Îți amintești ce simți atunci când conduci pe autostradă și brusc ratezi o ieșire? Ce simți atunci când pentru o secundă de neatenție mai ai de condus 30 de minute în plus?
Cum te simți atunci când ajungi într-un oraș nou și nu înțelegi ce scrie pe semnele de circulație?
Dacă termenul "Frustrare" îți vine în minte, atunci suntem pe aceeași lungime de undă. Cu toții experimentăm această stare, mai ales cand suntem stresați, când riscul este mare sau atenția noastră trebuie să fie concentrată. Însă tehnologia vine cu o soluție atunci când timpul se compactează, viteza crește și adrenalina ne curge prin vene.
Soluția… Un sistem de navigație capabil să răspundă rapid nevoilor noastre.
În timpul condusului, un sistem de navigatie trebuie să depașească în mod constant așteptările, să ofere o performanță crescută, să ofere informații în cel mai scurt timp posibil. Acest lucru făcut consecvent și fluent, poate să facă o diferență majoră.
La Telenav, scopul nostru este să reducem stresul și să facem viața în mișcare o adevărată plăcere. Facem acest lucru aducând la viață hărțile cu ajutorul unui motor grafic de ultimă generație - ATLAS.
Atlas este un nume de origine greacă, care înseamnă "a duce, a căra". În mitologia Greciei antice, Atlas a fost un titan care a fost condamnat de Zeus să ducă greutatea lumii pe umerii sai. Prin acest lucru, numele capătă o conotație de putere, anduranță.
La fel ca și personajul mitologic, ATLAS este o componenta de bază a sistemului de navigație, fiind capabilă să redea elementele grafice în timp real, atunci când utilizatorul conduce. Redarea în timp real constă în desenarea elementelor atât de repede, încât pare că ele sunt generate în timp real. Dar pentru a putea înțelege ce se întâmplă totuși, ar trebui să începem de la pipeline. Nu… nu are legătură cu țeava de eșapament.
Pipeline-ul reprezintă fundația motorului grafic, unde toate elementele 2D și 3D, sursele de lumină, modalitățile de a lumina obiecte, camerele de vizualizare și multe altele se întâlnesc. Prin intermediul pipeline-ului grafic, conceptul de redare în timp real apare.
Redarea în timp real nu este ceva nou, oricine care a jucat vreodată în viața sa un joc video a experimentat ce înseamnă acest lucru. Industria jocurilor video a folosit și folosește și azi redarea în timp real. Însă, spre deosebire de un calculator de gaming capabil să deseneze toate elementele din pipeline la viteze mari, când vine vorba despre o mașină, apar provocările date de limitările hardware.
În cazul redării în timp real, la fel ca și în cele mai multe jocuri video, ATLAS face calcule la viteze foarte mari, pentru a pregăti scene întregi conținând elemente de diferite complexități. Scenele pot să conțină rețele de drumuri, structuri complexe de clădiri 3D și puncte de interes sau combinații complexe de elemente, lumini și umbre.
În momentul în care șoferul conduce, harta trebuie să se schimbe în timp real. Când acest lucru se întâmplă, motorul grafic trebuie să determine următoarea locație a vehiculului. Ca să poată face acest lucru în mod eficient și în timp real, trebuie să determine locația înainte de a desena următorul frame.
Este nevoie ca viteza de desenare a frame-urilor să fie atât de mare, încât ochiul uman să perceapă acest efect ca o mișcare fluidă.
Pentru a face acest lucru, trebuie să înțelegem mai bine cum funcționează creierul uman, atunci când percepe mișcarea.
Pentru a putea crea percepția de mișcare, creierul uman adaugă sau completează informație, în cazul în care aceasta lipsește. Face acest lucru printr-un concept numit Persistența vizuală. În momentul în care informația vizuală ajunge la creier, aceasta rămâne imprimată pentru un timp scurt chiar și după ce stimulul vizual s-a terminat.
De exemplu, în momentul în care vedem două surse de lumină poziționate pe o linie orizontală, care se sting și aprind alternativ, în mintea noastră apare iluzia ca un singur punct luminos se mișcă stânga - dreapta. Acest lucru se întâmplă deoarece creierul nostru va completa informațiile lipsă. Această iluzie este cea care a permis video-urilor să apară.
La fel ca și un video, motorul grafic creează această iluzie, folosindu-se de persistența vizuală. Din cauza acestui fenomen, cu cât FPS-ul este mai mare, cu atât mai fluidă este mișcarea. Scopul final este obținerea unui grad de realism la o viteză de redare mai mare de 30 frame / sec.
Redarea în timp real este în sine un concept extrem de interesant, însă ATLAS o duce la un alt nivel.
Prin faptul că motorul grafic poate să controleze concomitent mai multe display-uri independente, nu doar șoferul se va bucura de o experiență inedită de condus, ci și ceilalți pasageri.
Fiecare pasager care are acces la un ecran va putea interacționa independent cu el, iar motorul grafic care va reda nu doar elemente diferite, ci și contexte și perspective complet diferite, pentru fiecare. Pasagerii pot să vadă harta în diferite moduri, atât 2D cât și 3D, pot să vadă formele de relief desenate pe hartă, informații de trafic în timp real precum și puncte de interes.
ATLAS este atât pentru noi, cât și pentru șoferii care conduc mașinile cu software-ul Telenav, o experiență de neuitat. Este motorul grafic care duce lumea pe proprii umeri. Fiind asemenea unui joc video cu ajutorul căruia descoperim lumea, acesta ne ajută să ne găsim drumul în timpul călătoriilor și să ne facem viața una mai bună.
Este experiența ta la volan una de neuitat?