Care sunt principalele provocări din aria de mobility services, un domeniu care este din ce în ce mai prezent în viața noastră? Cum vedem evoluția acestor servicii? Sunt câteva din întrebările la care am încercat să găsim un răspuns alături de invitații noștri la panelul de discuții din cadrul lansării numărului 90 al Today Software Magazine. Cei trei invitați au fost:
Pop Simion - Digital Technology Developer Manager @ Accenture Industrial Software Solutions
Adrian Lupău - Business Developer @ Pitech+Plus
Ovidiu Mățan: Am început cu o scurtă introducere
Pop Simion: Lucrez în sfera de mobility-automotive la Accenture. Aria mea de interes ține de connected cars.
Adrian Lupău : Sunt Adrian Lupău de la PitechPlus. Mă ocup de proiectul city 4.0.
Ionuț Muntean : Sunt Ionuț Muntean și sunt responsabil de partea de inovare și colaborare cu universitățile la Centrul de inginerie Bosch din Cluj. Supervizez toate proiectele de inovare și am o viziune de ansamblu asupra tuturor departamentelor.
Ştiu că la Bosch aveți concursuri de mobilitate pentru studenți. Cunosc și proiectul vostru pe mașini autonome. La Bosch tehnologia este cu doi ani mai veche decât ce se vede. Peste doi ani vom vedea lucrurile la care lucrează ei astăzi. Ce proiecte aveți din sfera mobility services?
Ionuț Muntean: În afară de dezvoltarea de mașini autonome și software, lucrăm și zona de connected moblity solutions. Avem un proiect pe managementul stațiilor de încărcare. Dezvoltăm o soluție pentru mai mulți operatori, unde utilizatorul să aibă un seamless experience, adică să nu depindă de operatori, rezervând direct din aplicație stația de încărcare, pentru a efectua plata. Acest lucru e necesar din perspectiva mașinilor electrice, deoarece acolo poți planifica din timp. Ştii că dacă pleci din Cluj spre Budapesta, vei dori ca peste două ore să faci o reîncărcare în Oradea. Poți rezerva stația pentru 30 de minute. Un alt serviciu la care lucrăm este cel de emergency call. Ajutăm la localizarea cât mai precisă în caz de accidente sau avarii. Acesta este un serviciu integrat cu cel de asistență telefonică.
Adrian, cum se integrează city 4.0 cu Parking+Plus?
Adrian Lupău: Inițiativa Parking+Plus a avut drept obiectiv eficientizarea locurilor de parcare din oraș. La momentul respectiv ne-am lovit de reticență din spațiul public vizavi de implantarea senzorilor, dar aceasta este doar o mică componentă. Noi suntem softiști, deci mai avem în spate mai multe proiecte de mobilitate, peste 20. Este interesant de văzut de unde a venit ideea pentru acestea. În 2010 am creat aplicații pentru diverși clienți externi și de acolo am învățat care sunt problemele cu care se confruntă o astfel de aplicație. Ne-am confruntat cu tot procesul, cu experiența clientului ce duce la o adopție mai bună. Mobilitatea va aduce schimbări de paradigmă și va trebui să vedem cum schimbăm gândirea oamenilor. În platforma city 4.0 se integrează orice fel de servicii de care are nevoie orașul. Deocamdată vorbim de mobilitate terestră.
Pop Simion: Aș dori să adaug ceva. Cred că frumusețea la serviciile acestea de mobilitate vine din soluții multi-modale.
Mai există soluții de mobilitate la care lucrați în afară de cele menționate în prezentare?
Pop Simion: Există două arii: consultanță și system integration. La nivel global de companie cred că facem de toate: smart city în SUA, AI în China. În Cluj lucrăm în zona de connected vehicle și servicii e-call (call center). Activăm mult pe partea de telemetrie și date de mașină pe care le punem la dispoziție pentru mai multe use cases . Unul dintre ele este insurance telemtrics - ceea ce presupune să ai un plan diferit de asigurare la mașină în funcție de cum conduci mașina. Un alt use case este legat de location services - recomandări în funcție de locul unde te afli. Avem touch points interesante când vine vorba de autonomous driving. Exemplul meu preferat este cel de teleoperations. Se implementează soluții intermediare pentru cazurile în care mașina autonomă nu se poate descurca singură. Unul dintre cazuri este remote driving. Cineva dintr-un call center ia controlul mașinii, are pedale, are volan, conduce mașina de la distanță ca să o ducă la următorul loc sigur, de unde modulul de conducere autonomă poate prelua controlul. Se pun probleme de scalabilitate, de exemplul care este numărul necesar de operatori (remote drivers). Probabil e nevoie de 1 operator la 6 mașini. Una din provocări este conectivitatea - cum poți transmite video-ul de la 6 camere din mașină la un backend sau call center fără a avea latență.
Cine este vinovat în cazul unui accident?
Pop Simion: Încă se discută... Dar cel mai probabil, vinovatul va fi furnizorul de servicii. De aici rezultă și noi scheme de asigurare și modele de business. Mai mult, cum se va introduce conceptul de audit în sistem pentru a reproduce evenimentul în caz de litigii? Nu e ușor de legiferat un subiect precum conducerea autonomă.
Dacă mâine ar trebui să îți faci un start-up de mobility services pentru Cluj, la ce te-ai gândi?
Adrian Lupău : Mobilitatea este un domeniu atât de mare încât nu îl poți ataca cu un start-up de 2-3 oameni. Totul depinde mult de operațiuni. Ideea nu se aplică într-un mediu virtual. Chiar dacă ai avea un start-up de sharing de biciclete sau trotinete, în spate are sute de oameni și e doar o aplicație cu un serviciu și niște dispozitive. Lucrurile se mișcă. Am fost recent în Olanda unde este implementat un proiect de MaaS cu 7 inițiative (orașe) separate ce implementează MaaS, oarecum sub o umbrelă unică. Guvernul a intervenit și a spus că trebuie implementat un standard care a fost apoi preluat de fiecare inițiativă. E ca în mediul aerian. Nu poți avea un set de reguli doar la nivel de țară, ci o autoritate care să integreze.
Ionuț, în domeniul mobility services putem vorbi și de AR și VR în zona de cumpărări de bunuri sau telemedicină. Ce părere ai despre genul acesta de servicii?
Ionuț Muntean : Înainte de a-ți răspunde doresc să completez răspunsurile colegilor mei. În zona de start-up-uri sunt importanți trei T: team, technology, traction. Team și technology le poți influența tu. Tractionul trebuie să existe pe piață. Trebuie să găsești o nevoie ce există pe piață. La Bosch am avut platforma Grow pentru start-up-uri și am început cu customer interviews. Platforma Grow este pentru angajații Bosch care doresc să facă un start-up. Obții susținerea unui mentor și există mai multe programe de parcurs: se evaluează ideea, se face un value proposition, un canvas pentru business model/potențiali clienți. Această ultimă etapă durează 10 săptămâni și faci multe pivotări, schimbi ideea de business. Ajută dacă există un prototip. Am avut și noi o idee în Cluj, dar nu am dus-o mai departe, deoarece nu am avut un business model suficient de bun.
Cum vezi Clujul și integrarea de servicii de mobilitate în 2030?
Ionuț Muntean : Observ un interes pentru cetățean și pentru bunăstarea acestuia. Serviciile din 2030 vor depinde de multi-modalitate, de ceea ce vrem să facem în orașul nostru.
Adrian Lupău : Peste 10 ani, la nivel de oraș, vom avea autobuze autonome. Vom avea soluții pentru transportul public, deoarece e coloana vertebrală la nivel de oraș. Nu văd foarte multe integrări la nivel de companii private. Aș compara situația cu cea de la nivelul companiilor de telefonie mobilă din 1996, când erai în rețeaua ta și aveai niște beneficii, iar, când ieșeai din rețeaua ta, erai taxat suplimentar. Așa va fi și aici - se va încuraja transportul public, iar când ieși din rețea și iei un taximetru (de exemplu) vei plăti suplimentar. Totul va fi cuplat cu anumite taxe pe emisia de carbon. În Oslo se dau reduceri la impozit dacă mergi preponderent pe jos.
Pop Simion: Nu știu dacă până în 2030 velocitatea impactului soluțiilor de mobilitate va depăși velocitatea aglomerării orașului. Aș vrea ca nivelul de mobilitate din Cluj 2030 să fie cel al orașelor din străinătate pentru care implementăm soluții acum. Soluțiile de mobilitate sunt foarte scumpe. Idei și energie avem.
de Mircea Vădan
de Diana Țelman