Sintagma cultură organizațională este din ce în ce mai vehiculată în sfera ocupațiilor noastre. De ce? Pentru că dă formă organizației pe care vrei să o construiești sau în care lucrezi. Cultură organizațională sau altfel spus " cum facem lucrurile să meargă în organizația noastră" influențează în mod negativ sau pozitiv comportamentele angajaților. De cele mai multe ori, angajații sau cei care își doresc să facă parte din organizații precum Google sau Apple, sunt loiali lor. Dacă vorbim din perspectiva culturii organizaționale - oamenii care împărtășesc aceleași valori, idei, tradiții pe care firma vrea să le promoveze, ei devin devotați acesteia. Nimeni nu semnează un contract de respectare a valorilor firmei, ci indirect și informal acestea sunt urmate sau nu. Cum afirmam mai sus, cultura organizațională promovată în firmă, este direct proporțională cu acel comportament negativ sau pozitiv. Dacă liderul firmei și liderul departamentului, al echipei ajung să promoveze cu succes valorile, viziunea echipei - aceștia creionează cu succes un viitor prosper atât echipei cât și firmei. Pe de o parte, echipa simte că aparține unui grup, unei entități care are un impact în societate, iar pe de altă parte, firma își atinge obiectivele stabilite.
Vorbeam în titlul despre echipe, performanță și viziune. Acestea sunt corelate cu termenul de cultură organizațională. Dacă tu în calitate de lider, îți vezi echipa mai mult decât un grup de oameni care îți furnizează la final de lună un proiect sau produs, vei dori să ai și o viziune pentru echipă.
Ce înseamnă viziune? Raportat la echipă, viziunea e transpusă în scopurile pe care vrei ca aceasta să le atingă. Definiți împreună cum vreți ca echipa să fie văzută de către clienți, parteneri sau de corporația ca întreg. (Atenție, nu vorbesc despre o separare a echipelor din cadrul companiei, ci mai mult despre o granulare a viziunii firmei.) Apoi, vorbiți cu echipa despre regulile, valorile pe care le veți respectă în cadrul echipei, pentru o "conviețuire" prosperă. La ce mai ajută stabilirea viziunii în echipă? Membrii acesteia vor putea lua decizii rapid și încrederea va crește considerabil. Altfel spus, prima cărămidă pentru ca echipa ta să devină performantă.
În strânsă legătură este necesitatea construirii unei identități al echipei, manifestată prin numele acesteia, clientul pentru care lucrează, industria din care face parte produsul și orice alt detaliu care poate fi atașat la identitate. La ce ne folosește această identitate? Va crește cu siguranță, loialitatea membrilor din echipă și aceștia vor fi deschiși să se susțină reciproc. Mai mult decât atât, când această identitate este bine impregnată în ADN-ul echipei, fii sigur/ă că poți porni la drum cu încredere cu acea echipă. Sunt puține șanse să se destrame la prima/ a doua provocare de proiect. Despre aceasta ne vorbește și Simon Sinek în cartea să " Descoperă propriul De ce?". Acesta explică importantă articulării De ce-ului echipei, din același motiv pentru care și organizația are un De Ce - " pentru că oferă oamenilor sentimentul de identitate și apartenență. Mai mult decât atât, îi ajută să înțeleagă impactul pe care îl are contribuția grupului față de viziunea largă a organizației."
Consider utilă, trecerea în revistă a celorlalte cinci caracteristici de bază pentru ca echipa să fie una performantă. Veți vedea, la final, că majoritatea dintre aceste caracteristici sunt legate de ideea din viziunea echipei/elementelor impregnate din cultură organizațională. Așadar:
O echipă performantă are membri deschiși să își organizeze activitățile pe cont propriu. (Vorbim despre termenul de self-organized team).
Aceasta este responsabilă să ia decizii. Și cum am menționat mai sus, creionarea viziunii, acceptarea acesteia de către fiecare membru din echipa, ajută la luarea de decizii bune într-un timp considerabil mai scurt.
Au încredere că pot rezolva orice problemă și nu se resemnează la prima provocare.
Aceștia sunt devotați succesului echipei.
Fiecare dintre noi suntem conduși de nevoia de a ne fi clar ce vrem să facem, încotro ne îndreptăm și cum putem să obținem acele obiective. De aceea, fiecare dintre noi, într-un fel sau altul la început de an își stabilește rezoluții, obiective și își planifică activități. Nevoia de a face lucruri cu semnificație și impact este motorul motivației noastre. Dacă la bază suntem așa, de ce am neglija să facem vizibilă și clară viziunea echipei?
Noile tehnologii SAP ABAP
de Daniel Tatar
de Ovidiu Mățan
de Diana Oniga
de Mihai Talpoș