Dezvoltarea de produse necesită multe ingrediente - creativitate pentru a găsi ideea, abilități tehnice pentru a aduce produsul la viață - dar are top managementul un loc în această rețetă? Mulți experți ar spune că acesta nu trebuie să se regăsească în această rețetă. Suntem de acord cu afirmația că micromanagingul nu ajută la nimic, însă credem cu tărie că e util ca top managementul să se implice în dezvoltarea de produse în companiile lor. Și nu suntem singuri: aplicând perspectiva managementului bazat pe dovezi, am studiat cercetarea științifică pe această temă, în paralel cu experiența în prima persoană trăită într-o companie tech românească. Acum, vă putem prezenta ce înseamnă implicarea top managementului, cu bune și cu rele: când este util, cum trebuie implementat pentru a obține beneficii și cum arată în practică.
În primul rând, să definim ce înseamnă top management: persoane cu autoritate oficială care iau decizii ce afectează procesul de dezvoltare a produsului. E clar că aceste persoane influențează oricum dezvoltarea de produs, prin simple decizii la nivel de companie despre strategie, misiune și obiective: toate acestea au un impact asupra modului în care echipele de dezvoltare a produsului lucrează. De exemplu, dacă inovația face parte din misiunea unei companii, mesajul e clar.
Însă top managementul se poate implica mai direct: participând la discuțiile echipei, contribuind la deciziile go/kill sau ajutând în prioritizarea ideilor. O altă opțiune intermediară pentru top management este implicarea în proiecte specifice, dar fără a influența direct deciziile. Aceasta înseamnă că top managementul se concentrează asupra punerii la dispoziție a resurselor pentru echipele de dezvoltare de produs, redirecționând bugete sau angajați din alte proiecte și departamente. Alt mod de a ajuta, tot indirect, este aducerea experților tehnici în vizite la clienți acest lucru îi apropie de piață și, de asemenea, facilitează discuțiile ulterioare cu echipele de marketing și vânzări.
Cum arată acest lucru în practică? În 123FormBuilder, o companie IT din Timișoara, suntem susținători ai implicării managerilor atunci când contribuția lor este utilă dezvoltării produsului. Într-un proiect recent, ne-am propus să găsim noi moduri de a crește atractivitatea produselor noastre. După o amplă cercetare pentru a găsi produse atrăgătoare și de actualitate, am format o echipă diversă care a inclus top manageri și le-am prezentat rezultatele. Apoi, echipa a avut sesiuni de brainstorming despre modul în care putem crește atractivitatea produsului nostru, prin adaptarea unor soluții găsite pe piață.
Deși sună ca o invitație la micromanaging, mai multe cercetări științifice arată că specialiștii în dezvoltarea de produse consideră implicarea top managementului un factor-cheie al succesului activității: ei afirmă că șansele de succes al proiectului cresc, indiferent de dimensiunea companiei.
Beneficiile percepute sunt confirmate de date: sprijinul top managementului pentru un proiect a crescut succesul produsului nou în ceea ce privește rezultatele financiare, viteza de execuție și calitatea proiectării. Experiența noastră profesională este aliniată cu concluziile cercetărilor: în 123FormBuilder, când top managementul s-a implicat în dezvoltarea produsului, echipele de proiect au fost mai focalizate pe obiective și rezultate, împărtășind mai des propria expertiză și cunoștințe cu colegii lor, ca urmare învățând mai mult. Învățarea nu s-a oprit aici: managerii care s-au implicat au ajutat la optimizarea proiectelor viitoare prin arhivarea și reutilizarea practicilor care au funcționat bine. Astfel, întreaga organizație a învățat.
Un alt beneficiu pe care l-am observat este faptul că managerii au avut o viziune strategică asupra întregii organizații, permițând echipelor să definească obiective pe termen lung. Această viziune mai largă a permis și implicarea persoanelor experte din alte funcții sau departamente, aducând expertize și idei diverse pentru a construi un produs mai bun.
O implicare prea mare din partea top managementului nu este întotdeauna bună: poate deveni o barieră, în funcție de expertiza membrilor echipei de proiect și de caracteristicile produsului dezvoltat. Dacă noul produs este foarte inovator din punct de vedere tehnologic, implicarea top managementului devine mai puțin relevantă pentru succesul său: managerii ar putea să nu aibă experiența tehnică necesară pentru a evalua situația corect și ar putea fi prea optimiști în ceea ce privește procesul de inovare. În acest caz, managerii pot ajuta cel mai bine prin sprijin la nivelul companiei, furnizând resursele necesare și evidențiind importanța proiectului, dar lăsând deciziile și implementarea pe mâna specialiștilor.
Persoanele implicate în dezvoltarea de produse au câteva moduri practice de a obține sprijinul top managementului. Dacă noul produs sau funcționalitățile ce trebuie dezvoltate sunt în zona de expertiză a managerilor sau dacă tehnologia din spate nu este extrem de unică sau nouă, puteți implica top managementul în următoarele moduri:
Definiți momentele cheie în procesul de dezvoltare a produsului și organizați discuții la care să participe top managementul. Rugați managerii să fie activi și să contribuie în luarea deciziilor. Nu vă limitați la un singur manager: construiți o echipă multifuncțională de manageri din diferite funcții, care pot oferi contribuții diverse.
La începutul unui ciclu, reuniți echipa multifuncțională de top management pentru a participa la definiția roadmapului. Contribuțiile lor sunt utile pentru a decide ce funcționalități noi trebuie prioritizate, ce resurse sunt alocate cărui produs nou și cum toate acestea sunt conectate cu viziunea strategică a companiei.
Aduceți un top manager pentru a conduce echipa de proiect alături de managerul de proiect. Această implicare continuă oferă un suport mai constant și reduce timpul necesar alinierii înainte de momentele-cheie din proiect.
Dacă implicarea directă descrisă mai sus nu pare potrivită pentru o companie, atunci se poate lua o abordare mai practică pentru a obține sprijin din partea top managementului:
Identificați resursele de care are nevoie echipa de proiect și explicați-le unui top manager. Obțineți susținerea echipei prin furnizarea acestor resurse sau identificând departamentele din companie și proiectele de unde ar putea fi redirecționate.
Încurajați top managementul să participe la sesiunile de brainstorming. Din nou, este util să aveți o echipă diversă de manageri din diferite domenii de activitate, care să își aducă contribuția înainte de dezvoltarea unui concept care ulterior se dovedește disfuncțional.
Identificați clienții care ar fi deschiși la vizite împreună cu experții tehnici: acest lucru ar favoriza apariția unor idei noi pentru produse. Un manager poate organiza aceste vizite și poate construi relația cu clientul.
Cel mai bun început este mereu înțelegerea locului unde ne aflăm: cât de implicat este deja top managementul în dezvoltarea de produse în compania noastră? Pentru a da un răspuns mai solid, putem explora percepțiile colegilor printr-un scurt sondaj pe care cercetătorii l-au dezvoltat special pentru echipele de dezvoltare a produselor. Sondajul trebuie să vizeze persoanele care lucrează în dezvoltarea de produse, încercând să acoperim un eșantion cât mai mare.
Gândiți-vă la ultimul proiect terminat de dezvoltare a unui produs sau a unei funcționalități. Citiți următoarele patru afirmații și, cu acest ultim proiect în minte, indicați în ce măsură sunteți de acord cu fiecare afirmație. Răspundeți pe o scală de la 1(dezacord total) la 5 (acord total):
În această companie, top managementul alocă resursele necesare pentru atingerea obiectivelor proiectului.
Dezvoltarea produselor sau a funcționalităților beneficiază de oamenii potriviți la locul potrivit, aceștia având timp să se focalizeze pe proiect.
Top managementul este destinat proiectelor de dezvoltare de produse.
Top managementul are autoritatea de a lua decizii-cheie ce afectează dezvoltarea de produs. În loc de a fi un obstacol, acest lucru poate fi un avantaj care accelerează și îmbunătățește produsele noi. Rezultatele cercetărilor științifice ne indică unde să începem pentru a valorifica la maximum implicarea top managementului - punând în practică aceste idei, putem da un impuls dezvoltării de produs din orice companie.
Felekoglu, B., & Moultrie, J. (2014). Top management involvement in new product development: A review and synthesis. Journal of Product Innovation Management, 31(1), 159-175.