ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 105
Abonament PDF

Managementul produselor și arta negocierii

Terezia Neagu
Senior Product Executive @ Betfair Romania Development



MANAGEMENT


Negocierea este procesul care facilitează o serie de discuții strategice între două părți cu scopul de a ajunge la o înțelegere satisfăcătoare pentru toți factorii decizionali. Negociind, părțile implicate evită neînțelegerile și ajung la un consens. Să nu uităm că atunci când o parte renunță la mai multe lucruri decât cealaltă parte, atunci avem de-a face cu un compromis, nu cu un consens unde ambele părți renunță la anumite lucruri și acceptă rezultatul ca satisfăcător la același nivel de înțelegere.

Există o serie de factori care pot influența rezultatul unei negocieri: audiența (factorii decizionali/stakeholders) cu care interacționăm, obiectul și miza negocierii, informația care este partajată, flexibilitatea sau deschiderea spre soluții diverse la probleme diferite, precum și, cel mai important, atitudinea pe care o adoptăm în cadrul negocierilor referitoare la termeni și condiții.

În managementul de produs, negocierea este utilă când vorbim de managementul cerințelor/a specificațiilor, angajamentul factorilor decizionali și evaluarea riscurilor.

Care sunt condițiile ce trebuie îndeplinite înainte de negociere pentru ca aceasta să aibă succes?

Condiția 1: Să gândim că "Totul este negociabil".

Totul este negociabil la nivel de business- o idee care odată fixată în minte creează condițiile pentru a iniția o varietate de negocieri cu miză mică sau foarte mare, cu diverși parteneri. Putem face un obicei din a cere o ofertă mai bună de fiecare dată când avem această oportunitate. Nu ar trebui să ne fie teamă că nu vom primi mereu ceea ce cerem, ci ar trebui să fim surprinși de cât de des chiar vom primi ceea ce cerem.

Putem să ne punem singuri piedici dacă nu suntem concentrați pe ideea de "negociere". Putem pierde totul chiar înainte de a începe discuția cu părțile implicate. Nu trebuie să ne fie mereu frică în a pune sub semnul întrebării starea de fapt (status quo) sau în a accepta că am fost respinși. Cel mai rău lucru care se poate întâmpla este ca părțile implicate să spună "Nu" în faza inițială. Chiar și așa, putem continua să negociem în funcție de cât de rapid ne putem raporta propriile obiective la motivele pentru care ne-au respins.

Să ne construim un mod de a gândi orientat pe negociere și să obținem mai mult din ceea ce ne dorim în viață. Nu există un preț fix când vine vorba de a ne atinge obiectivele pe care le setăm în dreptul nostru.

Condiția 2: Să ne dorim să negociem cu adevărat.

Trebuie să ne dorim să negociem cu adevărat și să fim gata să ne vindem ideea ca cea mai bună variantă posibilă pentru rezultatul la care dorim să ajungem.

Trebuie să muncim la a ne dezvolta abilitatea de a vinde și de a dori să negociem. Ne poate ajuta să ne alegem un motto personal unde să ne fixăm următoarele obiective: vom cere mereu ceea ce ne dorim, vom presupune că vom primi ceea ce am cerut, vom explica de ce propunerea noastră este cea mai bună, vom fi flexibili și vom accepta alternative, ne vom pune în locul celuilalt, vom accepta ca cealaltă parte să facă prima mutare iar apoi nu vom ceda ușor.

Dacă am bifat deja toate aceste aspecte, suntem la jumătatea drumului spre a ne atinge obiectivul și a ajunge la o înțelegere câștig - câștig.

Care sunt pașii unei negocieri?

Există o serie de pași care ne pot crește șansele de a avea o negociere de succes, indiferent de contextul în care ne aflăm:

1 Pregătiți-vă să negociați.

Acesta este primul pas în procesul de negociere și implică o cunoaștere profundă a domeniului sau a problemei pe care dorim să le negociem. Dacă nu suntem deplin pregătiți pentru discuție, nu putem negocia corespunzător. Așadar, clarificați-vă nelămuririle înainte de negociere.

Apoi, trebuie aflate detaliile de bază ale negocierii: unde are loc, când are loc, cu cine are loc, cât va dura.

În această etapă, este bine să punem pe hârtie următoarele detalii: care este cel mai bun/rău rezultat pe care îl putem obține, care sunt elementele pe care le putem negocia sau la care suntem dispuși să renunțăm, care sunt problemele pe care le poate ridica cealaltă parte, care sunt elementele BATNA (best alternative to a negotiated agreement = cea mai bună alternativă la o înțelegere negociată).

Putem pregăti soluții și alternative la posibilele probleme ale factorilor decizionali și să le folosim spre avantajul nostru pentru a obține cea mai bună înțelegere posibilă.

Statisticile arată că 80% din timpul petrecut în cadrul procesului de negociere este alocat planificării/pregătirii pentru negociere, pregătirea fiind elementul cheie al succesului.

2 Elaborați un plan de negociere.

După ce am terminat pregătirea, putem crea un plan de negociere dacă cunoaștem bine toți factorii decizionali, dorințele lor și concesiile pe care sunt dispuși să le facă.

În planul de negociere puteți corela rezultatele așteptate cu factorii decizionali implicați, tacticile/tehnicile pe care le putem utiliza pentru a facilita un rezultat mai bun, planul alternativ dacă discuția nu se concretizează cu o înțelegere explicită.

Nu uitați că putem obține o înțelegere mai bună decât cea pe care o planificăm și că trebuie să ținem cont de avantajele și dezavantajele fiecărei propuneri. Trebuie să investim timp pentru a ajunge la "CEA MAI BUNĂ ÎNŢELEGERE PE CARE O PUTEM OBŢINE VREODATĂ". S-ar putea să fie mai aproape decât ne imaginăm.

3 Documentați tot procesul de negociere.

După pregătire și planificare, trebuie să ne asigurăm că documentăm toate elementele procesului de negociere. Pentru a înțelege mai bine această etapă, iată cum poate arăta structura unei negocieri între părți:

4 Întâlniți-vă și faceți schimb de informație.

Aceasta este etapa când părțile se întâlnesc și își prezintă rezultatele pe care doresc să le obțină: obiectivele pe care doresc să le îndeplinească, motivul pentru care aceste obiective sunt importante pentru ei, dar și problemele la care se așteaptă pe parcursul negocierii. Fiecare parte trebuie să aibă libertate de exprimare și să mențină un grad mare de transparență pentru a se putea alinia așteptările tuturor.

După partajarea informațiilor trebuie expuse rezultatele așteptate și zonele care pot fi ajustate pentru a satisface părțile.

5 Negociați.

Aici regăsim esența, punctul central al procesului. Părțile propun oferte și contraoferte pentru conflictele de interes apărute pe parcurs.

Inteligența emoțională este o abilitate esențială: conștientizarea sinelui (a identifica și controla propriile emoții), auto-reglare (a identifica și gestiona emoțiile celorlalți), empatie (răbdare, ascultare activă), abilitățile sociale (comunicarea) și motivația (a fi orientat spre rezolvarea problemelor și a fi calibrat la obiectivele celeilalte părți).

Scopul acestei etape este obținerea unui rezultat câștig-câștig pentru toate părțile implicate.

6 Trageți concluziile și treceți la execuție.

După ajungerea la un acord asupra unei soluții, fiecare parte trebuie să respecte angajamentul luat și să îndeplinească obiectivele asumate.

Indiferent de rezultatul negocierii, părțile trebuie să își exprime mulțumirea și să mențină o relație bună, pe termen lung, pentru a demonstra gradul de încredere și implicare în discuție. Dacă părțile au de semnat un contract, acest lucru marchează finalul negocierii în mod oficial.

Trebuie monitorizat dacă părțile își respectă promisiunile și dacă rezultatele sunt vizibile.

Ce tactici putem folosi în procesul de negociere?

Putem folosi mai multe tactici pentru o negociere de succes.

A. Stilul "Accepți sau Renunți" ( "Take or Leave it")

În această situație nu veți accepta alt rezultat decât cel pe care îl așteptați. Nu sunteți dispus la niciun fel de compromis în cadrul procesului.

Ne aflăm în zona Lose-Lose (Avoidance) din Negotiation Matrix, dacă cealaltă parte nu ne acceptă cererile complet.

B. Compromisuri mici, cereri mari

În această situație, spre deosebire de tactica "Take or Leave It", sunteți dispuși să faceți concesii mici pentru a ajunge la o înțelegere cu partea cealaltă. Sunteți extrem de încrezător în propriile obiective, în cererile pe care le veți face și șansele de câștig - aici intervine ideologia BATNA.

Ne aflăm în zona Win-Lose (Competition) din Negotiation Matrix, unde facem compromisuri puține și câștigăm runda de negocieri.

C. Cereri echilibrate, consens

În această situație, ambele părți țin la lista lor de obiective, dar nu se tem să ajungă la un numitor comun și să renunțe la o parte din cereri, obținându-se un consens și un echilibru între cele două părți.

Ne aflăm în zona Win-Win (Collaboration) din Negotiation Matrix unde ambele părți au beneficii.

D. Compromisuri mari, cereri mici

În această situație, s-ar putea să renunțați la toată lista de cereri pe care le aveți pentru a ajunge la o înțelegere cu cealaltă parte. Sunteți interesați de decizie și nu doriți discuții suplimentare. Totuși, chiar și în acest context limitat, puteți avea câteva câștiguri mai mici, semn că aveți spirit de supraviețuire în lumea negocierilor.

Ne aflăm în zona Lose-Win (Accommodation) din Negotiation Matrix unde acceptăm mai multe compromisuri decât beneficii, inclusiv condițiile celeilalte părți.

Concluzie

Nu vă fie teamă să negociați și învățați să apreciați atât eșecul, cât și succesul. Veți deveni negociatori foarte buni exersând negocierea, punând lucrurile sub semnul întrebării, căutând să obțineți mai mult pentru voi înșivă.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects