ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 100
Abonament PDF

Cum să gestionați un produs de succes

Terezia Neagu
Senior Product Executive @ Betfair Romania Development



MANAGEMENT


Gestionarea de succes a unui produs presupune lansări de produs profitabile, clienți satisfăcuți, cerere mare pe piață, creșterea afacerii și o strategie clară de produs pentru viitor. Provocările care vin cu gestiunea produselor sunt: pașii de urmat, procesul de gestionare, ce trebuie făcut când avem produse noi, cum dezvoltăm un produs existent, cum asigurăm o gestiune de succes. Nu avem o rețetă clară. Fiecare produs poate avea o formulă magică pe care o descoperă pe cont propriu cei implicați. Ceea ce e important este ca formulele de succes să fie cunoscute și să inoveze domeniul gestiunii de produs. Fiecare produs este unic, iar abordarea aleasă nu garantează succesul tuturor produselor - trebuie aleasă metoda ce se potrivește cel mai bine produsului.

Care sunt pașii?

Vom începe cu un exemplu pentru a ne clarifica punctul de vedere: îl vom numi "casa galbenă mediteraneeană".

Vrem să lansăm produsul EGEEA: un nou stil de locuințe care are următorii clienți țintă:

C1 - O familie cu doi adolescenți are nevoie de o casă cu suficient spațiu pentru toți membrii familiei.

C2 - O familie cu doi copii mici are nevoie de spațiu suficient pentru toți membrii familiei și o curte ca loc de joacă.

C3 - Un cuplu pasionat de grădinărit are nevoie de o casă cu o curte pentru o grădină de flori și legume.

C4 -Un cuplu are nevoie de spațiu suplimentar pentru spațiu de birou, deoarece ambii membri lucrează de acasă.

Pentru a acoperi nevoile tuturor acestor tipuri de clienți, putem propune un produs minim viabil (MVP) numit "casa EGEEA" cu următoarele caracteristici: o cameră de zi mare, un dormitor principal cu balcon, două camere mici, o curte generoasă și un spațiu de parcare cu o tușă distinctivă prin care să iasă în evidență - stil galben mediteran.

Nu uitați că putem propune o variantă a produsului realizată special pentru a satisface cerințele minime ale clienților noștri, dar care să iasă în evidență printr-o "notă" aparte.

Așadar, să explorăm pașii de la A la Z.

1. Viziunea produsului: Cunoașteți-vă produsul și clienții.

Primul pas în gestionarea produsului implică o bună cunoaștere a domeniului și o viziune a ceea ce se dorește. Ce se întâmplă dacă nu avem aceste informații, dar trebuie să gestionăm produsul? Deveniți experți în produsul vostru!

Iată cum putem deveni experți:

  1. Analiza competiției - studiați competiția și constatați ce se face bine și ce se face prost. Adoptați bune practici și validați-le raportat la produsul vostru.

  2. Analiza pieței - Cunoașteți piața și tendințele sale pentru o mai bună vizibilitate a zonelor din produs ce pot fi inovate/adaptate conform schimbărilor dintr-o anumită perioadă.

  3. Fiți curioși și dornici să știți mai multe - O bună înțelegere se obține în timp. Puneți-vă întrebări zilnic.

Viziunea produsului poate fi ilustrată astfel:

Un alt șablon recomandat care vă poate ajuta să formulați viziunea produsului foarte inteligent este:

PENTRU < clienți >

Care < enunțarea nevoii sau a oportunității >

< numele produsului > este un/o < categoria produsului >

Care < beneficiu cheie / motivația de a cumpăra >

Spre deosebire de < principalul competitor >

Produsul nostru < enunțarea diferenței principale >

Pentru exemplul "casei galbene mediteraneene", am identificat patru tipuri de clienți cu un set clar de nevoi, anume produsul (soluția) propusă și "funcționalitatea" specială bazată pe stilul mediteran.

PENTRU clienții noștri - familii cu copii și cupluri

Care au nevoie de o casă

EGEEA construiește o categorie

Care oferă o casă cu mult spațiu: o cameră de zi mare, un dormitor principal cu balcon, două camere mici, o curte generoasă și un spațiu de parcare

Spre deosebire de alternativele locale de locuințe

Produsul nostru oferă o notă unică: un stil mediteran ce oferă o experiență plăcută și relaxantă pentru fiecare.

2. Definiți obiectivele produsului.

Formulați obiectivele ce corespund scopului sau rezultatelor produsului vostru. Obiectivele trebuie formulate în conformitate cu câteva principii:

Iată câteva exemple din cadrul "casa mediteraneeană EGEEA"

Clientul se bucură de o casă spațioasă, deoarece fiecare membru are camera sa.

Clientul se bucură de o casă spațioasă, deoarece are o cameră pentru munca de birou.

Clientul se bucură de grădinărit, deoarece are o curte generoasă lângă casă.

Clientul se bucură de o curte de joacă pentru copii, deoarece casa include una.

Clientul se bucură de o ambianță mediteraneeană, deoarece casa este construită după acest stil.

Clientul se bucură de un loc sigur de parcare, deoarece are un spațiu special pentru acest lucru în fața casei.

3. Gestionați cerințele produsului.

O cerință este o specificație a unei nevoi ce trebuie satisfăcută. Având deja viziunea produsului și obiectivele, putem continua gestionarea cerințelor produsului în câțiva pași:

  1. Realizați lista completă a cerințelor - puneți toate cerințele de la toți factorii decizionali într-un singur loc numit "sursă unică de adevăr" ("single source of truth").

  2. Clarificați cerințele - clarificați cu factorii decizionali toate nelămuririle și întrebările prin adresare directă, interviuri, workshopuri, chestionare, brainstorming sau orice este de ajutor pentru a aduce claritate.

  3. Analizați și definiți cerințele - Realizați o analiză care să vă permită să aveți o structurare a cerințelor produsului, făcând o separare între Obiective -> Funcționalități -> Studii de caz.

Studiile de caz sunt elementul cheie când vorbim despre cerințele unui produs, deoarece oferă nivelele ce trebuie cunoscute pentru a realiza produsul:

Pe lângă toate aceste detalii textuale, putem adăuga informații precum diagrame care reunesc actorii, studiile de caz, unde interacțiunile (relațiile) sunt vizualizate.

Pentru o mai bună organizare, se poate crea o matrice de audit a cerințelor (Requirements Traceability Matrix) unde mapăm toate cerințele la tip, obiectiv, funcționalitate și la studiul de caz care le cuprinde.

ID-ul cerinței | Obiectivul| Funcționalitatea| Tipul cerinței| Studiul de caz| Descrierea cerinței|.

Validați cerințele - Cerințele pot fi validate în mai multe feluri: listă, revizia colegilor, demonstrație, informare ad-hoc și așa mai departe. Este crucial să aliniem și să îndeplinim cerințele factorilor decizionali pentru a obține validarea verbală și scrisă. Criteriile de acceptare completează procesul de validare, în cadrul căruia factorilor decizionali li se comunică elementele minime ce vor fi livrate pentru acceptarea și aprobarea produsului în ziua lansării.

4. Creați un MVP - Funcționalități și studii de caz

O dată ce obiectivele produsului sunt clare și ați început să integrați cerințele, următorul pas este să identificați elementele mai mici precum funcționalitățile și studiile de caz, iar cel mai bun mod de a le vizualiza este cu un MVP (Minimum Viable Product/ produs minim viabil). Acest pas se îmbină cu cel de gestionare și integrare a cerințelor.

MVP - oferă mai multe avantaje când se gestionează un produs, precum:

  1. Cerințele produsului sunt ierarhizate în funcție de priorități și doar cerințele minime viabile sunt incluse.

  2. Produsul poate fi livrat rapid clienților și poate fi validat din timp pentru a oferi spațiu ajustărilor necesare.

  3. Produsul poate fi structurat în funcționalități fundamentale și studii de caz pentru versiunea minimală a produsului.

Dacă acest MVP poate fi vizualizat de factorii de decizie, se pot înțelege mai bine toate detaliile presupuse de produs, cu posibilitate imediată de validare și feedback.

Studiul de caz MVP conține următoarele elemente pentru o mai bună organizare a cerințelor:

Nu uitați! După ce ați formulat un MVP cu toate obiectivele, funcționalitățile și studiile de caz, solicitați aprobarea finală (SIGN OFF) de la factorii decizionali și primiți confirmarea că acest MVP este cu adevărat lucrul așteptat de toți.

5. Obțineți aprobarea finală.

Obținerea aprobării finale de la factorii decizionali pentru MVP este o confirmare că:

Criteriile de acceptare sunt o componentă utilă în procesul de aprobare finală. Asigurați-vă că sunt ușor de înțeles, de testat, de măsurat și că includ cerințele minimale pe care le așteaptă livrate factorii decizionali.

6. Fiți flexibili cu modificările necesare.

În procesul de gestionare a cerințelor, provocarea cea mai mare o reprezintă gestionarea schimbării care, în contextul nostru, presupune că cerințele pot suferi multiple schimbări pe parcursul ciclului de viață a unui produs. De ce se modifică cerințele?

Prin urmare, ce facem când produsul nostru se modifică? Trebuie să analizăm toate cerințele incluse într-un MVP și să decidem cum gestionăm schimbarea, dacă acesta este cu adevărat parte din MVP.

După actualizările operate la nivel de MVP, vom evalua dacă acestea au impact asupra zilei de lansare, asupra estimărilor sau a timpului necesar pentru ca produsul să fie construit la final. Toți factorii decizionali sunt înștiințați de modificările aduse produsului.

7. Măsurați succesul produsului.

Succesul unui produs se poate măsura în două feluri:

Profitul se calculează astfel: ROI= Venitul net/Costul investițiilor sau (Venitul net - Costul investițiilor) *100/Costul investițiilor.

De exemplu, dacă venitul net al unei companii este 150,000 euro, iar costurile sunt 100,000 euro, atunci ROI este 50%. În acest caz, avem un ROI pozitiv, ceea ce înseamnă 50 eurocenți câștigați la fiecare 1 euro investit.

Fiecare manager de produs poate decide dacă munca efectuată la nivel de gestiune este un succes sau un eșec, ca un fel de auto-evaluare.

Ca oameni de produs putem decide dacă am avut succes sau dacă am eșuat în livrarea unui produs, pe baza ghidului nostru intern.

Concluzie

Cum putem gestiona un produs de succes? Cunoașteți-vă produsul și clienții, definiți-vă viziunea și obiectivele, creați un produs minim viabil (MVP) gestionând cerințele corespunzător, obțineți aprobarea și fiți flexibili când vine vorba de schimbări.

Dacă această formulă nu funcționează pentru voi, nu e nicio problemă. Creați-vă propriile reguli și inovați calea către succes.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects