Evenimentele recente de tipul black swan precum crizele economice globale solicitau deja organizațiilor să gestioneze schimbările și să ia decizii mai repede decât oricând. Criza financiară din 2008 a propulsat startup-urile Uber și Airbnb în topul preferințelor vesticilor. Veniturile cetățenilor reduse considerabil și economiile naționale în colaps, au forțat cumpărătorii să își schimbe comportamentul mergând spre alte opțiuni pentru satisfacerea nevoilor lor. Epidemia SARS din 2002-2004 a catalizat creșterea uriașă a micii platforme de comerț electronic Alibaba și a contribuit la plasarea acesteia în fruntea retailului din Asia.
În cazul pandemiei COVID-19, vedem deja schimbări majore în comportamentul consumatorilor și mai ales în zona de business. Ce a adus, totuși, pandemia COVID-19 în mediul organizațional și de business? A intensificat nevoia de adaptare a unei organizații, punând presiune pe viteza sa de transformare.
Astfel, concepte precum digitalizare, globalizare și automatizare s-au transformat rapid din planuri pe termen mediu în acțiuni imediate pentru supraviețuirea organizațiilor în această lume mai volatilă, incertă, complexă și ambiguă.
În mai aproape toate industriile, pandemia actuală a cauzat întreruperea activității, startup-urile confruntându-se cu unele dintre cele mai mari provocări. Încă de la începutul pandemiei mă întrebam cum va arăta ecosistemul de startup-uri de tehnologie după acest episod pandemic. Concret, în ce măsură startup-urile existente vor putea să se adapteze, reinventeze, să inoveze rapid ori ce startup-uri se vor naște din oportunitățile create de aceste circumstanțe? Spre exemplu, Clubhouse - o platformă de socializare bazată pe audio-chat al cărei număr de utilizatori a explodat încă de la lansare.
Conform ultimului raport al Startup Genome, "Global Startup Ecosystem Report" virusului COVID-19 ar putea fi "un eveniment de extincție în masă" pentru startup-uri. În primele trei luni ale anului 2020, finanțarea cu capital de risc a scăzut la nivel mondial cu 20%, în timp ce în China scăderea a fost de 50%. Mai mult decât atât, raportul arată că 72% din startup-urile din întreaga lume au avut parte de o scădere semnificativă a veniturilor, media fiind de 32%. Într-o latură mai pozitivă, startup-urile de tehnologie s-au putut adapta rapid noului trend de muncă remote, iar companiile care oferă servicii online, infrastructură cloud, automatizare și-au accelerat procesul de dezvoltare și extindere.
La nivel național, lucrurile nu stau foarte diferit comparativ cu ceea ce se întâmplă global. Romanian Tech Startups Association a demarat la începutul anului 2021 cercetarea "Impactul COVID-19 asupra startup-urilor de tehnologie" care vine să analizeze impactul pandemiei la nivelul activității startup-urilor, care au fost nevoile lor, precum și care au fost oportunitățile apărute. Mai mult decât atât, studiul va evidenția strategiile potențiale pentru a sprijini mai bine dezvoltarea ecosistemului și va dezvălui, de asemenea, potențiale programe și servicii pentru accelerarea sectorului. Pentru multe din startup-urile românești munca de la distanță a reprezentat un beneficiu, iar pentru cei care deja aveau activitatea în zona de online impactul a fost unul pozitiv. Pentru anul 2021 fondatorii de startup-uri românești își păstrează optimismul, se așteaptă creșteri semnificative mai ales în ceea ce privește cererea.
Din cele peste 120 de startup-uri care au participat la studiu, la întrebarea "Ți-a afectat pandemia COVID-19 startup-ul?" peste 70% dintre respondenți ne-au răspuns că afacerile le-au fost afectate, în cazul unora parțial, în cazul altora mult mai grav. În încercarea de a mai contracara din efectele secundare, la întrebarea "Care au fost primele schimbări făcute la nivelul startup-ului cand ați realizat impactul COVID-19?", majoritatea au îmbrățișat munca remote, în timp ce au venit cu diverse soluții stabilizatoare: reducerea costurilor, ajustarea planului de business, optimizarea resursei umane, noi produse, noi piețe de desfacere.
Rezultatele studiului vor fi disponibile publicului larg la finalul lunii iunie 2021.
Dincolo de statistici, situația creată de pandemia actuală a împărțit lumea tehnologiei și a startup-urilor între câștigători și perdanți. În timp ce unele segmente din piață au avut parte de creșteri mari, atât a bazei de utilizatori, cât și în ceea ce privește investițiile, altele au suferit pierderi semnificative mai ales în privința cererii și a vânzărilor.
Cu toate că tehnologia era de ani buni din ce în ce mai prezentă în viața noastră și nevoia de digitalizare în zona de business se întrevedea din ce în ce mai mult, suntem acum în poziția de a accelera procesul de inovare, de digitalizare și de tehnologizare. Această accelerare a apărut nu pentru că așa a fost plănuită, ci pentru că actualmente întregul lanț economic este supus unor schimbări constante generate de nevoia consumatorului de a fi în siguranță.
Domeniile precum securitate cibernetică, Health Tech și Saas au avut parte de o creștere importantă, iar efectul COVID-19, în ciuda consecințelor grave asupra afacerilor a devenit un factor de creștere. Pandemia actuală s-a dovedit a fi un puternic catalizator pentru călătoria către cloud. Telemedicina a cunoscut o creștere care ar putea fi acceptată pe scară largă ca parte a unui nou normal.
Cu spațiile culturale și cinematografele închise, cu reguli de distanțare socială reglementate legal, am asaltat platformele de streaming și videoclipuri de scurtă durată, iar weekendurile în deplasare și timpul liber s-au transformat în sesiuni interminabile de binging. În prima jumătate a anului 2020, Netflix a înregistrat 25 de milioane de abonamente noi. Platforma TikTok, de la 54 de milioane de utilizatori în 2018, în 2020 a trecut de pragul de 689 de milioane de utilizatori
Cu munca de acasă care a devenit noua normalitate, ședințele care în mod normal aveau loc în săli de consiliu s-au mutat în birourile improvizate în propriile locuințe ale angajaților, platformele de conferințe video au devenit principala metodă de a te întâlni la locul de muncă sau pentru a socializa. Conform informațiilor din partea companiei Zoom, în luna martie 200 de milioane de oameni utilizau platforma zilnic, fie în scop personal, fie profesional, comparativ cu luna decembrie 2019 când pe platformă erau 10 milioane de oameni activi. Potrivit datelor interne ale Apple, în foarte multe țări, Zoom, este în topul preferințelor utilizatorilor, în detrimentul jucătorilor mai mari precum Google sau Microsoft. Încă o dată, un startup reușește să se poziționeze în topul preferințelor utilizatorilor fără a se baza pe puterea brandului mamă.
O altă industrie care a beneficiat de pe urma pandemiei COVID-19 este cea a jocurilor online care conform unui studiu realizat de Deloitte ar fi avut o creștere de 10,5 miliarde de dolari din martie și până în aprilie. În India de exemplu, creșterea anuală a industriei de gaming ca urmare a restricțiilor impuse de autorități a fost de 21%, în 2019 piața locală de e-gaming fiind estimată la 91 de milioane de dolari.
Comerțul electronic, inițial afectat de restricțiile luate la nivel național de către autorități, în câteva luni a reușit să recupereze pe măsură ce parte din noile reglementări au fost ridicate. Amazon India a anunțat că și-a dublat profitul de la un an la altul. Cu toate acestea, odată cu deschiderea magazinelor fizice, comercianții online cu amănuntul vor trebui să implementeze o combinație de inteligență artificială, machine learning și analiză pentru o mai profundă înțelegere a clienților lor și a ceea ce va fi necesar a se face pentru a-i păstra.
La polul opus avem domeniile care se luptă să supraviețuiască sau care și-au încetat activitatea pe parcursul lunilor ce au urmat declanșării pandemiei. Având în vedere că oamenii au fost nevoiți să stea acasă, să lucreze remote, să facă schimbări considerabile în felul în care își duc viața de zi cu zi, companiile din zona de transport, ospitalitate și turism au avut parte de o lovitură destul de puternică.
În urma pierderilor înregistrate, Uber a scos în decembrie de pe piață mașinile fără șofer, a închis peste 180 de centre de ajutor și a disponibilizat peste 3700 de angajați. După ce a concediat 25% din angajații săi, Airbnb a reușit să se stabilizeze până în decembrie la o valoare de piață de 100 de miliarde de dolari.
Cu toate acestea, stabilizarea vine cu sacrificii. Renunțarea la forța de muncă înseamnă să limitezi capacitatea ulterioară de dezvoltare. Pentru foarte multe industrii se așteaptă o revenire puternică, în special pentru cele din zona de turism, mai ales pentru că oamenilor le-a fost restricționată deplasarea pe o perioadă destul de lungă de timp.
Carantina națională impusă de către autorități a dus la prăbușirea celor mai multe afaceri din sectorul cultural, de departe cel mai afectat de pandemia COVID-19. După un an de agonie, evenimentele test demarate în mai multe țări au venit ca o urmă de speranță pentru cei care au reușit să supraviețuiască.
Pandemia a schimbat peisajul industriei de ride sharing influențând posibilitatea și disponibilitatea oamenilor de a se deplasa în moduri care au fost greu de prezis. Pentru a limita impactul negativ asupra acestui sector, companiile au identificat alte zone spre care să se axeze astfel încât pagubele să fie minimizate. Dacia a anunțat intrarea sa pe piața vehiculelor electrice cu Spring, precomenzile fiind disponibile începând cu luna martie anul acesta. O mișcare surprinzătoare a companiei, având în vedere situația actuală, a fost intrarea automobilului pe piață, inițial prin intermediul companiilor de car-sharing, probabil în încercarea de a anticipa o schimbare în comportamentul consumatorilor.
Șocul pandemiei globale ne-a lăsat cu o concluzie imposibilă de evitat despre viitorul startup-urilor de tehnologie: să ne menținem pe poziții și să sperăm la un viitor similar trecutului, nu este o strategie viabilă. Startup-urile actuale trebuie să evolueze dincolo de această pandemie, unde inovația și experiențele digitale vor fi și mai importante pentru succesul startup-urilor.
Cercetarea ne-a arătat de-a lungul timpului că istoria este importantă, iar pentru ca aceasta să fie concludentă, avem nevoie de date pentru a vedea exact cum arată situația atât la nivel de startup, precum și la nivel de ecosistem. Pandemia actuală va influența procesele interne, modelul de business, setarea obiectivelor pe termen lung, iar cei care vor anticipa viitorul pieței, vor fi adevărații câștigători, în timp ce noi, comunitățile din jurul acestor companii, trebuie să colaborăm și să ne implicăm mai mult ca niciodată.