ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 92
Abonament PDF

Cultura Organizațională – Puterea unei abordări autentice centrate pe oameni

Diana Oniga
HR Business Partner @ Pitech+Plus



MANAGEMENT

În ultimii ani, cultura organizațională a devenit una dintre principalele preocupări ale liderilor din zilele noastre. Într-o lume în continuă schimbare, în care incertitudinea și lipsa de predictibilitate este o constantă a vieții, organizațiile sunt obligate să se transforme continuu și să găsească acele mecanisme prin care să continue să câștige avantaje competitive pentru a capta atenția și interesul angajaților. 

Impactul culturii organizaționale în indicatori precum performanța, satisfacția angajaților, inovație este incontestabil astăzi (Miron, Erez, & Naheh, 2004). Însă pentru a înțelege cu adevărat cum pot fi acestea transformate în oportunități e necesar să înțelegem cultura în contextul formării acesteia, adică ținând cont de etapa de evoluție în care se află, specificul de industrie, dinamica  relațiilor în interiorul și exteriorul companiei precum și de acel sistem unic de credințe și valori împărtășite ce stau la baza comportamentelor fiecăruia dintre angajați. 

Organizații adaptative 

Într-un studiu despre organizațiile adaptative publicat în Wiley System Research and Behavioral Science Journal (2019) Linda Holbeche vorbește despre câteva aspecte esențiale în definirea și dezvoltarea unor astfel de organizații din industria de software development.  

În opinia ei, "Organizațiile adaptative" trăiesc în metafora "organizația ca sistem viu" datorită complexității și a variației de schimbare ce trebuie mereu integrată. Pentru a fi de succes, astfel de organizații au trecut de la structuri organizatorice ierarhice la structuri flexibile atât la nivel de sisteme de lucru cât și la nivel de roluri și *mindset. *Rolurile sunt descrise flexibil și mai mult orientate spre integrare, facilitare și își justifică existența doar prin valoarea creată pentru clienți și îndeplinirea scopului organizațional comun. Echipele se formează dinamic în jurul unui scop comun. Colaborarea, învățarea continuă și comunicarea transparentă sunt valori culturale fundamentale. În astfel de culturi este valorizată contribuția individuală a fiecăruia, inteligența este considerată o valoare colectivă iar generarea de idei noi se realizează prin colaborare și diversitate. Succesul grupului este mult mai important decât succesul individual, iar relațiile interpersonale sunt bazate pe încredere reciprocă, respect și împărtășirea unui sens comun. 

Companiile trebuie sa treacă din paradigma "gestionarii resurselor" în cea în care fiecare angajat este o individualitate ce își valorifică potențialul maxim doar în contextul organizațional potrivit.  

Astfel, preocuparea trebuie să treacă  de la managementul de sisteme la înțelegerea profundă a factorului uman. Conversații autentice cu mult mai mult sens, dialogul între diferitele structuri de organizație trebuie să constituie o practică nu doar pentru a facilita generarea de noi soluții creative cât și pentru a crea sentimentul de apartenență la comunitate prin împărtășirea unui scop comun. Încurajarea unui mediu propice colaborării în care ego-urile sunt penalizate,  începe în momentul în care fiecare înțelege că e prezent pentru a "servi" și nu a fi "servit". 

Discuțiile despre fond și nu formă, pasiunea pentru domeniul de activitate sunt factori ce fac diferența între o performanță mediocră și una excepțională.  Deciziile, găsirea de soluții și responsabilitatea implementării revine grupurilor și este distribuită la nivelul întregii organizații. Era CEO-ului "eroic" este treptat înlocuită de grupuri dinamice, "self managed teams"  ce funcționează autonom îndeplinind sarcini și asumând  responsabilități pe măsură ce acestea apar. (Laloux, 2014)

Leadershipul - O nouă provocare 

Rolul moderator al liderilor în această nouă paradigmă trece din control și coordonare în integrarea și facilitarea unei dinamici de grup bazată pe libertate și responsabilitate. 

Provocarea majoră aici, însă, constă  în capacitatea liderilor de a se lupta cu nevoia (interioară) personală de control. De câte ori apare o situație problematică, tendința naturală este de impune o nouă regulă și de crea un nou nivel de supervizare. Dar aceasta este o  practică ce limitează capacitatea de găsire de noi soluții și asumarea unei responsabilități comune. 

Pentru a depăși această limitare e nevoie de adoptarea unui nou mindset și dezvoltarea unor noi competențe de leadership.  

Prioritățile  liderilor în contextul schimbării trebuie să treacă de la a măsura și monitoriza la ,mai degrabă, a adresa întrebări fundamentale legate de "Ce" și nu de "Cum": 

În aceste contexte, liderii organizațiilor trec în umbră și trebuie să își dezvolte noi abilități de leadership prin care să îi inspire și încurajeze pe ceilalți să se autodepășească.  În cartea lui "Leading From Behind", Dr. Marshall Goldsmith expune câteva practici de leadership menite să încurajeze puterea exemplului personal, să reducă anxietatea și să construiască curajul la nivel de echipă: creșterea coeziunii echipei, încurajarea spre autodepășire, cultivarea încrederii, recunoașterea și folosirea acelor părți negative în folosul echipei mai mult decât să găsească ţapi ispășitori, generarea de conversaţii curajoase despre "adevăr", feedback / feedforwardul

Încurajarea unor astfel de practici la nivel de organizație creează un climat de siguranță psihologică în care fiecare angajat își poate valorifica potențialul maxim.  Pentru realizarea acestui deziderat liderii de azi trebuie să demonstreze cu consecvență un sistem solid de valori etice precum integritate, sinceritate și să comunice clar așteptările și regulile jocului. Într-un mediu de siguranță și încredere, apartenență și acceptare fiecare își poate valorifica ideile, devine mai creativ și se simte încurajat să se autodepăşească.  

Deschiderea spre nou și învățare, încurajarea asumării unor riscuri moderate se pot realiza mult mai ușor într-un astfel de climat. Acceptarea erorilor și a eșecului sunt transformate în oportunități de învățare. Abilități de leadership precum modestia, curajul, încrederea, onestitatea, franchețea, vulnerabilitatea și autenticitatea  influențează asumarea moderata a riscului și învățarea colectivă. În literatură, acestea sunt asociate cu mai multe stiluri pozitive de leadership precum: "empowering leadership, participative leadership, and servant leadership" (Conger & Kanungo, 1988; Somech, 2003; Van Dierendonck, 2011)

Dimensiuni și modele de cultură 

Într-un studiu publicat în  Harvard Business Review, The Leader's Guide to Corporate Culture

 Boris Groysberg identifica din perspectiva dimensiunilor de cultură organizațională un model cuprinzător pentru a determina atributele cheie ale unei culturii în corelație cu stilurile individuale de leadership

Opt caracteristici apar atunci când mapăm culturile de-a lungul a două dimensiuni: modul în care oamenii interacționează (independența de interdependență) și răspunsul lor la schimbare (flexibilitate la stabilitate).

Astăzi, din ce în ce mai multe organizații sunt orientate spre învățare și manifestă un real interes pentru angajați. Mediile de lucru se bazează pe colaborare, iar oamenii se ajută și se sprijină reciproc în atingerea obiectivelor comune. Evoluția, creativitatea  și învățarea se realizează prin explorare, expansivitate și transfer de cunoștințe. 

Un gând de final

Culturile adaptative se bazează fundamental pe colaborarea dintre membrii echipei și pe capacitatea acestora de a face față incertitudinii. De cele mai multe ori, acesta este un proces anevoios și greu din cauza factorilor personali ce intervin în contextul muncii,  dar extrem de provocator pentru un lider.

Pentru aceea dintre noi care ne dorim să influențăm o astfel de cultură, e important să înțelegem că rolul nostru e undeva în spate, ca facilitator pentru ca alții să poată să evolueze. Dorința de a oferi și de a fi în serviciul celorlalți, onestitatea și autenticitatea ne vor ajuta să ne atingem scopul comun ca echipă, organizație. Ego-ul nu ne ajută,  important e să învățăm să construim relații de calitate și să ne amintim constant că a oferi încredere e esențial pentru a exprima valoarea potențialului nostru.

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects