Cercetătorul și profesorul Carol Dweck folosește termenul "mentalitate" pentru a descrie modul în care oamenii gândesc despre abilitate și talent. Dweck definește două mentalități pe care le avem cu toții.
Mentalitate fixă presupune că abilitățile tale sunt înnăscute și că nu pot fi schimbate. Mentalitatea de creștere se bazează pe convingerea că îți poți îmbunătăți abilitățile prin practică și învățare.
Dacă mentalitatea de creștere apreciază eșecul ca pe o șansă de a învăța și de a crește (eșecul poate fi dureros, însă nu te definește), mentalitate fixă îl consideră ca fiind permanent.
Cei cu o mentalitate fixă sunt mai înclinați să vadă feedbackul critic ca pe un atac personal, în timp ce persoanele cu o mentalitate de creștere îl vor vedea ca pe o șansă de îmbunătățire și de a dezvolta noi abilități.
Având o mentalitate fixă, este mai probabil să alegi sarcini mai ușoare, să depui eforturi minime și să arătați excelent în timp ce o faci. În timp ce, deținând o mentalitate de creștere, este mai probabil să te angajezi în sarcini mai dificile și să depui eforturi pentru a te îmbunătăți.
Mentalitatea fixă te determină, de cele mai multe ori, să renunți atunci când te confrunți cu obstacole. Mentalitatea de creștere cpnsideră obstacolele ca pe o șansă de a experimenta și rezolva probleme.
La final, mentalitatea ta este unul dintre cei mai importanți factori în a determina dacă crești sau nu, și dacă îți îmbunătățești abilitățile.
O am deja și o aveam întotdeauna. Oamenii adesea confundă unele dintre calitățile lor (ex. : fiind flexibili, cu mintea deschisă, având o atitudine pozitivă) cu o mentalitate de creștere. Aceasta este o mentalitate falsă de creștere. Cu toții avem un amestec de mentalitate fixă și de creștere, în continuă evoluție și care se schimbă odată cu experiența. Nu există o mentalitate de creștere "pură". Doar recunoscând acest lucru putem obține beneficiile pe care le căutăm.
O gândire de creștere înseamnă doar laude și recompensarea efortului. Acest lucru nu este valabil nici pentru studenți, nici pentru angajați. Rezultatele contează în ambele cazuri, iar efortul neproductiv nu este niciodată un lucru bun. Este esențial să răsplătim nu doar efortul, ci și învățarea și progresul. Trebuie să încurajăm oamenii să facă lucruri care să obțină rezultate, cum ar fi încercarea de noi strategii, căutarea ajutorului altora, învățarea continuă și dezvoltarea competențelor lor.
Persoanele care cred că talentele lor pot fi dezvoltate (prin învățare, muncă asiduă, strategii bune și aport din partea celorlalți) au o mentalitate de creștere. Ei tind să obțină mai mult decât cei cu o mentalitate mai fixă (cei care cred că talentele lor sunt cadouri înnăscute). Acest lucru se datorează faptului că se îngrijorează mai puțin pentru a arăta inteligent și pun mai multă energie în învățare. Atunci când companiile adoptă o mentalitate de creștere, angajații lor se simt mult mai în putere și mai dedicați; aceștia primesc și un sprijin organizațional mult mai mare pentru colaborare și inovare.
Schimbarea convingerilor noastre poate avea un impact puternic. Mentalitatea de creștere creează o pasiune puternică pentru învățare. "De ce să-ți pierzi timpul dovedind din nou și din nou cât de minunat ești", scrie Dweck, "când ai putea fi mai bun? De ce să-ți ascunzi deficiențele în loc să le depășești? De ce să-ți cauți prieteni sau parteneri care îți vor păstra stima de sine în locul celor care te vor provoca să crești? Și de ce să-ți cauți metode deja testate, în loc de experiențe care te vor provoca? Pasiunea pentru a te autodepăși și a persevera, chiar (sau mai ales) atunci când nu merge bine, este semnul distinctiv al mentalității de creștere. Aceasta este mentalitatea care permite oamenilor să prospere în unele dintre cele mai provocatoare perioade din viața lor. "
Carol S. Dweck, Mindset: The New Psychology of Success
https://www.updateed.com/dezvoltarea_angajatilor_ din_generatia_y-4713/