ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 91
Abonament PDF

Expert panel – mobility services

Ovidiu Mățan
Fondator @ Today Software Magazine



PROGRAMARE


Care sunt principalele provocări din aria de mobility services, un domeniu care este din ce în ce mai prezent în viața noastră? Cum vedem evoluția acestor servicii? Sunt câteva din întrebările la care am încercat să găsim un răspuns alături de invitații noștri la panelul de discuții din cadrul lansării numărului 90 al Today Software Magazine. Cei trei invitați au fost:

Ovidiu Mățan: Am început cu o scurtă introducere

Pop Simion: Lucrez în sfera de mobility-automotive la Accenture. Aria mea de interes ține de connected cars.

Adrian Lupău : Sunt Adrian Lupău de la PitechPlus. Mă ocup de proiectul city 4.0.

Ionuț Muntean : Sunt Ionuț Muntean și sunt responsabil de partea de inovare și colaborare cu universitățile la Centrul de inginerie Bosch din Cluj. Supervizez toate proiectele de inovare și am o viziune de ansamblu asupra tuturor departamentelor.

Ştiu că la Bosch aveți concursuri de mobilitate pentru studenți. Cunosc și proiectul vostru pe mașini autonome. La Bosch tehnologia este cu doi ani mai veche decât ce se vede. Peste doi ani vom vedea lucrurile la care lucrează ei astăzi. Ce proiecte aveți din sfera mobility services?

Ionuț Muntean: În afară de dezvoltarea de mașini autonome și software, lucrăm și zona de connected moblity solutions. Avem un proiect pe managementul stațiilor de încărcare. Dezvoltăm o soluție pentru mai mulți operatori, unde utilizatorul să aibă un seamless experience, adică să nu depindă de operatori, rezervând direct din aplicație stația de încărcare, pentru a efectua plata. Acest lucru e necesar din perspectiva mașinilor electrice, deoarece acolo poți planifica din timp. Ştii că dacă pleci din Cluj spre Budapesta, vei dori ca peste două ore să faci o reîncărcare în Oradea. Poți rezerva stația pentru 30 de minute. Un alt serviciu la care lucrăm este cel de emergency call. Ajutăm la localizarea cât mai precisă în caz de accidente sau avarii. Acesta este un serviciu integrat cu cel de asistență telefonică.

Adrian, cum se integrează city 4.0 cu Parking+Plus?

Adrian Lupău: Inițiativa Parking+Plus a avut drept obiectiv eficientizarea locurilor de parcare din oraș. La momentul respectiv ne-am lovit de reticență din spațiul public vizavi de implantarea senzorilor, dar aceasta este doar o mică componentă. Noi suntem softiști, deci mai avem în spate mai multe proiecte de mobilitate, peste 20. Este interesant de văzut de unde a venit ideea pentru acestea. În 2010 am creat aplicații pentru diverși clienți externi și de acolo am învățat care sunt problemele cu care se confruntă o astfel de aplicație. Ne-am confruntat cu tot procesul, cu experiența clientului ce duce la o adopție mai bună. Mobilitatea va aduce schimbări de paradigmă și va trebui să vedem cum schimbăm gândirea oamenilor. În platforma city 4.0 se integrează orice fel de servicii de care are nevoie orașul. Deocamdată vorbim de mobilitate terestră.

Pop Simion: Aș dori să adaug ceva. Cred că frumusețea la serviciile acestea de mobilitate vine din soluții multi-modale.

Mai există soluții de mobilitate la care lucrați în afară de cele menționate în prezentare?

Pop Simion: Există două arii: consultanță și system integration. La nivel global de companie cred că facem de toate: smart city în SUA, AI în China. În Cluj lucrăm în zona de connected vehicle și servicii e-call (call center). Activăm mult pe partea de telemetrie și date de mașină pe care le punem la dispoziție pentru mai multe use cases . Unul dintre ele este insurance telemtrics - ceea ce presupune să ai un plan diferit de asigurare la mașină în funcție de cum conduci mașina. Un alt use case este legat de location services - recomandări în funcție de locul unde te afli. Avem touch points interesante când vine vorba de autonomous driving. Exemplul meu preferat este cel de teleoperations. Se implementează soluții intermediare pentru cazurile în care mașina autonomă nu se poate descurca singură. Unul dintre cazuri este remote driving. Cineva dintr-un call center ia controlul mașinii, are pedale, are volan, conduce mașina de la distanță ca să o ducă la următorul loc sigur, de unde modulul de conducere autonomă poate prelua controlul. Se pun probleme de scalabilitate, de exemplul care este numărul necesar de operatori (remote drivers). Probabil e nevoie de 1 operator la 6 mașini. Una din provocări este conectivitatea - cum poți transmite video-ul de la 6 camere din mașină la un backend sau call center fără a avea latență.

Cine este vinovat în cazul unui accident?

Pop Simion: Încă se discută... Dar cel mai probabil, vinovatul va fi furnizorul de servicii. De aici rezultă și noi scheme de asigurare și modele de business. Mai mult, cum se va introduce conceptul de audit în sistem pentru a reproduce evenimentul în caz de litigii? Nu e ușor de legiferat un subiect precum conducerea autonomă.

Dacă mâine ar trebui să îți faci un start-up de mobility services pentru Cluj, la ce te-ai gândi?

Adrian Lupău : Mobilitatea este un domeniu atât de mare încât nu îl poți ataca cu un start-up de 2-3 oameni. Totul depinde mult de operațiuni. Ideea nu se aplică într-un mediu virtual. Chiar dacă ai avea un start-up de sharing de biciclete sau trotinete, în spate are sute de oameni și e doar o aplicație cu un serviciu și niște dispozitive. Lucrurile se mișcă. Am fost recent în Olanda unde este implementat un proiect de MaaS cu 7 inițiative (orașe) separate ce implementează MaaS, oarecum sub o umbrelă unică. Guvernul a intervenit și a spus că trebuie implementat un standard care a fost apoi preluat de fiecare inițiativă. E ca în mediul aerian. Nu poți avea un set de reguli doar la nivel de țară, ci o autoritate care să integreze.

Ionuț, în domeniul mobility services putem vorbi și de AR și VR în zona de cumpărări de bunuri sau telemedicină. Ce părere ai despre genul acesta de servicii?

Ionuț Muntean : Înainte de a-ți răspunde doresc să completez răspunsurile colegilor mei. În zona de start-up-uri sunt importanți trei T: team, technology, traction. Team și technology le poți influența tu. Tractionul trebuie să existe pe piață. Trebuie să găsești o nevoie ce există pe piață. La Bosch am avut platforma Grow pentru start-up-uri și am început cu customer interviews. Platforma Grow este pentru angajații Bosch care doresc să facă un start-up. Obții susținerea unui mentor și există mai multe programe de parcurs: se evaluează ideea, se face un value proposition, un canvas pentru business model/potențiali clienți. Această ultimă etapă durează 10 săptămâni și faci multe pivotări, schimbi ideea de business. Ajută dacă există un prototip. Am avut și noi o idee în Cluj, dar nu am dus-o mai departe, deoarece nu am avut un business model suficient de bun.

Cum vezi Clujul și integrarea de servicii de mobilitate în 2030?

Ionuț Muntean : Observ un interes pentru cetățean și pentru bunăstarea acestuia. Serviciile din 2030 vor depinde de multi-modalitate, de ceea ce vrem să facem în orașul nostru.

Adrian Lupău : Peste 10 ani, la nivel de oraș, vom avea autobuze autonome. Vom avea soluții pentru transportul public, deoarece e coloana vertebrală la nivel de oraș. Nu văd foarte multe integrări la nivel de companii private. Aș compara situația cu cea de la nivelul companiilor de telefonie mobilă din 1996, când erai în rețeaua ta și aveai niște beneficii, iar, când ieșeai din rețeaua ta, erai taxat suplimentar. Așa va fi și aici - se va încuraja transportul public, iar când ieși din rețea și iei un taximetru (de exemplu) vei plăti suplimentar. Totul va fi cuplat cu anumite taxe pe emisia de carbon. În Oslo se dau reduceri la impozit dacă mergi preponderent pe jos.

Pop Simion: Nu știu dacă până în 2030 velocitatea impactului soluțiilor de mobilitate va depăși velocitatea aglomerării orașului. Aș vrea ca nivelul de mobilitate din Cluj 2030 să fie cel al orașelor din străinătate pentru care implementăm soluții acum. Soluțiile de mobilitate sunt foarte scumpe. Idei și energie avem.

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects