ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 101
Abonament PDF

Mentoratul la nivel de produs - Să păstrăm flacăra vie!

Terezia Neagu
Senior Product Executive @ Betfair Romania Development



MANAGEMENT


Mentoratul este parteneriatul stabilit între un mentor - cel care își împărtășește cunoștințele și oferă ghidare - și un ucenic - cel care primește cunoștințele și care este ghidat. Împreună, aceștia vor parcurge un traseu comun pe parcursul căruia vor evolua atât profesional, cât și personal.

Mentorul își dezvoltă abilitățile de leadership, își dezvoltă propria persoană la nivel de inteligență emoțională (abilități sociale, empatie, motivație, conștientizare), își revalidează cunoștințele legate de produs, își crește rețeaua socială, crește profesional și are satisfacția oferirii de informație colegilor din postura de Subject Matter Expert și marchează în CV capitolul referitor la experiență în mentorat.

Ucenicul acumulează informații legate de domeniul în care activează, aprofundează modul în care funcționează domeniul, se organizează și își propune să atingă o serie de obiective, învață aspecte teoretice și practice direct de la o persoană cu experiență, are o perspectivă amplă asupra produsului aderând la bune practici, își crește gradul de încredere și motivația necesare pentru a-și consolida cariera în domeniu.

De asemenea, atât mentorul cât și ucenicul vor manifesta o atitudine bazată pe respect, așteptări clare și comunicare deschisă, raportat la programul de mentorat - similar unui contract scris unde ambele părți semnează și se obligă să-și onoreze promisiunile. Așteptările trebuie să fie agreate de ambele părți, astfel încât programul de mentorat să fie un succes.

Care sunt calitățile unui mentor BUN?

Un mentor bun va avea suficientă pasiune pentru a se implica în programul de mentorat și pentru a da tot ce este mai bun ucenicului.

Există două arii mari când vorbim de mentorat: cunoștințele și inteligența emoțională sunt ambele obligatorii.

Cunoștințele - mentorul trebuie să aibă o experiență vastă și relevantă în domeniul din care face parte produsul. Mentorul va vorbi atât despre succesele cât și despre eșecurile sale ca dovadă a faptului că oricine poate face greșeli, dar poate continua să învețe pentru a deveni mai bun.

Inteligența emoțională - mentorul trebuie să manifeste inteligență emoțională pe următoarele paliere: să îl asculte activ pe ucenic, să ofere sfaturi și ghidare, să aibă abilități de predare, să fie empatic, să aibă răbdare și să dedice timp activității de mentorat, să inspire încredere și respect, să colaboreze în vederea obținerii de rezultate pozitive pentru toți cei implicați, să ofere suport pentru o carieră în domeniu. Mentorul trebuie să îl susțină pe ucenic să învețe din ce în ce mai mult, să aibă așteptări din ce în ce mai mari, să aibă succes ca manager de produs.

Care sunt calitățile unui ucenic BUN?

Un mentor bun își va menține ucenicul motivat pe toată perioada programului de mentorat, dar ucenicul trebuie să manifeste un interes real de a acumula cunoștințe și experiență. Ucenicul trebuie să accepte sfaturile și ghidarea profesorului, să accepte feedback constructiv și să fie determinat să reușească și teoretic, și practic. Simultan, ucenicul trebuie să își gestioneze foarte bine timpul acordat muncii zilnice și programului de mentorat.

Care este rețeta succesului?

Rețeta succesului este relația de prietenie dintre mentor și ucenic.

Ambii au așteptări realiste, ambii decid asupra termenilor din planul de mentorat, ambii discută deschis problemele apărute, ambii au o relație bazată pe încredere și respect, ambii țin legătura frecvent și investesc timp și energie ca parteneriatul să fie unul de succes.

Pe parcursul programului, aceștia pot deveni prieteni într-o anume măsură, întreaga experiență devenind mult mai plăcută dacă există o zonă de confort pentru ambii.

Ce este la fel de important este ca ambii să creeze o zonă de siguranță pentru a dezvolta o atitudine pozitivă, o relație deschisă în cadrul căreia se poate întreba orice.

Ce se întâmplă când cineva îți cere să fii mentorul său raportat la un anumit produs?

Ca mentor, trebuie să creați o zonă confortabilă și sigură care să rezoneze cu așteptările, gândurile și sentimentele voastre și ale ucenicului vostru. Aveți grijă de ucenic atât la nivel personal cât și profesional prin implementarea unui sistem de suport care să asigure succesul programului de mentorat.

Care sunt etapele dezvoltării unui program de mentorat axat pe produs?

 Există o serie de pași ce trebuie luați când se începe un program de mentorat:

1. Compatibilitatea mentor-ucenic

Mentorul și ucenicul se pot întâlni pentru a vedea cât de compatibilă este interacțiunea dintre ei. Aceștia trebuie să rezoneze la un anumit nivel și să se simtă confortabil în cadrul programului de mentorat.

Uneori este mai bine dacă ambii caută parteneri potriviți pentru programul de mentorat. Altfel, relația devine o corvoadă, epuizantă sau chiar inutilă. Asigurați-vă că programul este desfășurat din bunăvoința ambelor părți, nu că este "opțional obligatoriu", impus sau ghidat de factori externi.

2. Definirea unui plan de mentorat

Înainte de începerea programului de mentorat, mentorul și ucenicul trebuie să stabilească următorii termeni contractuali:

Programul de mentorat ar trebui să conțină atât Teorie - materiale de consultat cât și Practică - punerea în practică a elementelor învățate.

Pentru componenta Teorie, recomandăm parcurgerea următoarelor teme: Introducere în Product Management, Metodologii în Software Development, Metodologia Agile - Ceremonii, Roluri și Responsibilități, Product Owner/Product Manager - Profil și Abilități, Managementul Factorilor Decizionali (Stakeholder Management), Managementul Specificațiilor (Requirement Management), Componentele Produsului - Viziune/Obiective/Studii de Caz, Prioritizarea Produsului - Tehnici, Product Roadmap și Backlog, Rafinare Backlog, Funcționalitate (Feature), Epice (Epics), User Stories, Criterii de Acceptabilitate, Validare și Teste de Acceptabilitate (User Acceptance Testing).

Pentru componenta Practică, mentorul trebuie să îi dea ucenicului teme de lucru în care să simuleze activitatea viitoare ca Product Manager/Owner/BA. Vom lua fiecare temă și activitățile asociate pentru a arăta cum se pot antrena abilitățile practice:

Product Owner/Product Manager - Profil și Abilități

Mentorul explică ucenicului ce atribuții are un Product Owner/Product Manager în diferite contexte, care sunt principalele abilități pe care trebuie să le aibă și care este profilul lor principal - o descriere a atribuțiilor locului de muncă poate clarifica așteptările acestui rol.

Managementul Factorilor Decizionali (Stakeholder Management)

Mentorul îl învață pe ucenic cum să identifice factorii decizionali prin tehnici diferite (de exemplu, Stakeholder matrix, RACI Matrix, Stakeholder Map) și cum să interacționeze cu aceștia la întâlniri, prin emailuri, prin alte canale de comunicare. În acest caz, ucenicul ar trebui să îl urmărească îndeaproape pe mentor în diferite tipuri de întâlniri unde sunt prezenți factorii decizionali: Roadmap Prioritization, Requirements elicitations, Sign Offs, Demo etc. Recomandăm ca ucenicul să primească diferite sarcini de lucru în cadrul proiectelor pentru a face practică și pentru a internaliza bunele practici.

Managementul Specificațiilor (Requirements Management)

Mentorul îi arată ucenicului cum se realizează specificațiile: cum se solicită date din surse multiple, cum se clarifică specificațiile prin tehnici de elicitare (interviu, brainstorming, ateliere), cum se analizează și se definesc specificațiile (creare de studii de caz) și cum se validează specificațiile obținând acceptul factorilor decizionali. Mentorul îl poate implica pe ucenic în realizarea documentației pentru o inițiativă specifică unde tot procesul ce ține de gestionarea specificațiilor este monitorizat. Documentația se poate realiza cu instrumente de tip Office, Atlassian sau altele.

Componentele Produsului - Viziune, Obiective, Studii de Caz

Mentorul îi prezintă ucenicului viziunea produsului, obiectivele și studiile de caz ce stau la baza componentelor produsului. Mentorul poate furniza exemple, șabloane, bune practici și să îl provoace pe ucenic să redacteze mostre ce descriu componentele unui anume produs.

Prioritizarea Produsului - Tehnici

Mentorul îi prezintă ucenicului tehnici diferite prin care prioritizează specificațiile la nivel de: MVP, Moscow, Relative prioritization. Mentorul îl poate implica pe ucenic în discutarea și clarificarea priorităților folosind două metode pentru a sublinia avantajele și dezavantajele fiecărei tehnici. Mentorul poate să îi dea ucenicului o temă în care să aplice o tehnică de prioritizare pentru un produs la alegere.

Product Roadmap și Backlog

Mentorul îi arată ucenicului componentele roadmap și backlog pe baza cărora se dezvoltă și se întrețin produsele pe parcursul timpului. Mentorul poate face un demo al modului cum creează și face mentenanță la componenta backlog și poate să îi dea teme referitoare la maniera de a gestiona diferite aspecte din backlog.

Rafinare Backlog

Mentorul îl poate invita pe ucenic să participe la sesiunea de rafinare, unde poate observa cum se discută specificațiile, cum acestea sunt clarificate și estimate cu echipa de programatori. Mentorul îi arată ucenicului ce pași trebuie efectuați înainte, în timpul și după fiecare sesiune de rafinare a backlogului. Înainte de ședința de rafinare, trebuie pregătite funcționalitățile ce vor fi discutate. În timpul ședinței ucenicul ia notițe, iar după ședință, ambii discută procesul cu scopul de a extrage bune practici.

Funcționalități și User Stories

Mentorul demonstrează ucenicului cum să creeze și să scrie funcționalități, epice și user stories pentru un proiect specific. Mentorul poate da o temă în care ucenicul să creeze funcționalități și user stories pentru un proiect, cu exemple aferente. Se pot discuta bunele practici ce trebuie urmate când se formulează un User Story de calitate (ex. În calitate de doresc astfel încât să obțin . Se face o evaluare a funcționalităților, a epicelor și se discută îmbunătățirile pe care trebuie să le facă ucenicul.

Criterii de Acceptabilitate, Validare și Teste de Acceptabilitate

Mentorul îl poate invita pe ucenic la sesiunile de demo, unde specificațiile sunt validate de factorii de decizie și se oferă feedback. Mentorul poate da o temă în care ucenicul să formuleze criteriile de acceptabilitate de nivel înalt (funcționalitate) sau de nivel inferior (User Story) și să efectueze teste unde să monitorizeze care teste trec sau nu, uneori făcând chiar și teste exploratorii.

Mentorul poate organiza sesiuni în care să demonstreze formularea criteriilor de acceptabilitate, cum se execută un UAT la nivel de User Story sau Funcționalitate alături de echipa de dezvoltare. De aici, derivă și stabilirea bunelor practici de urmat, folosind exemple pentru afirmațiile GIVEN (Având în vedere), WHEN (Când), THEN (Atunci). Se poate emula punctul de vedere al clientului sau tehnica "I".

3. Acțiuni, feedback și follow-up

După ce există o bună conexiune mentor-ucenic și am pus pe hârtie programul de mentorat, trebuie să ne asigurăm că respectăm planul, adică urmăm atât procesele teoretice, cât și cele practice. După fiecare acțiune finalizată, se oferă feedback de către ambele părți: puncte forte, puncte slabe, zone de îmbunătățire. După o perioadă în care s-au aplicat activitățile de ameliorare, este necesară o etapă follow-up pentru a analiza ceea ce funcționează, pentru a stabili premisele următoarei întâlniri/etape.

4 Întâlniri regulate de actualizare

Mentorul și ucenicul stabilesc întâlniri regulate sau ad-hoc pentru a menține nivelul de comunicare la cote optime. Pot discuta despre valoarea mentoratului, pot să socializeze sau pot să abordeze diverse alte teme. Nu uitați că "Ochii care nu se văd, se uită.", iar acest lucru se aplică și relației mentor-ucenic dacă nu se menține un nivel optim de comunicare.

5. Discuții sincere 1:1 - confesiuni

Autenticitatea și transparența determină succesul unui program de mentorat, iar aceasta presupune și discuții 1:1 în care pot să își facă confesiuni despre "neajunsurile" domeniului din care face parte produsul.

Ucenicul se poate familiariza direct cu provocările domeniului, provocări pe care le va avea de la început și pe care va trebui să le gestioneze corespunzător. Formați un ucenic puternic și încrezător care va ști să reacționeze în situații diferite.

Concluzii

Mentoratul este o oportunitate de câștig-câștig care aduce dinamism activității noastre zilnice prin împărtășirea experienței noastre celor din jur. Implicați-vă într-un program de mentorat ca să vă cunoașteți mai bine și ca să fiți mai împliniți.

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects