ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 149
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 92
Abonament PDF

Siguranța pasivă - importanța algoritmilor de filtrare a detecției de coliziune

Simina Genis
Embedded Team Lead @ NTT DATA Romania



PROGRAMARE


Criteriul principal în alegerea unei maşini, pentru cei mai mulţi dintre noi, este siguranţa în cazul producerii unui accident rutier. Această siguranță este oferită de sisteme complexe care au funcționalități extrem de interesante. În următoarele rânduri, vă voi prezenta componența unui astfel de sistem, care sunt criteriile de siguranţă pe care trebuie să le îndeplinească şi cum este el controlat din punct de vedere software.

Sistemele de siguranţă ale maşinii sunt împărţite în două categorii: pasive şi active. Cele pasive ne oferă siguranţă în momentul producerii unui accident (airbaguri, centuri de siguranţă etc.), iar cele active acţionează în momentul în care detectează un pericol iminent (frânare automată, accelerare, schimbarea direcţiei de mers).

Centurile de siguranță și airbagurile au o importanță ridicată datorită eficienței lor dovedite, așadar pentru a se asigura funcționarea lor optimă, acestea trebuie să respecte normele de siguranţă aflate pe piaţă. Ele pot fi standard (Funcţional Safety definite în ISO26262), însă foarte multe diferă în funcție de regiunile în care vor fi folosite mașinile: EURO NCAP (norme aplicate în Europa), C-NCAP (norme aplicate în China) și altele.

Pentru a controla componentele unui sistem de siguranță, există un Electronic Control Unit specializat pentru acest lucru. În continuare, voi descrie modul în care funcţionează acest ECU şi care sunt paşii preliminari momentului în care airbagurile sunt declanșate, conform diagramei de mai jos.

Nucleul pe baza căruia este construită arhitectura acestui ECU este reprezentat de așa numiții "Crash Algorithms". Aceștia sunt dezvoltați pentru a putea fi adaptați cerințelor clientului, respectiv numărului de senzori și airbaguri din mașină.

Algoritmii decid nivelul de severitate al unui impact. Ei sunt împărţiţi în funcţie de tipul de coliziune: frontal, lateral, rostogolire, din spate, multi - coliziune. Algoritmii sunt dezvoltaţi, simulați și testați folosind software specializat (ex. Matlab). Principiul după care funcționează este următorul: semnalul primit de la senzori este comparat la fiecare 5ms cu un semnal de referință. În funcție de diferențele dintre cele două semnale se decide severitatea impactului, respectiv, necesitatea declanșării airbagurilor.

Semnalele de intrare sunt primite de la senzori de acceleraţie, de presiune sau de unghi, montați în diverse locuri în mașină. Aceștia sunt bazați preponderent pe tehnologie MEMS (micro-electromechanical system). Motivul pentru care a fost aleasă această tehnologie este fiabilitatea și precizia acestor sisteme electro-mecanice miniaturizate.

Sursa: https://www.infineon.com/cms/en/applications/automotive/chassis-safety-and-adas/airbag-system/

Pentru a ne asigura că ECU funcţionează în parametri normali, se rulează teste de autoverificare a tuturor componentelor doar în momentele în care nu se petrece nimic notabil în maşină, iar semnalele nu depăşesc limitele. Sunt implementate măsuri de securitate suplimentare pentru a asigura integritatea deciziilor luate de algoritmi și a îndeplini condițiile impuse de standardele ASIL. Un exemplu îl poate constitui un microcontroler suplimentar care asigură redundanța operațiunilor executate de microcontrolerul principal.

Menţionam în primele rânduri că centura de siguranţă este una dintre componentele esențiale ale sistemului pasiv de siguranţă, aşadar şi acesteia i se impune un control prin acest ECU. Pentru o eficienţă maximă, în cazul unui impact, este ideal ca pasagerul să fie lipit cu spatele de scaunul maşinii. În acest sens, de fiecare dată când se detectează o dinamică neobişnuită a vehiculului, se activează un sistem care pretensionează centurile de siguranță pentru a facilita poziţia corectă.

În imaginea alăturată puteți vedea arhitectura unui astfel de microcontroler precum și componentele principale

În concluzie, sistemele de siguranță sunt create pentru a ne ajuta, însă cel mai important este să conducem preventiv.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects