În prezent companiile sunt în fața celei mai mari provocări a erei digitale: digitalizarea tuturor proceselor în cadrul organizației. La aceasta se mai adaugă faptul că trebuie să adopte noi și noi tehnologii : inteligența artificială, machine learning (ML), predictive analytics sau RPA [ Robotic Process Automation]. Fără acestea, implementarea unor modele noi, digitalizate de business pare imposibilă.
Dacă înainte de pandemie, companiile ezitau în acest drum al transformării digitale, în acest moment, mai mult decât oricând digitalizarea companiilor este inevitabilă.
Dar e important de subliniat că doar mutarea sistemelor de business, în linie cu tendința marilor vendori, în cloud, nu este suficientă. Adevărata transformare digitală a companiilor este despre capacitatea acestora de a se transforma într-o organizație inteligentă (Intelligent Enterprise). Se vorbește deja de câțiva ani despre conceptul de Industry 4.0 ( a patra revoluție industrială), care, în esență, presupune toate instrumentele pe care tehnologia le pune la dispoziția companiilor pentru a culege informații din cât mai multe surse, de a le prelucra și de a le transforma în acțiuni, prin care pot să anticipe și să răspundă cerințele clienților în orice moment.
Așa numitele organizații inteligente sunt capabile în acest context să se adapteze rapid la noile condiții din piață, chiar dacă acest lucru presupune uneori chiar noi modele de business. Exemplele de reorientare la noul context pandemic sunt multiple: un producător auto de talie mondială și-a adaptat tehnologia pentru a produce ventilatoare; un spital care folosește inteligența artificială și machine learning pentru a colecta informațiile din mai mult de 100 de surse din întreaga organizație îmbunătățind în acest fel calitatea actului medical, un producător mondial de îmbrăcăminte care și-a transformat businessul pentru a produce echipamente de protecție etc.
Elementul care realizează diferența între aceste companii și competiția lor constă în abilitatea de a lua decizii bazate pe o combinație între datele colectate în timp real din activitatea lor cât și din experiențele angajaților și clienților.
În acest context, SAP, ca lider mondial al aplicațiilor de business, încă din 1972 de la înființare, sprijină transformarea companiilor în organizații inteligente, ca ultima etapă de evoluție în roadmapul transformării digitale.
Aplicațiile și tehnologia pe care SAP le pune la dispoziția clienților pentru a se transforma în organizații inteligente, sunt structurate în esență trei componente principale:
Intelligent Suite;
Digital Platform;
Intelligent Suite desemnează suita de aplicații care deservește mai toate procesele principale din cadrul unei companii: de la zona de achiziții și pană la clientul final ( experiența acestuia în raport cu serviciile/produsele oferite).
Suita de aplicații SAP se referă, de exemplu, la Digital Core( S/4 Hana, ultima versiune a ERP-ului SAP optimizat pentru baza de date in-memory HANA), SAP Ariba (soluția pentru gestionarea procesului de achiziție și furnizori), Success Factors pentru gestionarea proceselor de resurse umane, SAP CX suite ( Sales Cloud -CRM, Service Cloud , E-commerce ( Commerce Cloud, Marketing Cloud) etc.
Digital Platform include aplicații și soluții pentru DATA Management ( tot ce are legătură cu capacitatea de prelucrare și interpretare a datelor) și SAP Cloud Platform, noul enviroment de tip PaaS (Platform as a Service) pentru dezvoltarea aplicațiilor noi sau extinderea celor existente într-un mediu securizat de tip cloud pus la dispoziție de SAP.
Dar poate că cea mai importantă componentă din cele trei este zona de Intelligent Technologies care înglobează tehnologii cum ar fi AI ( Inteligenta Artificiala), ML (Machine Learning), IoT(Internet of Thing), Predictive Analitics, RPA, Big Data, Data Intelligence.
Toate aceste tehnologii ale viitorului stau la baza transformării companiilor în organizații inteligente, iar SAP a adunat toate aceste capabilități într-o suită de aplicații pe care a denumit-o generic și simbolic SAP Leonardo.
Prezentăm mai jos câteva exemple de soluții mapate pe tehnologiile inteligente incluse în SAP Leonardo cu care SAP vine în întâmpinarea companiilor pentru a le sprijini să devină "intelligent enterprises".
IoT - SAP IoT Foundation Layer reprezintă fundația care stă la baza colectării datelor din diferite surse și constă într-o serie de servicii care pot conecta aproape orice echipament direct cu Digital Core-ul SAP (S/4 HANA). Platforma este foarte flexibilă și permite clienților atât construirea propriei aplicații IoT prin care interpretează datele colectate de la senzori, cât și utilizarea aplicațiilor deja existente puse la dispoziție de SAP.
Analytics - SAP Analitics Cloud - noua soluție din portofoliul SAP combină funcționalități de BI (Business Intelligence), analize predictive și planificare într-o platformă de tip cloud care permite o multitudine de analize manageriale/decizionale la nivelul întregii organizații.
Machine Learning - în esență o sub-diviziune a AI, este prezentă în platforma SAP în mai multe zone. SAP Conversational AI și SAP ML Foundation sunt două componente distincte care folosesc ML pentru a construi și a dezvolta așa numiții "chat-bots" (roboți conversaționali) capabili să interpreteze limbajul uman, respectiv pentru a oferi posibilitatea clienților de a construi și a dezvolta diferite aplicații self-learning, fără ajutorul unor experți DATA Science.
RPA (Robotic Process Automation) - este deja cunoscut termenul de roboți software odată cu "explozia" de market a companiei UiPath, specializată pe astfel de servicii. SAP, în contextul unei platforme integrate, include această tehnologie în platforma cloud sub denumirea de SAP IRPA (Intelligent Robotic Process Automation) prin care se pot construi și dezvolta roboți software prin care se pot automatiza diferite procese de business care includ acțiuni repetitive.
Blockchain - SAP Blockchain as a Service - este parte din SCP (SAP Cloud Platform) și permite integrarea datelor de tip Blockchain cu baza de date Hana in memory.
Big DATA - datele și modul în care ele sunt culese și interpretate stau la baza transformării companiilor în organizații inteligente (intelligent enterprise). Astăzi, aceste date provin din diferite surse, fie că vorbim de sisteme interne sau sisteme externe/cloud.
SAP DATA Hub este soluția din portofoliul SAP care creează "o punte de legătură" cu multe dintre aceste surse pentru a integra și a procesa datele în scopul obținerii rezultatelor vizate.
NTT DATA în calitate de partener SAP Platinum al SAP Romania, încă din 2009, vine în sprijinul companiilor din România în această călătorie către viitor și către statutul de Intelligent Enterpises.
Prin experiența și competențele deținute, se depășește bariera partenerului tradițional SAP, specializat în implementări de SAP ERP și soluții clasice și abordează cu succes toate aceste tehnologii inteligente descrise mai sus.
Noile tehnologii SAP ABAP
de Ovidiu Mățan
de Gabriel Pop