ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 150
Numărul 149 Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 93
Abonament PDF

Redare fluidă într-un mediu accelerat

Aurelian Cotuna
Atlas Product Manager @ Telenav



DIVERSE

Îți amintești ce simți atunci când conduci pe autostradă și brusc ratezi o ieșire? Ce simți atunci când pentru o secundă de neatenție mai ai de condus 30 de minute în plus?

Cum te simți atunci când ajungi într-un oraș nou și nu înțelegi ce scrie pe semnele de circulație?

Dacă termenul "Frustrare" îți vine în minte, atunci suntem pe aceeași lungime de undă. Cu toții experimentăm această stare, mai ales cand suntem stresați, când riscul este mare sau atenția noastră trebuie să fie concentrată. Însă tehnologia vine cu o soluție atunci când timpul se compactează, viteza crește și adrenalina ne curge prin vene. 

Soluția… Un sistem de navigație capabil să răspundă rapid nevoilor noastre. 

În timpul condusului, un sistem de navigatie trebuie să depașească în mod constant așteptările, să ofere o performanță crescută, să ofere informații în cel mai scurt timp posibil. Acest lucru făcut consecvent și fluent, poate să facă o diferență majoră. 

La Telenav, scopul nostru este să reducem stresul și să facem viața în mișcare o adevărată plăcere. Facem acest lucru aducând la viață hărțile cu ajutorul unui motor grafic de ultimă generație - ATLAS.

De ce ATLAS?

Atlas este un nume de origine greacă, care înseamnă "a duce, a căra". În mitologia Greciei antice, Atlas a fost un titan care a fost condamnat de Zeus să ducă greutatea lumii pe umerii sai. Prin acest lucru, numele capătă o conotație de putere, anduranță.

La fel ca și personajul mitologic, ATLAS este o componenta de bază a sistemului de navigație, fiind capabilă să redea elementele grafice în timp real, atunci când utilizatorul conduce. Redarea în timp real constă în desenarea elementelor atât de repede, încât pare că ele sunt generate în timp real. Dar pentru a putea înțelege ce se întâmplă totuși, ar trebui să începem de la pipeline.  Nu… nu are legătură cu țeava de eșapament. 

Graphics rendering pipeline

Pipeline-ul reprezintă fundația motorului grafic, unde toate elementele 2D și 3D, sursele de lumină, modalitățile de a lumina obiecte, camerele de vizualizare și multe altele se întâlnesc. Prin intermediul pipeline-ului grafic, conceptul de redare în timp real apare.

Redarea în timp real nu este ceva nou, oricine care a jucat vreodată în viața sa un joc video a experimentat ce înseamnă acest lucru. Industria jocurilor video a folosit și folosește și azi redarea în timp real. Însă, spre deosebire de un calculator de gaming capabil să deseneze toate elementele din pipeline la viteze mari, când vine vorba despre o mașină, apar provocările date de limitările hardware

În cazul redării în timp real, la fel ca și în cele mai multe jocuri video, ATLAS face calcule la viteze foarte mari, pentru a pregăti scene întregi conținând elemente de diferite complexități. Scenele pot să conțină rețele de drumuri, structuri complexe de clădiri 3D și puncte de interes sau combinații complexe de elemente, lumini și umbre.

În momentul în care șoferul conduce, harta trebuie să se schimbe în timp real. Când acest lucru se întâmplă, motorul grafic trebuie să determine următoarea locație a vehiculului. Ca să poată face acest lucru în mod eficient și în timp real, trebuie să determine locația înainte de a desena următorul frame. 

Este nevoie ca viteza de desenare a frame-urilor să fie atât de mare, încât ochiul uman să perceapă acest efect ca o mișcare fluidă. 

Iluzia mișcării

Pentru a face acest lucru, trebuie să înțelegem mai bine cum funcționează creierul uman, atunci când percepe mișcarea.

Pentru a putea crea percepția de mișcare, creierul uman adaugă sau completează informație, în cazul în care aceasta lipsește. Face acest lucru printr-un concept numit Persistența vizuală. În momentul în care informația vizuală ajunge la creier, aceasta rămâne imprimată pentru un timp scurt chiar și după ce stimulul vizual s-a terminat. 

De exemplu, în momentul în care vedem două surse de lumină poziționate pe o linie orizontală, care se sting și aprind alternativ, în mintea noastră apare iluzia ca un singur punct luminos se mișcă stânga - dreapta. Acest lucru se întâmplă deoarece creierul nostru va completa informațiile lipsă. Această iluzie este cea care a permis video-urilor să apară. 

La fel ca și un video, motorul grafic creează această iluzie, folosindu-se de persistența vizuală. Din cauza acestui fenomen, cu cât FPS-ul este mai mare, cu atât mai fluidă este mișcarea. Scopul final este obținerea unui grad de realism la o viteză de redare mai mare de 30 frame / sec.

Magia dusă la un alt nivel

Redarea în timp real este în sine un concept extrem de interesant, însă ATLAS o duce la un alt nivel.

Prin faptul că motorul grafic poate să controleze concomitent mai multe display-uri independente, nu doar șoferul se va bucura de o experiență inedită de condus, ci și ceilalți pasageri. 

Fiecare pasager care are acces la un ecran va putea interacționa independent cu el, iar motorul grafic care va reda nu doar elemente diferite, ci și contexte și perspective complet diferite, pentru fiecare. Pasagerii pot să vadă harta în diferite moduri, atât 2D cât și 3D, pot să vadă formele de relief desenate pe hartă, informații de trafic în timp real precum și puncte de interes.

Un gând de final

ATLAS este atât pentru noi, cât și pentru șoferii care conduc mașinile cu software-ul Telenav, o experiență de neuitat. Este motorul grafic care duce lumea pe proprii umeri. Fiind asemenea unui joc video cu ajutorul căruia descoperim lumea, acesta ne ajută să ne găsim drumul în timpul călătoriilor și să ne facem viața una mai bună.

Este experiența ta la volan una de neuitat?

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects