ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 90
Abonament PDF

Cum schimbă piața vehiculele electrice?

Alexandru Cornea
Delivery and Capability Lead @ Accenture



DIVERSE


Toata lumea vorbește despre vehicule autonome, dar vehiculele electrice nu primesc atenția necesară. Schimbările pe care mașinile electrice (EV) le vor aduce sunt semnificative și importante pentru viața noastră de zi cu zi. Din punct de vedere economic, schimbarea spre EV va aduce creștere economică la o scară globală.

Ce anume se va schimba și cum ne va afecta?

Harta companiilor producătoare de mașini se va schimba. Acum 11 ani Tesla nu exista, astăzi e un jucător important. Companiile germane vor rămâne termenul de referință pentru performanță și fiabilitate? Nu se știe cu siguranță ce se va întâmpla, dar crearea unui vehicul electric înseamnă un produs nou de la zero, ceea ce oarecum anulează avantajele competitive existente.

Mașinile electrice sunt mult mai simple. Numărul de piese necesare e mult mai mic, ceea ce înseamnă că frecvența vizitării unui service va scădea, deci mai puține griji.

Mașinile nu vor mai avea nevoie de benzină sau motorină, ceea ce va duce la o scădere globală pentru cererea de petrol. Benzinăriile se vor reinventa, spațiul necesar pentru alimentare va deveni același cu cel de parcare, iar experiența propusă în timpul încărcării va face diferența între competitori. Oricine poate intra pe piața noilor spații de încărcare, dat fiind faptul că distribuția energiei este deja stabilită de jucătorii mari.

E important ca energia generată pentru consum să vină din surse regenerabile. Furnizorii de energie se vor orienta către acea energie regenerabilă. Mai mult, fiecare utilizator va putea să genereze singur energia necesară prin intermediul casei inteligente, lucru care tradițional nu era posibil pentru motoarele pe combustie.

Vorbind de infrastructura de încărcare a mașinilor electrice, nu doar stațiile de alimentare se vor schimba ci și drumurile, parcările, garajele - toate vor ataca nevoia de încărcare. De exemplu, în Suedia există doi kilometri de șosea care poate încărca mașinile electrice în mers.

Experiența dintr-o reprezentanță auto va fi diferită. Tesla a revoluționat stilul de a vinde mașini și de a face reclamă pentru produsele companiei. Reprezentanțele clasice au ca venit principal activitățile de service, ceea pentru EV nu este o nevoie atât de acută. Reviziile anuale de schimbare a uleiului nefiind necesare, principalul venit al service-urilor dispare.

Dintre echipamentele de care o mașină electrică nu are nevoie fac parte eșapamentele. În viitor nu vom mai vedea știri la televizor cum o bătrânică, sau nu numai, a făcut plângere în legătură cu gălăgia produsă de motocicliști noaptea. De asemenea, mașinile electrice folosesc foarte mult frâna de motor pentru a opri mașina ceea ce duce la o folosire redusă a plăcuțelor de frână deci din nou costuri reduse de întreținere și vizite mai rare la service.

Neavând eșapamente emisiile mașinilor electrice sunt zero. Mediul urban este poluat în cea mai mare parte de gazele emise de către autoturismele pe combustie, ceea ce ne va ajuta la scăderea poluării în zonele cele mai dens populate. Un lucru care m-a luat prin surprindere este cel al scăderii zgomotului în oraș. Eliminarea evacuării înseamnă mult mai puțin zgomot făcut de către mașini.

Dezavantajele mașinii electrice

Asemenea oricărui produs care este la începutul exploatării economice, există și câteva neajunsuri. Industria a arătat în ultima perioadă că majoritatea lor au fost rezolvate, pe când unele încă persistă sub o formă sau alta.

Prima întrebare legată de mașini electrice este autonomia. Dacă la începuturi autonomia era destul de scăzută, astăzi putem vorbi de o autonomie relativ egală cu cea a mașinilor pe combustie.

Autonomia celor mai căutate mașini electrice

1. Tesla Model S 500 km
2. Nissan Leaf 170 km
3. BMW i3 160 km sau 300 km cu opțiunea de
extindere a autonomiei cu benzină
4. Kia Soul 148 km
5. Honda Fit 132 km
6. Chevrolet Spark 132 km
7. Ford Focus Electric 122 km
8. BEV Electron 120 km
9. Mitsubishi i-MiEV 99 km
10. Holden Volt 87 km fără benzină / 600 km cu generator
pe benzină

Dacă am „rezolvat” problema autonomiei, rămân cu o alta de pus la punct. Nu pot sta două ore să încarc bateria, dacă am un drum lung de făcut. Mașinile pot fi încărcate prin rețeaua normală de curent, dar durata unei încărcări complete nu este practică (\~8h). Însă în decursul anilor, diferite soluții s-au găsit pentru a scădea timpul de încărcare, astfel ca astăzi ultimul model Porsche Taycan are nevoie de 22.5 minute pentru o încărcare de la 5% la 80% . Aceasta este doar începutul progresului pe această parte.

Un alt dezavantaj este viața bateriilor. Ca orice baterie și cele folosite pe mașini au un ciclu de viață în funcție de numărul de încărcări. Îmbunătățiri în această parte putem vedea nu doar în industria auto cât și în cea high-tech unde viața bateriilor a crescut semnificativ. Astăzi putem vorbi de faptul că bateriile folosite pe mașinile noi își pierd în medie 1% din capacitate pentru fiecare 30.000 km ceea ce face problema vieții bateriilor corelată cu scăderea prețului bateriei (de la 1000 \$ în 2010 la \$150) mult mai puțin importantă.

Desigur, pe lângă cele descrise mai sus mai sunt multe alte probleme mai mult sau mai puțin grave. Dar asemenea oricărei tehnologii aflate la început de drum, problemele vor dispărea complet sau impactul lor va scădea.

Trenduri globale

Vorbind de EV e ușor să pierdem din vedere valul de adopție a metodelor alternative de mișcare urbană electrică: trotinete, scootere, biciclete etc. Deși acest trend nu înseamnă că se va face trecerea și la EV, este un semn că populația acceptă și alternativele electrice.

La nivel global, adopția EV crește într-un ritm alarmant pentru producătorii “clasici”, dar nu îndeajuns pentru a se vedea schimbările descrise în acest articol în viața de zi cu zi. Totuși, la nivel de industrie, acestea se simt foarte puternic.

China investește masiv în dezvoltarea tehnologiei atât pentru dezvoltarea mașinilor cât și în dezvoltarea bateriilor, fiind nevoită să parieze pe EV, dat fiind faptul că deține unele din cele mai mari zăcăminte de lithium și zero petrol.

În Norvegia jumătate din mașinile vândute în 2017 au fost electrice sau hibride. De asemenea, guvernul norvegian plănuiește că toate zborurile interne scurte (sub 1.5 ore) să fie făcute cu avioane electrice. Mai mult, Norvegia investește în producerea navelor electrice astfel toate modalitățile de transport vor avea alternativă electrică.

Sper că cele de mai sus au adus puțină claritate în ceea ce privește EV și modul cum acest domeniu ar putea să schimbe viața noastră de zi cu zi.

Bibliografie:

  1. https://www.theguardian.com/world/2018/jan/18/norway-aims-for-all-short-haul-flights-to-be-100-electric-by-2040

  2. https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/shipping_en

  3. https://www.advancedmobilityproject.com/blog/post/nissan-says-evs-will-reach-price-parity-in-2025

  4. https://www.statista.com/statistics/268790/countries-with-the-largest-lithium-reserves-worldwide/

  5. https://www.forbes.com/sites/rrapier/2019/08/04/why-china-is-dominating-lithium-ion-battery-production/\#5db01f2d3786

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects