ABONAMENTE VIDEO REDACȚIA
RO
EN
Numărul 148 Numărul 147 Numărul 146 Numărul 145 Numărul 144 Numărul 143 Numărul 142 Numărul 141 Numărul 140 Numărul 139 Numărul 138 Numărul 137 Numărul 136 Numărul 135 Numărul 134 Numărul 133 Numărul 132 Numărul 131 Numărul 130 Numărul 129 Numărul 128 Numărul 127 Numărul 126 Numărul 125 Numărul 124 Numărul 123 Numărul 122 Numărul 121 Numărul 120 Numărul 119 Numărul 118 Numărul 117 Numărul 116 Numărul 115 Numărul 114 Numărul 113 Numărul 112 Numărul 111 Numărul 110 Numărul 109 Numărul 108 Numărul 107 Numărul 106 Numărul 105 Numărul 104 Numărul 103 Numărul 102 Numărul 101 Numărul 100 Numărul 99 Numărul 98 Numărul 97 Numărul 96 Numărul 95 Numărul 94 Numărul 93 Numărul 92 Numărul 91 Numărul 90 Numărul 89 Numărul 88 Numărul 87 Numărul 86 Numărul 85 Numărul 84 Numărul 83 Numărul 82 Numărul 81 Numărul 80 Numărul 79 Numărul 78 Numărul 77 Numărul 76 Numărul 75 Numărul 74 Numărul 73 Numărul 72 Numărul 71 Numărul 70 Numărul 69 Numărul 68 Numărul 67 Numărul 66 Numărul 65 Numărul 64 Numărul 63 Numărul 62 Numărul 61 Numărul 60 Numărul 59 Numărul 58 Numărul 57 Numărul 56 Numărul 55 Numărul 54 Numărul 53 Numărul 52 Numărul 51 Numărul 50 Numărul 49 Numărul 48 Numărul 47 Numărul 46 Numărul 45 Numărul 44 Numărul 43 Numărul 42 Numărul 41 Numărul 40 Numărul 39 Numărul 38 Numărul 37 Numărul 36 Numărul 35 Numărul 34 Numărul 33 Numărul 32 Numărul 31 Numărul 30 Numărul 29 Numărul 28 Numărul 27 Numărul 26 Numărul 25 Numărul 24 Numărul 23 Numărul 22 Numărul 21 Numărul 20 Numărul 19 Numărul 18 Numărul 17 Numărul 16 Numărul 15 Numărul 14 Numărul 13 Numărul 12 Numărul 11 Numărul 10 Numărul 9 Numărul 8 Numărul 7 Numărul 6 Numărul 5 Numărul 4 Numărul 3 Numărul 2 Numărul 1
×
▼ LISTĂ EDIȚII ▼
Numărul 88
Abonament PDF

Despre progresul tehnologic, exerciții de imaginație și prejudecăți

Ilinca Luiza Cristian
Organizator @ Cultural Management Academy 2019



Livia Maria Dumitrescu
Organizator @ Cultural Management Academy 2019



DIVERSE

Când vine vorba despre progres tehnologic, la ce ne gândim prima oară? Fie că suntem îndrumați de instinct să afirmăm că mașinăriile au facilitat dezvoltarea industriei și au adus progres economic, fie că luăm în considerare factorii domestici și de mediu, putem afirma că ne aflăm într-o eră digitală în care dispozitivele electronice și inteligența artificială câștigă din ce în ce mai mult teren. Impactul tehnologiei asupra vieții umane precum și asupra societății în care trăim a devenit un discurs recurent în zilele noastre.

Cu toții avem un ritm diferit de adaptare la progres, ceea ce creează un decalaj între viteza cu care se dezvoltă tehnologia digitală și ritmul cu care se schimbă modelele culturale și valorile umane. 

În ciuda faptului că progresul tehnologic înregistrat în ultimele decenii este evident și incontestabil, în momentul în care se abordează acest subiect, aspectele negative capătă din ce în ce mai mult teren. Din punct de vedere personal, aplicațiile îmbracă un set de obiceiuri și un model de relaționare care caracterizează un individ. Utilizarea lor generală influențează aspecte ale unei personalități care tinde să fie îndreptată spre auto-promovare, dar care distrage atenția de la sinele interior. Dependența de gadgeturi și rețele de socializare ne împiedică să mai interacționăm în mod real cu oamenii din jurul nostru. Majoritatea persoanelor nu consideră că identitățile lor online și offline sunt foarte diferite, întrucât sferele private și cele publice nu sunt considerate cu adevărat separate. Argumentele care susțin acest lucru sunt numeroase, de la cele mai neînsemnate, până la cele mai sumbre și cu adevărat îngrijorătoare. 

Cu toate acestea, ideal ar fi să facem un pas înapoi și să încercăm să privim imaginea de ansamblu. Este tehnologia cu adevărat atât de dăunătoare / contraproductivă? 

Printre domeniile în care revoluția tehnologică și-a făcut puternic simțită prezența, remarcat este cel cultural. Unul dintre proiectele din anul 2019 care s-a bazat pe explorarea interacțiunii dintre mediul digital și cel cultural a fost cea de-a treia ediție a Cultural Management Academy. Tema din acest an, Cultura și arta în tranziție: era digitală, a vizat analiza impactului noilor tehnologii asupra managementului instituțiilor și proiectelor culturale. În decursul unei săptămâni presărate cu seminarii și ateliere captivante, participanții au avut ocazia de a explora o serie de proiecte de succes, dar și proiecte eșuate - din care înveți la fel de multe - care s-au bazat pe încorporarea instrumentelor digitale în activitățile de tip cultural. 

În cadrul unuia dintre seminarii, participanții au fost provocați să facă un exercițiu de imaginație cu totul inedit. Aceștia au trebuit să se transpună în anul 2039 și să își imagineze cum va arăta societatea peste douăzeci de ani, care vor fi tendințele predominante, precum și să expună modalitățile prin care propria persoană ("Eu peste douăzeci de ani") s-a adaptat la noua realitate culturală și tehnologică la momentul respectiv? Nu mare ne-a fost mirarea când majoritatea participanților din cadrul workshopului au căzut de acord asupra unor noi mai trenduri culturale: creșterea importanței diplomației digitale, diminuarea resurselor naturale, creșterea densității populației în mediul rural ca urmare a dorinței de "dez-urbanizare". În ceea ce privește adaptarea lor la progresul digital, o mare parte din cei prezenți au împărtășit aceeași dorință, de a se rupe de tot ce înseamnă tehnologie și de a trăi departe de mediul urban, atunci puternic industrializat. Cu toate acestea, niciunul dintre ei nu s-a putut transpune în rolul eu-lui de peste douăzeci de ani, fără a conștientiza aportul din punct de vedere calitativ pe care tehnologia l-ar aduce mediului cultural și social în 2039. Printre progresele atinse se numără descoperiri științifice cu ajutorul noilor mecanisme, dezvoltarea unor remedii în plan medical pentru boli momentan incurabile și multe altele.

Pornind de la exercițiul de imaginație propus, putem afirma că noi înșine suntem responsabili pentru cum ne raportăm față de mediul înconjurător. De noi depinde ce alegem să vedem prima oară - progresul adus de tehnologie asupra calității vieții sau efectele secundare pe care acesta le are. O astfel de viziune a fost teoretizată de către Hans Rosling, Anna Rosling și Ola Rosling în cunoscutul studiu Factfulness. Zece motive pentru care interpretăm greșit lumea și de ce lucrurile stau mai bine decât crezi. Potrivit autorilor, una dintre problemele societății actuale este că, dictată de prejudecăți și idei preconcepute, eșuează în a vedea lucrurile dintr-o perspectivă obiectivă. Principalul motiv pentru care ne găsim în incapacitatea de a vedea realitatea fix așa cum este se naște din tendința noastră de a ne lăsa conduși de o serie de instincte inerente. Unul dintre cele mai comune astfel de instincte este cel al negativității, născut fie atât din glorificarea oarbă a trecutului, fie din negativitatea transmisă prin intermediul canalele media, care, în căutarea lor continuă de senzațional, ajung să creeze o criză din orice. Pentru a controla acest instinct, nu trebuie să încercăm să găsim un echilibru între știrile negative și cele pozitive. În acest mod tot ce am face ar fi să creăm o realitate pe cât de reconfortantă, pe atât de înșelătoare. Soluția ar fi conștientizarea faptului că realitatea poate avea aspecte în egală măsură și pozitive, și negative. Cu cât explorăm mai mult ambele alternative, cu atât reușim să ne apropiem de o versiune mai obiectivă asupra lucrurilor care ne înconjoară. 

Progresul tehnologic poate favoriza crearea unei identități culturale ce transcende barierele locale. Dacă sunt utilizate în mod corespunzător, tehnologiile noi pot facilita promovarea relațiilor inter-umane. Ține de noi să ne responsabilizăm și să privim realitatea dintr-o perspectivă cât mai obiectivă, a folosi în mod eficient noile descoperiri tehnologice în promovarea valorilor culturale. TU CE ALEGI?

Cultural Management Academy este un program post-universitar pentru management cultural care vizează consolidarea capacității organizaționale și stimularea schimbului și colaborării în Balcani și Europa de Sud-Est. În România a fost inițiat de Goethe Institut București și realizat cu sprijinul Cluster-ului Eunic și al Facultății de Sțiinte Politice a Universității București. Acesta va fi realizat în continuare de către Asociația Colectiv A din Cluj în strânsă legătură cu partenerii menționați. Mai multe pe: https://web.facebook.com/cmabucharest/

Resurse:

  1. Cultural Management Academy

  2. Rosling, Hans, Ana, Ola, Factfulness: Ten Reasons We're Wrong About the World and Why Things Are Better Than You Think. London: Spectre, 2018

LANSAREA NUMĂRULUI 149

Marți, 26 Octombrie, ora 18:00

sediul Cognizant

Facebook Meetup StreamEvent YouTube

NUMĂRUL 147 - Automotive

Sponsori

  • Accenture
  • BT Code Crafters
  • Accesa
  • Bosch
  • Betfair
  • MHP
  • BoatyardX
  • .msg systems
  • P3 group
  • Ing Hubs
  • Cognizant Softvision
  • Colors in projects