ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
NOU
Numărul 149
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 89
Abonament PDF

IT Days Panel: Technology Today

Ovidiu Mățan
Fondator @ Today Software Magazine



PROGRAMARE


Recent, a avut loc conferința IT Days #itdays2019 #ProgrammingARt, ocazie cu care am avut oportunitatea de a invita pe scenă patru speakeri reprezentativi pentru industria de IT românească și europeană:

Ovidiu Mățan: Mike, ești una dintre persoanele influente ale comunității tech. Ce părere ai despre startupuri în general? Ce părere ai despre Europa de Est?

Mike Butcher: Talentul de aici este fantastic. Totuși, ceea ce tinde să se întâmple, este un focus redus pe produs ca parte a activității curente. Nu este vina nimănui. Managerii de produs cu adevărat extraordinari există pe piețele mai dezvoltate și mai mari. Atât la nivel enterprise, cât și la nivelul pieței de consumatori, tindem să găsim cei mai buni oameni pe piețele mari, deoarece tipul acesta de muncă este esențial pentru acestea. Restul piețelor sunt mai fragmentate. Această problemă poate fi rezolvată prin creșterea vizibilității. Există întâlniri precum Product Tank, destinate managerilor de produs din toată lumea. Accentul pus pe produs este în mare parte o cauză a problemei.

Ovidiu Mățan: Cum se compară Europa de Vest cu Europa de Est în ceea ce privește ideile, produsele, inițiativele?

Mike Butcher: Doresc să vă spun o mică poveste. În Europa Centrală sau de Est, se spune "Am creat acest lucru și merge." În Silicon Valley, se spune "Cred că vom face acest lucru, nu am creat acest lucru încă, dar strângem 10 milioane de dolari". Povestea este diferită, iar povestea e importantă pentru startup-uri.

Voicu Oprean: Ecosistemul IT local pune mai mare accent pe servicii pe care le livrăm piețelor externe. Unele au succes, iar altele, nu. Totul depinde mult de investitori. Ecosistemul local și-a restrâns orizontul în ultimii ani. Vedem companii specializate în securitate, călătorii, automotive, AI și altele. Unele companii de servicii încearcă și ele să migreze spre zona de produs.

Ovidiu Mățan: Ştiu că AROBS a achiziționat niște companii recent. Spuneți-ne mai multe despre acest lucru.

Voicu Oprean: Din punctul de vedere al businessului, am fost nr. 1 pe una din verticale, cea de produs legată de managementul flotelor de automobile. Era logic să dorim să fim nr. 1, la mare distanță de competitori. Prin achizițiile realizate în Ungaria și România, ne-am asigurat nr. 1 în Europa de Est în managementul flotelor de automobile. Ne-am apropiat și de alte piețe precum Indonezia.

Ovidiu Mățan: Călin, ai o companie impresionantă. Ce factori au contribuit la succes și ce vă diferențiază de celelalte companii?

Călin Văduva: Aș dori să completez mai întâi răspunsul lui Voicu. Cluj a fost un bun ecosistem IT până acum. E păcat să vedem din ce în ce mai multe achiziții ce vor schimba ecosistemul. Partea de outsourcing ne-a permis să ne dezvoltăm, dar totul se va schimba dacă vor fi doar o mână de jucători pe piață. Avem 800 de angajați. Suntem o companie românească și nu intenționăm să ne schimbăm brandul. Ne caracterizează persistența, buna organizare și norocul. Din 2003/2004 de când am început, am crescut cu 40% în fiecare an. Anul trecut am avut o creștere de doar 20%, dar vrem să continuăm. Companiile se gestionează diferit în funcție de numărul de angajați și de obstacole. Ne schimbăm constant, motiv pentru care evoluăm. Anul trecut am investit foarte mult în echipa de vânzări. Avem un birou în Chicago și avem o echipă pentru piața internațională. La Fortech am decis să rămânem în domeniul serviciilor. Un alt factor de succes este faptul că suntem o companie fiabilă. Avem mulți parteneri, unii fiind cu noi de peste 10 ani.

Ovidiu Mățan: Care sunt principalele curente tehnologice din perspectiva unui CTO?

Şerban Ţir: Generăm foarte multe date, motiv pentru care lucrăm cu Big Data. La această realitate au contribuit și rețelele de socializare. Putem genera loguri, fișe comportamentale pentru utilizatori și nu numai. Big Data este generată și de IoT, iar noi trebuie să îi facem față. Vom avea date din ce în ce mai multe de la senzori și alte surse de date. Trebuie să facem față acestui lucru. Trebuie să ținem pasul cu generarea de date. Trebuie să creștem puterea de procesare. Tendința AI și Machine Learning oferă o soluție pentru procesarea datelor. Tehnologia aceasta este din ce în ce mai accesibilă. O altă tendință este IoT și tehnolo gia 5G. Când vorbim de tehnologie 5G, oamenii se gândesc la acoperire sporită. Totuși, 5G are încă două dimensiuni: latență redusă și mașini conectate. O altă tendință este AR/VR, ceea ce va presupune consumul de Big Data în moduri din ce în ce mai inedite. Din ce înțeleg, 5G nu este încă finalizat.

Ovidiu Mățan: Ce părere aveți despre companiile din Europa de Est și România? Cum putem avea mai mulți unicorni? Cum putem avea mai multe produse de succes?

Mike Butcher: Există o mare confuzie în această privință. Eram în Silicon Valley acum câțiva ani la o recepție unde antreprenorii britanici doreau să cunoască investitori americani. Am spus: "Sunt multe companii extraordinare la Londra. De ce nu ați vrea să investiți în Londra? De ce nu investiți în startupuri britanice?". Mi s-a răspuns: "Am o companie la Berkeley la 30 de mile depărtare. Nu vreau să investesc." Acest investitor dorea să spună că nu vrea să se plimbe. Investitorii sunt leneși. Când investesc în companii, investitorii vor să facă parte din consiliu și să participe la ședințe. Ei nu doresc să aibă ședințe de consiliu pe Skype. Investitorii vor să fie în aceeași cameră cu echipa și să poată întreba: "Funcționează?". Vor să se poată uita în ochii membrilor echipei și să pună întrebări. Investițiile în startupuri sunt un joc regional. Sunt mulți bani în San Francisco, sunt 50-60 de ani de la finalul Celui de-al Doilea Război Mondial, prin urmare acolo au apărut startupurile. Londra este cel mai mare oraș din Europa în ceea ce privește capitalul de risc, având multe companii. Deci, e nevoie de investitori ca ecosistemul startupurilor să se dezvolte. Puteți să oferiți investitorilor stimulente. Guvernul poate scuti investitorii de taxe, de exemplu. În Marea Britanie avem în acest sens Special Enterprise Investment Scheme. Această inițiativă poate da un imbold lucrurilor. Germania a copiat această inițiativă. Franța a făcut la fel. În SUA, nu trebuie copiat nimic, pentru că nimeni nu plătește oricum taxe. Pentru a dezvolta ecosistemele startup din Europa Centrală și de Est trebuie stimulați investitorii de aici, chiar acum. Se poate întâmpla și ca anumiți antreprenori care s-au descurcat bine aici și s-au mutat în străinătate, unde au avut succes, să revină acasă pentru a investi. Trebuie să așteptați ca acestor oameni să le meargă bine. Puteți zbura la Londra, iar investitorii să vă spună "Voi investi în compania voastră, dar unul dintre voi trebuie să rămână aici ca să lucreze cu mine."

Voicu Oprean: Am început în zona de servicii, dar apoi am migrat spre zona de produs din cauza crizei financiare. Am avut niște produse ce au eșuat, dar după câteva iterații, am ajuns la produse de succes. În România, avem Angel Investor Law care reglementează că un investitor care investește cel puțin 3 ani în România este scutit de taxe. Există câteva limitări la lege, dar este o lege bună. În Cluj, nu avem un accelerator local ce poate oferi bani companiilor.

Mike Butcher: Când nu ai piață de desfacere la tine în țară, trebuie să gândești internațional. Când această piață există, poți crea o versiune locală a unei aplicații deja recunoscute, să ai succes la nivel local, dar să nu poți să te lansezi la nivel global. Ţările mici au un avantaj în acest sens.

Ovidiu Mățan: Voicu, spune-ne despre startupurile în care ai investit.

Voicu Oprean: Am investit peste tot în țară în domenii precum CRM sau HR. Împreună cu alți investitori, am finanțat o soluție plug-and-pay pentru restaurante. Sunt Angel Investor pentru unele startupuri și co-fondator pentru altele. Momentan, negociez ceva în domeniul contabilității. Sunt multe oportunități. Mike are dreptate. Ca investitor, prefer să investesc în companii din Cluj.

Ovidiu Mățan: Călin, spune-ne despre startupurile în care ai investit.

Călin Văduva: Avem o abordare total diferită. Am încercat să investim în România și am renunțat. Avem o piață limitată aici. Am ales să plecăm din România. Acum avem 10 investiții în SUA. Am investit în educație, sistemul medical, tranzacții financiare, gestionarea riscului. Nu avem încă succes la nivel de produs, dar vom continua să încercăm. Uneori activitatea din Cluj are legătură cu investițiile din străinătate, alteori nu. Sperăm ca toate investițiile să aibă succes în viitor.

Ovidiu Mățan: Şerban, dacă ai investi într-un startup mâine, care ar fi domeniul pe care l-ai alege?

Şerban Ţir: Sunt multe soluții pe piață. Trebuie doar să le cunoaștem. Aș investi într-o aplicație ce promovează sportul în rândul oamenilor obișnuiți. Atleții profesioniști sau antrenorii ar trebui să poată să le spună oamenilor ce au de făcut. Sporturi precum înotul, ciclismul, sporturile de contact devin din ce în ce mai populare în România și în lume. Multe aplicații oferă sfaturi. În sport, este important să înțelegeți cum reacționează corpul. Aveți nevoie de sfaturi customizate. Pentru a fonda un startup, trebuie să înțelegeți domeniul.

Ovidiu Mățan: Mike, cum privești evoluția tehnologiei om-mașină?

Mike Butcher: Ceasul meu îmi citește pulsul inimii non-stop. Acesta este motivul pentru care Apple face acum o tranziție atât de puternică spre sănătate. Priviți companiile mari și observați ce strategie au. Facebook se teme să nu fie rupt în sub-companii. Le este teamă că Trump îi va cataloga drept democrați. Facebook vrea să dea impresia că nu este implicat în politică deloc, deoarece nu dorește să fie dezmembrat în companii separate (Whatsapp, Instagram). Facebook lucrează acum la un dispozitiv similar Alexa, dar unde "povestiți" cu prietenii, având o cameră cu spectru foarte larg. Facebook dorește această interfață. Vrea tot ce se poate accesa prin platforma Android. Google a cumpărat Fitbit, deoarece dorește să dețină date despre sănătate. Vrea acces și la locație. Fitbit face multe alte lucruri - vă expune calendarul, vă spune câți pași ați făcut. Se aseamănă din ce în ce mai mult cu dispozitivul Apple. Strategia Apple este de a păstra utilizatorii în siguranță. Apple repetă această poveste, deoarece modelul lor de business se bazează pe achiziționarea de dispozitive, pe dezvoltarea unui ecosistem unde vor folosi datele legate de sănătate ca să vă țină captivi. Nu pot pleca dacă toate datele mele sunt acolo. Cum ați putea porta datele în Android? Nu este posibil. Interfața nu mai este o interfață în sens clasic. Interfața este reprezentată de obiectele ce le porți cu tine. Interfața cu creierul este și ea foarte dezvoltată. Deja se pot produce imagini din ceea ce gândim. Acum 10 ani, pe Internet existau emailuri și website-uri. Acum, totul s-a transformat.

Ovidiu Mățan: Cum poate un startup local să aibă succes?

Voicu Oprean: Trebuie să iasă în față și să demonstreze ce poate face. Trebuie să convingă și să aibă un prototip. Echipele pot evolua apoi. Ideile trebuie aliniate cu competențele. Orice idee trebuie să aibă și o implementare de succes.

Călin Văduva: Nu este o idee bună să sărim mereu în apa rece. Trebuie să înțelegem clienții și problemele lor. Nu începeți ceva ce nu înțelegeți. Nu intrați în ceva nou doar cu gândire de IT. Vreau să văd potențialul de a vinde și de a convinge clientul. România are mai mulți bani decât poate absorbi piața.

Şerban Ţir: Ar trebui să fii specialist în domeniu dacă ne gândim la business. Trebuie să știi cum vei vinde produsul. Un antreprenor este precum un acrobat fără plasă de siguranță.

NUMĂRUL 149 - Development with AI

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects