una fundamentală și, spre deosebire de majoritatea materiilor de informatică, nu s-a schimbat foarte mult în timp (și acest lucru se întâmplă la toate facultățile de profil din lume).
Că ne place sau nu, bazele de date relaționale sunt încă utilizate pe scară largă și lucrurile vor rămâne așa multă vreme, reprezentând cea mai bună opțiune în manipularea datelor bine structurate.
Evident, acest lucru a permis o mai bună rafinare a conținutului și materialelor folosite, făcând subiectul cât mai accesibil pentru studenți.
Ești unul dintre profesorii foarte bine conectați la tot ceea ce este nou iar una din aceste inițiative sunt cursurile de tale de Baze de Date publicate online. Am văzut că acestea se bucură de un număr destul de mare de vizualizări, ce ne poți spune despre modul în care acestea sunt primite de audiență ?
Dan Suciu: Din acest punct de vedere pot spune că învățământul la distanță a fost cel mai bun lucru care mi se putea întâmpla. Într-un moment în care materialele pentru toate disciplinele pe care le predam erau complete și finisate, am avut ocazia să le susțin online. De aici și până la a le decizia de a le înregistra, edita și publica în format video nu a fost decât un pas.
Evident nu a fost simplu: pe de o parte, a fost achiziționarea de instrumente specifice pentru a face acest lucru și pe de altă parte, efortul de editare și publicare (de exemplu, nu eram conștient de faptul că scap atât de multe ăăăă-uri într-o frază!).
Am pornit astfel două podcasturi bazate pe cursurile de gestionarea proiectelor software în mod adaptiv și predictiv și baze de date. Sunt conștient de faptul că audiența mare se datorează în cea mai mare parte studenților mei și devine semnificativă în preajma examenelor din sesiune. Am remarcat însă că au început să acceseze episoadele și studenți de la alte facultăți, ceea ce este încurajator. În plus, am primit și unele cereri externe de extindere a episoadelor cu noi subiecte, lucru pe care probabil îl voi face în viitorul apropiat.
Care sunt celelalte inițiative online pe care le ai ?
Dan Suciu: Inițiativa de a lansa un podcast alături de prietenul meu, Bogdan Mureșan, am avut-o (cu puțin) înainte de lockdownul din martie 2020. Am povestit pe larg despre acest podcast, Retrospective Agile, și într-unul dintre articolele TSM. Retrospective Agile e bazat 10% pe teorie Agile și 90% pe experiențe personale. Ne place mult să discutăm despre ce am mai citit, ce ne-a mai inspirat și să împărtășim aceste lucruri cu ceilalți. Este unul dintre proiectele de suflet pe care vrem să le continuăm, fiind încurajați și de feedbackurile primite.
În următoarea perioadă vrem să ne stabilim asupra unei cadențe de un episod la două săptămâni și să reluăm replicarea podcasturilor pe Youtube, îmbunătățindu-le prin inserarea de imagini sincronizate cu subiectele discutate.
Un alt proiect început anul trecut, dar pe care a trebui să îl suspend pe perioada anului universitar, este Scapă cine poate, un podcast despre boardgame-uri de tip escape room. Îmi este foarte drag acest proiect și sper să-l reiau în viitor.
Pregătesc însă un proiect nou care mi-aș dori să se concretizeze ulterior într-un program ce să însemne mai mult decât o inițiativă online. Este vorba despre un podcast dedicat proiectării de jocuri video și care va acoperi mai multe domenii, nu doar partea de programare. Probabil vom avea ocazia să discutăm mai multe despre acest proiect în toamnă, după lansarea sa.
Agile este pasiunea ta și recent am publicat un articol din partea ta în TSM. Care este părerea studenților despre această filozofie și cum o promovezi în rândul lor ?
Dan Suciu: Există două cursuri importante care aduc studenții în contact cu agilitatea. Pe de o parte, coordonez disciplina Proiect Colectiv în ultimul an de facultate, disciplină unde echipe de 10-12 studenți dezvoltă un proiect de la A la Z de-a lungul unui semestru. Echipele de studenți sunt îndrumate de mentori din industrie, ce provin de la companii software clujene care ne susțin în acest demers, iar modul de lucru este unul agil. Tot în acest program, studenții participă la mai multe traininguri de dezvoltare agilă a proiectelor și antreprenoriat. Aici putem spune că o bună parte dintre studenții noștri iau primul contact cu ceea ce însemnă un mod de lucru agil.
Al doilea curs se numește Agile Software Development și este predat în primul an la mai multe secții de Master din cadrul facultății. Acest curs este foarte important, deoarece marea majoritate a studenților lucrează de bună bucată de vreme în mai multe companii software. Nu de puține ori, metodologiile implementate în aceste companii sunt particularizate, adaptate inadecvat la cultura organizației sau la specificul proiectelor sau sunt supuse unor constrângeri care nu au legătură cu agilitatea. Disciplina are rolul de a seta corect contextul și a privi metodologiile agile prin prisma valorilor și principiilor ce guvernează acest mod de lucru înțelegând care sunt modalitățile de îmbunătățire viitoare.
Ambele discipline sunt primite foarte bine de studenți, ei participând activ în majoritatea sesiunilor.
La final, o întrebare despre viitorul educației. Crezi că abordarea hibrid (prezența online și în sala de curs) va fi rezultatul transformării digitale prin care a trecut toată lumea sau consideri că vom avea parte de o altă abordare ?
Dan Suciu: De obicei, mă feresc să fac predicții. E greu de spus cu certitudine cum se vor întâmpla lucrurile în viitor. Pot spune doar că, dacă mâine se vor relua cursurile față în față, modul în care voi preda disciplinele mele va fi cu siguranță diferit fața de cum le predam acum doi ani. Și asta pentru că am o serie de materiale pregătite și instrumente noi pe care le voi folosi, perspective noi de evaluare pe care le voi implementa etc.
Hibrid sau nu, calitatea educației va fi cu siguranță mai bună. Poate nu la nivel general și dintr-o dată, însă pas cu pas aceast lucru se va întâmpla ireversibil.