ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 91
Abonament PDF

Cloud – nivele de maturitate - IaaS vs. PaaS vs. SaaS

Radu Vunvulea
Solution Architect
@iQuest
PROGRAMARE

Cloudul a devenit un bun de consum, iar numărul furnizorilor de cloud este mare- aici fiind incluși și furnizorii privați. Majoritatea furnizorilor au un număr mare de servicii ce pot fi folosite direct de pe piața lor de desfacere: de la mașini virtuale clasice la comunicare pe bază de mesaje sau data warehouse. Odată ce ați început să lucrați cu mai mulți furnizori de cloud, nivelul de maturitate al furnizorilor este crucial. Nivelul de maturitate este important când vreți să optimizați costurile și să îmbunătățiți calitatea soluțiilor IT pe care le realizați sau pe care le gestionați.

Tipuri de servicii în cloud

Când analizăm lista de servicii oferite de un furnizor de cloud, este esențial să se ia în calcul nivelul de management pe care trebuie noi să îl facem. Nu e același lucru ca un furnizor de cloud să ne ofere doar o imagine cu Redis într-o mașină virtuală sau o imagine în Docker / Redis ca serviciu.
Poziționarea serviciilor pe scara IaaS-PaaS & SaaS (și chiar FaaS) va avea un impact asupra costurilor de dezvoltare, automatizare, integrare și management. Impactul cel mai mare este la nivel de management și operațional, unde există diferențe mari în gestionare IaaS vs PaaS & SaaS.

Un exemplu excelent în această privință este baza de date. Dacă furnizorul de cloud oferă baza de date sub formă de IaaS, voi va trebui să gestionați mașina virtuală, backupul bazei de date, DR și restul aspectelor. Prin comparație, în cazul PaaS, toate aceste aspecte fac parte din ofertă, iar singurul lucru pe care trebuie să îl faceți este să specificați pentru cât timp vreți să păstrați datele la care s-a făcut backup, care este politica de recuperare a datelor ș.a.m.d - cu un singur click.
Este ușor să oferi orice serviciu sub formă de IaaS (doar mașina virtuală și aplicația). Este cu totul altceva să îți asumi responsabilitatea managementului și a operațiunilor, oferind utilizatorului posibilitatea să facă configurări direct dintr-un portal unde toată magia se întâmplă în spatele scenei.

Motivația studiului

Am constatat o diferență semnificativă la nivel de costuri în funcție de furnizorii de cloud, din perspectiva managementului și a operațiunilor. Mai mult, în cazul anumitor furnizori de cloud, echipele se plâng de faptul că procesele de dezvoltare și automatizare sunt lente și complicate.
Acest aspect m-a motivat să dedic timp și resurse pentru a înțelege care este cauza.

Cloud - nivele de maturitate

Unul dintre factorii esențiali ce definesc nivelul de maturitate al unui furnizor de cloud este procentul de servicii oferite sub formă IaaS vs PaaS & SaaS. În general, nu devenim conștienți de impactul acestora decât atunci când folosim 2 sau 3 furnizori diferiți. Când vreți să faceți aceleași lucruri cu un alt furnizor de cloud și realizați că aveți de gestionat mașini virtuale, dar și servicii pe care PaaS le oferă din oficiu, totul devine mai scump și mai complicat.

De exemplu, în acest moment, AWS și Azure oferă Cassandra DB sub formă de PaaS. Trebuie să porniți serviciul și să copiați un connection string. În cadrul ofertei IBM Cloud, Cassandra DB este disponibilă sub formă de IaaS. Așadar, trebuie să porniți mașina virtuală și să configurați Cassandra DB ș.a.m.d.

Comparație

Am analizat cei patru furnizori de cloud folosiți de industria enterprise - Azure, AWS, GCP și IBM. Pentru fiecare din acești furnizori, am numărat serviciile de tip IaaS vs PaaS și IaaS. E posibil să fi făcut greșeli în catalogarea/notarea/evaluarea fiecărui serviciu drept IaaS vs. PaaS sau SaaS. Per total, analiza ar trebui să surprindă realitatea curentă - final de 2019.
Rezultatul inițial a fost interesant, dar nu șocant. AWS și Azure - lideri în cloud public  - au mai puțin de 12% dintre serviciile lor sub formă de IaaS. Spre comparație, IBM are mai mult de 27% din servicii sub formă de IaaS.

Rezultatele corespund feedbackului primit dinspre piață. Următoarea întrebare pe care mi-am pus-o a fost: Care sunt categoriile de servicii unde oferta IaaS are impact asupra costurilor?
Am dorit să identific categoria de servicii cu cel mai mare impact asupra costurilor (IaaS vs PaaS & SaaS).

Puterea computațională

Prima categorie este puterea computațională care are multe formate în ziua de azi - mașini virturale, microservicii, serverless și multe altele. Mai mult de 85% din serviciile oferite de IBM în cadrul acestei categorii sunt IaaS. A fost șocant, deoarece Azure și AWS au mai puțin de 46%, iar GCP doar 21%.
Aceste rezultate arată foarte clar de ce costurile de management și operațiuni ale IBM cloud sunt atât de mari. Toți ceilalți furnizori de cloud oferă multe servicii sub formă de PaaS, în comparație cu IBM, unde multe servicii vin sub forma mașinilor virtuale.

Datele și stocarea lor

Din punctul de vedere al datelor NO(SQL) și al stocării acestora, furnizorii de cloud sunt mai modești. În medie, oferta IaaS, comparativ cu PaaS și SaaS, este aproximativ 15%. Serviciile primare oferite de AWS pentru date/stocare de date sunt toate PaaS și SaaS.
Cel mai mare număr de servicii IaaS din această categorie revine Azure (22%). Chiar și așa, analizând serviciile din categoria date și stocare de date, obervăm că serviciile core sunt PaaS.  Unele servicii adiționale de la furnizori diferiți sunt oferite sub formă de IaaS.

Alte categorii

Am încercat să obțin informații legate de alte categorii precum: mesaje, evenimente sau IoT. Rezultatele nu au fost concludente, iar impactul asupra utilizatorilor finali nu a fost clar.

Rezultatele

Există două tipuri de categorii de servicii oferite sub formă de IaaS ce au un impact mare asupra costurilor cu operațiunile sau cu managementul. Puterea computațională, împreună cu stocarea de date, au un impact semnificativ, în special pentru aplicații enterprise. Majoritatea aplicațiilor din aceste categorii stochează multe date în formate diferite ce trebuie procesate și trimise apoi spre alte sisteme. Când combinăm aceste aspecte cu cerințele NFR, realizăm că, dacă redundanța, backupul sau auto-scalarea sunt oferite din oficiu de PaaS sau SaaS, acesta este cel mai bun lucru de care pot beneficia echipele IT.
Utilizatorul final face mai puțin management, echipele au mai puține operațiuni și, implicit, mai puține probleme, complexitate scăzută, precum și cerințe NFR mai bune.

Concluzie

Maturitatea furnizorului de cloud poate fi evaluată prin prisma datelor metrice de tip servicii IaaS vs. servicii PaaS sau SaaS. Datele obținute ca urmare a acestei evaluări oferă o imagine de ansamblu clară, asupra complexității și costurilor. Există o legătură directă între costurile de management, operațiunile din cadrul proiectelor IT și numărul serviciilor cloud oferite sub formă de IaaS vs. PaaS și SaaS. Mai mult, în perioada de implementare, impactul este mare în ceea ce privește calitatea și complexitatea soluției.

Sponsori

  • comply advantage
  • ntt data
  • 3PillarGlobal
  • Betfair
  • Telenav
  • Accenture
  • Siemens
  • Bosch
  • FlowTraders
  • MHP
  • Connatix
  • MetroSystems
  • BoatyardX
  • Colors in projects