ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 90
Abonament PDF

Mentalitate X.0

Tibor Boné
Project Manager @ msg systems Romania



MANAGEMENT


Totul a început cu o revelație, în momentul în care un coleg dezamăgit de companie, care era pe punctul de a o părăsi, m-a întrebat: "Tu de ce mai ești aici?" M-a pus pe gânduri, căutând un răspuns onest, scurt și rațional. Aceasta m-a determinat să îmi evaluez propriile valori și principii. Colegul despre care vă spuneam este și în prezent în compania respectivă.

Cei mai mulți dintre voi cei care citiți aceste rânduri puteți descrie cu ușurință procesele Scrum, unii dintre voi cunoașteți, de asemenea, principiile Agile pe de rost. Cei aflați în roluri de management își pot recita la rândul lor propriile responsabilități și pe cele ale oamenilor lor. Însă putem oare să explicăm cu la fel de mare ușurință normele și valorile care ne dau imbold și ne motivează? Căutarea răspunsului la această ultimă întrebare mă frământă și mă fascinează din ziua discuției cu colegul meu.

Încredere. Împlinire. Apartenență. Siguranță. Acestea sunt calitățile care fac un loc de muncă plăcut și atractiv. Sunt valori care nu pot fi cumpărate, dar în același timp sunt factorii care pe termen lung "fac toți banii". Multe companii au conștientizat deja puterea și profitabilitatea asociate mentalității orientate spre om. Privind în urmă la anii începuturilor mele în carieră, visam la birouri Google, la mâncăruri și băuturi sofisticate, tobogane de interior, săli de jocuri și multe alte beneficii materiale de acest gen. Ulterior, am realizat că acestea sunt, de fapt, doar niște manifestări ale unei mentalități. Cu toții cunoașteți nume mari de companii cu abordare axată pe oameni și cu mediu de lucru care stimulează inovarea și dezvoltarea, însă sunt și alții care vin cu abordări interesante.

Căutând răspunsuri la întrebarea care mă frământa, am descoperit câteva companii atipice. În urmă cu 8-10 ani, pe vremea când începeam să descopăr tainele vinurilor și rolurile acestei băuturi în istoria omenirii, Gary Vaynarchuk era un personalitate colorată și atipică în industria viticolă și a degustărilor. Am fost fascinat de el și l-am urmărit de atunci, datorită francheței și a personalității sale îndreptate spre acțiune. În prezent, el își conduce compania media, urmând valori de bază precum empatia și bunătatea. Mai mult, în compania sa există poziția de CHO (Chief Heart Officer), această poziție fiind a doua ca importanță după cea de CEO.

Un TED talk memorabil este cel al lui Ricardo Semler, liderul unei companii braziliene care a creat o democrație corporatistă orientată spre angajat și un sistem educațional alternativ foarte de succes. Compania sa funcționează aproape fără reguli, angajații își stabilesc propriile ore de lucru, vacanțele și salariile. În cadrul companiei a existat chiar și o petrecere în care se sărbătoarea faptul că Ricardo, în calitate de CEO, nu a fost nevoit să ia nicio decizie de 10 ani.

Așa cum vă puteți da seama din exemplele mele, există feluri diferite de a construi și conduce companii care să se axeze pe oameni. Credința mea este că performanța profesională este rezultatul dezvoltării personale, al evoluției și al mentalității. Cred cu tărie că aptitudinile tehnice pot fi fructificate cu ajutorul celor umane. În momentul în care vezi oamenii ca fiind ființe umane și nu resurse care trebuie exploatate, atunci poți vorbi despre dezvoltare. Noi, oamenii, dăm cel mai bun din noi atât profesional, cât și personal atunci când suntem energici, concentrați pe plan mental, văzând scopul și simțind că ne identificăm cu acesta.

Corpul nostru are nevoie de somn de calitate pentru a funcționa corespunzător, de o alimentație echilibrată, care să ne ofere combustibil în loc să ne încetinească și de exerciții care să ne ofere un tonus bun. Sună frumos, însă cum reușim să le avem pe toate acestea? Doar prin crearea unui mediu de sporire a conștientizării, se pot forma în timp obiceiuri sănătoase. Unul dintre principiile de bază ale formării de deprinderi este de a începe ușor. Este mai ușor să mănânci un măr pe zi atunci când ai efectiv mărul pe masă în loc de dulciuri. Mersul pe scări în detrimentul ascensorului este mai ușor atunci când ai în față o imagine sau un coleg care să îți amintească faptul că mișcarea este benefică pentru corp și pentru sănătate implicit.

Suntem concentrați mental atunci când ne folosim punctele forte și abilitățile la potențial maxim. Nu suntem mașinării care să execute sarcini în mod repetitiv, noi avem nevoie de timp de reflecție și reînnoire pentru a ne redobândi concentrarea și productivitatea. Reflecția este un instrument puternic, pe care l-am descoperit recent atunci când am fost pus în situația de a-mi scrie zilnic gândurile, sarcină pe care am primit-o de la un mentor. Nu era vorba de un jurnal, doar despre sentimentele și concluziile mele. Îmi lua doar câteva minute zilnic și a avut rezultate extraordinare. Unul dintre acestea ar fi faptul că am realizat că sunt mai productiv și mai concentrat în anumite intervale specifice din timpul zilei. Știind asta, reușesc să îmi optimizez ziua pentru a performa mai bine, concentrându-mă asupra sarcinilor cognitive în intervalele menționate, evitând munca aglomerată, ședințele și alte activități cu care mi-aș pierde timpul.

Noi oamenii suntem animale sociale, avem nevoie de sentimentul apartenenței și acesta este cel care ne determină să dezvoltăm relații. Diversitatea este un atu imens. Oferă putere, creativitate și adaptabilitate unui grup sau unei organizații. Însă diversitatea este un atu, doar în contextul unui mediu inclusiv, unde diferențele sunt acceptate, unde abilități și puncte forte variate sunt apreciate. Lucrăm și trăim într-un mediu multicultural și multilingvistic; acestea sunt diferențe comune pe care cei mai mulți dintre noi le recunoaștem natural și în mod ideal le acceptăm fără a avea idei preconcepute.

Există, însă multe alte diferențe de care nu suntem la fel de conștienți. Acum ceva timp, parcurgând un curs online, am realizat că pornesc de la niște prezumpții greșite. Una dintre acestea a fost presupunerea că oamenii care nu fac nicio activitate fizică, sport sau doar plimbare sunt comozi și, drept urmare, mai puțin valoroși decât cei activi. M-am simțit prost să mă surprind gândind astfel, însă de atunci spun această poveste cât mai multor persoane, pentru că am descoperit ceva despre mine și consider că aceste lecții mici ne fac ființe sociale.

Căutăm semnificație în munca, în viața și în comunitatea noastră. Orice contribuție la un scop măreț îți conferă un sentiment de împlinire și acest scop îți poate determina decizii în viață, îți poate contura obiective și în fond poate să creeze înțeles. Când cunoaștem motivul pentru care facem ceea ce facem, suntem implicați și dornici să ne îmbunătățim contribuția. Conceptul japonez al sensului vieții se numește Ikigai, care se traduce prin "motivul existenței" sau "motivul pentru care te trezești dimineața". Dan Buettner sugerează întocmirea a trei liste: "valorile tale, lucruri pe care îți place să le faci și lucruri la care ești priceput. Secțiunea transversală dintre acestea este ikigai-ul tău". Personal nu urmăresc mereu să găsesc scopul suprem în fiecare lucru mărunt, însă întotdeauna mă întreb de ce fac ceea ce fac. Această deprindere simplă mă ajută să îmi prioritizez activitățile. Un scop măreț la care noi, developerii, putem contribui în era revoluției digitale este acela de a oferi o experiență axată pe om. Putem manipula tehnologia și viitorul în direcția în care instrumentele inteligente lucrează împreună cu omul în mod flexibil, sprijinindu-se reciproc.

În periplul meu am realizat că traiul și existența umană într-o lume digitală nu necesită decizii sau schimbări majore. Urcă scările în loc să urci cu ascensorul, reflectează câteva minute zilnic, respectă-i pe cei din jurul tău, pune-ți câteva întrebări. Toate acestea sunt micro-schimbări, acțiuni care pot fi implementate ușor, cu un efort minim.

Așadar, ce valori avem noi oamenii? Am un răspuns idealistic la această întrebare: un mediu provocator, în care nu există teama de eșec sau de a greși și în care ești apreciat pentru inițiativă sau pentru că reușești să te faci auzit. Voi continua să îmi îmbunătățesc răspunsul, pentru că eu cred cu tărie că a construi Industry X.0 într-un context de business mereu în evoluție, necesită, de asemenea, o Mentalitate X.0, o schimbare de mentalitate care să aducă înțelepciunea și umanitatea într-o lume globalizată, digitalizată. Această mentalitate nu ne este dată, fiecare dintre noi trebuie să o creăm în mediul nostru propriu. Nu vă așteptați să fie creată de alții. Cu siguranță, nu sunteți singuri, trebuie doar să căutați oameni în jurul vostru care au aceeași atitudine și să acționați. Inițiativa unei culturi bazate pe factorul uman există în multe companii sub diferite forme, trebuie doar să aveți curajul să vă uitați în jur, să o identificați și să o îmbrățișați. Fiți voi înșivă și faceți diferența!

Bibliografie:

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects