ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 95
Abonament PDF

Expert panel – Creativitatea în gaming și IIOT

Ovidiu Mățan
Fondator @ Today Software Magazine
EVENIMENTE

Am discutat la evenimentul de lansare a al numărului 94 / aprilie 2020 al revistei, despre Creativitatea în gaming și IIOT. A fost primul panel exclusiv online. Invitații noștri au fost:

Ovidiu Mățan: Vă invit să vă prezentați fiecare pe scurt

Marinel Moraru: Lucrez la Accenture unde mă ocup de proiecte de digitalizare, facilitând integrări cu diverse sisteme.

Tudor Rusu: Eu sunt software engineer la Bosch. Mă ocup cu precădere de senzori ultrasonici. Anterior, am lucrat tot la Bosch pe proiecte de IoT industrial în automotive.

Daniel Tămaș: Sunt fondator Digitap și activez în gaming de 13 ani. Avem milioane de jucători lunar. Ne-am axat pe entertainment și nu pe pure tech. Recent am făcut un pas spre revitalizarea unui brand clujean, Trilulilu.

Cum ați defini creativitatea?

Marinel Moraru: Am introdus multe tehnologii în munca noastră de zi cu zi. Am introdus virtualizarea, simulările într-un mediu virtual, elemente care nu se foloseau înainte în industrie. Folosim VR în simulări. Echipamentele industriale ocupă foarte mult spațiu, dar prin simulări putem lucra cu echipamentul fără ca acesta să se afle fizic în birou.

Tudor Rusu: Creativitatea nu are culoare. Cea mai bună sursă de creativitate este atunci când oameni din domenii diferite lucrează împreună. Unui tehnician care a lucrat foarte mult în spațiul de producție îi este greu să înțeleagă provocările din IoT dacă nu discută cu cineva din "rețelistică" sau telecom. Așadar, din punctul meu de vedere, condiția de bază a creativității este ca oameni din domenii diferite să lucreze la proiecte comune.

Daniel Tămaș: În gaming, creativitatea este privită prin prisma utilizatorului. Trebuie ca utilizatorul să se simtă bine consumând un joc. Tipul acesta de creativitate diferă de aceea pur inginerească, deoarece trebuie luate în calcul și emoțiile celor ce folosesc produsul. E vorba de o combinație între creativitatea tehnică, nevoile utilizatorului și constrângerile impuse de resurse. La jocuri, constrângerile de resurse te forțează să fii creativ cu ceea ce ai. Creativitatea apare când ai limitări.

Ce a motivat achiziția platformei Trilulilu și cum se va dezvolta aceasta?

Daniel Tămaș: Noi, la Digitap, cream platformele de publishing. Am achiziționat Trilulilu prin prisma direcției pe care vrem să o dăm companiei. Având în vedere că oferim publishing și entertainment, achiziția unui brand clujean este oportună. Am primit deja întrebări de la utilizatori care doresc să știe dacă își pot recupera contul.

Ce face Digitap mai precis?

Daniel Tămaș: Vrem să vindem abonamente pentru mobile tournaments. Avem expertiză în jocurile pe web și nu numai. Am observat că un anumit tip de jocuri, anume cele casual sau pay per casual, - dacă e vorba de gaming competitiv- , fie sunt pe platforme independente, fie nu sunt. Jocurile de pe Facebook au un flow nenatural - cel puțin așa cred eu. Pe unele platforme, jocurile sunt învechite și neactualizate. Am decis să facem o platformă mai bună, unde pe bază de abonament, oricine se poate juca cu colegii jocuri scumpe. Controlăm și experiența utilizatorului. Dacă nu monetizăm jocurile pe web prin abonamente, trebuie să le monetizăm prin reclame, ceea ce nu ne dorim.

Cum afectează pandemia actuală dezvoltarea industriei X.0?

Marinel Moraru: Se va merge pe conectivitate. Fiecare producător de echipamente a lucrat independent și și-a dezvoltat protocolul sau platforma sa. Acest lucru nu mai este de actualitate și de aceea, se va ține cont de anumite standarde pentru a putea conecta echipamentele între ele. Securitatea va fi un alt aspect important. În ceea ce privește criza, vom avea chiar mai mult de lucru decât înainte, deoarece criza a generat o nevoie foarte mare de digitalizare, de adaptare rapidă.

Care este evoluția senzorilor din perspectiva costurilor? Cum va evolua miniaturizarea senzorilor?

Tudor Rusu: Costurile vor merge în jos. Miniaturizarea va reduce și ea costurile de logistică. Pe de altă parte, vom dori mereu ceva mai bun. Dacă acum avem la mașini un senzor acustic cât un nasture, poate mâine vom dori ca radarul să fie la fel de mare. Prețurile vor merge în jos, calitatea va merge în sus. Problema e cât de mult vrem sau știm să le folosim. În ceea ce privește domeniul automotive, senzorii vor fi următorul pas și vom avea nevoie de mulți senzori și de multă putere de calcul. Referitor la industria IoT, aici trebuie evaluat cât de deschiși suntem să adoptăm senzorii. Creșterea puterii de procesare și AI-ul la nivel de componente va ajuta la dezvoltarea senzorilor. Una din marile probleme este că vrem să îi facem cât mai mici și cât mai interconectați. Vom muta procesarea și AI-ul în backend. Lucrez foarte mult cu senzorii ultrasonici care sunt tot mai avansați. De exemplu, dacă acum cinci ani, senzorii mergeau până la 2-3 metri, acum merg până la 10 metri. Rezoluția cu care măsurăm distanțele este în creștere. Tot mai multe proiecte combină datele de la cameră cu cele de la senzorii ultrasonici. Urmează combinarea radarului cu senzorii ultrasonici unde avem nevoie de contribuția AI (de exemplu, praguri adaptive pentru a filtra ecourile, zgomotele).

Există platforme IoT folosite frecvent în România?

Tudor Rusu: Nu le cunosc, dar ceea ce criza a scos la iveală este nevoia de standarde comune, aspect care va forța cooperarea.

Marinel Moraru: În zona de IoT sunt platforme pe calitatea aerului sau a sunetului (ca în Cluj, Brașov, Târgu Mureș, București). Se montează senzori wireless pe baterii în diferite zone din oraș, ceea ce permite vizualizarea datelor din acea zonă.

Ce oportunități a adus criza?

Daniel Tămaș: Suntem în cadrul unui proces creativ asupra următorilor pași ce trebuie luați. Conectarea online e o oportunitate majoră pentru gaming. Apropo de creativitate, de mai bine de o lună toate companiile au avut nevoie de o doză forțată de creativitate pentru a-și susține businessul în continuare.

Am menționat și eu în editorial că se va schimba mult și lumea conferințelor, existând de acum posibilitatea unor conferințe fizice sau a unor conferințe virtuale, cele din urmă fiind mai reușite poate decât cele fizice.

Daniel Tămaș: E același principiu ca în advertising sau customizări. Mergem la un expo la secțiunile ce se potrivesc intereselor noastre. Valoarea adăugată crește la întâlnirile online unde participă doar cei cu adevărat interesați.

Ce sfat le-ai da celor blocați în casă dacă vor să creeze un joc pe o platformă? Unde să se ducă?

Daniel Tămaș: Pe de o parte, avem HTML 5 care e foarte la modă, la fel și rularea de cod C în browser. Recomand Unity pentru desktop.

Care sunt oportunitățile aduse de pandemie pentru Industry x.0?

Marinel Moraru: Se merge spre soluții autonome, de exemplu unități care să fie trimise să dezinfecteze pe perioada nopții. A devenit esențială și munca la distanță cu echipamente industriale.

Cum va afecta izolarea creativitatea?

Tudor Rusu: Nu cred că izolarea ne va face mai creativi, ci dorința de a reveni la ceea ce e normal. Inovarea va influența domeniul medical. Această pandemie va rescrie calculele în ceea ce privește automatizarea care va fi accelerată în detrimentul forței brute, repetitive.

Marinel Moraru: Un business puternic automatizat cu un număr redus de angajați poate continua producția chiar și pe perioada pandemiei.

Sponsori

  • comply advantage
  • ntt data
  • 3PillarGlobal
  • Betfair
  • Accenture
  • Siemens
  • Bosch
  • FlowTraders
  • MHP
  • Connatix
  • MetroSystems
  • BoatyardX
  • Colors in projects

VIDEO: NUMĂRULUI 96