Progresele tehnologice influențează toate domeniile vieții noastre. Ne schimbă comportamentul zilnic, rutina, inventează produse noi, locuri de muncă și industrii. Pandemia a declanșat o transformare digitală accelerată, comasând ani de schimbare sau progres în doar câteva luni. A dat lucrurile peste cap și a forțat o mulțime de companii și echipe să se schimbe într-un pas accelerat. Unul dintre avantajele crizei COVID-19 a fost acela de a le arăta companiilor cum să gestioneze mai bine și să obțină o viteză, o calitate și un control al costurilor mai mari.
De exemplu, munca la distanță a devenit deja o normă în multe companii care lucrează în sectoarele creative sau de servicii. Acest tip de interacțiune (sau lipsa acesteia) necesită multe schimbări în cadrul proceselor de resurse umane, dar și în modul în care ne conducem echipele și organizațiile. Acest lucru devine mai complicat atunci când adăugăm alte tehnologii disruptive, cum ar fi AI, și are impact asupra luării deciziilor și a leadershipului. Ne tentează să considerăm inteligența artificială ca pe o amenințare la adresa leadershipului uman, uitând că, la urma urmei, însuși scopul AI este de a spori, îmbunătăți inteligența umană.
Indiferent de opiniile noastre privitoare la natura impactului AI, ar trebui să ne preocupe maniera de abordare a dezvoltării leadershipului, întrebându-ne care sunt competențele și abilitățile cheie necesare liderilor din această eră a tehnologiei. Iată câteva dintre ele:
Leadership transformațional. În mod tradițional, managementul se referă la schimbări sigure și incrementale. Constrânse de criză, este clar că într-un mediu în continuă schimbare, domenii precum digitalizarea angajamentului clienților și lansarea de noi produse și servicii necesită o abordare de leadership transformațional.
Modestie. Într-o epocă de schimbări rapide, cunoașterea a ceea ce nu știi este la fel de valoroasă ca și cunoașterea a ceea ce faci. Din păcate, liderii sunt adesea feriți de asimilarea noilor evoluții prin volumul și varietatea de informații noi care sunt captate zilnic. Liderii trebuie să aibă încredere în ceilalți că știu mai mult decât ei.
Luarea deciziilor bazate pe date. Liderii din era tehnologică trebuie să fie bine informați în legătură cu tehnologia, să știe să o folosească și să fie la curent cu progresele în domeniul analizei de date. Instrumentele de analiză pot prelua date aparent disparate și le pot transforma rapid în informații care pot informa liderii și pot îmbunătăți abilitățile lor de a lua decizii.
Adaptabilitate. La nivel organizațional, adaptabilitatea înseamnă a fi gata să inovăm și să răspundem la oportunități și amenințări pe măsură ce apar. La nivel individual, înseamnă a fi deschis la idei noi, schimbarea unei opinii chiar și atunci când aceasta dăunează sau amenință ego-ul și a putea comunica în mod eficient acea opinie revizuită părților interesate relevante, inclusiv colegilor, echipelor și clienților.
Viziune. Viziunea a jucat întotdeauna un rol important în conducerea eficientă. Dar într-o epocă caracterizată prin tehnologie rapidă și întreruperea modelului de afaceri, o viziune clară este și mai importantă, deoarece există mai puțină claritate în rândul angajaților cu privire la unde ar trebui să meargă, ce ar trebui să facă și de ce. Liderii cu o viziune clară au răspunsuri convingătoare și semnificative la aceste întrebări și sunt mai buni în comunicarea lor într-un mod eficient. Mai mult, viziunea permite unui lider să implementeze transformările organizaționale necesare, fără a renunța la interesele pe termen scurt.
Implicare. În cele din urmă, pentru a avea succes în era tehnologiei, un lider trebuie să rămână constant implicat în mediul înconjurător, astfel încât să poată percepe și să se adapteze semnalelor, mai degrabă decât zgomotului - care fie vor amenința (disruptivi), fie vor susține (potențiali parteneri) viziunea lor. Liderii agili trebuie să rămână implicați, dar e nevoie, de asemenea, să găsească modalități de a-și menține echipele angajate, mai ales atunci când călătoria devine dificilă și calea provocatoare.
Sunt competențele de leadership în era tehnologiei radical diferite? Nu, dar există unele diferențe. Abilitățile hard ale liderilor vor continua să fie eclipsate de mașini și software, în timp ce abilitățile lor soft vor deveni din ce în ce mai importante. Și dacă acest lucru nu ar fi fost suficient, noile noastre moduri de a lucra și interacționa digital vor necesita o anumită creativitate și competență suplimentară pentru a construi relații și a menține angajamentul. Fie că suntem pregătiți sau nu, aceste competențe diferențiază deja câștigătorii de învinși. Ești pregătit pentru provocare?
To lead in the postcrisis tomorrow, put leadership and capabilities in place today; McKinsey, 2020
de Monica Chiș