ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 131
Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 10
Abonament PDF

Sindromul Superman

Antonia Onaca
de aproape 10 ani trainer, psiholog, consultant sub formă de antreprenor, intraprenor și antreprenor din nou



DIVERSE


Când vine vorba de Time Management (TM) eu sunt publicul ţintă. Problema este că nu ar trebui. Sunt trainer si psiholog de aproape 10 ani. Am livrat training-uri pe TM si am citit de la cercetări ştiinţifice pe TM până la literatura POP pe acest domeniu. Dacă am aşa mare nevoie si dacă am şi cunoştinţele despre cum ar trebui să fac TM eficient, de ce în continuare procrastinez, întârziu, uit?

Problema nu este că nu ştim ce ar trebui să facem, problema nu este că nu ştim să planificăm sau că ar trebui să ne ţinem de plan. Dacă asta ar fi problema, eu si multi alti documentaţi în ale TM-ului am face tot ce ne propunem, atunci când ne propunem. Problema este ceea ce putem numi sindromul Superman.

Definitie

E acea afecţiune care ne face să planificăm ca şi cum de mâine altcineva va veni și va pune planul în aplicare. Altcineva care este complet diferit de noi. Altcineva care e motivat, are chef, îşi face timp pentru ce este important, nu îl glorifică pe busy, nu are nevoie de pauze, ritmul lui e unul constant … şi orice alte caracteristici care l-ar putea duce să pună planul ambiţios în aplicare.

În articolul trecut am discutat despre prima problemă, definirea a ceea ce am de făcut. Acesta e primul pas şi probabil, deşi esenţial, cel mai uşor de făcut. În acest articol vom vorbi despre cel mai important pas. Pregătirea!

Atunci când intenționăm să învățăm un nou limbaj de programare și vrem să fim consecvenți în acțiunea de învățare. Avem nevoie de două strategii distincte:

Cauza

Se pare că avem tendinţa ca atunci când ne propunem să realizăm ceva şi când planificăm, să o facem în ciuda noastră. Exact! Avem tendinţa ca atunci când planificăm în loc să vedem care este profilul nostru de timp, cum funcţionăm noi ca oameni şi care este structurarea noastra fizică şi psihică, o facem mergând pe nişte strategii care sunt mai degrabă împotriva noastră.

Sfatul meu referitor la TM nu este să adoptaţi un sistem de organizare miraculos. El nu există. (din păcate) ci să vă creaţi sistemul vostru de TM. Puteţi bineînţeles să vă inspiraţi, însă nu vă aşteptaţi de la un tool sau un training să vă dea acel sistem care de mâine vă va transforma in superman.

Ok. Atunci ce este de făcut?

Lucrul esenţial pe care trebuie să îl faceţi este să vă creaţi profilul vostru de TM. Cum faceţi asta?

  • Întelegeţi psihologia din spatele managementului comportamentelor.
  • Vă monitorizaţi felul în care aveţi tendinţa să faceţi lucrurile pentru a vă face un profil.
  • Planificaţi luând ca de facto acel profil, nebazandu-vă pe Superman.

PSIHOLOGIA INITIERII COMPORTAMENTELOR

Cercetările din psihologie spun că pentru a face ceva, este necesar să îţi asiguri premisele/antecedentele pentru acel ceva. Relaţia dintre antecedente şi acţiune este "dacă şi numai dacă" toate antecedentele sunt prezente doar atunci comportamentul poate fi iniţiat. Asta nu înseamnă că va fi iniţiat ci doar că poate fi iniţiat. Antecedentele necesare sunt: 1) contextul; 2) cunoştintele şi competenţele; 3)autoeficacitatea şi 4) motivarea:

1. Contextul: Am toate resursele de care am nevoie să fac acel lucru atunci când acel lucru este planificat?

Aici vorbim de două tipuri de resurse: externe si interne.

Am resursele externe să realizez acel comportament la momentul în care trebuie realizat? (ex: manuale, resurse informaționale, exerciții)

Am resursele interne? - aici e capcana: Am resursele intelectuale, fizice, psihologice să fac acel comportament la momentul în care este planificat? (Totul, de la dispoziţia emoţională, capacitatea intelectuală până la condiţia fizică de a citi 20 de pagini din manual)

2. Am capacitatea să fac acel lucru?

"Capacitatea" trece prin două etape. Prima etapă este să "ştiu cum", adică să stiu exact paşii pe care trebuie sa îi fac și cum trebuie ei făcuţi. Acest pas se referă la ceea ce numim cunoştinţe procedurale. A doua etapă se referă la avea compenţele de a face ceea ce ne dorim. A avea competenţe se defineşte simplu prin a putea să adaptez acele cunoştinţe procedurale la caracteristicile fiecărui context cu puţin efort și aport conştient.

Aici este o discuţie lungă. De exemplu în cazul învăţatului unui nou limbaj de programare întrebarea este "Am competenţele să învăţ?" "Știu cum să învăţ?". E surprinzător câţi dintre noi nu ştiu cum trebuie să înveţe și din acest motiv de multe ori nici nu se apucă sau dacă se apucă renunţă pentru că e dificil să înveţi când nu ştii să înveţi.

3. Cred că pot să fac acel lucru conform cu asteptarile mele?

În limbaj psihologic acest lucru se referă la auto-eficacitate. Aceasta este diferită de încrederea în sine sau stima de sine.

AE este specifică fiecărui comportament. Pot să am AE mare pentru mersul pe bicicletă și inexistent pentru învăţat.

În general AE este extrasă din experienţa de a face lucrul respectiv însă nu este neapărat o măsură obiectivă a capacităţii de a-l face corect.

(AE scăzut - în limbaj uzual sună "Nu cred ca va ieşi, Sigur o voi da in bară, E prea dificil pentru mine etc.)

4. Sunt motivat sa fac acel lucru?

Adică, în alţi termeni am acel drive de care am nevoie să mă apuc să fac acest lucru? Să îi aloc timp și efort? Să renunţ la a face altceva în acel timp sau cu acele resurse?

Întrebarea pentru exemplul de studiu al unui nou limbaj de programare va fi "La momentul în care am planificat să învăţ voi vrea să o fac? Voi vrea să învăţ în loc să fac orice altceva?"

*Vă promit un articol detaliat pe acest subiect. E foarte interesant şi merită mai mult de cinci rânduri.

Ce înseamnă aceasta în termeni simpli? Înseamnă că numai după ce bifez cele patru condiţii pot să pun acel lucru în calendar.

Ce se întâmplă este că de multe ori noi ne facem planificarea parcă în ciuda noastră. Planificăm neluând în considerare, de exemplu, ritmul psiho-fiziologic personal (context). Planificăm, de exemplu, să învăţăm seara, deşi în general seara suntem distraşi şi tot ce ne dorim este să ne relaxăm. Recomandarea mea este ca planificarea să fie conform profilului nostru şi nu în ciuda acestuia.

Am spus că al doilea pas este Cunoaşterea profilului personal. Cum să facem asta?

CUNOASTEREA PROFILULUI PERSONAL

În primul rând vă recomand o săptămână de monitorizare. Veţi fi surprinşi câte surprize veţi avea. Monitorizarea o puteţi realiza purtând tot timpul o foaie de hârtie la voi unde să notaţi ce faceti în fiecare moment (inclusiv uitatul pe pereţi). După ce aţi făcut acea monitorizare vă recomand să faceţi o analiză referitor la cum vă petreceţi timpul. Ce aveţi tendinţa să faceţi pe parcursul zilei, când sunt perioadele productive şi când sunt perioadele de "nu am nici un chef", când aveţi nevoie de pauze, când gândiţi cel mai bine, când sunteţi cei mai creativi, etc.

A doua etapă în profilul personal este să vedeţi de ce modificaţi planul. Recomandarea mea este să vă faceţi un plan (cum faceţi de obicei) şi pe parcursul zilei să urmăriţi acel plan sau să îi faceţi modificări pentru a corespunde cu realitatea. Ce contează aici este ca atunci când nu faceţi ceva ce era planificat sau mutaţi o anumită sarcină să identificaţi de ce se întâmpla asta. Să identificaţi ce din Antecedente lipseşte.

Studiile de specialitate spun că tool-urile de Time Management nu funcţionează decât dacă persoana care le foloseşte are "controlul perceput al timpului". Acest concept prespune senzaţia subiectivă şi obiectivă căpersoana poate să controleze felul în care îşi petrece timpul.

Singura modalitate de a creşte acel control perceput este să ne cunoaştem profilul personal. Cunoscându-l vom ajunge să ştim ce plan ne reprezintă. Cunoscând ce plan ne reprezintă ajungem să planificăm pentru noi şi nu în ciuda noastră.

Scopul managementului timpului nu este să avem un plan miraculos. Scopul este să avem un plan care să coincidă cu realitatea şi să nu ne distrugă pe parcursul implementării. Nu am vrea ca planul să ne facă să ne simţim neputincioşi, iresponsabili, ne-ambiţioşi, leneşi, nemotivaţi, supăraţi, nervoşi sau speriaţi.

PLANIFICAREA CONFORM CU PROFILUL

Cunoscând profilul personal ne cunoaştem pe noi. Cunoscându-ne pe noi putem să facem planuri care să ne reprezinte. Planificarea conform cu profilul se realizează punând în realitate toate învăţăturile pe care le-am extras ca urmare a monitorizării.

Întrebarea constantă va fi "Unde pun activităţile în aşa fel încât ele să meargă pe ritmul meu personal și pe nevoile mele?". Niciodată nu voi pune o activitate în calendar dacă ea nu are toate antecedentele prezente. Dacă sunt antecedente lipsă, atunci voi programa activităţi pentru crearea acelor antecedente înainte de a pune activitatea în calendar. De exemplu, pentru a învăţa un nou limbaj de programare, în cazul în care observ că nu ştiu cum să învăţ atunci voi programa o activitate unde voi învăţa cum să învăţ înainte de a planifica să mă apuc efectiv de învăţat.

Aşa ca haideţi să ne construim planuri care să fie cu noi, nu împotriva noastră! Vă doresc planuri cât mai uşoare și bineînţeles spor la învăţat!

Conferință

NUMĂRUL 131 - Software Craftsmanship

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • Connatix
  • BoatyardX
  • AboutYou
  • Telenav
  • .msg systems
  • Grab
  • Colors in projects

INTERVIURI VIDEO